به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، شاگردان محمد بنا كه در جهانى ۲۰۱۱ استانبول بعد از آن همه اتفاق ناگوار خوش درخشيده بودند با ۲ طلاى نوروزى و عبدولى و تك برنز باباجان زاده بر سكوى سوم جهان ايستادند و نشان دادند كه در هر صورت فرنگى كاران ايرانى همواره يكى از شانس هاى رفتن روى سكوى قهرمانى هستند.

۵۵کیلوگرم؛ نابغه طلسم شکنى مى کند؟

آیا حمید سوریان، فوق ستاره و نابغه کشتى فرنگى ایران و جهان و سلطان بلامنازع وزن اول سرانجام در لندن موفق به کسب مدال المپیک خواهد شد؟ این سوالى است که بسیارى از مردم و کارشناسان به دنبال جواب آن هستند. بدون شک اگر بخواهیم در این وزن از یک کشتى گیر به عنوان شانس اصلى کسب مدال در این رویداد مهم نام ببریم، کسى جز سوریان شایسته آن نیست. وى که ۵ مدال طلاى جهان را در کارنامه مى بیند، در حد فاصل سال هاى ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ قدرت مطلق این وزن در جهان به شمار مى رفت و تجربه حضور در المپیک پکن را هم دارد که به عنوانى بهتر از پنجمى نرسید. سوریان که در مسابقات جهانى ۲۰۱۱ ترکیه جاى خود را به محسن حاجى پور داده بود در مسابقات گزینشى قاره آسیا سهمیه المپیک را براى ایران به ارمغان آورد.

باید منتظر ماند و دید که آیا سوریان قادر خواهد بود کارنامه درخشانش را در کشتى فرنگى با مدال المپیک کامل کند یا مانند قهرمانان بسیارى در کشتى، باید خداحافظى تلخى با این میدان مهم داشته باشد. روشن بایراموف آذربایجانى جدى ترین رقیب سوریان در راه قهرمانى در المپیک محسوب مى شود. وى که در غیاب سوریان در سال ۲۰۱۱ قهرمان جهان شد، مدال نقره المپیک، ۲۰۰۸ نقره جهان در سال ۲۰۰۶ و برنز ۲۰۰۹ جهان را در کارنامه دارد.

بدون شک غایب بزرگ این وزن نظیر مانکى یف، قهرمان روسى المپیک پکن است. روس ها در این وزن به قهرمان نامدارشان اعتماد نکردند و مینجیان سیمینوف جوان و نفر پنجم قهرمانى ۲۰۱۲ اروپا را راهى لندن خواهند کرد. رومن آمویان ارمنستانى و نایب قهرمان ۲۰۱۰ جهان نیز دیگر غایب سرشناس این وزن خواهد بود که موفق به کسب بلیت لندن نشد. البک تاژى یف، برنده مدال نقره ۲۰۱۱ جهان از بلاروس و لى شوجین برنده مدال برنز ۲۰۱۱ جهان دیگر مدعیان این وزن در المپیک به حساب مى آید. چوى جیو جین از کره جنوبى که موفق به کسب مدال نقره ۲۰۱۰ جهان شده بود نیز از دیگر مدعیان وزن نخست است، وى در سال ۲۰۱۱ به عنوانى بهتر از نهمى نرسید.

هاکان نیبلوم دانمارکى و دارنده برنز ۲۰۰۹ جهان و نفر هشتم المپیک ۲۰۰۴ آتن، اسپنسر مانگو آمریکایى و نفر هشتم بازى هاى المپیک ۲۰۰۸ پکن که در۳ دوره اخیر مسابقات جهانى براى ایالات متحده به میدان رفته است، اما موفق به کسب مدال نشده است مى توانند دیگر مدعى وزن نخست باشند. پیتر مودوس مجارستانى و نفر پنجم جهانى ۲۰۱۰ و، ۲۰۱۱ یون چول از کره شمالى، کوهى هاسه گاوا از ژاپن، خاویر دومینیگو از کوبا، محمد ابوحلیما قهرمان آفریقا از مصر، آلکساندر کاستادینوف، قهرمان ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ جوانان جهان از بلغارستان، ویگار رجیموف اوکراینى، آرسن ارالى یف، دارنده مدال نقره ۲۰۰۸ جوانان جهان قرقیزستانى، المورات تسمورادف ازبکستانى، ۲۰۱۱ تاریخ و مدال برنز جهانى، نیز از دیگر مدعیان این وزن در المپیک هستند.

این وزن آبستن حوادثزیادى در المپیک خواهد بود، اما در هر صورت حمید سوریان، دارنده ۵ نشان طلاى جهان به دنبال اولین مدال المپیک خود است و از شانس بالایى هم برخوردار است. سوریان اولین فرنگى کار کشورمان است که در لندن به میدان مى رود و در صورت کسب مدال علاوه بر طلسم شکنى ۴۰ ساله مدال نگرفتن کشتى فرنگى در بازى هاى المپیک به طلسم مدال نگرفتن خودش نیز در المپیک نیز پایان خواهد داد.

۶۰ کیلوگرم؛ نوروزى به دنبال ضرب طلایى دیگر
وزن دوم یکى از بى ثبات ترین اوزان کشتى فرنگى جهان در این سال ها بوده است که همین موضوع مى تواند به جذابیت آن در المپیک اضافه کند. امید نوروزى، آخرین قهرمانى جهان را در این وزن از آن خود کرده است، وى با قهرمانى در جام جهانى و بازى هاى آسیایى مدعى اصلى این وزن در المپیک محسوب مى شود و یک سرو گردن بالاتر از حریفانش است. حسن على یف قهرمان جهان در سال ۲۰۱۰ از آذربایجان، که در جهانى ۲۰۱۱ هفتم شده بود دیگر مدعى این وزن است البته وى موفق به کسب سهمیه المپیک نشد و کامران ممدوف، نفر پنجم قهرمانى اروپا، بلیت لندن آذرى ها را در وزن دوم اوکى کرد، اما هنوز نفر منتخب آذرى ها در این وزن اعلام نشده است. علمت کبیسپایف دارنده ۲ مدال قهرمانى جهان(نقره ۲۰۱۱ و برنز ۲۰۱۰) از قزاقستان، که عنوان اول مسابقات قهرمانى آسیا در سال ۲۰۱۱ را هم یدک مى کشد از دیگر مدعیان این وزن است. زائور کورماگمدوف از روسیه و دارنده مدال برنز ۲۰۱۱ جهان هم از نفرات شاخص این وزن است. البته با توجه به اینکه اسلام بک آلبى یف، قهرمان المپیک پکن در ۶۰ کیلو در این دوره پس از صعود به یک وزن بالاتر موفق به کسب سهمیه المپیک نشد این احتمال داده مى شد که وى با کاهش وزن، دوباره به وزن سابق خود بازگردد که با اعلام ترکیب روس ها براى المپیک به نظر مى رسد این موضوع منتفى شده باشد.

روسیه در المپیک لندن در ۶۶ کیلوگرم نماینده اى ندارد. صرف نظر از مدعیان فوق، جى هیون جونگ قهرمان المپیک ۲۰۰۴ آتن، برنز ۲۰۱۰ جهان و نفر پنجم ۲۰۱۱ جهان و نفر نهم بازى هاى المپیک ۲۰۰۸ پکن از کره، ایوو آنگلوف بلغار و نفر سوم جهانى ۲۰۱۱ و نفر پنجم مسابقات قهرمانى ۲۰۱۰ جهان، الیس کولمن دارنده ۲ مدال برنز جوانان جهان از آمریکا، لوئیس لیندو نفر پنجم جهان از ونزوئلا، جیانگ شنگ از چین و نفر پنجم بازى هاى المپیک ۲۰۰۸ پکن، ماتسوموتو ریوتارو از ژاپن، برنده مدال نقره جهانى ۲۰۱۰ و نفر هشتم مسابقات جهانى، ۲۰۰۹ لنور تمیروف اوکراینى نفر هشتم جهانى ۲۰۱۰ و ریواز لاشخى نفر پنجم ۲۰۱۰ جهان و هفتم ۲۰۰۹ جهان از گرجستان از مدعیان این وزن هستند. به هر حال مدعیان کهنه کار و قدرت هاى جدید تازه وارد رقابتى جذاب و دیدنى را در این وزن در لندن به نمایش خواهند گذاشت که از ویژگى هاى خاص وزن ۶۰ کیلوگرم محسوب مى شود. باید منتظر ماند و دید آیا امید نوروزى مى تواند پس از طلاى جهان بلافاصله براى دومین سال متوالى مدال طلا را از آن خود کند یا نه. یا اینکه جى هیون جونگ از کره براى دومین دوره طلاى المپیک را از آن خود خواهد کرد از طرفى نباید از کنار سایر مدال آوران جهانى به راحتى گذشت. بدون شک غایب بزرگ لندن فینالیست هاى المپیک پکن، اسلام بک آلبى یف روس و ویتالى رحیم اف آذربایجانى، در وزن ۶۰ کیلو که به یک وزن بالاتر صعود کرده اند هستند. این ۲ کشتى گیر که در مسابقات جهانى ناکام بودند در رقابتهاى گزینشى هم توفیقى نداشتند و در آخرین مرحله از مسابقات گزینشى در فنلاند حذف شدند.

۶۶ کیلوگرم؛ عبدولى جنگجوى سیرى ناپذیر
در وزن سوم سعید عبدولى قهرمان ایرانى جهان در سال، ۲۰۱۱ قهرمان جام جهانى و بازى هاى آسیایى بخت نخست عنوان قهرمانى محسوب مى شود. عبدولى ۲۲ ساله در عین جوانى، پخته وقدرتمند نشان مى دهد جنگجویى سیرى ناپذیر از پیروزى است. وى حتى بعد از تمرین سایر ملى پوشان و در تعطیلى اردوها هم به صورت اختصاصى تمریناتش را دنبال مى کند؛ حتى زمانى که چراغ هاى خانه کشتى خاموش است. استیو گینو، قهرمان المپیک ۲۰۰۸ پکن و دارنده نقره ۲۰۰۷ جهان، جدى ترین و سرسخت ترین حریف عبدولى در راه قهرمانى المپیک به شمار مى آید. منوچهر تسخادایا، نایب قهرمان ۲۰۱۱ جهان از گرجستان و نفر و دوم مسابقات قهرمانى ۲۰۱۲ اروپا دیگر حریف جدى عبدولى است. وو کیم از کره جنوبى و پدرو مولنس از کوبا نفرات سوم ۲۰۱۱ جهان از دیگر مدعیان این وزن هستند. جاستین لستر دارنده ۲ مدال برنز جهان در سال هاى ۲۰۰۶ و، ۲۰۰۷ نفر پنجم جهانى، ۲۰۱۱ فرانک استابلر نفر پنجم جهانى، ۲۰۱۱ برنز ۲۰۰۹ جهان و قهرمان ۲۰۱۲ اروپا از آلمان، تاماش لورینز نفر هفتم جهانى ۲۰۱۱ و دارنده برنز ۲۰۰۶ جهان از مجارستان، آتکان یوکسل یا شرف تفنگ، نفر هشتم المپیک آتن از ترکیه، دارخان بایاخمتوف از قزاقستان، ادگار ونکیتیس از لیتوانى، پاسکال استربل از سوئیس و هوانس واردرشیان از ارمنستان دیگر مدعیان این وزن هستند.

نکته جالب توجه در این وزن همانطور که گفته شد غیبت فینالیست هاى المپیک پکن در وزن ۶۰ کیلوگرم بود که به وزن سوم صعود کرده اند. هیچکدام از تیمهاى روسیه و آذربایجان در این وزن نماینده اى در لندن نخواهند داشت. آمباکو واچادزه، قهرمان روسى ۲۰۱۰ جهان در این وزن، که در سال ۲۰۱۱ جهان به عنوان قابل توجهى دست نیافت، موفق به کسب سهمیه المپیک هم نشد. پس از آن نوبت به یورى دنیسف در گزینشى چین رسید که او هم توفیقى نداشت. فرصت نهایى به آلبى یف رسید که وى هم نتوانست بلیت لندن را براى روس ها اوکى کند. در هر حال به نظر مى رسد سعید عبدولى، استیو گینو و منوچهر تسخادایا نسبت به سایر رقیبان از شانس بالاترى براى رفتن روى سکوى قهرمانى برخوردار باشند.

۷۴ کیلوگرم؛ جاى خالى ایران شانس بالاى ولاسوف و سبى
رومن ولاسوف قهرمان روسى ۲۰۱۱ جهان اصلى ترین مدعى کسب مدال طلاى لندن در این وزن است. ولاسوف ۲۲ ساله که قهرمانى جوانان جهان در سال ۲۰۱۰ را یدک مى کشد، در عین جوانى عناوین متعددى را در کارنامه مى بیند و به نظرمى رسد شگفتى ساز المپیک لندن لقب گیرد. در کنار او سلجوق سبى، نایب قهرمان ۲۰۱۱ و قهرمان ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ جهان از ترکیه از شانس هاى قهرمانى به شمار مى آید. سبى با ۳ حضور متوالى در فینال رقابت هاى جهانى نشان داده که در دهه سوم زندگى خود از پختگى لازم براى رفتن روى سکوى المپیک برخوردار است. مارک مادسن دارنده مدالهاى نقره جهان در سال هاى ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ و برنز ۲۰۰۶ از دانمارک، آرسن جولفلکیان، برنز ۲۰۱۱ و نقره ۲۰۱۰ جهان و قهرمان ۲۰۰۷ جهان از ارمنستان، کریستف گینو، دارنده مدال برنز المپیک پکن از فرانسه که در آخرین مرحله گزینشى موفق به کسب سهمیه شد از دیگر شانس هاى رفتن روى سکوى قهرمانى المپیک هستند،

هر چند که گینو در فاصله سال هاى ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ نتوانست موفقیتى در مسابقات جهانى کسب کند و به نظر مى رسد دوران افول خود را پشت سر مى گذارد. نوون زوگاى، برنده برنز ۲۰۱۱ جهان از کرواسى، دانیار کوبونوف دارنده برنز ۲۰۱۰جهان از قرقیزستان، آلکساندر کیکینوف، دارنده برنز ۲۰۰۹ جهان از بلاروس، پیتر باسى نفر پنجم المپیک ۲۰۰۸ پکن از مجارستان، رابرت روزنگرن از سوئد، آسخات دیلموخامدوف از قزاقستان، زورابى داتوناشویلى از گرجستان و جین هیوک کیم از کره جنوبى مدعیان دیگر این وزن هستند. فرشاد علیزاده در این وزن نتوانست سهمیه المپیک را براى کشورمان به دست آورد. در بین تمام مدعیان وزن چهارم رومن ولاسوف و سلجوق سبى از شانس هاى اصلى وزن ۷۴ کیلوگرم براى قهرمانى هستند و منوچهر کویرکلیا، قهرمان المپیک پکن غایب بزرگ لندن خواهد بود. به غیر از گینو سارى مدال آوران پکن نیز در لندن غایب خواهند بود که از نکات جالب توجه این وزن محسوب مى شود.

۸۴ کیلوگرم؛ کار سخت اخلاقى با انگیزه
پیش بینى در این وزن هم شاید زیاد راحت نباشد، مدعیان هر سال روى دست هم بلند شده اند؛ همین موضوع باعثشده ثبات خاصى در وزن پنجم کشتى فرنگى المپیک وجود نداشته باشد و مدعیان زیادى براى قهرمانى مطرح باشند. علیم سلیم اف از بلاروس عنوان قهرمانى سال ۲۰۱۱ جهان را به خود اختصاص داد؛ وى که سابقه قهرمانى جهان در سال ۲۰۰۵ را هم دارد از شانس بالایى در این وزن برخوردار است. سلیم اف که دو المپیک قبل را از دست داده است مى خواهد با مدال المپیک لندن خداحافظى شیرینى با دنیاى قهرمانى داشته باشد. نزدیک ترین رقیب سلیم اف روى کاغذ نظمى آولوجا از ترکیه است. آولوجاى ۳۶ ساله که در المپیک هاى ۹۶ آتلانتا و ۲۰۰۰ سیدنى سیزدهم شده بود، در ۲۰۰۸ پکن جبران مافات کرد و مدال برنز را بر سینه آویخت تا در کنار ۲ قهرمانى، یک نایب قهرمانى و ۳ عنوان سومى جهان، یکى از پرافتخارترین فرنگى کاران تاریخ لقب بگیرد. البته آولوجا در جهانى استانبول به سختى و با کمک داوران از سد اخلاقى، نماینده ایران گذشت. حبیب الله اخلاقى، نماینده کشورمان در این وزن در دور نخست مسابقات قهرمانى جهان با آولوجا دست و پنجه نرم کرد و هر چند که برترى محسوسى در آن میدان بر حریف ترک داشت، اما میزبانى مانعى براى پیروزى اش شد تا با شکست آولوجا در نیمه نهایى شانس ادامه کار را هم از اخلاقى بگیرد و نتواند سهمیه المپیک را کسب کند.

طالب نعمت پور به عنوان نماینده کشورمان عازم فاز دوم مسابقات گزینشى در قاره آسیا شد که وى هم ناکام ماند تا بار دیگر نوبت به اخلاقى برسد که این بار کار را در چین تمام کرد و با سهمیه به ایران بازگشت. محمد بنا هم در نهایت وى را به عنوان مسافر لندن در این وزن برگزید. اخلاقى که برنز ۲۰۰۹ جهانى دانمارک را در کارنامه دارد نشان داده که مى تواند حریف خطرناکى براى مدعیان در این وزن باشد و حتى یکى از شانس هاى مسلم سکوى المپیک محسوب مى شود. هریستو مارینوف، قهرمان بلغارى ۲۰۱۰ جهان که تا مرحله آخر دستش از سهمیه کوتاه مانده بود با حضور در فینال گزینشى فنلاند که آخرین مرحله مسابقات انتخابى المپیک بود، به سختى مسافر لندن شد. غایب بزرگ این رقابتها آندریا مینگوزى ایتالیایى، قهرمان المپیک پکن است که موفق به کسب جواز حضور در لندن نشد. از طرفى زولتان فودور، نایب قهرمان مجارى المپیک پکن هم در لندن غایب خواهد بود. آلکسى میشین، قهرمان المپیک آتن و قهرمان جهان که نتوانست به عنوان نماینده روسیه عازم لندن شود دیگر غایب نامدار این رقابت ها خواهد بود. دامیان جانیکوفسکى، دارنده برنز ۲۰۱۱ جهان از لهستان، رامى هیتانیمى برنده برنز ۲۰۱۱ جهان از فنلاند، کرم جابر، قهرمان مصرى وزن ۹۶ کیلوگرم المپیک آتن و دارنده مدال هاى نقره سال هاى ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ جهان که به یک وزن پایین تر بازگشته است، حسن طهماسبى، کشتى گیر ایرانى الاصل آذربایجان که در مسابقات جهانى ۲۰۱۱ به عنوانى بهتر از پنجمى نرسید، آلن خوگائف نفر پنجم ۲۰۱۱ جهان که نقره ۲۰۰۹ جهان را هم دارد، پابلو شورى هرناندز برنده مدال نقره ۲۰۱۰ جهان از کوبا، ملونین نومونوى، برنده نقره ۲۰۰۹ جهان و نفر پنجم المپیک پکن، نناد زوکاى، برنده مدال برنز ۲۰۱۰ جهان از کرواسى از مدعیان این وزن هستند. وزن ۸۴ کیلوگرم داراى ترکیبى از باتجربه ها و استعدادهاى جوان است که مى تواند رقابت هاى جالب توجهى را رقم بزند. قهرمان جهان علیم سلیم اف، نظمى آولوجا، هریستو مارینوف، کرم جابر و حبیب الله اخلاقى مى توانند از شانسهاى اصلى این وزن براى رفتن روى سکوى قهرمانى و مدال المپیک باشند.

۹۶ کیلوگرم؛ رضایى دنبال اتفاقى تازه
بدون شک اگر آن اتفاق تلخ نیفتاده بود شانس اصلى مدال طلاى المپیک یکى از فرنگى کاران ایران بود؛ البته قاسم رضایى، نماینده ایران در این وزن چیزى کم از حریفان جهانى اش ندارد و خودش در سال ۲۰۰۷ برنز جهان را بر گردن آویخته و سابقه حضور در المپیک ۲۰۰۸ را هم دارد. به هر حال على اکبرى و قربانى با غفلتى بزرگ(دوپینگ) خیلى راحت این میدان مهم را از دست دادند در حالى که مى توانستند آن را به یکى از جاودانه ترین دوران زندگى شان تبدیل کنند. اگر بخواهیم در اوزان هفت گانه کشتى فرنگى یک وزن را مثال بزنیم که در آن قهرمانان مختلف جهان و المپیک از ۱۲ سال پیش در آن حضور دارند بدون شک آن وزن ۹۶ کیلوگرم است. پیروزى در این وزن براى هیچ کشتى گیرى تعجب آور نیست چون هیچکدام از قهرمانان این وزن در سال هاى اخیر قادر به حفظ قهرمانى براى حتى ۲ دوره پشت سر هم نبوده اند. آخرین قهرمانى این وزن در مسابقات جهانى به الیس گورى از بلغارستان رسید؛ وى که در المپیک پکن هشتم و در جهانى ۲۰۰۷ هفتم شده بود سال قبل از المپیک از سکوى قهرمانى بالا رفت تا شانس اصلى سکوى نخست لندن در وزن ششم لقب بگیرد. غایب اصلى این میدان بدون شک کسى نیست جز امیر على اکبرى، قهرمان ۲۰۱۰ جهان و نفر سوم جهانى ۲۰۰۷ که دوران محرومیت ۲ ساله اش را به علت دوپینگ سپرى مى کند. بلاز کیس مجارستانى و قهرمان ۲۰۰۹ جهان دیگر غایب این مسابقات است که جواز حضور در لندن را کسب نکرد. اصلان بک خوشتوف، قهرمان المپیک ۲۰۰۸ پکن با ثبات ترین کشتى گیر این وزن در سال هاى اخیر بوده است. وى پس از طلاى المپیک در سال هاى ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ هم بر سکوى سوم ایستاد،

اما در ۲۰۱۱ نوبت به رستم توتروف رسید که به مدال برنز رسید، اما با توجه به اعلام اسامى تیم کشتى فرنگى روسیه، خوشتوف شانسى براى درخشش در دومین المپیک زندگى اش را ندارد و توتروف نماینده تزارها در لندن خواهد بود. جیمى لیدربرگ سوئدى، که موفق به کسب مدال نقره ۲۰۱۱ جهان شد سال هاى ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ هم مدال هاى نقره و برنز را به دست آورده بود و یکى از باثبات ترین هاى این وزن به حساب مى آید. چنگ ایلدیم برنده مدال برنز۲۰۱۱ جهان، محمد عبدالفتاح مصرى، قهرمان وزن ۸۴ کیلوگرم جهان در سال ۲۰۰۶ و نفر پنجم جهانى، ۲۰۱۱ تیموفى دزینیچنکو، نفر پنجم قهرمانى جهانى ۲۰۱۱ و نقره ۲۰۱۰ جهان و قهرمان ۲۰۱۱ اروپا از بلاروس، آرتور آلکسنیان قهرمان ۲۰۱۲ و نقره ۲۰۱۱ اروپا از ارمنستان، یورى فالکون، نفر دهم المپیک پکن استرادا از کوبا، شالوا گادابادزه از آذربایجان دیگر مدعیان این وزن هستند. اگر بخواهیم بر اساس روال ۱۰ سال اخیر پیش برویم شانس قهرمانى المپیک در لندن کسى خواهد بود که شاید حتى مدال جهانى را هم در کارنامه نداشته باشد. به نظر مى رسد با آمادگى که در قاسم رضایى دیده مى شود و از طرفى ناشناخته بودن به علاوه تجربه بالاى نماینده کشورمان وى مى تواند یکى از شانس هاى اصلى رفتن روى سکوى المپیک باشد.

۱۲۰ کیلوگرم؛ اعجوبه کوبایى سلطان بلامنازع سنگین وزن
شايد بدون استثناء پيش بينى در اين وزن كار زياد دشوارى نباشد و اگر بگوييم مينجين لوپز كوبايى با اقتدار روى سكوى قهرمانى خواهد ايستاد، بيهوده نگفته ايم. لوپز كه كارش را با نهمى در مسابقات قهرمانى جهان در سال ۹۹ شروع كرد، اولين استارت جدى اش را با پنجمى در المپيك ۲۰۰۴ آتن زد، اما بعد از آن و از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ در هر ۷ فينال سنگين وزن فرنگى حضور داشته است كه حاصل آن ۵ طلا و ۲ نقره بوده است كه در اين بين طلاى المپيك ۲۰۰۸ پكن را نيز بر گردنش آويخته است. البته به نظر مى رسيد در جهانى ۲۰۱۱ در فينال جهانى استانبول مصلحتى مقابل رضا كايالپ تن به شكست داده باشد، اما به هر حال اين همه مدال او را به قدرت اصلى و شانس مسلم طلاى لندن تبديل كرده است. لوپز ۳۰ ساله با حضور در سومين المپيك دوران ورزشى اش به دنبال طلايى ديگر است تا كارنامه افتخاراتش بيش از پيش زرين شود و دست نيافتى تر از گذشته به نظر برسد. در كنار اين اعجوبه كوبايى حسن باروئف روس، دارنده مدال طلاى المپيك ۲۰۰۴ آتن و نقره ۲۰۰۸ پكن ديگر شانس قهرمانى در سنگين وزن محسوب مى شود. باروئف ۳۰ ساله سومين المپيك را تجربه مى كند و به دنبال ثبت سومين مدالش است. باروئف كه از ۱۷ سالگى با نقره جهانى ۱۹۹۹ استارت زده بود در سال هاى ،۲۰۰۰ ،۲۰۰۱ ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ قهرمان بلامنازع سنگين وزن بود تا اينكه سروكله اعجوبه كوبايى ها پيدا شد، اما بازهم طلاى ،۲۰۰۶ نقره ۲۰۰۷ و نقره المپيك ۲۰۰۸ را هم به كارنامه اش اضافه كرد. باروئف تاجيكستانى الاصل كه در دوشنبه پايتخت تاجيكستان متولد شده است اين روزها حال و روز خوشى ندارد و در مسابقات جهانى ۲۰۱۰ به عنوانى بهتر از هفتمى دست پيدا نكرد. وى در جهانى ۲۰۱۱ غايب بود و به زحمت در آخرين مسابقات گزينشى در فنلاند به سهميه المپيك رسيد، اما در هر صورت نبايد از كنار تجربه اين فرنگى كار كاربلد به راحتى گذشت. رضا كايالپ، فرنگى كار جوان ترك ها كه در جهانى استانبول قهرمان شد، برنز ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ جهان را هم در كارنامه دارد و مى تواند يكى از مدعيان اين وزن باشد. در كنار نفرات ياد شده بشير باباجان زاده دارنده مدال برنز جهانى ۲۰۱۱ هم مى تواند براى رفتن روى يكى از سكوهاى قهرمانى شانس داشته باشد. بشير كه عملكرد خوبى در جهانى استانبول از خود به جا گذاشت و تنها به لوپز كوبايى باخت يكى از شانس هاى مسلم رسيدن به مدال المپيك در اين وزن محسوب مى شود. يورى پاتريكى يف ارمنستانى و دارنده مدال برنز المپيك ۲۰۰۸ پكن و نقره جهانى ،۲۰۰۹ هيكى نبى از استونى، درميل بايرز از آمريكا، نروماخان تينالى يف از قزاقستان ديگر مدعيان سنگين وزن كشتى فرنگى در المپيك هستند.