به گزارش افکارنیوز، مانوئل ژوزه سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس بعد از نشست دو ساعته با محمد رویانیان در گفتگو با مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس به سوالاتی پاسخ داد.

* ابتدا درباره نشست دو ساعته ای که با مدیر عامل باشگاه داشتید صحبت کنید و اینکه چه مواردی در این جلسه مطرح شد و چه تصمیماتی گرفته شد؟!
- ژوزه: درباره مسائل مختلفی با هم صحبت کردیم. قبل از سفر به پرتغال آقای رویانیان گفتند که بیایم باشگاه و من هم آمدم اینجا و با هم درباره وضعیت کنونی تیم و آینده آن صحبت کردیم. نشست صمیمانه و مفیدی بود. هدف این است که تیم را آماده کنیم و آینده خوبی بسازیم. فعلا شرایط تیم خیلی بهتر از گذشته شده. نیم فصل هم که برسد این امکان را داریم که تغییراتی بدهیم و نفراتی را به تیم اضافه کنیم تا تیم متعادل تر شود.

* تا چه حد به آینده تیم امیدوار هستید؟

- قطعا تیم بهتر خواهد شد. طرز تفکر تیم باید عوض شود. همه ما باید به فکر پیروز شدن در بازی ها باشیم و بهتر بازی کردن. وقتی خوب بازی کنی هواداران را خوشحال کرده ای. تماشاگران از بازی خوب لذت برده و در کنار بازی زیبا باید نتیجه هم گرفت. ما تلاش می کنیم تا تیم هفته به هفته کیفیت بهتری داشته باشد و شانس برنده شدن آن هم بیشتر باشد. اگر هر فردی واقع بینانه به عملکرد تیم نگاه کند. این موضوع که تیم هفته به هفته بهتر شده و کیفیت بهتری از خود نشان داده را تائید می کند. ما می خواهیم آینده خوبی برای پرسپولیس بسازیم، اتفاقا محور حرف های جلسه امروز من با مدیر عامل باشگاه هم همین موضوع بود.

* بدون تعارف حتما می دانید که طی این مدت انتقادات زیادی از مانوئل ژوزه مطرح شده است.

- یکسری انتقادات می تواند منطقی باشد و بخشی از آنها هم دور از واقعیت. انتقادی که درست باشد و واقعی قابل پذیرش است اما بعضا انتقاداتی هم مطرح می شود که از واقعیت دور است. مثلا از دفاع سه نفره که ما در بازی های اخیر از آن استفاده کرده و اتفاقا این تصمیم ها نتیجه خوبی هم داشته است انتقاداتی شده. خیلی ها انتقاد می کنند که چرا پرسپولیس با سه دفاع بازی می کند. مگر وضعیت دفاعی بهتر و آمار گل های خورده پرسپولیس کمتر نشده است؟! لازم است در این باره مسائلی را بیان کنم.

معتقدم که در حال حاضر ما بهترین خط دفاعی ایران را داریم. در شروع فصل نه من بنگر را می شناختم و نه او من را. در واقع من از توانایی های او شناخت کامل نداشتم و بنگر هم نمی دانست که برنامه های فنی مورد نظر بنده چه هست و چه خواهد بود. به هر حال او از سپاهان به پرسپولیس آمده بود و این دو تیم از نظر توجه رسانه ای، تعداد تماشاگر و مسائل دیگر تفاوت های آشکاری با هم دارند.

به طور کلی مسئولیت بنگر در پرسپولیس خیلی سنگین بود. در کنار آن عدم شناخت ما از همدیگر هم تاثیر زیاد داشت اما الان می بینید که بنگر در شرایطی عالی قرار گرفته و بهترین موقعیت و عملکرد را دارد. جلال هم الان در فرمی عالی و بسیار خوب قرار گرفته و در خط دفاعی عملکردی داشته که خوب است. رضا(نورمحمدی) در این هفته ها انقلاب کرده. او خیلی آرام است و فشاری احساس نمی کند. مدافعی است با هوش و می داند که چه می کند.

خط دفاع ما الان دارد خیلی خوب کار می کند. حالا برای من مهم نیست که بعضی ها چه می گویند. من دارم می بینم که با سه دفاع داریم خوب بازی می کنیم و آمار گل های خورده تیم به مراتب نسبت به هفته های نخست کمتر شده و تصمیمی که ما گرفته ایم جواب داده. چیزی که همیشه من را آزار می دهد نداشتن صداقت است.

من واقعا اگر ببینم که بازی کردن با سه دفاع به تیم لطمه زده صادقانه می گویم اما واقعا اینطور نبوده و من به استناد آمار گل های خورده و عملکرد تیم از آن دفاع می کنم. صادقانه باید عرض کنم که ما تلاش می کنیم تیم خوبی درست کنیم. پرسپولیس از همه ما مهمتر است چرا که یک باشگاه پرطرفدار و فراگیر است.

در چنین تیمی تا آنجا که بتوانیم باید زحمت بکشیم و تلاش کنیم. به هر حال من هم مشکلاتی داشته ام. تیم ۱۷ بازیکن جدید داشته و نمی شود تیمی که اغلب نفرات آن برای اولین بار کنار هم قرار گرفته اند را در مدت کوتاهی هماهنگ کرد. لیگ ایران هم که یک لیگ کوتاه مدت است و به نوعی کوتاه ترین لیگ دنیا. بنابر این زمان کافی وجود ندارد و باید با تلاش بیشتر جبران کرد. کاری که الان مد نظر ما است همین است.

* درباره دفاع سه نفره صحبت کردیم. اگر بازی با سپاهان را به واسطه اتفاقات غیرطبیعی که برای بازیکنان رخ داد فاکتور بگیریم پرسپولیس در ۵ بازی اخیر مقابل نفت، آلومینیوم، سایپا، استقلال و فولاد تنها یک گل گل از حریفان دریافت کرده. این نتیجه همان تغییر سیستم است یا اینکه علت دیگری هم داشته؟!

- آمار جالبی بود. بازی کردن با سه دفاع، تمرین کردن روی این سیستم و افزایش اعتماد به نفس بازیکنان مهمترین علل عملکرد خوب تیم در فاز دفاعی بوده. دروازه بان، مدافعان کناری و هافبک ها هم در بهبود اوضاع دفاعی تیم هم نقش داشته اند. در اول فصل مشکل دفاعی تیم باعثشده بود تا کار هجومی تیم هم تحت تاثیر قرار بگیرد. برای اینکه بتوانی همیشه حمله کنی باید خوب دفاع کنی و سیستم تدافعی خوبی داشته باشی تا آسیب پذیر نباشی.

* اما مشکل فعلی پرسپولیس این است که کم گل می خورد اما سخت گل می زند. پرسپولیس در بازی های اخیر مقابل نفت تهران، سپاهان، استقلال و سایپا در گلزنی ناکام بوده. به طور کلی در فاز هجومی به نظر می رسد مشکلاتی وجود دارد.

- درست می گوئید، اما من فکر می کنم اصلی ترین مشکل این است که روی مهاجمان و عناصر هجومی تیم فشار زیاد است. به هر حال برخی بازیکنان از یک تیم کم تماشاگر به یک تیم پر تماشاگر آمده اند و انتظارات بالایی از آنها وجود دارد. آنها سعی می کنند گل بزنند و موثر باشند.

نداشتن آرامش شاید بیشترین نقش را داشته، ما در کار هجومی اگر دقت کنید موقعیت گل های خوبی را روی دروازه حریفان خلق می کنیم. در بازی با آلومینیوم فرصت های زیادی را از دست دادیم. مقابل سایپا هم همین طور. پس مشکل فنی و تاکتیکی حادی وجود ندارد بلکه عناصر هجومی تیم نیاز به آرامش بیشتر و استرس کمتر دارند تا کارآیی بیشتری داشته باشند و از موقعیت ها بهتر استفاده کنند.

* با توجه به جدایی روبرتو سوسا و مصدومیت کئون بدنبال جذب بازیکن جدید نیستید؟!

- ما در خط هافبک بازیکن خوب لازم داریم. الان نقی زاده آمده و عملکردش راضی کننده بوده. مهدی(مهدوی کیا) با اینکه پست اصلی اش آنجا نیست اما نقش خود را به خوبی ایفا می کند. مهرداد پولادی هم در هافبک دفاعی و به رغم اینکه پست تخصصی اش دفاع چپ است برای ما خوب بازی کرده. در مجموع باید بگویم خط هافبک ما نیاز به تقویت و جذب بازیکن دارد. بعضی وقت ها ما در پی مصدومیت نفرات در این پست یار جایگزین نداریم و نباید اینطور باشد. به طور کلی ما باید در برخی پست ها شرایط را بهتر کرده و تیم را تقویت کنیم.

* در حال حاضر بنابه دلایل متعدد فاصله امتیازات پرسپولیس با صدر جدول کمی زیاد شده. فکر می کنید در نهایت پرسپولیس امسال به چه رتبه ای دست پیدا کند؟
- چیزی که مسلم و مشخص است این است که ما می خواهیم برویم بالا. برای صعود از جدول رده بندی باید ببریم. الان نمی شود پیش بینی دقیقی داشت. در فوتبال هم چیزی قابل پیش بینی نیست. باید بازی به بازی رفت جلو. تیم فعلی پرسپولیس این پتانسل را دارد که بهتر شده و نتایج بهتری کسب کرده و جایگاه بهتری هم داشته باشد.

در حال حاضر فاصله امتیازات ما با صدر جدول به گونه ای است که کار برای قهرمان شدن سخت شده. در نهایت پرسپولیس امسال باید جایگاه خوبی در جدول رده بندی داشته باشد. ما نیم فصل می توانیم تغییراتی در تیم ایجاد کنیم و بازیکنان جدیدی هم جذب کنیم. بعد از نیم فصل به این سوال شما واضح تر می توانم جواب دهم.

آن وقت معلوم می شود که ما چه کارهایی می توانیم انجام دهیم. در فوتبال همه چیز امکان دارد و هر اتفاقی ممکن است بیفتد. البته این مثال که می زنم هیچ ربطی به پرسپولیس ندارد و فقط یک مثال است. تیم سانتوس وقتی سقوط کرد فصل بعد قهرمان برزیل شد. بنابر این در فوتبال احتمال بروز هر اتفاقی وجود دارد.

ما باید تلاش خود را بیشتر کنیم و امسال در جایگاه مطلوبی قرار بگیریم. برای فصل بعد هم می توان برنامه ریزی دقیق تر و بهتری انجام داد و با حفظ اسکلت تیمی از هماهنگی هایی که در این فصل بوجود می آید برای قهرمانی در فصل آینده بهره برد.

* نمی خواهید چند کلامی هم با هواداران پرسپولیس صحبت کنید.

- همیشه یک چیز می گویم و آن اینکه ما تلاش می کنیم تا از پیراهن پرسپولیس محافظت کنیم. من برای آنها کار می کنم و تمام تلاش خود را بکار خواهم بست تا انتظارات هواداران بر آورده شود.

تیم در حال شکل گیری است و ما با تمام وجود کار می کنیم تا تیمی قوی و قدرتمند درست کنیم. تیمی برای قهرمان شدن. هواداران بدانند من خودم را می کشم تا پرسپولیس قهرمان شود. همه تلاش ما برای سربلندی هواداران است. از هواداران که صبور بوده اند می خواهیم همچنان آرام باشند و از تیم حمایت صد در صد داشته باشند.

آنها ایمان داشته باشند آینده هم از قبل بهتر خواهد بود. وقتی که من آمدم اینجا خیلی از مسائل به شکل انفرادی انجام می شد اما الان همه چیز در قالب تیم قرار گرفته. به هواداران باید بگویم آدمی نیستم که بیهوده قولی بدهم چون در فوتبال قولی نمی شود داد. آنها اما مطمئن باشند شرایط و نتایج تیم بهتر خواهد شد و ما تلاش خواهم کرد تا هواداران را خوشحال کنیم.

* بیش از این وقت تان را نمی گیرم. مثل اینکه عازم سفر هستید و عجله دارید؟

- بله. پس از هماهنگی با مدیر عامل باشگاه فرصتی فراهم شد تا پنج روزی به پرتغال بروم و کنار خانواده ام باشم. یکسری کارهای شخصی دارم. دو، سه روزی هم که در تمرینات نیستم همه هماهنگی ها انجام شده و یحیی کار را در غیاب من و سایر همکارانم انجام خواهد داد.

* مثل اینکه دلتان برای نوه تان تنگ شده؟

- قطعا، همین یک نوه را دارم. ۹ ماهه است و دختر.

* چند فرزند دارید؟
یک پسر فقط و یک نوه.

* حالا به شما می گویند بابابزرگ؟!!

(می خندد) شک نکن دلم جوان است و همچنین فکرم! در فرصتی مقتضی بیشتر به سوالات شما پاسخ خواهم داد. تا بعد...