نتایج مسابقات استقلال و پرسپولیس قانونی نیست!

در روزهای اخیر اخبار امیدوارکننده‌ای در خصوص واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به گوش رسید تا به نظر برسد بعد از گذشت 20 سال از آغاز خصوصی‌سازی این دو باشگاه بالاخره این موضوع در حال وقوع است. صحبت از واگذاری باشگاه پرسپولیس به سازمان تأمین‌ اجتماعی بود و قرار بود این باشگاه به تأمین اجتماعی واگذار شود و بعد از آن وزارت ورزش اقدامات لازم را در خصوص واگذاری باشگاه استقلال انجام دهد. در این شرایط روز گذشته بحث واگذاری پرسپولیس توسط سازمان تأمین اجتماعی تکذیب شد تا مشخص شود که این همه هیاهو برای واگذاری این دو باشگاه برای هیچ است!
سعید فائقی، معاون اسبق سازمان تربیت بدنی در خصوص بحث واگذاری این دو باشگاه به می‌گوید: «در بند 20 اساسنامه آمده است که یک مالک نمی‌تواند صاحب 2 باشگاه باشد و این غیرقانونی است. این در حالی است که دو تیم پرسپولیس و استقلال 20 سالی است که مالک مشترک دارد و این موضوع نتایج تمامی مسابقات دو تیم در لیگ برتر را زیر سؤال می برد. یعنی 20 سال است که نتایج تمام مسابقاتی که این دو تیم در لیگ برتر و حتی جام حذفی کسب کردند، قانوناً درست نیست.»
او در خصوص صحبت‌هایی که در خصوص واگذاری باشگاه پرسپولیس به سازمان تأمین اجتماعی مطرح شده بود، می‌افزاید: «سازمان تأمین اجتماعی از نظر قانونی نمی‌توانست سهامدار پرسپولیس باشد چرا که این سازمان سهامدار باشگاه ذوب آهن است و در صورت واگذاری پرسپولیس به تأمین اجتماعی بحث مالکیت مشترک این تیم با ذوب آهن مطرح می‌شد. دولت در بحث واگذاری به دنبال این است تا سهام باشگاه را به جای بدهی‌هایی که دارد، به سازمان موردنظر واگذار کند که دولت به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است و از این طریق می‌خواهد بدهی خود را بپردازد.»
معاون اسبق سازمان تربیت بدنی صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «سؤال من این است که آیا در بحث واگذاری باشگاه پرسپولیس به تأمین اجتماعی منافع 20 میلیون کارگر در نظر گرفته شده بود؟ در واقع در صورت واگذاری پرسپولیس به تأمین اجتماعی ضرر و زیان‌های این باشگاه به گردن کارگر می‌افتاد و این به هیچ وجه کار شایسته‌ای نبود. 20 سال است که بحث واگذاری سرخابی‌ها مطرح شده اما دولت در این 20 سال توان واگذاری این دو باشگاه را ندارد، همیشه جرقه‌هایی در خصوص واگذاری‌شان زده می‌شود اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد.»

استقلال و پرسپولیس


فائقی می‌گوید: «تنها راه حل واگذاری این دو باشگاه به بورس است و باید سهام این دو باشگاه به بورس برود و مردم سهام این دو باشگاه را خریداری کنند. حالا اگر دولت می‌خواهد در این دو تیم سهم داشته باشد می‌تواند بخشی از سهام این دو باشگاه را از طریق سهام عدالت واگذار کند. ما می‌توانیم قوانین دست‌وپاگیری را که در مسیر خصوصی‌سازی دو باشگاه وجود دارد، تغییر دهیم و آرام آرام دو تیم را واگذار کنیم.»
او با اشاره به این موضوع که شرایط واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال متفاوت است، بیان می‌کند: «ببینید باشگاه پرسپولیس وارث خصوصی دارد، در واقع وارث خصوصی این باشگاه علی عبدو است که به این باشگاه چشم دارد. حال باید فردی بیاید و وارث‌ها را راضی کند تا چشمی در سهام باشگاه پرسپولیس نداشته باشند. استقلال وقف عام است و در واقع در اختیار سازمان اوقاف است، می‌توان از سازوکار وقف استفاده کرد و این باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کرد.»
این مسئول اسبق ورزش کشورمان بیان می‌کند: «یکی از مشکلات باشگاه‌های ایرانی موضوع حق پخش است و سال‌هاست که باشگاه‌های ما درگیر این موضوع هستند. این در حالی است که صدا و سیما می‌تواند همان مبلغی را که برای خرید فوتبال‌های خارجی پرداخت می‌کند، در اختیار تیم‌های لیگ برتری بگذارد تا این مشکل برطرف شود. خیلی‌ها می‌گویند که این دو تیم درآمد ندارند در صورتی که با مدیریت صحیح می‌توان این دو باشگاه را درآمدزا کرد. اگر مدیریت کارآمد باشد و کارها قانونمند جلو برود، می‌توان مشکل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را برطرف کرد.»
فائقی در خصوص احتمال غیبت دو تیم در آسیا در صورت برطرف نشدن مشکلات مالکیتی می‌گوید: «غیبت این دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا به آنها ضربات زیادی وارد می‌کند. چرا که علاوه بر درآمدهای داخلی ما با تأخیر در واگذاری این دو تیم به بخش خصوصی، درآمدهای خارجی را هم از این دو تیم دریغ خواهیم کرد. متأسفانه یکی دیگر از مشکلات ما ضعف مدیران دو باشگاه است و مدیران آنها از نظر مسائل بین‌المللی ضعف دارند و همین باعث می‌شود تا به دو تیم ضربه وارد شود و دو تیم با پرونده‌های باز مالی روبه‌رو شوند.»
معاون اسبق سازمان تربیت بدنی در خصوص وضعیت مدیریتی این دو تیم در زمان مدیریتش این گونه صحبت می‌کند: «در آن زمان باشگاه پرسپولیس و استقلال را از طریق پیمان مدیریتی در اختیار آقایان امیر عابدینی و علی فتح‌الله‌زاده قرار دادیم و دیدیم که این دو نفر بدون دردسر دو باشگاه را مدیریت کردند و مشکلی برای این دو تیم بوجود نیامد. عابدینی و فتح‌الله‌زاده مدیران فوتبالی بودند و توانستند براساس تجربیات خود این دو باشگاه را به خوبی مدیریت کنند.»