آیت‌اللهی: تصمیم بهروان محترم است

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، سیدهادی آیتاللهی ابهاماتی را درباره وضعیت بهروان، استعفای کفاشیان و انتقادهای این روزها، روشن کرد که مشروح آن در زیر میآید:

* شایعه شده نامه‌ای از سوی دولت به فدراسیون آمده که بحثاشتغال بازنشسته‌ها در فدراسیون فعلا بلامانع است.

- خیر. هیچ نامه‌ای به فدراسیون نیامده و ممنوعیتی که در گذشته وجود داشت همچنان به قوت خود باقی است.

* تکلیف ماندن یا رفتن غلامرضا بهروان رییس سازمان لیگ چه می‌شود؟ این روزها اخبار متناقضی در این باره مطرح می‌شود و ظاهرا استعفای بهروان جدی است.

- شاید نقل قول‌هایی که این روزها از ایشان منتشر شده به این خاطر است که از وضعیت چند روز گذشته ناراحت است، اما بهروان شخصیت قابل احترامی دارد. او یک مدیر زحمت کش است و خیلی سالم در سازمان لیگ کار می‌کند. فشارهایی را علیه او به راه انداختند که نمی‌دانم از کجا و به چه دلیل است. به هر حال هر تصمیمی بهروان بگیرد برای ما قابل احترام است. او تحت هر شرایطی عضو هیات رییسه فدراسیون می‌ماند.

** با خودش در این باره صحبتی داشتید؟ چه تصمیمی می‌خواهد بگیرد؟

دوشنبه صبح پیش من آمد؛ از عملکرد برخی دوستان خیلی متاسف بود به حدی که تاکنون اینقدر او را ناراحت ندیده بودم؛ دوستانی که دارند محبت‌ها را جور دیگری جبران می‌کنند!

** او از شخصی نامی برد؟

نه، بهروان اسم نیاورد اما خیلی افراد هستند که در این شرایط فشار می‌آورند. من بیشتر از نیم‌ساعت با او صحبت نکردم. چهره‌اش خیلی تغییر کرده بود و شدیدا ناراحت به نظر می‌رسید! او نسبت به هفته گذشته بسیار درهم بود.

** قانون ممنوعیت فعالیت بازنشسته‌ها ‌در فدراسیون قرار بود اصلاح شود؟!

به هر حال این قانون همچنان وجود دارد. این یک بحثحاکمیتی در مملکت است که محدودیتی را برای فعالیت بازنشسته‌ها قایل شده‌ است و عملی شدن آن نیاز به اخذ مجوز دارد.

** الان کفاشیان هم بازنشسته‌ است!

خب برایش مجوز گرفته‌اند.

** چرا برای بهروان نمی‌گیرید؟

ما نباید مجوز بگیریم. این وزارت ورزش و جوانان بود که برای کفاشیان مجوز گرفت.

** کفاشیان باز هم در مصاحبه‌های تلویزیونی اعلام کرد ممکن است در مجمع آتی فدراسیون، استعفا دهد و در این باره نظر اعضا را جویا خواهد شد. بالاخره او چه کاری می‌خواهد انجام دهد؟ اگر رییس فدراسیون حتی قصد این کار را دارد، طرح آن در این مقطع، تمرکز کاری فدراسیون را برهم نمی‌زند؟

فکر می‌کنم کفاشیان در این باره پاسخ شفافی داده است. او همه توان خود را برای فدراسیون گذاشته و حداکثر بازدهی فدراسیون همین است. هر شخص یا گروه دیگری هم راس کار بیایند، کاری بیش از این نمی‌توانند انجام دهند. اگر کسی بیش از این بخواهد، انتظار بیهوده است، چون با وضع فعلی که هزینه‌ها چند برابر شده، نمی‌توان کار خارق‌العاده انجام داد. کفاشیان می‌خواهد این موضوع را با اعضای مجمع در میان بگذارد و نظر آنها را بسنجد. اگر فرد دیگری هست که بتواند، خب جلو بیاید. عزیزان مقداری کم‌لطفی می‌کنند. در برنامه ۹۰ موضوع انتخاب فدراسیون ایران به عنوان بهترین فدراسیون آسیا به چالش کشیده شد. فدراسیون ایران چند سال پیش هم به عنوان بهترین فدراسیون انتخاب شد و یک دوره دیگر هم در جمع بهترین‌ها بود. فدراسیون آنچه جزو وظایفش بوده را حتی بیش از توان خود انجام داده است. رفتار صدا و سیما در این باره بی‌انصافی بود و برخی رسانه‌های دیگر هم مغرضانه برخورد کردند. برخی هم که منافع‌شان به خطر افتاده است! بعضی افرادی که در فوتبال سوخته‌اند در رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند؛ این افراد در زمان خودشان به چنین افتخاراتی حتی نزدیک هم نشدند و حتی از رفتن زیر بار مسوولیت فرار می‌کردند، حالا با افزایش رسانه‌ها باب حضور برایشان باز شده است و هر چی از دهانشان بیرون می‌آید، می‌گویند!

من دیدم شخصی در رسانه‌اش انتقادهای تندی از من کرده بود و با این مضمون که " آقای آیت‌الهی شما چه تجربه و سابقه‌ای در این فوتبال دارید! " علیه من مطلبی نوشته بود که می‌خواهم به او بگویم قبل از اینکه شما به دنیا بیایید، من سرپرست بزرگترین کاروان ورزشی ایران بعد از انقلاب بودم که عازم مسابقات آسیایی دهلی شدیم. این اشخاص انتقاد می‌کنند چون درآمدشان از فدراسیون قطع شده است!

** کفاشیان در عراق قرار است چه تفاهمنامه‌ای امضا کرد و چه زمانی برمی‌گردد؟

این تفاهمنامه در زمینه‌های مختلف آموزشی، فوتبال ساحلی، فوتسال، فوتبال بانوان و… بود. ضمن اینکه قرار است همکاری‌هایی را در بحثرویارویی تیم‌های ملی داشته باشیم. این تفاهمنامه یکشنبه امضا شد. کفاشیان هم بعد از اربعین حسینی به ایران برمی‌گردد چون ظلم است کسی تا آنجا برود و به زیارت امام حسین(ع) نرود.

** هنوز تاریخ دقیق برگزاری مجمع سازمان لیگ و مجمع فدراسیون را تعیین نکردید؟

باید کفاشیان برگردد و در جلسه هیات رییسه زمان آن را تعیین کنیم.

** خبر پیشنهاد تیم ردبولز آمریکا به کی‌روش رسمی بوده است؟

من در این باره تحقیق کردم. چون کی‌روش با ما قرارداد دارد، قاعدتا اگر باشگاهی در این مقطع خواهان اوست، می‌بایست با فدراسیون ایران مذاکره کند و از طرف این باشگاه آمریکایی هم هیچ نامه یا درخواستی برای فدراسیون نیامده است. بنابراین موضوع اگر واقعیت هم داشته باشد، چندان جدی نیست.

** دبیرکل فدراسیون گفت که چهار گزینه برای سرپرستی تیم ملی انتخاب شده‌اند، قصد ندارید نام آنها را اعلام کنید؟

بله همینطور است اما بگذارید هم کفاشیان برگردد و هم کی‌روش در پایان تعطیلات سال نو میلادی به ایران بیاید و یک همفکری مشترکی داشته باشیم، بعد در این باره صحبت کنیم.

** ظاهرا قرار است ستادی تحت عنوان " ستاد حمایت از تیم ملی تا جام جهانی " با عضویت چندتن از مدیران و پیشکسوتان ورزشی تشکیل شود!

مطمئنا این ستاد حمایتی را ایجاد می‌کنیم. همچنین قصد داریم با حضور بعضی اعضای جدید، جلسات کمیته فنی را هم پربارتر از گذشته برگزار کنیم تا به تیم ملی کمک شود.

** چه کسانی را به محصص برای عضویت در کمیته فنی پیشنهاد دادید؟ اخیرا نام‌هایی چون مجید صالح، مهدی مهدوی‌کیا و… به میان آمده است.

همه این‌ها جوان‌ها خوب و خوش‌سابقه و زحمت کش این فوتبال هستند. در حال حاضر فریدون معینی و هومن افاضلی به همراه محصص در این کمیته هستند. قرار است افراد دیگری هم اضافه شوند که بعضی از آنها را فدراسیون پیشنهاد می‌دهد و تعدادی را هم محصص مدنظر دارد که از میان همه این چهره‌های خوب، چند نفری انتخاب می‌شود. کمیته فنی تنها مربوط به تیم ملی بزرگسالان نیست و چون بر فعالیت رده‌های دیگر هم نظارت می‌کند، بنابراین ممکن است افراد متنوعی در آن عضو شوند.

** حسین شمس در مصاحبه‌ای گفته که افتخاری سرپرست کمیته فوتسال برای گذشتن از من تحت فشار است! و به احتمال فراوان من به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب نمی‌شوم.

از روزی که افتخاری را معرفی کردیم تا به امروز هنوز افتخاری را ندیدم. او مستقیم به کمیته فوتسال می‌رود و درباره برنامه‌ها و آینده این کمیته مطالعه می‌کند. افتخاری هنوز برنامه‌ای را به ما ارایه نکرده است بنابراین اصلا تحت فشار نیست.

** میرشاد ماجدی در کمیته جوانان هم همینطور است؟

بله ماجدی هم در کمیته جوانان مشغول تدوین برنامه مدونی است.

** اصلا مگر قرار بود این افراد ابتدا برنامه‌شان را برای تایید شدن خودشان به هیات رییسه بدهند و بعد اختیار تصمیم‌گیری در این کمیته‌ها را داشته باشند؟

همینطور است و هیات رییسه چنین چیزی را از آنها می‌خواهد.

** ماجدی باید از سرپرستی تیم استقلال استعفا دهد؟

از نظر قانونی خیر. نیاز به چنین کاری نیست. او به عنوان رییس کمیته جوانان انتخاب شده که مسوولیت اجرایی نخواهد داشت.

** معلق شدن حکم محرومیت تماشاگران داماش هم باز انتقادهایی را متوجه کمیته انضباطی فدراسیون کرد. نظرتان چیست؟

داماش درخواست اعاده دادرسی کرده که این حق قانونی هر باشگاهی بعد از اعلام حکم اولیه است. قرار نیست حکم صادر شده لغو شود. پس از بررسی مجدد حکم نهایی اعلام میشود و از همان موقع هم لازمالاجرا خواهد بود. این یک رویه قانونی است. حکم اولیه قطعی نبود و بلافاصله بعد از آن داماش درخواست اعاده دادرسی کرد. اینها ربطی به صحبتهای امیر عابدینی ندارد و حتی کمیته انضباطی او را بخاطر حرفهایش احضار کرده است