به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، مسئله خصوصیسازی پرسپولیس و استقلال بار دیگر مطرح شده است. برای اولین بار نیست که چنین موضوعی رخ میدهد و در سالهای اخیر بارها در مورد آن صحبت شده اما هیچگاه قولها و وعدههایی که داده شده، عملی نشده است.

چندی پیش محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان در این مورد اعلام کرد که چرا همه روی خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس زوم کرده‌اند و گفت که فتنه‌گران این موضوع را رها کنند. با این وجود بار دیگر این موضوع بیان شده و این روزها صحبت‌های زیادی در مورد این مسئله در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

احمد رسولی‌نژاد معاون حقوقی امور مجلس و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان چند روز پیش در این باره گفت: حداقل ۳۰ درصد سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان سال ۹۱ به بخش خصوصی واگذار می‌شود و تا پایان سال ۹۲ سهام این دو باشگاه به طور کامل به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

رویانیان، مدیرعامل پرسپولیس نیز گفته که تمام راه‌ها را برای خصوصی‌سازی رفته و از وزیر اقتصاد و وزیر ورزش خواهش کرده اجازه بدهند پرسپولیس امسال به بخش خصوصی واگذار شود. با این حال به نظر می رسد هنوز بستر و فضا برای این کار فراهم نشده است.

* " قبلا هم این حرف‌ها را می‌زدند "

کاظم اولیایی مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در این باره به فارس گفت: طرح این نظرات فقط در مطبوعات است و نه این افراد اهل خصوصی‌سازی هستند و نه فضای خصوصی‌سازی وجود دارد. در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ظرفیت اینکه از درآمد خودشان اداره شوند وجود دارد اما اراده خصوصی‌سازی وجود ندارد. برای فرار از مصوبه برنامه پنجم دوم که دولت از هزینه در ورزش حرفه‌ای منع شده، وزیر ورزش می‌گوید فوتبال ما آماتور است و حرفه‌ای نیست آن هم در حالی که ۱۱ سال لیگ برتر برگزار می‌شود و با حرفه‌ای شدن تلاش می‌کنیم سهمیه خودمان را در لیگ قهرمانان از دست ندهیم.

وی عنوان کرد: چند سال بحثاینکه سازمان تربیت بدنی به وزارتخانه تبدیل شود مطرح بود و من یکی از مخالفان این موضوع بودم. این طرح معایب زیادی داشت اما یک حسن داشت که به تمام معایب می‌ارزید و آن این بود که رئیس ورزش باید پاسخ‌گوی مردم می‌شد.

اولیایی ادامه داد: از وقتی که وزارت ورزش و جوانان تشکیل شده با وجود اشتباهات بزرگی داده شده یک سؤال نشده است چرا که برخی نمایندگان در هیئت‌مدیره برخی تیم‌ها و جاهای دیگر ورزش فعالیت دارند. این مسائل و تبلیغات و شهرت بالای فوتبال اجازه نمی‌دهد آقایان خصوصی‌سازی کنند. شعار خصوصی‌سازی نه تنها اکنون بلکه زمان آقای سعیدلو، علی‌آبادی و… مطرح می‌شد و آنها هم در این مورد ضعف‌هایی بیان کرده بودند. فرق بیان این صحبت در آن زمان این بود که قبلاً مدیران بالا در این ارتباط صحبت می‌کردند اما حالا مدیران میانه‌ نیز این بحثرا مطرح می‌کنند.

مدیرعامل پیشین پاس همدان اظهار داشت: با ارائه یک برنامه دقیق با توجه به پتانسیلی که وجود دارد می‌توان خصوصی‌سازی کرد به شرطی که حقوق خصوصی‌سازی فراهم شود. با طرح یک برنامه میان مدت و به شرط اجرای برنامه کوتاه مدت می‌توان خصوصی‌سازی کرد.



* " خصوصی‌سازی غیر ممکن است "

مجید جلالی در این باره به فارس می‌گوید: از دید من خصوصی‌سازی در فوتبال ایران غیر ممکن است. نه تنها پرسپولیس و استقلال بلکه تیم‌های دیگر هم نمی‌توانند خصوصی شوند. خصوصی‌سازی فوتبال کلاً با قوانین کشور ما سازگاری ندارد و در فوتبال موضوع خصوصی‌سازی آنطور که استبناط ماست ممکن نیست مگر این که خصوصی‌سازی که از سوی مدیران مطرح می‌شود خصوصی‌سازی به شکل بومی باشد که من در این مورد چیزی نمی‌دانم.

وی افزود: در فوتبال حرفه‌ای باید بین هزینه‌ها و درآمد باشگاه‌ها ترازی بوجود بیاید. در فوتبال ما با شرایط فعلی این تراز هیچ وقت بوجود نمی‌آید. هر کسی که در بخش خصوصی می‌آید باید هزینه کند. اشخاص حقیقی و اقتصادی که به بخش خصوصی آمده‌اند می‌دانند که نمی‌توانند بهره اقتصادی ببرند حالا دلیل اینکه چرا می‌آیند را نمی‌دانم. در امر خصوصی‌سازی بحثوجود و اراده شخص نیست. یک سری قوانینی کلی که وجود دارد که اصلاً اجازه نمی‌دهد تیم‌ها خصوصی شوند.

* چاه آبی که در حال خشک شدن است!

رضا وطنخواه عضو کمیته فنی باشگاه پرسپولیس و پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است خصوصی‌سازی کار خیلی سختی است و به همین راحتی انجام آن میسر نیست.

وطنخواه در این ارتباط به فارس گفت: دو تیم پرسپولیس و استقلال با توجه به اینکه از بعد از انقلاب به صورت دولتی اداره شدند مشکل است که بخواهند خصوصی شوند. باید شرایط و حقوق خصوصی‌سازی فراهم شود آن وقت اقدام به انجام این کار کرد. این دو باشگاه را باید به افراد متمولی بسپارند که بتوانند هزینه کنند.

وی اظهار داشت: موانعی که باعثشده این دو تیم تا امروز خصوصی نشوند ناتوانی افرادی است که نمی‌توانند اداره کنند. وابستگی‌هایی این دو تیم به پول دولت، ‌ مخارج بالا و مشکلات فراوان باعثشده نتوانند درآمدزایی داشته باشند. برای پیشرفت فوتبال باید هر چه سریع‌تر به سمت خصوصی‌سازی رفت و پیشنهاد من این است که امتیاز را به افرادی که طرفدار پرسپولیس و استقلال هستند و سرمایه خوبی دارند، بسپارند.





عبدالعلی چنگیز پیشکسوت استقلال و تیم ملی از طرفداران خصوصی شدن هر چه سریع‌تر پرسپولیس و استقلال است و اعتقاد دارد برای پیشرفت فوتبال هر چه زودتر باید این اتفاق به وقوع بپیوندد.

وی در این باره به فارس می‌گوید: یکی از دلایلی که ورزش ما امروز نتوانسته پیشرفت خوبی کند عدم خصوصی‌سازی است و این موضوع اثرات منفی زیادی در کار ما گذاشته است. فوتبال فقط ورزش نیست و به قوانین و سیاست وصل است. با آقای رسولی‌نژاد از نزدیک صحبت داشتم و می‌دانم که ایشان دید خوبی برای خصوصی‌سازی دارد و فقط باید حمایت شوند.

مهاجم پیشین آبی‌پوشان تاکید کرد: استقلال و پرسپولیس یک روزه به اینجا نرسیدند و ریشه قوی و تنومندی دارند. این دو تیم چاه آب بزرگی هستند که ما باید از آن استفاده کنیم اما در عمل داریم کاری می‌کنیم که آن‌ها خشک شوند. یک زمان به دلیل مشکلات فراوان شرایط خصوصی‌سازی نبود اما الان می‌شود این کار را انجام داد. افراد متخصص باید جلو بیایند. متأسفانه درهای ورزش بسته و سیاست‌ها غلط است. خصوصی‌سازی این مزیت را دارد که افراد متخصص جلو می‌آیند و مسیر پیشرفت هموارتر می‌شود.

وی در مورد موانع موجود در راه خصوصی‌سازی گفت: کل سیستم حرکت نکردند و اگر می‌بینید در امر خصوصی‌سازی ضعیف هستیم به دلیل سیاست‌های کلی است که به این موضوع اهمیت ندادیم. سیاست ورزش ما غلط است. ورزش ما بیمار است و روز به روز وضعش وخیم‌تر هم می‌شود. بیماری ورزش ما سرطانی است و برای خوب شدن نیاز به تغییرات کلی داریم. به هر حال اراده خصوصی‌سازی باید در ما بوجود بیاید و اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم دیر یا زود باید به این سمت حرکت کنیم.

* اراده را نشان بده!

به نظر میرسد اراده جدی برای خصوصیشدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وجود ندارد و همانطور که اکثر کارشناسان اذعان داشتند مهمترین عاملی که مانع انجام این اتفاق شده همین مسئله است. به هر حال در سالیان اخیر این موضوع بارها مطرح شده و هر بار دیدیم که در حد شعار باقی مانده و در عمل حرکتی برای تحقق این امر صورت نپذیرفته است.