ماجراجوترین ورزشکاران جهان را بشناسید

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، پایگاه اینترنتی روزنامه " ولت‌ " آلمان در هیاهوی پرش دور از انتظار " باوم‌گارتنر " اتریشی، فهرستی از ۱۰ ماجراجوی نادر جهان را ارائه کرده است.

۱. فلیکس باوم‌گارتنر: سقوط آزاد

این ورزشکار اتریشی یکشنبه همین هفته از فراز جو زمین و فاصله‌ای ۳۹ کیلومتری به پایین پرید تا نخستین انسانی باشد که دیوار صوتی را بدون استفاده از وسایل پروازی شکسته است. او از درون بالنی بالای شهر رزول ایالت نیومکزیکو سقوط آزاد خود را انجام داد.

در این ارتفاع هوا بسیار رقیق بوده، سرعت او افزایش پیدا کرده و به چیزی در حدود ۱۱۱۰ کیلومتر بر ساعت رسید. این ماجراجوی ۴۳ ساله به خاطر سقوط آزادهایش معروف است. فشار هوا در این ارتفاع ۲ درصد سطح دریا و تنفس بدون ماسک اکسیژن ناشدنی است.

دیگرانی که قصد داشتند، رکوردهای جذاب، بلندترین، سریع‌ترین و طولانی‌ترین سقوط آزاد را بشکنند، جان خود را از دست داده‌اند ولی باوم‌گارتنر پیش از پرش خود گفته بود: " اگر چیزی اشتباه شود، تنها خدا می‌تواند به داد شما برسد، زیرا اگر خوش‌شانس نباشید و مهارت این کار را نداشته باشید، هیچ ندارید و فقط باید امیدوار باشید، او شما را ناامید نکند. "

رکورد سقوط آزاد از آن " جو کیتینگر "، خلبان بازنشسته نیروی هوایی آمریکاست. او سال ۱۹۶۰(۱۳۳۹هجری شمسی) از بالنی در ارتفاع ۳۱ کیلومتری سطح زمین به پایین پرید. پیرمرد هشتاد ساله بازنشسته، عضوی از تیم پرش باوم‌گاتنر و تنها صدایی بود که با او در صعود دو ساعت و نیمی و سقوط ۱۰ دقیقه‌ای‌اش ارتباط داشت.

پژوهشگران پروژه " رد بول استراتوس " باور دارند که تکنولوژی به کار رفته در سقوط آزاد باوم‌گارتنر به کار نجات اضطراری در وسیله‌هایی با شتاب و سرعت بالا می‌آید؛ تکنولوژی‌ای که ناسا و صنایع فضایی به دنبال آن هستند.

برای بررسی دقیق نتایج این پرش، دوربین‌هایی با بالاترین کیفیت این عملیات را دنبال کرده و برخی دیگر نیز به طور خاص روی باوم‌گارتنر تمرکز داشتند. تا به‌ حال موارد اندکی بوده که خلبانان از هواپیماهایی که با سرعت مافوق صوت حرکت می کردند، بیرون پریده باشند اما هنوز دقیقا روشن نیست که این سرعت چه تاثیری بر بدن انسان می‌گذارد.

پخش کنندگان تلویزیونی این رخداد برای جلوگیری از پخش هرگونه تصویر دلخراش، تاخیری ۲۰ ثانیه‌ای را برای پخش مستقیم تلویزیونی در نظر گرفته بودند؛ پروژه‌ای که بستگی مستقیمی با وضعیت جوی داشت.

باوم‌گارتنر پیش از این ۱۳۰ پرش دیگر را انجام داده بود که از جمله آنها می‌توان به پرش از برج‌های پتروناس در کوالامپور مالزی یا آسمانخراش ۵۰۹ متری تاپیه اشاره کرد.

۲. رابی مدیسون: موتورسواری

این بدلکار اهل استرالیا رکورد جهانی پرش‌طولی با موتور را در اختیار خود دارد. او ۲۹ مارس ۲۰۰۸ با موتورش در ملبورن پرشی ۱۰۶/۹۸ متری و در نهایت فرودی موفقیت‌آمیز داشت. مدیسون در تازه‌ترین فیلم از مجموعه " جیمز باند " با نام " سقوط آسمانی "(Skyfall) بدل " دنیل کریگ " – جیمز باند – خواهد بود.

۳. ژان ایو بلوندو: اسکیت

این ماجراجوی فرانسوی با عنوان " Rollerman " با لباسی که ۳۱ چرخ در آن دوخته شده جاده‌ها و خیابان‌ها را درمی‌نوردد. سرعت او با این لباس گاه تا ۱۱۶ کیلومتر در ساعت نیز می‌رسد. او در روزگار دانشجویی، این لباس را به عنوان بخشی از پایان‌نامه‌اش طراحی کرده بود.

۴. دیرک آوئر: اسکیت

این آلمانی در سال ۲۰۰۹ در اشتوتگارت با اسکیت‌هایش از مسیر ترن هوایی گذشت و در پایان شیب تند مسیر توانست با مهارت تمام بایستد. او در آن زمان ۳۷ سال داشت و سرعتش در بخشی از مسیر به ۸۸ کیلومتر بر ساعت رسید. او سال ۱۹۹۷ نیز با پورشه‌ای که ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت، یدک کشیده شد!

۵. سیمونه اوریگونه: اسکی

این اسکی‌باز ایتالیایی با دو اسکی تنها از نوک کوهی به پایین سر خورد؛ آن هم با شتابی که سابقه نداشت. او سال ۲۰۰۶ در فرانسه به سرعت ۲۵۱/۴ کیلومتر رسید. شیب پیست ۷۶ درصد بود. اوریگونه فرانسوی در اسکی سرعت چهار قهرمانی جهان را در کارنامه دارد.

۶. دنی وی: اسکیت‌برد

این آمریکایی در میان اسکیت‌برد‌سواران جهان رکورد بلندترین پرش را از آن خود دارد: او نخستین انسانی است که بدون کمک‌های فنی از دیوار چین پریده است. وی هشتم اوت ۲۰۰۴ در رقابت‌های X - Games رکورد جهانی ۲۴ متر را در سطح شیب‌دار دست‌ساز خودش به ثبت رساند.

۷. گرت مک‌نامارا: موج‌سواری

موج‌سوار ۴۵ ساله آمریکایی نوامبر ۲۰۱۱ رکوردی را در کتاب رکورهای جهانی گینس از خود به جا گذاشت و آن سوار شدن بر بزرگ‌ترین موج در پرتغال بود. او با جت اسکی سوار بر موجی شد که ۲۷/۴ متر بلندی داشت. مک‌نامارا سال ۲۰۰۷ در آلاسکا سوار بر موجی شد که از یخچالی طبیعی سرچشمه گرفته و به دریا فرو می‌ریخت.

۸. جردن رومرو: کوهنوردی

این جوان کالیفرنیایی در ۱۳ سالگی بر بلندای قله اورست ایستاد. او دو سال بعد رکورددار جهان شد و در سال ۲۰۱۱ جوان‌ترین فرد تاریخ شد که به هفت قله بلند جهان در هفت قاره جهان صعود کرده است. جردن ۵ سال پیش از آن این کار را هدف خود خوانده بود.

۹. یوخن شوایتسر: بانجی‌ جامپینگ

این ورزشکار آلمانی در سال ۱۹۹۷ رکوردی جهانی را به جای گذاشت. او از بالگردی که ۲۵۰۰ متر اوج گرفته بود، بیرون پرید. طول طناب این پرش ۳۸۰ متر بود و تا یک‌هزار متر هم کش می‌آمد. شوایتسر در حال حاضر ۵۵ سال داشته و بازرگانی موفق است. او اداره ایستگاه‌های پرش بانجی‌جامپینگ را بر عهده داشته و به صدور مجوز لازم برای انجام این رشته می‌پردازد.

۱۰. جد میلدن: دوچرخه سواری نمایشی(BMX)

میلدن نیوزیلندی در ژوئن ۲۰۱۱ موفق شد نخستین پشتک سه باره را در این رشته انجام دهد. این ورزشکار ۲۴ ساله برای انجام این پرش بیسابقه پیستی ۲۰ متری را تدارک دیده بود.