زندگینامه و سوابق عادل فردوسی پور که خبر ندارید

عادل فردوسی پور ، متولد ۱۱ مهر ۱۳۵۳ در تهران، مجری و گزارشگر فوتبال است. وی فارغ التحصیل فوق لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه تهران است. علاوه بر فعالیت‌های اجرایی، وی همچنین به ترجمه کتاب نیز مشغول است.

 
خانواده و اصالت عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور کیست؟

عادل فردوسی‌پور، روز ۳ اکتبر ۱۹۷۴ میلادی، در شهر تهران به دنیا آمد، اما اصالتاً اهل شهر رفسنجان در استان کرمان است. پدر او مهندس برق بود و او دارای یک خواهر و یک برادر کوچکتر است.

علاقه عادل فردوسی پور به فوتبال

عادل فردوسی پور کیست؟

«علاقه زیادی به نشریات ورزشی داشتم و تمام آرزویم مجله دنیای ورزش یا کیهان ورزشی بود که در دوران نوجوانی هر هفته برای بدست آوردنش کلی تلاش می‌کردم.

خانواده ام اهل فوتبال نبودند و هضم این موضوع که من فوتبال را دوست دارم برایشان دشوار بود؛ ولی با این حال چند باری با التماس زیاد، پدرم مرا به استادیوم برد».

شروع عادل فردوسی پور با روزنامه نگاری

عادل فردوسی‌پور فعالیت مطبوعاتی خود را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرد. در آن زمان، هنگامی که ۱۹ ساله بود و دانشجوی ترم سوم کارشناسی بود، با همکاری در روزنامه ابرار ورزشی در بخش ترجمه اخبار فوتبال خارجی فعالیت خود را آغاز کرد.

ورود عادل فردوسی پور به تلویزیون

عادل فردوسی پور کیست؟

در اواخر سال ۱۳۷۳، عادل فردوسی پور پس از چند بار شرکت در آزمون، به صدا و سیما پیوست و با گزارش برنامه‌های آرشیوی شبکه سه در نیمه شب به کار خود ادامه داد.

با گزارش جام جهانی فوتبال سال ۱۳۷۷، فردوسی پور توانست شهرت خود را به دست آورده و از آن پس به عنوان گزارشگر بازی‌های زنده و مهم ایران و خارج انتخاب شد.

علاوه بر این، او همکاری‌هایی با مجلات و روزنامه‌هایی همچون سروش جوان، همشهری و جام جم داشت و گاهگاهی به عنوان نویسنده برای ماهنامه ورزش انگلستان به نام ورلد ساکر فعالیت می‌کرد.

شهرت عادل فردوسی پور با نود

عادل فردوسی پور کیست؟

در خرداد ماه ۱۳۷۸، عادل فردوسی پور که در آن زمان ۲۵ ساله بود، با ایده‌ای الهام گرفته از یک برنامه ایتالیایی و با موافقت مسئولان صدا و سیما، برنامه فوتبالی نود را راه‌اندازی کرد. این برنامه بسیار زود مورد توجه قرار گرفت و به پرمخاطب‌ترین برنامه ورزشی صدا و سیما تبدیل شد، که به او شهرت عجیبی رساند.

هفته‌نامه نیوزیک فردوسی‌پور را به عنوان یکی از ۱۹ فرد قدرتمند و مشهور در ایران نام برده و مجله ورلد ساکر به خاطر فعالیت‌های حرفه‌ای او به وی لقب "جان ماتسن ایران" داده است.

 
یکی از شاخصه این گزارشگر با سواد که مسلط به زبان انگلیسی است تند حرف زدن اوست که بعضی اوقات به گاف‌هایی عجیبی هم منتهی می‌شود.‌

می‌گوید از بچگی این طور بودم خیلی هم تمرین کردم و بازم دارم تمرین می‌کنم که این طور نباشم، ولی در کل، خیلی تند صحبت می‌کنم.

همسر عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور کیست؟

اخبار متناقض درباره ازدواج عادل فردوسی‌پور منتشر شده است؛ اما در یکی از مصاحبه‌هایش او گفته است: "فوتبال تمام زندگی من است و همسرم هم این موضوع را پذیرفته است. "

اطلاعات مربوط به همسر او که گفته می‌شود شمالی است، تاکنون توسط رسانه‌ها منتشر نشده است و برخی وبسایت‌ها با استفاده نادرست از عکس‌های هوادارانش، مطالب غلطی را منتشر کرده‌اند.

اخباری درباره جدایی او از همسرش منتشر شده است، اما هیچگاه تکذیب یا تایید نشده است. همچنین، شایعه ازدواج او با مرجان محتشم، بازیگر، صحت ندارد.

عادل فردوسی پور پرسپولیسی است؟

عادل فردوسی پور کیست؟

در دوره‌ای که در دانشگاه شریف درس می‌خواند، پرسپولیسی بود، امروز اصلا حاضر نیست به طرف خاصی متمایل شود.‌

می‌گوید الان دیگه اصلا برام فرق نمی‌کند، الان واقعا بی طرفم، اگر گزارشگر یه ذره به یک تیم گرایش داشته باشه، تو کارش تاثیر می‌گذارد.

بازیکنان مورد علاقه عادل فردوسی پور

«تو دوره‌های زمانی مختلف بازیکن محبوب زیاد داشتم از لیورپولی‌ها امثال ایان راش، جان بارنز، رابی فاولر و سوارز رو دوست داشتم و دارم.

خارج از لیورپول هم مارادونا، باجو، فان باستن، زیدان و مسی مورد علاقه ام هستند».

ترجمه کتاب توسط عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور کیست؟

با تجربه‌ای که در روزنامه ابرار ورزشی داشت، عادل فردوسی‌پور توانست در سال ۱۳۸۸ قراردادی با نشریه چشمه برای ترجمه کتاب "فوتبال در برابر دشمن" امضا کند.

سپس در اردیبهشت ۱۳۹۱، کتاب دیگری به نام "جامع فوتبال" را منتشر کرد.

سومین کتابی که عادل فردوسی‌پور ترجمه کرده، "هنر شفاف اندیشیدن" نام داشت که نوشته رولف دوبلی بود و در سال ۱۳۹۴ منتشر شد.

در سال ۹۷، کتاب "هنر خوب زندگی کردن" اثر آندره موروا را ترجمه و منتشر کرد و در سال ۱۳۹۹ کتاب "پیگیر اخبار نباشید" را نیز منتشر کرد.

آرزوی مرگ با سقوط هواپیما

«یکی از فانتزی‌های مرگش سقوط با هواپیماست …، دوست دارد با هواپیما سقوط کرده و به صخره‌ای سخت بخورد و البته این سقوط تا رسیدن به صخره یک دقیقه بیشتر طول نکشد و ترجیح می‌دهد آن‌هایی هم که دوستشان دارد همراهش باشند.

محمدحسین میثاقی با اشاره به همین ماجرا گفت: با استاد در هواپیما نشسته بودیم که یکی از مهماندار‌ها جلو آمد و با عصبانیت از آقا عادل پرسید چرا آن حرف را زده است و آخرش هم گف؛ انشااله در این پرواز نه، در پرواز دیگری به آرزویتان برسید».

عادل فردوسی پور استاد دانشگاه شریف

عادل فردوسی پور کیست؟

آقای گزارشگر فوتبال، یکی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف است و درس زبان تخصصی رشته صنایع را تدریس می‌کند. او در بین همکاران خود به عنوان یک استاد معروف شناخته می‌شود.

ماجرای سرقت از منزل عادل فردوسی پور

در دی ماه ۱۳۸۷، آقای گزارشگر فوتبال در برنامه نود خبری درباره سرقت از منزل خود شنید. او فوراً به خانه برگشت و با مشاهده آنکه مدارکش سالم و بدون صدمه هستند، به استودیو ۹۰ بازگشت و به کار خود ادامه داد.

ممنوع الکاری عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور کیست؟

در سال ۱۳۸۸، اخباری درباره ممنوعیت کار آقای گزارشگر فوتبال و جواد خیابانی به دلیل حمایت از محمد خاتمی و میرحسین موسوی منتشر شد. این موضوع به حدی رسید که برنامه نود نیز به تعطیلی مجبور شد. با این حال، با حمایت مردم، آقای گزارشگر فوتبال توانست به برنامه نود بازگردد.

اختلاف علی فروغی با عادل فردوسی پور 

عادل فردوسی پور کیست؟

در مهر ۱۳۹۷، به دنبال استخدام علی فروغی، مدیر متولد ۱۳۶۷ برای شبکه سه، حاشیه‌هایی درباره این برنامه آغاز شد. بر اساس دستورات این مدیر جوان، فعالیت برنامه متوقف شد.

اگرچه وعده‌ها و تعهدات مختلفی درباره بازگشت این برنامه به تلویزیون صادر شد، اما در نهایت برنامه پس از ۱۹ سال به طور دائمی تعطیل شد.

محمد سرافراز، رئیس سابق صدا و سیما، در اظهارات خود موضوع جلوگیری از فعالیت عادل فردوسی‌پور را به دلیل دخالت او در مسائل غیر ورزشی، مانند گفتگو با دکتر جواد ظریف در شب یلدای سال ۱۳۹۴، بیان کرد.

همچنین، در سال ۱۳۹۷، گفتگوی محمد سرافراز با جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، مانند گفتگویش با جواد ظریف، هرگز اجازه پخش نشد.

گزارشگری عادل فردوسی پور با دعوت AFC

بعد از دو سال دوری عادل فردوسی‌پور از صدا و سیما، در تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۹۹، به دعوت از سوی AFC، برای گزارش اینستاگرامی بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ بین تیم‌های "پرسپولیس" و "اوسای هیوندای" به قطر سفر کرد و گزارش مستقیم را به صورت لایو انجام داد.

جوایز و افتخارات عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور کیست؟

  • جایزه بهترین مجری و گزارشگر سال فوتبال ایران: فصل ۸۸ – ۱۳۸۷
  • بهترین گزارشگر ورزشی سال به انتخاب مجله سروش: ۱۳۸۹
  • ستاره سال رادیو و تلویزیون به انتخاب مجله سروش: ۱۳۸۹
  • جایزه بهترین مجری ورزشی سال از سومین جشنواره تلویزیونی جام جم: ۱۳۹۲
  • جایزه بهترین برنامه ورزشی از سومین جشنواره تلویزیونی جام جم برای برنامه ۹۰: ۱۳۹۲
  • بهترین مجری تلویزیونی مرد سال از ویژه برنامه سه ستاره: ۱۳۹۴
  • تندیس بهترین چهره تلویزیونی سال از پانزدهمین جشن سینمایی حافظ: ۱۳۹۴
  • جایزه بهترین گزارشگر ورزشی لیگ برتر ایران: فصل ۹۵–۱۳۹۴
  •  جایزه بهترین مجری ورزشی سال از دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی: ۱۳۹۵
  • جایزه بهترین تهیه‌کننده برنامه ترکیبی سال از پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم: ۱۳۹۷
  • تندیس بهترین چهره تلویزیونی سال از نوزدهمین جشن سینمایی حافظ: ۱۳۹۸
  •  جایزه ویژه ناصر حجازی (اولین جایزه ناصر حجازی): ۱۳۹۸