لیگ ژیمناستیک اسیر بی‌پولی

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، حامد اخوان درباره دلایل تعطیلی رقابت‌های لیگ برتر ژیمناستیک اظهار کرد: برنامه‌ریزی برگزاری این رقابت‌ها صورت گرفته بود و قرار بود این مسابقات در چهار مرحله برگزار شود. از این میان دو مرحله از رقابت‌ها برگزار شده بود و بنا بود مرحله سوم هفته‌ آینده در یزد و رقابت‌های هفته‌ آخر هم به میزبانی اهواز برگزار شود، اما به دلیل مشکلات مالی قادر نیستیم که برنامه لیگ را به اتمام برسانیم.

وی مدعی شد: لیگ ژیمناستیک مانند سایر رشته‌ها از جمله فوتبال و بسکتبال نیست که ما خودمان پول داشته باشیم و لیگ را برگزار کنیم. ما از تیم‌های شرکت کننده پول نمی‌گیریم. با این که بارها برای پخش زنده برنامه لیگ را تغییر دادیم و با صدا و سیما هماهنگ کردیم، اما متاسفانه در روز مسابقات رقابتهای ما را پخش نمی‌کنند. واقعیت این است که ما در ایران زندگی می‌کنیم و باید برای گرفتن پخش تلویزیونی سر کیسه را شل کنیم! اما ما پولی نداریم که این کار را انجام دهیم.

رییس سازمان لیگ فدراسیون ژیمناستیک با بیان این که نمی‌توانیم هزینه دستمزد داوران را بپردازیم، تاکید کرد: بنا داریم به دلیل نداشتن امکانات دو مرحله این فصل از رقابت‌های لیگ برتر را در یکی، دو ماه اول سال ۹۲ برگزار کنیم. کادر داوری ژیمناستیک بر خلاف سایر رشته‌ها پر تعداد است. ما برای برگزاری دو روز مسابقه نیاز به ۲۰ داور داریم، یکی، دو داور نیستند که حقوق‌شان را بتوانیم پرداخت کنیم، با این که داوران ما حداقل دستمزد را می‌گیرند، اما باز هم توان ادامه این رقابت‌ها را نداریم، متاسفانه فدراسیون هم نتوانسته این پول را تامین کند. به همین دلیل هم چاره‌ای نداشتیم جز تعطیلی لیگ.

اخوان با بیان این که تعطیلی لیگ یعنی برگشت به عقب ژیمناستیک، خاطر نشان کرد: چه کارهایی از دستمان بر می‌آید. پنج، شش تیم ما اسپانسر دارند. در هر نوبت لیگ هم ژیمناست‌ها حدود دو، سه میلیون دستمزد می‌گیرند. اگر لیگ برگزار نشود، برای بهترین ژیمناست های کشور هم شرایط خیلی سخت خواهد بود. این روند باعثتاسف است. دستمزد ورزشکاری که ۱۰ – ۱۵ سال سخت کار کرده تا به چنین سطحی در ژیمناستیک برسد، در قبال یک فوتبالیست دسته ششم که برای شش ماه بازی میلیون‌ها تومان می‌گیرد، قابل مقایسه نیست! همه باید از ژیمناستیک شروع کنند تا بتوانند قهرمانی‌هایشان را تداوم بخشند. ژیمناستیک عامل ماندگاری یک قهرمان است، اما متاسفانه مسئولان خیلی سطحی به این رشته نگاه می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که لیگ‌های ترامپولین و ایروبیک به چه صورت است؟ اضافه کرد: لیگ این رقابت‌ها در یکی، دو مرحله برگزار می‌شود. همچنین در این رشته‌ها کادر داوری محدود است. یعنی ما برای برگزاری مسابقات به سه، چهار داور بیشتر احتیاج نداریم. امکانات مورد نیاز آن هم در همه استان‌ها پیدا نمی‌شود به همین دلیل هزینه کمتری نیاز است. اما در ژیمناستیک هنری شرایط خیلی سخت‌تر است.

رییس سازمان فدراسیون ژیمناستیک در پایان با اشاره به اهمیت این رشته در دنیا به ایسنا گفت: در مسابقات المپیک اولین بلیتی که تمام میشود برای رشتههای شنا و ژیمناستیک و دوومیدانی است. اسپانسرها توقع دارند که در قبال هزینه ای که میکنند به آنها توجه شود، اما متاسفانه در ایران دقیقا به این رشتهها بهایی داده نمیشود. رییس هیات گلستان شاید هر ساله ۵۰ - ۶۰ میلیون تومان از حساب شخصیاش هزینه میکند تا فقط تیم داری کند. البته تیمش هم به نام یکی از مربیان شهید در لیگ حضور پیدا می کند، اگر ما چنین علاقمندانی به ژیمناستیک در کشور داشتیم، غمی نبود. اسپانسرها وقتی هزینه میکنند انتظار دارند که باز خوردی ببینند، اما متاسفانه در کشور ما نسبت به رشتههای پایه بیتوجهی میشود