کیا؛ مرد همیشه پیروز و بدون شکست دربی

به گزارش افکارنیوز به نقل از سایت باشگاه پرسپولیس، مهدی مهدوی کیا کاپیتان اول سرخپوشان پایتخت امیدوار است تا رکورد بی شکستی خود در دربی تهران را تداوم بخشد. مهدوی کیا که رکورد جوان ترین گلزن پرسپولیس در تاریخ دربی را در اختیار دارد، در دربی ۴۳ که ۲۰ تیر ۷۶ برگزار شد، در حالی که ۱۹ سال و ۳۵۳ روز سن داشت گل دوم سرخپوشان را وارد دروازه استقلال کرد و یکی از جوان‌ترین گلزنان تاریخ دربی شد. پرسپولیس در این بازی ۳ - صفر برنده شد. مهدوی کیا سابقه ۴ بازی و یک گل زده در دربی را دارد. فصل قبل نیز مهدوی کیا پس از ۱۳ سال دربی را تجربه کرد که با حضور او در میدان پرسپولیس جان تازه ای گرفت و یکی از گل های آن دربی از سانتر مهدوی کیا بدست آمد.



سرخپوشان تازه وارد به دربی

در دربی ۷۵ تعدادی از سرخپوشان برای اولین بار پای به این بازی تاریخی خواهند گذاشت؛ بازیکنانی که در تیم های سابق خود بارها مقابل استقلال درخشیده اند اما این بار در فضایی جدید مقابل استقلال قرار خواهند گرفت. شهاب گردان، مهرداد پولادی، حسین ماهینی، جلال حسینی، محسن بنگر، محمد قاضی، کریم انصاری فر و جونیور نیلسون از جمله تازه واردهای پرسپولیس هستند که شانس حضور در دربی را خواهند داشت. در ۷۴ دربی قبلی، پرسپولیس از ۲۱۲ بازیکن در ترکیب خود استفاده کرده است.



جادوگر باتجربه ترین سرخپوش دربی

علی کریمی باتجربه ترین بازیکن پرسپولیس در دربی ۷۵ است. کریمی سابقه ۹ بار حضور در این دربی را دارد و دو بار نیز برای پرسپولیس گلزنی کرده است. او اولین بار در سال ۱۳۷۷ دربی را تجربه کرد و پس از مهدوی کیا دومین بازیکن قدیمی دربی نیز محسوب می شود. پس از کریمی نیز هادی نوروزی با ۸ حضور در دربی بیش از سایر بازیکنان این بازی را تجربه کرده است.



۱۱ بازیکنی که در اولین دربی شان گل زدند

ایمون زاید یازدهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس بود که در اولین دربی خود موفق به گلزنی شد و البته او رکورد هت تریک در دربی را ثبت کرد که این رکورد، زاید را از ۱۰ بازیکن دیگر متمایز می کند. علی پروین نفر اول در این عرصه بود که در سال ۴۹ بازی و گلزنی کرد. پس از او شاهرخ بیانی، رضا عابدیان، نادر میراحمدیان، ادموند بزیک، بهنام طاهر زاده، عیسی ترائوره، شیثرضایی، محسن خلیلی و عادل کلاه کج نیز موفق به گلزنی در اولین بازی خود در دربی شده بودند تا اینکه در دربی ۷۴ ایمون زاید به این فهرست ۱۰ نفره اضافه شد. محمد قاضی، کریم انصاری فرد و حتی محسن بنگر و سید جلال حسینی فرصت افزودن نام خود به این لیست را در دربی ۷۵ خواهند داشت.



مهرداد پولادی؛ بیست و ششمین سرخابی تاریخ دربی


مهرداد پولادی یک روز پس از آخرین دربی به پرسپولیس پیوست و البته او فصل گذشته اجازه همراهی سرخپوشان در لیگ برتر را نداشت. پولادی در فصل ۸۶ دو بار با پیراهن استقلال مقابل پرسپولیس بازی کرد که هر دو بازی با نتیجه ۱-۱ همراه بود و اکنون باید با پیراهن قرمز مقابل تیم سابق خود به میدان برود. او بیست و ششمین بازیکن تاریخ دربی خواهد بود که با پیراهن هر دو تیم این میدان بزرگ را تجربه کرده است. در سال های اخیر ژاک الونگ، فرزاد آشوبی، هوار مولا محمد، محمد محمدی، میثم بائو، فراز فاطمی و نیکبخت واحدی چنین تجربه ای را داشته اند.



ترکی رکوردار قضاوت در دربی می شود


محسن ترکی برای پنجمین بار قضاوت دربی پایتخت را بر عهده خواهد داشت. این داور مشهدی تاکنون ۴ بار این بازی را سوت زده و اکنون با پنجمین قضاوت خود با رکورد محمد صالحی برابر می شود. صالحی که یکی از برجسته ترین داوران ایران در دهه ۵۰ و ۶۰ بود، پنج دربی را سوت زد که نتیجه هر پنج بازی مساوی شد. ترکی در ۴ فصل گذشته ۴ بار قضاوت دربی را بر عهده داشته که دو بار در دور رفت و دو بار نیز در دور برگشت لیگ برتر بوده است. در این ۴ بازی دو بار استقلال پیروز شده و دو بازی نیز مساوی شده است.