واکنش کفاشیان به استیضاح وزیر ورزش

به گزارش افکارنیوزرییس فدراسیون فوتبال پس از نشست فوق‌العاده‌ اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این که آیا استیضاح وزیر ورزش و جوانان در شرایط کنونی به صلاح است؟ تاکید کرد: این تصمیم اصلا جزو اولویت‌ها نیست. من با این رویکرد موافق نیستم. استیضاح به سود ورزش نیست. وزیر به جای این که به فکر سر و سامان دادن فدراسیون ها و ایجاد ساختار ورزش باشد باید برود در مجلس شورای اسلامی پاسخ دهد و این پاسخگویی او را به عقب می‌اندازد. از طرفی گذشته نشان داده که هر تغییری به ضرر ورزش است. در زمان سعیدلو هم او شش ‌ هفت ماه بدون اختیار بود که ما از این بابت خیلی ضرر کردیم.

کفاشیان در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر این که وضعیت مالی فدراسیون چگونه است و آیا وزارتخانه پولی به شما پرداخت کرده است؟ گفت: وضع مالی که خراب است. ما هزینه زیادی کردیم، میزبانی گرفتیم، مربی خارجی آوردیم. تدارکات تیم ملی هم که هست. همه این‌ها هزینه بر است.

کفاشیان در پاسخ به پرسش که شنیده می‌شود قصد دارید حق رای را از حسین هدایتی در مجمع پیش‌رو بگیرید؟ تصریح کرد: هدایتی نماینده ملوان است. استیل‌آذین از وقتی که به لیگ دسته دو رفته دیگر در مجمع حضور ندارد. او فردی است که در فوتبال پول خرج کرده بنابراین باید به او احترام بگذاریم و او را ترد نکنیم. ناراحتی‌هایی هم وجود دارد. متاسفانه حاشیه سازها این موارد را به وجود آوردند. به نظر من باید مشکلات مسالمت آمیز حل شود و ما سرمایه‌گذارها را تشویق کنیم که به حمایت از ورزش ادامه دهند. نظر من حمایت از حسین هدایتی است.

رییس فدراسیون فوتبال در رابطه با این که چه کسی را برای ریاست سازمان لیگ به مجمع معرفی خواهید کرد؟ اظهار کرد: " بهروان " را برای نایب رییسی دوم فدراسیون و ریاست سازمان لیگ معرفی می‌کنم.

رییس فدراسیون فوتبال ضمن ابراز امیدواری از کسب نتایج مطلوب تیم ملی نوجوانان در رقابت‌های جام جهانی درباره صعود این تیم به ایسنا، گفت: تیم نوجوانان واقعا زحمت کشید. این اولین استارتی بود که در تیم‌های ایران زده شد. در سه بازی اول من این اراده را در بازیکنان دیده بودم که به جام جهانی صعود کنند، بازیکنان از اول می‌خواستند که به جام جهانی راه پیدا کنند. آنها بازی خیلی خوبی از خود نشان دادند. به نظرم این تیم با همین شکل اگر بازی کند، نتایج خوبی در جام جهانی می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت تعلیق ورزش ایران فدراسیون فوتبال هم تعلیق خواهد شد؟ یادآور شد: پنج شش سال پیش بحثتعلیق فوتبال مطرح و اصلاح شد. نباید اجازه دهیم که تاریخ تکرار شود. بحثفوتبال از سایر فدراسیون‌ها جدا است. اساسنامه فوتبال مورد تایید فیفا است. من اطلاع ندارم که در صورت تعلیق ورزش فوتبال هم تعلیق می‌شود یا نه، باید این موضوع را از ژاگ روگ بپرسم.

کفاشیان در پاسخ به این پرسش که آیا منطقی است که وزارتخانه از موضع خود کوتاه بیاید و روسای برکنار شده را به کارشان برگرداند؟ خاطرنشان کرد: چون خودم زمانی این خرما را خورده‌ام به کسی نمی‌گویم که خرما نخورید! من خودم معاون ورزشی سازمان تربیت بدنی بودم. طبق اساسنامه فدراسیون‌ها ما هم این کار را می‌کردیم. من در این مساله که وزیر تشخیص می‌دهد یک مدیر رییس فدراسیون باشد یا نه ورود نمی‌کنم. طبق اساسنامه فدراسیون‌ها وزیر این حق را داشته و می‌تواند این کار را انجام دهد. اکنون بحثاین است که IOC و شورای المپیک آسیا می‌گویند که اساسنامه فدراسیون‌ها تغییر کند.

وی در واکنش به این سوال که یعنی شما از عملکرد عباسی حمایت می‌کنید؟ پاسخ داد: من از قانون حمایت کردم. ما می‌خواهیم با وزیر کار کنیم.

عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک با اشاره به دوره فعالیتش در سمت معاون ورزشی سازمان تربیت بدنی یادآور شد: آن زمان اساسنامه فدراسیون‌ها اختیار انتخاب رییس را به مجامع داده بود که ما گفتیم این مساله باید تغییر کند. ۲۵ روز با فدراسیون‌ها جلسه داشتیم و پس از آن هم اساسنامه را تغییر دادیم و گفتیم که برکناری با رییس سازمان تربیت بدنی است. آن موقع به ما خوش می‌گذشت، روسا را عوض می‌کردیم اما سرانجام فیفا این مساله را نپذیرفت. در داخل کشور هم مقابل فیفا مقاومت صورت گرفت که باعثتعلیق فوتبال شد. این اصلاحات در سایر فدراسیون‌ها صورت نگرفته است. اکنون IOC و OCA بر این نکته اعتراض دارند تا اساسنامه سایر فدراسیون‌ها هم اصلاح شود. ما باید همه هم و غم خود را بگذاریم تا ایرادها اصلاح شود. پس از آن هم تغییرات به عنوان یک فرهنگ در می‌آید.

رییس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که طبق اساسنامه عباسی کار غیر قانونی نکرده، ولی عملکردش باعثتعلیق ورزش می‌شود؟ تصریح کرد: مجامع جهانی می‌گویند اساسنامه باید اصلاح شود، تا آن زمان هم هیچ مدیری عزل نشود. نمی‌دانم به چه دلیلی در این مدت انتخابات فدراسیون‌های ورزشی برگزار شد. ما در شرایط فعلی باید یک تصمیم بگیریم و یک حرف بزنیم. نمی‌شود کمیته، وزارت و فدراسیون هر کدام حرف خودشان را بزنند. این رویکرد خوب نیست و باعثایجاد اختلاف می‌شود. بیرون از مرزهای ایران هم کسی دلش برای ورزش ما نمی‌سوزد. باید یک حرف بزنیم و بعد هم به سرعت به دنبال مذاکره باشیم.

رییس فدراسیون فوتبال در رابطه با بیانیه اخیر بازیکنان تیم ملی ادامه داد: برای مدتی مشکلاتی میان بازیکنان تیم ملی و رسانه‌ها ایجاد شده بود که باعثشده بود آنها علیه هم باشند و مصاحبه نکنند. تیم ملی متعلق به همه مردم ایران است. اگر تاکنون کوتاهی صورت گرفته است، باید همه چیز را کنار بگذاریم و به بازی با کره جنوبی و ازبکستان فکر کنیم. بازیکنان هم با هم صحبت کردند و بیانیه دادند. ما پشتیبانی‌های لازم را از تیم ملی انجام می‌دهیم. رسانه‌ها هم روحیه تیم ملی را تقویت کنند تا به جام جهانی صعود کنیم. من همین جا از حمایت همه جانبه رسانه‌ها تشکر می‌کنم. بازیکنان تیم ملی هم اعلام کردند که سعی می‌کنند روسفید از مسابقات آتی برگردند.

وی در واکنش به شایعات مطرح شده مبنی بر این که اگر کارلوس کی‌روش از بازی با کره جنوبی نتیجه‌ نگیرد برکنار می‌شود، گفت: قرارداد ما تا پایان خرداد سال آینده است. او تا این تاریخ در ایران می ماند. اگر تیم ملی به جام جهانی صعود کرد با کی‌روش ادامه می‌دهیم، در غیر این صورت تصمیم گیری می‌‌کنیم که به فعالیتش در ایران ادامه دهد یا نه.

کفاشیان در پاسخ به این پرسش که دستور جلسه مجمع فدراسیون فوتبال چیست و این که برخی به دنبال امضا جمع کردن برای برکناری شما در این مجمع هستند؟ خاطرنشان کرد: برخی‌ها نظرشان تشکیل مجمع فوق‌العاده‌ بود. وظیفه ما برگزاری مجمع است. دستور جلسه این مجمع انتخاب نایب رییس فدراسیون است. امضا جمع کردن و برگزاری مجمع فوق‌العاده‌ اکنون به صلاح نیست، نه به خاطر علی کفاشیان. اگر رییس ایرادی دارد مجمع باید قانع شود. من چنین نامه‌ای تاکنون ندیدم. اگر هم به دست ما برسد، آن را مطرح می‌‌کنیم و در موردش تصمیم گیری می‌شود. من به عنوان رییس فدراسیون فوتبال هر وقت حس کنم که مجمع از عملکردم راضی نیست انتخابم را مجددا به رای مجمع می‌گذارم.

وي با تاكيد بر اين كه اعضاي هيات رييسه فدراسيونها آزاد هستند و ميتوانند هر حرفي را كه ميخواهند بزنند، خاطرنشان كرد: نظرات افراد با هم يكي نيست. ما ديروز گفتيم كه اگر اكثر اعضا به نتيجه برسند و هر تصميمي داشته باشند اتحاد بايد حفظ شود.