روایت آرنولد از شب غم‌انگیز دیدار ایران- استرالیا

گراهام آرنولد سرمربی فعلی تیم ملی فوتبال استرالیا که ۵۶ بازی ملی با پیراهن این تیم در کارنامه دارد، اخیراً گفت‌وگویی با سایت فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) داشته و در این مصاحبه به اتفاقات دیدار برگشت استرالیا با ایران که به «حماسه ملبورن» معروف است، اشاره کرد.

در گزارش تسنیم آمده است: سایت فیفا درباره این مسابقه نوشت: « دوران بازی کمتر بازیکنی به این شکل غم‌انگیز به پایان رسید. اعداد و حروف روز ۲۹ نوامبر سال ۱۹۹۷ (۸ آذر ۱۳۷۶) بر دل هر فوتبالدوست ایرانی به شادی نقش بسته و از درد بر سینه استرالیایی‌ها حک شده است. در دیدار برگشت پلی‌آف برای تعیین آخرین تیم جام جهانی ۱۹۹۸، استرالیا با سرمربیگری تری ونبلز فقید توانست در نیمه اول با نتیجه ۲ بر صفر از حریف خود پیش بیفتد؛ البته قبل از وقوع فاجعه.

سپس یک هوادار که به ایجاد اختلال در رویدادهای اصلی معروف بود، وارد زمین شد و تور دروازه استرالیا را پاره کرد. ایران پس از آن طی ۱۵ دقیقه دو بار موفق به گلزنی شد و به لطف گل زده بیشتر در خانه حریف، به جام جهانی رسید. انتظار ۲۴ ساله استرالیا برای صعود به جام جهانی ادامه داشت.

روایت آرنولد از شب غم‌انگیز دیدار ایران- استرالیا

آرنولد که آخرین بازی ملی خود را برابر ایران تجربه می‌کرد، درباره این مسابقه اظهار داشت: وقتی ۲ بر صفر جلو هستید و مربی باتجربه‌ای چون تری ونبلز دارید که خطاب به بازیکنان فریاد می‌زند که هنوز هیچ چیزی تمام نشده، باید مراقب باشید و سپس برد ۲ بر صفر را با تساوی ۲-۲ عوض می‌کنید، ویرانگر است. ونبلز به من نگاه کرد و گفت این ناعادلانه‌ترین نتیجه‌ای بود که در دوران مربیگری‌ام کسب کرده‌ام.

سرمربی استرالیا با بیان اینکه می‌خواهد ذهنیت‌ها نسبت به فوتبال این کشور را تغییر بدهد، گفت: نسبت به داخل استرالیا، خارج از کشور احترام بیشتری نسبت به تیم ملی حس می‌کنیم. من در کنفرانس مربیان کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) حاضر شدم و دیدم این مربیان، استرالیا را در کنار تیم‌هایی چون ژاپن، کره جنوبی و ایران قرار می‌دهند. انتظارات در استرالیا بالاست، اما احترام یکسانی در کشورمان نسبت به تیم ملی وجود ندارد.