دومین روز حضور ایرانیان در المپیک لندن

سرویس ورزشی افکارنیوز

– دومین روز از رقابت ایرانیان در بزرگترین رویداد ورزشی دنیا در بخش تیراندازی، پینگ پنگ، دوچرخه ‌سواری و قایقرانی دنبال خواهد شد؛

شنبه ۷ مرداد
ساعت ۱۱:۴۵: تیراندازی ۱۰متر تفنگ بادی زنان، مه لقا جام بزرگ و الهه احمدی، ورزشگاه Royal Artillery Barracks

ساعت ۱۲:۳۰: پینگ پنگ زنان، ندا شهسواری، دور مقدماتی، ورزشگاه اکسل

ساعت ۱۳:۱۵: پینگ پنگ مردان، نوشاد عالمیان، دور مقدماتی، ورزشگاه اکسل

ساعت ۱۳:۳۰: دوچرخه ‌سواری جاده، مهدی سهرابی و امیر زرگری، حومه شهر لندن

ساعت ۱۵:۳۰: تیراندازی ۱۰ متر تپانچه بادی مردان، ابراهیم برخورداری، ورزشگاه Royal Artillery Barracks

ساعت ۱۶: قایقرانی رویینگ تک ‌نفره سنگین وزن مردان، محسن شادی، ورزشگاه Eton Dorney

ساعت ۱۷: قایقرانی رویینگ تک‌ نفره سنگین وزن زنان، سولماز عباسی، ورزشگاه Eton Dorney

تیراندازای؛
تاریخچه تیراندازی ایران در المپیک

‌فرهنگ خسرو پناه، ‌ محمد ملازال و محمود سخایی اولین نمایندگان ایران در المپیک ۱۹۴۸ لندن بودند.

دومین تجربه ایران در المپیک نیز به سال ۱۹۶۰ در رم باز می‌گردد که تنها غلامحسین مبصر به عنوان تیرانداز ایرانی در این رقابت‌ها حضور داشت.

همچنین ایران در سال ۱۹۶۴ توکیو با چهار نماینده در المپیک شرکت کرد که نصرت الله ممتهن، ‌محمد کلانی، ‌ غلامحسین مبصر و ناصر شریفی در این رقابت‌ها تیر زدند.

پس از سه دوره غیبت ایران در رشته تیراندازی در رقابتهای المپیک محمدعلی علیجانی، هوشنگ قزوینی، ‌کمیل جعفری و اسفندیار لاری در المپیک ۱۹۷۶ مونترال به عنوان نمایندگان ایران حضور داشتند.

پس از این دوره تا سال ۱۹۹۶ آتلانتا دیگر تیرانداز ایرانی در المپیک حضور نداشت و حضور دوباره ایران با راهیابی لیدا فریمان به عنوان اولین زن تیرانداز ایرانی به المپیک در این دوره از این رقابت‌ها رقم خورد.

از این سال به بعد تا المپیک ۲۰۱۲ تیراندازی ایران تنها یک ورزشکار زن در هر دوره به عنوان نماینده در المپیک داشت.

مرجانه کاظمی در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی و نسیم حسن پور در المپیک ۲۰۰۴ آتن به عنوان تنها تیراندازان ایرانی با رقبای خود رو در رو شدند.

هر چند راهیابی الهه احمدی و مه لقا جام بزرگ به المپیک ۲۰۱۲ لندن نشان می‌دهد که بانوان تیرانداز گوی پیشروی را از مردان ربوده‌اند اما راهیابی ابراهیم برخورداری در این دوره از رقابت‌ها نشان از تغییر شرایط ورزشکاران مرد ایرانی در این رشته ورزشی دارد.

نمایندگان تیر اندازی ایران
ملی‌پوشان تیراندازی کشورمان در دومین روز از سی‌امین دوره بازی‌های المپیک در دو ماده خط آتش قرار می‌گیرند.

بر همین اساس الهه احمدی و مه‌لقا جام‌بزرگ روز شنبه از ساعت ۱۱:۴۵ به وقت ایران کار خود را در ماده تفنگ ۱۰ متر بادی برای رسیدن به جمع ۸ فینالیست آغاز می‌کنند.

در ساعت ۱۵:۳۰ در رشته تیراندازی ۱۰ متر تپانچه بادی مردان، ابراهیم برخورداری به رقابت می پردازد.

ابراهیم برخورداری
؛ در رقابتهای جام جهانی تیراندازی در مونیخ آلمان، در رشته تپانچه بادی ۱۰ متر مردان یازدهم شد و سهمیه المپیک لندن را بدست آورد.
الهه احمدی؛ تیرانداز المپیکی ایران که سهمیه خود را در مونیخ آلمان گرفت با رکورد ورودی ۳۹۹ در المپیک حاضر می‌شود.
مه‌لقا جام بزرگ؛ با درخشش در رقابت‌های جهانی و کسب مقام چهارمی توانست به عنوان اولین ورزشکار سهمیه المپیک را برای کاروان ایران در رقابت های ۲۰۱۲ لندن کسب کند؛ وی با رکورد ورودی ۳۹۸ در المپیک حاضر می‌شود.

تیراندازان ایران در این رقابت‌ها با کشورهای قطر، مصر، استرالیا، کروواسی، دانمارک، صربستان، کویت، هلند، فرانسه، لوکزامبورگ، بوتان، کوبا، قزاقستان، اسلوونی، جمهوری چک، فرانسه، روسیه،، آمریکا، کره جنبوی، اندونزی، بلغارستان، آلمان، مالزی، السالوادور، بریتانیا، سوئد، ازبکستان، ایتالیا، سریلانکا، چین، فنلاند، نروژ، استونی، سنگاپور، اوکراین، مکزیک، سوریه، فیلیپین، نروژ رقابت می‌کنند.

پینگ پنگ؛
تاریخچه تنیس روی میز یا پینگ پنگ ایران در المپیک
اولین حضور تنیس روی میز ایران در المپیک به سال ۱۹۹۲ باز می گردد که ابراهیم علیدخت ملی نماینده ایران در بارسلونا بود.

وی در مرحله گروهی بین چهار پینگ پنگ باز چهارم شد و با کسب جایگاه ۴۹ جهان از دور مسابقات کنار رفت.

ایران در سال ۲۰۰۰ با مجید احتشام زاده در المپیک حضور داشت که این ملی پوش هم عملکردی مشابه عیلدخت در المپیک داشت.

محمدرضا اخلاق پسند در سال ۲۰۰۴ المپیکی پینگ پنگ ایران شد که در این دوره با توجه به اینکه دیگر مرحله گروهی وجود نداشت، از ابتدا در مرحله حذفی بدون پیروزی کنار رفت.

افشین نوروزی نماینده ایران در المپیک ۲۰۰۸ پکن بود که او هم با باخت به حریف ایتالیایی از مسابقات کنار رفت تا چهار نماینده پینگ پنگ ایران در ادوار المپیک طعم پیروزی را نچشیده باشند.

متاسفانه ایران تاکنون نه تنها نتوانسته است جایی را در جدول مدال آوران المپیک داشته باشد بلکه هیچ پیروزی مقابل نام ایرانی ها در المپیک ها ثبت نشده است.

نمایندگان پینگ پنگ ایران
نوشاد عالمیان به همراه ندا شهسواری در دومین روز از بازی‌های المپیک پای میز رقابت قرار می‌گیرند.

ندا شهسواری؛ اولین بانوی المپیکی پینگ پنگ ایران که توانست مجوز حضور در لندن را در مسابقات کسب سهمیه تهران به دست بیاورد، قرار است در اولین تجربه این رشته ورزشی در بزرگترین رویداد جهان در دومین روز از المپیک ۷ مرداد در ورزشگاه Excelحاضر شود.

نکته مهم این است که شهسواری با توجه به تعداد زیاد سهمیه‌ها در پینگ پنگ باید برای رسیدن به رده‌های بالا چند بازی خود را با پیروزی پشت سر بگذارد تا در جدول ۱۲۸ نفره رقابت‌ها صعود کند.

قرعه کشی بخش زنان المپیک نیز با شرکت ۶۹ بازیکن انجام شد که ندا شهسواری، اولین بانوی المپیکی کشورمان با رده جهانی ۴۹۱ در اولین گام بایستی به مصاف اوشونایکه با رنکینگ جهانی ۲۹۲ از نیجریه برود.

این مسابقه صبح روز هفتم مردادماه برگزار خواهد شد. برنده این بازی مقابل بازیکنی از ایتالیا قرار خواهد گرفت.

در پیکارهای انفرادی زنان نیز همچون مردان بازیکنان در مرحله مقدماتی(۲۱ بازیکن آخر سیدگذاری)، دور اول(۱۶ بازیکن سوم سیدگذاری)، دور دوم(۱۶ بازیکن دوم سیدگذاری) و دور سوم(۱۶ بازیکن برتر المپیک) تقسیم شدند و به مصاف هم می روند.

نوشاد عالمیان؛ نوشاد عالمیان توانست در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در رشته تنیس روی میز در اسپانیا مقام پنجم را کسب کند.

وی در مسابقات لوکزامبورگ مدال طلا را کسب کرد و در مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۱۲ لندن با کسب مقام قهرمانی آسیای میانه به المپیک لندن راه یافت.

قرعه کشی بخش مردان المپیک ۲۰۱۲ لندن با حضور ۶۹ بازیکن برگزار شد و بازیکنان در چهار مرحله قرعه کشی شدند.

در پیکارهای انفرادی بازیکنان در مرحله مقدماتی(۲۱ بازیکن آخر سیدگذاری)، دور اول(۱۶ بازیکن سوم سیدگذاری)، دور دوم(۱۶ بازیکن دوم سیدگذاری) و دور سوم(۱۶ بازیکن برتر المپیک) تقسیم شدند و به مصاف هم می‌روند.

نوشاد عالمیان، ملی پوش ارزنده کشورمان در سید ۳۲ با دو بازیکن دیگر از کره شمالی و اکراین مشترک بود که بازیکن کره شمالی خوش شانس تر بوده و قرعه را برد تا از دور دوم به مصاف حریفان خود برود.

در مرحله مقدماتی مایوسی آگبتولگو از توگو با رنکینگ ۱۲۲۱ مقابل جوستین هان بازیکن چینی الاصل استرالیا با رتبه جهانی ۳۸۶ قرار می‌گیرد و برنده این دو بازیکن به مصاف نوشاد عالمیان می‌رود.

پیروزی عالمیان مقابل برنده این دو بازیکن کاملاً در دسترس است و در صورت پیروزی وی در اولین دیدار، در بازی دوم خود مقابل تانگ پنگ با رنکینگ جهانی ۳۱ از هنگ کنگ قرار می گیرد.

دوچرخه سواری؛
رقابتهای دوچرخه سواری این دوره از مسابقات المپیک در دو بخش پیست و جاده از تاریخ ۶ الی ۱۶ مردادماه سال ۱۳۹۱ برگزار می شود.

با توجه به کسب سه سهمیه این رقابتها در بخش جاده، رکابزنان کشورمان در تاریخ ۷ مرداد ماه سال جاری در ماده استقامت جاده به مسافت ۲۵۰ کیلومتر و در مسیر " The mall " و در تاریخ ۱۰ مرداد ماه در ماده تایم تریل انفرادی به مسافت ۴۴ کیلومتر و در مسیر " Hampton Court Palace - Hampton Court Road " با نمایندگان کشورهای دیگر به رقابت خواهند پرداخت.

تاریخچه دوچرخه سواری ایرانیان در المپیک
اولین حضور دوچرخه سواران ایران در المپیک به سال ۱۹۶۴ المپیک توکیو باز می گردد.

دومین حضور ایرانیان در بزرگترین رویداد ورزشی در سال ۱۹۷۲ المپیک مونیخ بوده است؛ و سپس در المپیک سال ۱۹۷۶ مونترال کانادا با ۷ ورزشکار شرکت کرده اند.

حضور بعدی ایرانیان در المپیک به سالهای ۱۹۸۸ سئول و ۱۹۹۲ بارسلونا و ۲۰۰۰ سیدنی باز می گردد و اما آخرین حضور ایرانیان در بیست و نهمین دوره المپیک ۲۰۰۸ پکن(چین) منجر به کسب جایگاه پنجاه و دوم، هفتاد و نه در مسیر جاده و عنوان سی و پنجم در انفرادی شد.

رکابزنان ایران در المپیک
سه ملی پوش رکابزن کشورمان برای حضور در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن، مهدی سهرابی و امیر زرگری درماده استقامت جاده و علیرضا حقی در ماده تایم تریل به عنوان ملی پوشان کشورمان برای حضور در المپیک لندن هستند.

رویینگ:

اگرچه قایقرانی در ایران یک‎ ‎فدراسیون دارد، ولی در عرصه جهانی، از سوی چند فدراسیون متفاوت هدایت می‌شود.

رویینگ، یکی‎ ‎از مواد قایقرانی است که از دومین دوره بازی‌های المپیک(سال ۱۹۰۰) در فهرست ‎ ‎ورزش‌های کهن المپیکی قرار داشته است.

کانو و کایاک نیز از المپیک ۱۹۳۶ برلین برای‏‎ ‎نخستین بار به عنوان ورزشی المپیکی نام گرفتند.

تاریخچه ورزش قایقرانی ایران در المپیک
نادر عیوضی برای نخستین بار سهمیه المپیک ۲۰۰۰ سیدنی را بدست آورد‏‎ ‎و به عنوان نخستین پارو زن تاریخ قایقرانی ایران در المپیک معرفی شد.
او در مواد‎ ۵۰۰ ‎و ۱۰۰۰ متر به مصاف حریفانش رفت، ولی از مرحله مقدماتی صعود نکرد و حذف‏‎ ‎شد. و در جایگاه ۲۹ ماده ۵۰۰ متر و ۳۱ ماده ۱۰۰۰ متر جای گرفت‏‎.

پاروزنان ایرانی در المپیک لندن
سولماز عباسی در ماده تک نفره سنگین وزن بانوان و محسن شادی در سنگین وزن مردان تیم ملی روئینگ کشورمان در سی‌امین دوره بازی‌های المپیک هستنند.

سولماز عباسی
سولماز عباسی در ماده تک‌نفره سنگین وزن بانوان با هدایت افشین فرزام در این رقابت‌ها با قایقرانانی از الجزایر، آرژانتین، استرالیا، آذربایجان، بلاروس، برزیل، چین، کوبا، چک، دانمارک، السالوادور، آلمان، ایرلند، ژاپن، قزاقستان، کره، لیتوانی، مکزیک، میانمار، نیوزلند، پاراگوئه، روسیه، سوئد، تایلند و تونس رقابت می‌کند.

محسن شادی
در بخش مردان نیز محسن شادی در روئینگ تک‌نفره سنگین وزن مردان با حریفانی از آرژانتین، آذربایجان، بلژیک، برزیل، شیلی، چین، کرواسی، کوبا، چک، دانمارک، مصر، السالوادور، انگلیس، آلمان، هنگ کنگ، هند، قزاقستان، کره، لیتوانی، مکزیک، مونتنگرو، نیجریه، نروژ و ونزوئلا روبرو می شود.

مربی شادی در المپیک شخرت گانیو ازبکستانی است.