ایران می تواند از فیفا شکایت کند

افكار نيوز - تیم فوتبال بانوان کشورمان روز پنجشنبه در نخستین دیدار خود در اولین دوره بازیهای المپیک سنگاپور در شرایطی به مصاف تیم ترکیه رفت که سپ بلاتر رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال - فیفا - نیز در ورزشگاه حضور داشت و این بازی - که با شکست 4 بر 2 ایران به پایان رسید - را از نزدیک تماشا کرد.

از همین رو هوشنگ نصیرزاده کارشناس داوری کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگارسرویس ورزشی «افکارنیوز» اعلام کرد: ایران به دلیل اظهارات نماینده فیفا در خصوص حجاب بانوان ایرانی‌ می‌تواند از فیفا شکایت کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در اساسنامه فیفا به صراحت آمده باید تبعیض نژادی، قومی و سیاسی در فوتبال وجود نداشته باشد. این در حالی است که نماینده فیفا در سنگاپور پی‌درپی تذکراتش در مورد کلاه بانوان ایرانی که به نوعی پوشش تلقی می‌شود به نماینده ایران داده است.

کارشناس داوری کشورمان همچنین ادامه داد: در قانون چهار فوتبال آمده که بازیکنان نباید از وسائل استفاده کنند که برای خودشان و دیگران خطر ایجاد کند. باتوجه به اینکه روسری بانوان هیچ خطری برای بازیکن حریف ندارد اظهار نماینده فیفا کاملاً غیرقانونی بوده و مغایر با اساسنامه فیفا و قوانین ۱۷گانه است. به همین دلیل در صورتی که این اصرار تکرار شود بر اساس قانون ایران می تواند به دادگاه بین المللی عالی ورزش موسوم به CAS در لوزان سوئیس شکایت کند.

وی در ادامه با بیان اینکه همانطورکه می‌دانید تیم کامرون به دلیل گرمای زیاد آستین را از پیراهن تیم ملی خود حذف کرده بود که به دلیل این برهنگی فیفا متن قانون ۴ فوتبال را به این شکل تغییر داد که پیراهن حتماً باید آستین داشته باشد، اضافه کرد: اما در رابطه با روسری و کلاه که دروازه‌بان‌ها از آن استفاده می‌کنند مطلقاً منعی ندارد و اصرار نماینده فیفا برای حذف آن از سر بازیکنان دختر ایرانی کاملاً متضاد با قانون است.

/ق+