عاقبت تعطیلات پیاپی در لیگ برتر ایران

سازمان لیگ روز سه‌شنبه برنامه دیدارهای هفته‌های بیست‌وپنجم و بیست‌وششم لیگ برتر را اعلام کرد. براساس اعلام سازمان لیگ، هفته ‌بیست‌وپنجم از روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت و هفته بیست‌وششم از یکشنبه ۱۶ اردیبهشت آغاز خواهد شد و ۱۷ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

 برنامه این ۲ هفته لیگ برتر درحالی اعلام شده که سازمان لیگ برای مشخص کردن برنامه ۴ هفته پایانی مسابقات و مراحل بعدی جام حذفی با چالش بزرگی مواجه است.

برنامه فشرده برای مقطع پایانی فصل

معضل بزرگی که سازمان لیگ برای مقطع پایانی فصل با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند این است که طبق تقویم تیم ملی روز ۱۷ خرداد با هنگ‌کنگ در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ بازی دارد و مسابقات باید تا چند روز قبل از آن به پایان برسد. اگر ۱۳ خرداد به عنوان آخرین فرصت سازمان لیگ برای پایان مسابقات لیگ و جام حذفی در نظر گرفته شود، یعنی طی مدت ۲۷ روز، باید ۴ مسابقه لیگ برتر و ۳ مرحله از جام حذفی برگزار شود.

این موضوع نشان می‌دهد که سازمان لیگ باید تقریبا هر ۴ روز بازی برگزار کند که کار را برای تیم‌ها بسیار سخت می‌کند و بعید است مدعیان به چنین موضوعی رضایت بدهند.

راه فرار سازمان لیگ از فشردگی بی‌سابقه

سازمان لیگ برای فرار از این فشردگی، ممکن است مجبور شود دیدارهای مراحل نیمه‌نهایی و فینال جام حذفی را بعد از فیفادی برگزار کند که البته این تصمیم هم چالش‌های خودش را دارد. در این صورت ۴ تیم حاضر در مراحل پایانی چند هفته دیرتر از سایر تیم‌ها به تعطیلات می‌روند و برای شروع تمرینات پیش‌فصل و آماده‌سازی لیگ بیست‌وچهارم به مشکل خواهند خورد.

در چنین شرایطی سازمان لیگ می‌تواند امیدوار باشد که تیم‌های راه‌یافته به مراحل پایانی جام حذفی ملی‌پوش نداشته باشند تا مسابقات در فیفادی برگزار شود که البته با توجه به حضور سپاهان، پرسپولیس و تراکتور این کمی دور از ذهن است. اگر قرار باشد که مسابقات بعد از فیفادی برگزار شود هم پرسپولیسی‌ها می‌توانند به‌دلیل غیبت احتمالی گیورگی گولسیانی شاکی شوند. مدافع گرجستانی سرخ‌پوشان احتمالا با تیم ملی کشورش در یورو ۲۰۲۴ حضور خواهد یافت و بعد از فیفادی در دسترس این تیم نخواهد بود.

تاوان تعطیلات متوالی مسابقات

سازمان لیگ درحالی برای پایان این فصل با مشکل جدی مواجه شده که لیگ بیست‌وسوم یکی از بی‌نظم‌ترین ادوار تاریخ لیگ برتر بوده است. از ابتدای فصل مسابقات بارها به دلایلی چون بازی‌های آسیایی هانگژو، لیگ قهرمانان آسیا، جام ملت‌های آسیا با و تعطیلات نوروزی توقف‌های طولانی مواجه شده و پیش‌بینی چنین روزهایی چندان هم سخت نبود.

سازمان لیگ در بین شهریور و مهر یک ماه لیگ را تعطیل کرد تا تیم امید در مقدماتی المپیک و بازی‌های آسیایی هانگژو به میدان برود. سپس مسابقات برای جام ملت‌های آسیا یک ماه تعطیل شد و در این بین هم دیدارهای زیادی از پرسپولیس، سپاهان و نساجی به‌دلیل حضورشان در آسیا به تعویق افتاد. همین الان هم سپاهان یک بازی معوقه دارد و باید ۲۹ فروردین با ذوب‌آهن بازی کند.

نکته عجیب این است که حتی پس از تمام این وقفه‌ها، سازمان لیگ پس از آخرین فیفادی هم دست به یک برنامه‌ریزی عجیب زد و مسابقات را از ۱۸ فروردین آغاز کرد. این یعنی بین آخرین دیدار تیم ملی در فیفادی و شروع دوباره لیگ ۱۱ روز وقفه افتاد که در این فرصت می‌شد یک هفته دیگر از مسابقات برگزار شود. جالب اینکه لیگ‌های اروپایی پس از اتمام فیفادی، از ۱۱ فروردین مسابقات خود را آغاز کردند ولی سازمان لیگ ترجیح داد ۷ روز بیشتر به تیم‌ها استراحت بدهد.

تمام این اتفاقات باعث شده سازمان لیگ برای برگزاری مقطع پایانی فصل با یک چالش جدی مواجه شود و هر تصمیمی، می‌تواند اعتراض تیم‌ها را به دنبال داشته باشد.