گلایه های پروفسور فرید از پرسپولیسیها!

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، دکتر فرهاد فرید که با انگیزه‌ی زیاد و با هدف تحول سیستم پزشکی و ارائه‌ی طرح‌های نوین اجرا شده در اروپا به باشگاه پرسپولیس آمده بود از فراهم نشدن شرایط برای فعالیتش ناراضی است و معتقد است تنها به یک پنجم اهدافی که در سر داشته رسیده است.

رییس کمیته پزشکی و سلامت باشگاه پرسپولیس درباره‌ی شایعات به وجود آمده درباره‌ی قطع همکاری با باشگاه پرسپولیس عنوان کرد که استعفایی در کار نبوده اما تا حدودی از روند انجام کار در این باشگاه دلسرد شده‌ است. او می‌گوید تمام تلاشش در این باشگاه شناسایی و اهمیت جایگاه کادر پزشکی در ایران بوده که متاسفانه به دلیل سنگ‌اندازی زیاد، کار سختی پیش رو دارد و به راحتی نمی‌تواند به چنین امر مهمی دست پیدا کند، اما به هر صورت باید بپذیریم این‌جا ایران است نه آلمان!

* تمرین دادن ژوزه علمی و منطبق با ۱۱ + فیفاست

طی هفت هفته‌ای که از رقابت‌های لیگ برتر سپری می‌شود کسب جایگاه شانزدهم غیر قابل تصور بود و انتظار می‌رفت این تیم در جایگاه هشتم یا نهم باشد. البته هنوز هم اتفاق خاصی رخ نداده و اگر بازیکنان پرسپولیس از نظر روانی به خود و اسم این تیم ایمان پیدا کنند و هماهنگی لازم بین بازیکنان باتجربه و جوان تیم پرسپولیس به وجود می‌آید، باز هم شاهد جایگاه بهتری از این تیم خواهیم بود. ضمن این‌که من به ژوزه و تمرینات وی که برگرفته از اصول علمی است و مربی بدنساز این مربی بزرگ که قسمت زیادی از تمرینات بدنسازی منطبق با طرح ۱۱ + فیفاست اعتقاد کامل دارم و به شخصه نظاره‌گر عملکرد و تمرینات بازیکنان هستم. اگر بازیکنی در اثر تمرینات از ناحیه‌ی مفصل، عضله و تاندون دچار مشکل خاصی باشد به مربی بدنساز گوشزد می‌کنم که نحوه‌ی تمرینات خود را مطابق وضعیت جسمی بازیکنان اجرا کند تا آسیب‌دیدگی را به حداقل برسانیم.


گوشه‌ای از تمرین‌ پرسپولیس

* استعفا نداده‌ام اما فقط به ۲۰ درصد اهدافم رسیدم

برخلاف شنیده‌ها که از گوشه و کنار به گوشم می‌رسد که پروفسور فرید از باشگاه پرسپولیس رفته است باید بگویم واقعیت این‌طور نیست. اما مدتی است از روند کار در تیم پرسپولیس دلسرد شده‌ام و کارها آن‌طور که تصور می‌کردم طبق عقیده و پیشنهاد من جلو نمی‌رود. البته باشگاه پرسپولیس هم‌اکنون از کادر پزشکی مجهز و کاملی برخوردار است که حتی فدراسیون فوتبال دارای چنین کادری نیست و برحسب این کادر دوست داشتم باشگاه نیز همکاری خوبی با من داشته باشد اما در بعضی مواقع همکاری باشگاه کافی و مناسب نیست. ضمن این‌که باید بپذیریم این‌جا ایران است، نه آلمان! چون در آلمان کارها سریع‌تر و بدون هیچ وقفه‌ای انجام می‌شود و من نیز باید بتوانم خود را با شرایط فعلی وفق دهم. البته ناگفته نماند که همکاری باشگاه پرسپولیس با کادر پزشکی تا حدودی بهتر از سایر باشگاه‌هاست و تقریبا به اهمیت کادر پزشکی پی برده‌اند. هدف من از تشکیل کادر پزشکی در باشگاه پرسپولیس شناسایی و اهمیت جایگاه این کادر در ایران همچون آلمان بود، اما واقعا کار سختی است و به راحتی نمی‌توان موانع پیش رو را برای شناساندن بهتر این جایگاه برداشت. به هر حال با تمام این سختی‌ها در این باشگاه از صددرصد اهدافم فقط توانستم به ۲۰ درصد اهداف پیش‌بینی شده خود برسم.

* درک مانوئل ژوزه از کادر پزشکی بیشتر از مسئولان باشگاه است!

مانوئل ژوزه چون پرتغالی است و به اهمیت کادر پزشکی در تیم‌‌های لیگ برتری واقف است هر چیزی را که من درخواست کنم یا بگویم تایید می‌کند و در تمام کارها با من هم‌عقیده است. حتی اگر به عنوان ناظر سر تمرینات حاضر شوم و تمریناتی که من خواهان اجرای آن توسط بازیکنان هستم انجام نشود به وی گوشزد می‌کنم و ژوزه بدون هیچ مخالفتی آن را می‌پذیرد. چون قبول دارد این تمرینات در کاهش جراحت و پیشگیری از آسیب‌دیدگی بسیار موثر و کارساز است. انجام تمرینات + ۱۱،۵۰ درصد مانع پارگی رباط صلیبی می‌شود. آمارگیری که از تیم‌های مطرح اروپایی به عمل آورده‌، نشان می‌دهد در تیم‌هایی که قبل از انجام تمرینات معمولی، ۲ تا ۳ جلسه در هفته تمرین‌های طرح ۱۱ + انجام شده، آمار بروز آسیب پارگی رباط صلیبی تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. بنابراین اجرای این تمرینات نه تنها در پیشگیری از آسیب بازیکنان مهم است بلکه ماکزیمم آسیب‌دیدگی رباط صلیبی و ACL بازیکنان را که امروزه در بین فوتبالیست‌های ایران شایع‌تر است کاهش می‌دهد. البته باید اقرار کنم در باشگاه پرسپولیس نیز حدود ۶۰ درصد از تمرینات به صورت ۱۱ + پیاده می‌شود و این جای امیدواری است که بتوانیم تا پایان فصل میزان آسیب‌دیدگی این تیم را به حداقل برسانیم.

* علم در ورزش و به ویژه فوتبال ایران اهمیتی ندارد

پژوهش در لیگ برتر ایران ارزش چندانی ندارد. جایگاه علم در ورزش به‌ویژه فوتبال در ایران اهمیت چندانی ندارد و تصور نمی‌کنم کارهای پژوهشی در رقابت‌های لیگ برتر و در بین مسئولان ورزش از ارزش خاصی برخوردار باشد. در حقیقت مسئولان ورزش ایران هنوز به ماهیت و اهمیت پژوهش در فوتبال پی نبردند و آن میزان درصد کارهای پژوهشی که در کشورهای اروپایی انجام می‌شود در ایران اصلا صورت نمی‌گیرد و موانع زیادی پیش روی اجرای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی وجود دارد. اما در مجموع معتقدم طرح ۱۱ + یکی از بهترین نوع تمرینات برای پیشگیری از آسیب است و هیچ تمرینی بهتر از این نمی‌توان برای جلوگیری از پارگی ACL بازیکنان اجرا کرد.

*رضایت کامل از کادر پزشکی باشگاه ندارم

هرچند باشگاه پرسپولیس تمام امکانات لازم را در اختیار کادر پزشکی قرار داده است اما دوست داشتم همکاری بیشتری با کادر پزشکی داشت و هر آن‌چه که انتظار داشتیم در اختیار کادر پزشکی می‌گذاشت. اما در عمل این‌طور نیست و هنوز نتوانسته‌ایم کادر مجرب و مجهزی را تشکیل دهیم.

* حضور یک مربی ایرانی باتجربه در کنار ژوزه بهتر از یک مترجم بود!

مانوئل ژوزه مربی بزرگ و باتجربه‌ای است و نمی‌توان با انجام چند بازی عملکردش را زیر سوال برد و یا پشت وی را خالی کرد. از سوی دیگر با تعویض وی نیز چیزی عاید تیم پرسپولیس نمی‌شود بلکه در شرایط کنونی باید از ژوزه حمایت لازم را انجام داد تا در نیم‌فصل دوم پرسپولیس به نتیجه‌ی مطلوب دست پیدا کند. ضمن این‌که معتقدم اگر به جای استفاده از یک مترجم ناآگاه نسبت به وضعیت بازیکنان تیم پرسپولیس، از یک مربی ایرانی با دانش در کنار خود بهره می‌گرفت، او وضعیت لیگ برتر ایران را به خوبی به وی تشریح می‌کرد به طور قطع هم‌اکنون تیم پرسپولیس شرایط بهتری داشت. به نظر می‌رسد بازیکنان پرسپولیس از نظر روحی روانی دچار فشار و استرس زیادی هستند و هنوز به خودباوری لازم نرسیده‌اند. اگر من مدیر باشگاه بودم به هواداران هیچ وقت وعده قهرمانی نمی‌دادم!

* با اصرار من و ژوزه روان‌شناس آوردیم

با توجه به بالا بودن تعداد هواداران تيم پرسپوليس به نظر ميرسد دادن وعده قهرماني از ابتداي فصل كار اشتباهي است. اگر من به جاي سردار رويانيان بودم به جاي دادن قول قهرماني به هواداران اين تيم، ابتدا طي يك برنامه ۳ تا ۴ ساله و با جوانگرايي كردن تيم، پرسپوليس واقعي را ميساختم و سپس وعده قهرماني ميدادم. با فشاري كه هماكنون از طرف رسانهها و هواداران بر روي تيم پرسپوليس است احتمال كسب چنين نتايجي طي ۷ بازي گذشته قابل پيشبيني بود. البته در حال حاضر با اصرار من و مانوئل ژوزه اين تيم يك روانشناس دارد و روي عملكرد تيمي و تك تك بازيكنان از نظر مهارتهاي رواني و كاهش فشار و استرس قبل از مسابقات و در جريان رقابتهاي حساس و مهم در حال كار كردن است كه اميدوارم بازيكنان با رسيدن به خودباوري لازم و افزايش اعتماد به نفس خود در ادامه بازيها شرايط بهتري براي اين تيم رقم بخورد.