به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، نیم فصل دوازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال روز گذشته با قهرمانی سپاهان به پایان رسید تا زردپوشان اصفهانی خود را بار دیگر یکی از مدعیان اصلی معرفی کنند. در زیر نگاهی به عملکرد ۱۸ تیم لیگ برتری در ۱۷ بازی گذشته داریم:

*سپاهان:

طلایی‌پوشان اصفهانی که توانستند در ۳ دوره گذشته عنوان قهرمانی را از آن خود کنند در این دوره از مسابقات نیز از ابتدا با سرمربیگری زلاتکو کرانچار وارد مسابقات شدند و خود را یکی از مدعیان اصلی قهرمانی معرفی کردند. سپاهان در حالی توانست عنوان قهرمانی نیم فصل را به خود اختصاص دهد که ۲ بازی مانده به پایان نیم فصل اختلاف ۶ امتیازی با تیم صدرنشین یعنی استقلال داشت.



*استقلال:

آبی‌پوشان پایتخت این فصل را با سرمربیگری امیر قلعه‌نویی آغاز کردند. قلعه‌نویی که در مسابقات لیگ برتر عملکرد قابل قبولی در تیم‌های مختلف داشت، در این فصل پس از کش‌وقوس‌های فراوان از تراکتورسازی جدا شد و به جمع آبی‌پوشان پیوست. استقلال در ابتدای فصل عملکرد چندان خوبی نداشت و نتایج لازم را کسب نکرد، اما در میانه‌های راه آبی‌پوشان خود را به جمع مدعیان رساندند و توانستند به بالای جدول راه یابند. در پایان نیم فصل نیز شاگردان امیر قلعه‌نویی به علت تفاضل گل کمتر در رده دوم قرار گرفتند.

*فولاد خوزستان:

خوزستانی‌ها در این فصل با مربیگری حسین فرکی کار خود را آغاز کردند. فولادی‌ها در این فصل هر چند از جمله مدعیان نبودند، اما توانستند با جبران امتیازات عقب افتاده خود را به تیم‌های بالای جدول نزدیک کنند. شاگردان حسین فرکی در پایان نیم فصل با ۲۹ امتیاز و تفاضل گل بهتر در رده سوم قرار گرفتند.

*ملوان:

ملوان در این فصل کار خود را با فرهاد پورغلامی آغاز کرد و تا هفته دهم نیز با سرمربیگری او توانست ۱۳ امتیاز کسب کند و در جایگاه نهم قرار بگیرد، اما در حالی که نتایجش قابل قبول بود او از سمت خود استعفا داد و محمد احمدزاده جانشین او شد. ملوان در پایان نیم فصل با ۲۹ امتیاز در رده چهارم قرار گرفت.

*راه‌آهن:

شاگردان علی دایی در این فصل از ابتدا در میانه‌های جدول بودند و در هفته‌های اخیر توانستند خود را بالا بکشند و در پایان ۱۷ هفته با ۲۹ امتیاز در رده پنجم قرار گرفت. البته دایی معتقد بود تیمش می‌توانست در رده‌های دوم و یا سومی نیز قرار بگیرد.

*تراکتورسازی تبریز:

پس از جدایی امیر قلعه‌نویی هدایت سرخ‌پوشان تبریزی در این فصل به آنتونیو ژوزه کونسِیسائو اولیوِیرا معروف به تونی سپرده شد. این مربی پرتغالی که از حمایت‌های پرشور هواداران تبریزی برخوردار است از ابتدای فصل نایب قهرمان فصل گذشته لیگ را از جمله مدعیان معرفی کرد و در پایان نیم فصل تیمش با ۲۸ امتیاز در رده ششم قرار گرفت.

*سایپا:

هدایت تیم فوتبال سایپای البرز را در این فصل مجتبی تقوی برعهده دارد. سایپا در ابتدا نتایج خوبی کسب کرد و در رده‌های بالای جدول قرار داشت و در پایان نیم فصل با ۲۶ امتیاز در رده هفتم جای گرفت.

*فجرسپاسی:

محمود یاوری در این فصل هدایت تیم جوان شیرازی را برعهده دارد. فجری‌ها نیز ابتدای فصل را خوب شروع کردند. این تیم در ادامه ۲ بازیکن خود یعنی عباس محمدرضایی و رضا حقیقی را به سرخابی‌ها داد. پیوستن حقیقی با سروصداهای زیادی روبرو بود و یاوری در ابتدا با این موضوع مخالف بود اما به علت مبلغی که از این انتقال نصیب باشگاه می‌شد موافقت کرد. محمدرضایی نیز به علت مشکلات خانوادگی به استقلال پیوست. این تیم در پایان نیم فصل با ۲۴ امتیاز در رده هشتم قرار گرفت.

*مس کرمان:

کرمانی‌ها در این فصل با ابراهیم قاسمپور کار خود را آغاز کردند. رضا عنایتی در این فصل به جمع نارنجی‌پوشان پیوست، اما در میانه راه با پیشنهاد باشگاه استقلال قصد جدایی از این تیم را داشت که با مخالفت مدیرعامل و سرمربی این تیم روبرو شد. مس در پایان نیم فصل با ۲۴ امتیاز در رده نهم قرار گرفت.

*نفت تهران:

منصور ابراهیم‌زاده هدایت نفتی‌ها را برعهده دارد. این مربی با تجربه با بازیکنان جوان و باانگیزه توانست لیگ را خوب شروع کند و در هفته‌های ابتدایی جز تیم‌های بالای جدول بود اما در پایان هفته هفدهم نیز با ۲۲ امتیاز در رتبه دهم جای گرفت.

*داماش گیلان:

سرمربی داماش در این فصل به امید هرندی واگذار شد، اما طولی نینجامید که امیر عابدینی او را برکنار کرد. هرندی پس از شکست ۶ بر یک داماش برابر فجرسپاسی در هفته هشتم از سمت خود برکنار شد، نه به علت نتایج ضعیف بلکه به علت درگیری با سرپرست تیم. پس از او حمید درخشان هدایت داماش را برعهده گرفت. این تیم در پایان نیم فصل با ۲۲ امتیاز در رده یازدهم قرار گرفت.



*پرسپولیس:

سرخ‌پوشان پایتخت در ابتدای فصل با نقل و انتقالات و جذب بازیکنان بزرگ سروصدای زیادی کردند و محمد رویانیان، مدیرعامل جدید این باشگاه خود را یکی از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی معرفی می‌‌کرد، اما با شروع فصل نتایج این تیم چیز دیگری را نشان می‌داد. پرسپولیس روز به روز در جدول سقوط می‌کرد و نتایج قابل قبولی نمی‌گرفت، تا جایی که بارها صحبت از برکناری مانوئل ژوزه سرمربی پرتغالی سرخ‌پوشان شد، اما رویانیان با قدرت از سرمربی خود دفاع کرد تا اینکه این تیم در پایان نیم فصل در جایگاه دوازدهم قرار بگیرد. پرسپولیس فصل گذشته با مصطفی دنیزلی در رتبه دوازدهم قرار گرفت و زمانی که ژوزه هدایت سرخ‌پوشان را برعهده گرفت قول داد که این تیم را دوازدهم نمی‌کند! حال تا اینجای فصل که ژوزه نتوانست به عهد خود وفا کند و در همان رده دوازدهمی قرار گرفت.

*صبای قم:

قمی‌ها کار خود را در این فصل با یحیی گل‌محمدی آغاز و نتایج خوبی هم کسب کردند. او در ادامه با پیشنهاد از باشگاه پرسپولیس از صبا جدا شد و به عنوان مربی راهی پایتخت شد. در ادامه هدایت صبا به صمد مرفاوی سپرده شد و این تیم در پایان هفته هفدهم در رتبه سیزدهم قرار گرفت.

*پیکان:

تیم فوتبال پیکان که در این فصل توانست به لیگ برتر راه یابد با سرمربیگری عبدالله ویسی کار خود را آغاز کرد. گواردیولای ایران هرچند فصل گذشته نتایج خوبی با صبای قم گرفت، اما در این فصل نتوانست نتایج خوبی با پیکان بگیرد. این تیم در پایان نیم فصل با ۲۰ امتیاز در رده چهاردهم قرار گرفت.

*آلومینیوم:

آلومینیوم توانست با صعود به لیگ برتر برای اولین بار استان هرمزگان را در معتبرترین رقابت‌های فوتبال صاحب نماینده کند. این تیم با وجود مشکلات مالی زیاد راهی لیگ برتر شد. اکبر میثاقیان هدایت آلومینیوم را برعهده گرفت و در پایان نیم فصل نیز با ۱۷ امتیاز در رده پانزدهم قرار گرفت.

*ذوب‌آهن:

نماینده اصفهان در این فصل از رقابت‌ها فصل را ضعیف شروع کرد و در ادامه نیز نتوانست از بحران خارج شود. رسول کربکندی در ابتدا هدایت این تیم را برعهده گرفت و در ادامه فرهاد کاظمی جایگزین او شد. این تیم در پایان هفته هفدهم با ۱۳ امتیاز در رده شانزدهم جای گرفت.

*صنعت نفت آبادان:

این تیم کار خود را با کاستا شروع کرد، اما هیئت مسئولان تیم به علت نتایج ضعیف تغییراتی را در کادر فنی تیمشان ایفا کردند و آلفردو کاسیمیرو را جایگزین او کردند. شاگردان این مربی پرتغالی در پایان نیم فصل با ۱۱ امتیاز در رده هفدهم قرار گرفتند.



*گهر دورود:

سومین تیمی که توانست جواز حضور در لیگ برتر را پیدا کند گهر دورود بود. گهر با مشکلات زیادی روبرو بود و حتی در ابتدای فصل مسائلی درباره فروش امتیاز این تیم مطرح شد. در میانههای راه حسین هدایتی امتیاز این باشگاه را خرید و به علت همپوشانی با ملوان آن را به نام برادر خود کرد. این تیم در یک نیم فصل ۴ بار سرمربی خود را تغییر داد. مهدی تارتار، علی‏رضا پورمند و پرویز مظلومی و در پایان نیز محمد مایلیکهن افرادی بودند که راهی این تیم شدند. البته در این بین مظلومی نیامده استعفا داد.