به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، خبرگزاري رويترز در گزارشي درباره بازي شب گذشته علي مظاهري بوكسور سنگين وزن ايراني مقابل حريف كوبايي خود كه با ناداوري به سود حريف كوبايي به پايان رسيد اين گونه نوشته است:

روز چهارشنبه پس از اینکه یکی از بوکسورهای حاضر در المپیک داوران را به تبانی متهم کرد، یک ورزشکار دیگر به رای داوران اعتراض کرد و موفق به فرجام‌خواهی شد و حتی لنوکس لوئیز یکی از قهرمانان این رشته برخی از تصمیمات داوران را زیر سوال برد و مساله داوری در رشته بوکس ابهام‌آفرین شد.

علی مظاهری بوکسور سنگین‌وزن ایران در حالی که در راند دوم مسابقه خود مقابل خوزه لاردوئت گومه حریف کوبایی با دو امتیاز پیش افتاده بود سه اخطار از داور دریافت کرد و بازنده این مسابقه شد.

مظاهری در اعتراض به این تصمیم بدون دست دادن به داور رینگ را ترک کرد. طبق قوانین بوکس اگر بوکسوری بدون دست دادن به داور رینگ را ترک کند، حق اعتراض به رای داور را نخواهد داشت و این قانون مظاهری را از شانس برگردان رای داور محروم کرد.

مظاهری پس از این مسابقه بیرون از رینگ و قبل از اینکه رای داوران به صورت رسمی اعلام شود، با عصبانیت و از طریق مترجم خود به خبرنگاران گفت: این موضوع یک تبانی بود، ‌ اگر این اتفاق نمی‌افتاد به آسانی می‌توانستم برنز بگیرم. در مبارزه‌های قبلی‌ام خیلی خوب کار کرده بودم و در این مسابقه همه چیز از پیش تعیین شده بود.

انجمن بین‌المللی بوکس آماتور با ارسال ایمیلی به رویترز به اظهارات مظاهری پاسخ داد. در این نامه آمده است: بوکسور ایرانی در مسابقه خود سه اخطار دریافت کرد. بر اساس ماده ۱۲.۱. ۲ از قانون فنی و مسابقات AIBA در یک مسابقه به یک ورزشکار تنها سه بار اخطار داده می‌شود، اخطار سوم به منزله حذف شدن اتوماتیک ورزشکار خواهد بود.

دو مسابقه پیش از بازی علی مظاهری " ساتوشی سیمیزو " بوکسور ژاپنی در حال رقابت با عبدالحمیداُف بوکسور آذربایجانی بود و در راند آخر با اختلاف هفت امتیاز از حریف خود عقب افتاده بود اما موفق شد در این راند حریفش را شش بار ناک‌دان کند.

با این حال داوران رای به برتری عبدالحمیداف دادند که این موضوع با اعتراض ژاپنی‌ها همراه بود و آنها به طور رسمی به تصمیم داوران اعتراض کردند. مربی تیم بوکس ژاپن داور را متهم کرد که به عبدالحمیداف کمک کرده است.

پس از یک ساعت از این ماجرا AIBA که بر اساس قوانینش داور باید برای بوکسور آذربایجانی حداقل سه بار از شمارش استفاده می‌کرد که اگر این اتفاق می‌افتاد این ورزشکار شکست می‌خورد، به دلیل این اتفاق AIBA تصمیم گرفت نتیجه را تغییر داده و حکم به پیروزی شیمیزو بدهد.

شیمیزو به خبرنگاران گفت: از مشاهده نتیجه شوکه شدم، حریفم چندین‌بار به زمین افتاده بود پس چرا من برنده نشدم؟ نمی‌فهمم.

شیمیزو همچنین اعلام کرد که به اعتقاد او داور باید در راند آخر مسابقه بازی را متوقف می‌کرد.

وی همچنین گفت: این دومین المپیکی است که من در آن شرکت می‌کنم و حتی در پکن هم از نحوه داوری راضی نبودم. دیگر نمی‌دانم چه کاری از دستم ساخته است، خیلی از این موضوع ناراحتم.

مقامات انجمن بین‌المللی بوکس آماتور اعلام کرده‌اند که روز پنج شنبه درباره احتمال محرومیت داور مسابقه شیمیزو تصمیم‌گیری خواهند کرد.

در دسامبر سال گذشته این اتهام به آذربایجانی‌ها زده شده بود که آنها با پرداخت وام ۱۰ میلیون دلاری به AIBA موافقت آنها را برای کسب دو مدال طلا در المپیک لندن به دست آورده‌اند. در همان زمان AIBA کمیته‌ای برای تحقیق درباره این موضوع تشکیل داد و این کمیته این خبر را تکذیب کرد.

در بیانیه‌ای که کمیته ویژه تحقیق و تفحص AIBA در آن زمان منتشر کرده بود آمده است که گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی که در ۲۳ سپتامبر پخش شد «بی‌اساس است و هیچ سند و مدرکی ندارد».

لوئیز قهرمان سابق بوکس سنگین‌وزن جهان که به عنوان کارشناس در یکی از شبکه‌های رادیویی انگلیس صحبت می‌کرد، درباره بازی‌های بوکس این دوره المپیک گفت که از مشاهده استعدادهای زیادی که در این بازی‌ها حضور دارند خوشحال شده است اما درباره نحوه قضاوت داوران نگرانی دارد.

لوئيز كه در المپيك ۱۹۸۸ برنده مدال طلاي بوكس شده بود در اينباره گفت: نگراني من عمدتا مربوط به قضاوت داوران است تا زماني كه مسابقه به پايان نرسد نميتوان تشخيص داد كه چه كسي برنده شده است.