کُشتی ایران در خاک
افکارنیوز گروه ورزشی:

فدراسیونِ بدون رئیس کشتی که پس از المپیک روزهای خوشی را از حیثنتیجه پشت سر می‌گذاشت و با سینه ای سپر کرده موفقیت در لندن را به نام خودش ثبت می کرد، این روزها با جدی تر شدن بحثتعلیق توسط فیلا و همچنین تصمیم محمد بنا بر تعطیلی اردوی فرنگی‌کاران با مشکلات و مصائب تازه‌ای دست به گریبان است. مشکلاتی که می تواند آغازی بر مشکلاتی عظیم تر در ورزش اول کشور باشد.

" محمد بنا به ایران بازگشت. " خبری که در ابتدا شاید برای خیلی‌ها خوشحال‌کننده به نظر می‌رسید و به شایعاتی که با توجه به عظیمت یکی از دستیاران آقای خاص کشتی به کشور همسایه موجی فزاینده گرفته بود پایان می‌داد، اما این پایان کار نبود و شاید شروعی برای آغاز مرحله جدیدی از اختلافات باشد. البته این وضعیت قابل پیش‌بینی بود چراکه بنا پیش از این نیز گفته بود برای حضورش در کشتی فرنگی ایران نیاز به رسیدگی دارد، پرداخت حقوق و مزایای کشتی‌گیران و کادر فنی مهم‌ترین موردی بود که مرد همه کاره کشتی فرنگی پیش‌تر به آن اشاره کرده بود و تاکید داشت باید حل شود. البته لغو اردوهای برون‌مرزی هم مزید بر علت شد تا آقای خاص دلخوری‌اش بیشتر شود. البته دامنه اختلافات در تیم ملی بزرگسالان به تیم ملی جوانان هم کشید و اردوی این تیم را تعطیل کرد.

محمد بنا که بدون شک نقشی اساسی در درخشش کشتی فرنگی دارد، بعد از موفقیت خیره‌کننده در المپیک، آب پاکی را روی دست سرپرست موقت فدراسیون کشتی ریخت و عنوان کرد به هیچ وجه حاضر به ادامه همکاری با مدیریت ضعیف این فدراسیون نیست، اما پس از وعده و وعیدهای فراوان جناب سرپرست با پذیرفتن مدیریت تیم‌های ملی کشتی فرنگی و گرفتن اختیار تام، برای ادامه همکاری با فدراسیون کشتی اعلام آمادگی کرد.

حالا که حدود ۴ ماه از پایان المپیک می‌گذرد نه تنها از عملی شدن وعده‌های داده شده خبری نیست، بلکه شرایط بسیار سخت‌تر و بدتر از گذشته شده است. کادر فنی تیم‌های ملی ۴ ماه است حقوقی نگرفته‌اند؛ تورنمنت‌های خارجی تیم‌های فرنگی نوجوانان و جوانان یکی پس از دیگری لغو شده و حتی مسابقاتی مانند جام شاهد و جام روز جهانی کودک هم که قرار بود به صورت بین‌المللی برگزار شود به دلیل ضعف مسئولان فدراسیون کشتی باید به صورت داخلی برگزار شود. اردوهای تیم نوجوانان هم بلاتکلیف است و مجموعه ورزشی برق تهران که قرار بود برای برگزاری اردوها در اختیار نوجوانان قرار گیرد به علت بدهی‌های قبلی، حاضر به ادامه همکاری با فدراسیون کشتی نیست و جوایز فرنگی‌کاران برتر رقابت‌های عمومی هم با ۱۰ درصد کسر مالیات و تبعیض نسبت به آزادکاران پرداخت شده است.

تمام اینها و خیلی مسائل دیگر باعثشد محمد بنا با عجله و زودتر از زمان اعلام شده از سفر اسپانیا به ایران بازگردد تا به وضعیت نابسمان کشتی فرنگی رسیدگی کند. بنا که به نظر می‌رسد حسابی از وضع موجود ناراحت است، دستور به لغو اردوی فرنگی کاران و تعطیلی آن تا مشخص شدن وضعیت داده است. البته مسئولان فدراسیون می‌گویند به دلیل خستگی محمد بنا اردو با ۲ روز تأخیر آغاز خواهد شد، موضوعی که شاید محقق نشود و شرایط را وخیم‌تر از چیزی که به نظر می‌رسد، کند.

به نظر می‌رسد مصائب فدراسیون کشتی به این زودی ها پایان نمی رسد و هر روز باید منتظر حاشیه‌ای تازه از دل این فدراسیون باشیم؛ در حالی که جناب سرپرست طوری وانمود می‌کند که همه چیز آرام است و کارها به بهترین شکل ممکن در حال انجام می باشند. طلبکارانی که پشت درب فدراسیون صف کشیده‌اند و بدهی چند میلیاردی که هر روز به میزان آن افزوده می‌شود.

تهدید فیلا هم برای تعلیق کشتی هر روز جدی‌تر از قبل می‌شود؛ فدراسیون جهانی کشتی چند ماه پیش در نامه‌ای به فدراسیون کشتی کشورمان تا ۲۵ آذرماه برای اصلاح اساسنامه مهلت داد و اعلام کرد در غیر اینصورت کشتی ایران با تعلیق مواجه خواهد شد و امروز آخرین روز این مهلت است. فقط مانده در این شرایط که کشتی بلاتکلیف‌تر از همیشه است، ورزش اول و پرافتخارترین رشته المپیکی ما، با تعلیق مواجه شود؛ آن‌هم در حالی‌که حدود یک ماه دیگر باید میزبان جام‌های جهانی کشتی باشیم.

آیا از فدراسیونی که حتی قادر به حل کردن امور داخلی خود و برگزاری جامهای داخلیاش نیست میتوان انتظار برنامهریزی برای المپیک آینده را داشت؟