ناگفته های یک فوتبالی از زالوهای فوتبال کشور

به گزارشافکارنیوز، عبدالله ویسی در گفت و گوی تفصیلی با پارس در خصوص شکست از استقلال قلعه نویی، نوسانات تیم پیکان، آسیایی شدن صبای قم، در مورد پشیمانی از حضور در پیکان، شرایط بحرانی تیم ملی و برخی انتقادات از کرش و کفاشیان صحبت کرد که در ادامه می آید:

مالکیت توپ را از استقلال بردیم
بازی خیلی خوبی بود. فکر می کنم چون هر ۲ تیم دنبال فوتبال بازی کردن بودند، یک فوتبال تماشاگرپسند و سالم به نمایش گذاشتند و نهایت این که ما باختیم. ما در این بازی اصلا فرصت گلی نداشتیم و طبیعی بود که ببازیم. تا پشت محوطه استقلال خیلی خوب می رفتیم. نبض بازی را در دست داشتیم و مالکیت توپ ما خیلی بهتر بود ولی آن چیزی که نیاز داشتیم به آن دست نیافتیم.


استقلال از ۲ توپ مرده، گل ساخت
مگر استقلال توانست موقعیت گل ایجاد کند؟ آنها ۳ توپ معمولی داخل محوطه جریمه ما آوردند و ۲ گل زدند. مهاجمان ما الصا اعتماد به نفس لازم را نداشتند. مهاجم باید خلاق باشد و وقتی تیمی نمی تواند گل بزند، نشان می دهد که مهاجمانش خوب نیستند. بالاخره فرق بازیکنان بزرگ با بازیکنان کوچک اینجاست که مشخص می شود. آنها از ۲ توپ مرده گل ساختند ولی ما هیچ فرصتی نداشتیم.

اشتباهات بازیکنان پیکان آزاردهنده است
ضعف دفاعی و گلر ما مربوط به ساختار دفاعی است و البته الان بهتر شده است. شما اگر ببینید فاصله ما با پرسپولیس واقعا ۶ گل نبود ولی هرتوپی رفت، گل خوردیم. من پارسال در تیم صبا وقتی تیم های مقابل را آنالیز می کردم و طبق آن تمرین می دادم، دقیقا بازیکنانم آن دستورات را اجرا می کردند و دقیقا هم آنالیز ما آن طور می شد. یعنی مثلا می گفتیم فلان بازیکن را اگر ببندیم، تیم رقیب از کار می افتد، طوری بازیکنانم این کار را می کردند که بازیکنان کلیدی تیم های حریف تعویض می شدند اما در پیکان دقیقا برعکس است. یک هفته بدبختی می کشیم تا تمرین را در بیاوریم ولی می رویم وسط بازی، می بازیم. واقعا آزار دهنده است که بازیکنی نمی تواند وظیفه اش را انجام دهد.

مبعلی هم بود نمی توانستیم گل بزنیم
تیمی که نوسان داشته باشد به این معنی است که بازیکن خلاق ندارد. ما از ۱۵ بازی که انجام دادیم، ۳۲ گل خوردیم و فقط ۱۶ گل زدیم. جالب است که ما ۶ مهاجم داریم ولی یک نفر آنها نتوانسته ۲ گل بزند. هرکدام یک گل زدند و بیشتر گل های ما از خط عقب به ثمر رسیده است. من از این بابت که تیمم نوسان دارد، نگران نیستم چون داریم بهتر می شویم. مقابل استقلال مردم از فوتبال ما لذت بردند و بعد از بازی بیش از ۲ هزار پیامک برای من آمد که چقدر خوب بازی کردید. البته این برای من راضی کننده نیست چون باید بهتر شویم. یقین بدانید تیم من در نیم فصل دوم خیلی بهتر می شود چون بازیکنان خلاق و کلیدی که نیاز داریم را می گیریم. حتی اگر ایمان مبعلی هم مقابل استقلال بود و فرصت گل ایجاد می کرد، مطمئنم که مهاجمان ما گل نمی زدند.

به مدیرعامل صبا تبریک گفتم
اتفاقا زنگ زدم به مدیرعامل صبا و این موفقیت را تبریک گفتم. خیلی خوشحالم که تیم صبا یک تیم باشخصیتی شده که توانسته سهمیه آسیا را با جوانهای خوب خود بگیرد.

از آمدن به پیکان پشیمان نیستم
درست است که دارم در پیکان زجر می کشم ولی واقعا پشیمان نیستم. من در صبا یک فصل و نیم بودم. در واقع آن سختی و زجری که باید می کشیدم از نیم فصل دومی کشیدم که هدایت صبا را برعهده گرفتم و تیمم در فصل گذشته نتیجه اش را دید و سهمیه گرفت. الان هم در پیکان واقعا نیم فصل اول زجر کشیدم ولی نیم فصل دوم پیکان را ببینید چقدر فرق می کند. مطمئن باشید پیکان هم مثل صبای قم تیمی موفق می شود. الان تیم ما طرفدار دارد. کسانی که استقلالی خونی بودند به من گفتند که طرفدار تیم شما هستیم. حتی عکاسانی که استقلالی بودند می گفتند خدایا به پیکان نبازیم. واقعا از این همه لطف مردم و رسانه ها و حتی عکاسان و طرفداران دیگر تیم ها تعجب می کنم و خیلی خوشحالم که این طور با من برخورد می کنند. این برخوردها به من انگیزه کار کردن می دهد.

برای اولین بار به قلعه نویی باختم
در چند سال اخیر با هرتیمی مقابل تیم های قلعه نویی بازی کردم، بله هیچ نباخته بودم ولی مقابل استقلال این اتفاق افتاد. قلعه نویی مربی بزرگی است و با هم رفیق هستیم. امیدوارم که موفق باشد و فکر می کنم موفق هم بشود. بالاخره او بازیکنان بزرگی دارد.

اعصاب کرش و بازیکنان را خرد نکنیم
تیم ملی ما در این شرایط سخت نیاز به حمایت دارد. اگر یک افغانی هم سرمربی تیم ملی بود، حمایتش می کردم. حتی اگر قلعه نویی هم مربی تیم ملی بود با جان و دل از او حمایت می کردم. آن موقع اگر تیم ملی بد بود و خوب نتیجه نمی گرفت، باید جرات داشتند و کرش را برکنار می کردند ولی الان در این شرایط اصلا کار درستی نیست. همه باید حمایت کنیم و اعصاب کادر فنی و بازیکنان تیم ملی را خرد نکنیم. بعضی ها برای خودشان این حرف ها را می زنند. کسی که می گوید باید کرش عوض شود، چه سودی از برکناری او می برد؟ حتما دلال است و می خواهد مربی خودش را بیاورد.

قلعه نویی راست می گوید، اجنبی پرست هستیم
قلعه نویی راست می گوید. بدبختی ما این است که اجنبی پرست هستیم. بازیکنان قدیمی ما الان پول ندارند که نان بخرند. الان اکبر افتخاری نیاز دارد به کمک انسانی آن وقت ما پول می دهیم به این دلالها که برای ما مربی بیاورند. مجید نامجو مطلق یکی از تکنیکی ترین بازیکنان تاریخ ایران چرا باید بیکار باشد. بعد فردا خدای ناکرده مشکلی برایش پیش بیاید، همه می گویند مجید نمی دانم فلان بود و بسار.

اکثر پیشکسوتان فوتبال به بیراهه رفتند
باید به پیشکسوتان شغلی دهیم و از آنها مشاوره بگیریم. متاسفانه اکثر قدیمی ها به بیراهه رفتند. آدم محمد برزگر را می بیند، تنش می لرزد. الان وقتی این چیزها را می بینم می گویم بازیکنان حق دارند، پولهای بزرگ بگیرند چون واقعا نه بیمه هستند و نه آینده ای دارند. ممکن است با یک مصدومیت کارشان تمام شود. همایون بهزادی با آن همه افتخار که وقتی بازی پرسپولیس تمام می شد، روی دست هواداران می رفت خانه و روی دست هواداران وارد ورزشگاه می شد، عضو پیشکسوتان فدراسیون فوتبال است اما پشت در فلان آدم گیر می کند. آدمی که اصلا نمی داند فوتبال چه هست، باید در را باز کند تا بهزادی وارد اتاق شود. امیر حاج رضایی هنوز ماشین ندارد. این را به چه کسی بگویم.

دلال ها مثل زالو به فوتبال چسبیده اند
ببنید من اصلا کاره ای نیستم که بخواهم بگویم فلانی برود یا فلانی بیاید. آنچه مسلم است ساختار فوتبال ما مشکل دارد و نیاز است که تحولی در آن ایجاد شود. اصلا این کار پسندیده ای نیست که بخواهیم کسی را تخریب کنیم. اگر نیاز به تغییر است باید فوتبالی ها دور هم جمع شوند و یک تصمیم عاقلانه بگیرند. تا ساختار عوض نشود و فقط افراد را تغییر دهیم، انتظار نداشته باشید که پیشرفتی داشته باشیم. متاسفانه دلال ها عین زالو به فوتبال چسبیده اند و پدر فوتبال را در آوردند. از وقتی هم که پول به فوتبال آمده، غیر فوتبالی ها آمدند و دارند فوتبال را نابود می کنند. چاره کار این است که فوتبالی ها خودشان برای آینده این ورزش تصمیم بگیرند.

باید فجر را در شیراز ببریم
فجر سپاسی واقعا تیم خیلی خوبی دارد که در شیراز بسیار خوب نتیجه گرفته است. البته ما نگران زمین بازی هستیم چون مصنوعی است و هرتیمی رفته آنجا نتوانسته سالم برگردد. همین طوری تیم ما مشکل دارد و اگر بازیکنان ما مصدوم شوند، کار ما سخت تر هم می شود. امیدوارم بتوانیم در این شرایط دشوار امتیاز بگیریم. ما چون هفته قبل به استقلال باختیم باید این بازی را هر طور شده ببریم.