شوک تالاخادزه به وزنه‌برداری جهان

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی سال ۲۰۲۴ اروپا و گزینشی المپیک امشب با برگزاری رقابت‌های دسته فوق سنگین در شهر صوفیه بلغارستان به پایان رسید.

در این دسته جهان پولاد سرد شاهد اتفاقی بود که در یک دهه گذشته بی سابقه بود. تالاخادزه که از سال ۲۰۱۶ قدرت بی‌رقیب وزنه‌برداری اروپا و جهان بوده در این رقابت‌ها تنها وزن‌کشی کرد و به روی تخته نرفت.

تالاخادزه که از او به عنوان نماد وزنه‌برداری جهان در یک دهه گذشته یاد می‌شود ۲ مدال طلای المپیک، ۷ طلای جهان و ۷ طلای قهرمانی اروپا را کسب کرده و تا کنون به عنوان غیر از قهرمانی رضایت نداده و در هر مسابقه‌ای که شرکت کرده مدال طلا را از قبل برای او کنار می‌گذارند.

تالاخادزه با مهار ۲۲۵ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۶۷ کیلوگرم دوضرب و ثبت مجموع ۴۹۲ کیلوگرم تمام رکوردهای موجود دسته فوق سنگین را در اختیار دارد.

شوک تالاخادزه به وزنه‌برداری جهان

بنا به اذعان کارشناسان هدف اصلی تالاخادزه کسب سومین نشان طلای المپیک در پاریس است. غول گرجستانی از سال ۲۰۱۵ با نخبگان ایرانی این وزن رقابت سنگینی داشته و حتی در المپیک ۲۰۱۶ ریو در حرکت یک‌ضرب مغلوب بهداد سلیمی شد.

سلیمی تنها ایرانی است که تالاخادزه را در جهان به چالش کشید. علی داودی نیز در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا و جهانی ۲۰۲۳ ریاض با تالاخادزه رقابت کرد اما نتوانست برای رکوردهای وی مشکلی ایجاد کند. سعید علی حسینی نیز در مسابقات جهانی سال ۲۰۱۷ با تالاخادزه رقابت داشت اما به عنوان نایب قهرمانی بسنده کرد.

در مسابقات قهرمانی اروپا لالایان ارمنی با مهار ۲۰۵ کیلوگرم یک‌ضرب، ۲۵۰ کیلوگرم دوضرب و ثبت مجموع ۴۵۵ کیلوگرم به عنوان قهرمانی قاره سبز رسید.

تالاخادزه در ۲ سال گذشته اقتدار سابق را نداشته و حتی در مسابقات جهانی کلمبیا و جهانی ریاض با اختلاف کم عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. اوج قدرت غول گرجستانی در سال ۲۰۲۱ بود که موفق به کسب نشان طلای المپیک و طلای مسابقات جهانی ۲۰۲۱ تاشکند شد و حتی رکوردهای خود را به مجموع نیم تن نزدیک کرد.

اُفت تالاخادزه و ناتوانی گورمیناسیان در حرکت دوضرب فرصت مناسبی برای داودی است تا مدعی رسیدن به سکوی مدالی باشد. البته لالایان در مسابقات قهرمانی اروپا وزنه ۲۵۰ کیلوگرمی را مهار کرد تا برای رقیبان خود خط و نشان بکشد.

بهترین رکورد یک‌ضرب لالایان ۲۱۲ کیلوگرم است اما او در صوفیه در مهار این وزنه ناتوان بود. همچنین بهترین رکورد یک‌ضرب گورمیناسیان نیز ۲۱۷ کیلوگرم است. بهترین رکورد یک‌ضرب علی داودی ۲۰۵ کیلوگرم است اما در دوضرب ۲۵۲ کیلوگرم را مهار کرده است.

یکی از مهمترین دلایل انصراف تالاخادزه از حضور در رقابت‌های قهرمانی اروپا فاصله کم آن با جام‌جهانی تایلند است که اواسط فروردین ماه برگزار می‌شود و آخرین گزینشی المپیک به شمار می‌رود و حضور تمام مدعیان در آن الزامی است.

در ایران میرمصطفی جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم، رضا دهدار در دسته ۱۰۲ کیلوگرم و علی داودی مدعی کسب سهمیه المپیک پاریس هستند.

سهمیه جوادی و داودی قطعی به نظر می‌رسد و حضور فیزیکی در تایلند به معنای تایید این سهمیه است. البته در دسته ۱۰۲ کیلوگرم نیز رضا دهدار در جمع ۱۰ نفر برتر قرار دارد اما ممکن است جایگاه وی توسط رقیبان تهدید شود.