تمام عزل و نصب‌های خطیب بر خلاف قانون است
افکارنیوز گروه ورزشی:

رضا جاودانی تهیه کننده و مجری برنامه دایره طلایی است که خیلی ها این برنامه را به نوعی برنامه نود در کشتی می دانستند این روزها در حالی که کشتی ما پر از اتفاق های گوناگون است به گفته خودش به علت پر بودن کنداکتور شبکه سوم فرصت نقد و بررسی شرایط فعلی کشتی ایران را در رسانه ملی ندارد. با او درباره اوضاع فعلی کشتی ایران از استعفا بنا گرفته تا مدیریت فدراسیون هم صحبت شدیم. جاودانی به سوالات ما اینگونه پاسخ داد.

محمد بنا رسما از حضور در کشتی فرنگی کناره گیری کرد. به عنوان کسی که مدتها در قالب برنامه دایره طلایی اوضاع کشتی را از نزدیک رصد کرده این کناره گیری را چطور ارزیابی می کنید؟

اصلا بنا از اول هم نمی خواست بماند و با فدراسیونی کار کند که در آن کسی سر جایش نیست، محمد بنا یک کاره نیمه تمامی داشت که باید آن را انجام می داد و در المپیک هم ثمره آن را دیدید. به عقیده من اصلا بنا نباید بر می گشت، این رفت و آمدش اشتباه بود.

با رفتن بنا وضعیت کشتی فرنگی در مسابقات جهانی به کجا می رسد؟ آنطور که از ظواهر امر پیداست حمید سوریان هم در این مسابقات غایب خواهد بود.

مسابقات جهانی فقط نامش بزرگ است اما اعتبار ورزشی آن خیلی پایین تر است. حتی می توان اینطور گفت که مسابقات آسیایی ارزشی بیشتر از این مسابقات دارد. حمید سوریان هم در این مسابقات شرکت نکند برای ما چندان مهم نیست، چیزی که برای کشتی ما مهم بود المپیک بود که در آن نتیجه گرفتیم.

بحثتعلیق ما هم که روز به روز بیشتر قوت می گیرد؛ امکان تعلیق مان با این شرایط چقدر است؟

شما مطمئن باشید تا برگزاری بازی های جهانی ما تعلیق نخواهیم شد. چون اگر تعلیق شویم میزبانی از ما باید گرفته شود و اگر هم میزبانی را بگیرند دیگر زمانی باقی نخواهد ماند که یک کشور جدید را آماده میزبانی کنند. فیلا زرنگ تر از این حرف هاست که بخواهد در این شرایط ما را تعلیق کند، اگر هم بنا بر اتفاقاتی باشد به بعد از برگزاری مسابقات جهانی می کشد.

اتفاقی هفته پیش در فینال لیگ کشتی ما افتاد و درگیری به وجود آمد که برای کشتی ما وجهه خوبی بر جای نگذاشت. تحلیل تان درباره این اتفاق چیست؟

اگر بخواهیم مجموعه را نگاه کنیم باید گفت حرکت غلامرضا محمدی کاملا اشتباه بود. اما باید دید چه شده که فردی که مربی تیم ملی بوده و سالهاست در کشتی ما مطرح است این حرکت را انجام می دهد. یک پکیجی جمع شد که نهایتا منجر شد به این ری اکشن از جانب محمدی؛ شما از همان قبل از لیگ نگاه کنید از برخوردی که با غلامرضا محمدی در تیم ملی شد شروع کنید تا بحثمحرومیتی که برای کشتی گیرش با حکم کدخدامنشانه داده شد همه و همه جمع شد تا با برخی اتفاقات که در فینال افتاد منجر به این رفتار شد.

چه اتفاقی؟ حرکت خاصی انجام شده بود؟

ببینید نمی توان به طور دقیق گفت که قطعا اتفاقی افتاده است. مثلا من یک عکسی که در خبرگزاری ها دیدم مربوط به صحنه پشتک زدن معصومی بود که در همان حال که معصومی داشت شادی می کرد یکی از افرادی که کنار تشک به عنوان داور یا ناظر حاضر بود دست مشت کرده اش را که مچ بند ابی داشت بالا آورده بود طوری که انگار آن مشت مشت پیروزی بوده است. اما باز هم می گویم نمی توان این ها را دلیل قاطعی دانست، ولی در مجموع حرکت محمدی پسندیده نبود.

در شرایطی که فردی مثل امیر رضا خادم بیرون مانده است چرا باید افرادی مانند خطیب به عنوان مسئول کشتی کشور انتخاب شود؟

یک بحثی که این چند وقت در ورزش کشور مطرح شده و می گویند یک ورزشی باید سکان دار فدراسیون ها باشد را من قبول ندارم، مهم داشتن فن مدیریت است. اما در مورد امیررضا خادم؛ در زمان مدیریتش یک سری مشکلاتی پیش آمد که ناشی از عملکرد اشتباهش بود. اگر خادم عملکرد مناسبی داشت قطعا اوضاع کشتی ما به این صورت پیش نمی رفت. عدم ثبات در مدیریت و کارشناسی های غلط کار دست کشتی ما داده است.

آمدن خطیب تا چه حد در این جریانات فعلی تاثیر گذاشت. مثلا همان بحثآمدن خادم با آن همه سر و صدا و استعفا محمدی.

خطیب اصلا از حیثقانونی در جایگاهی نیست که بخواهد کسی را جابجا کند، طبق قانون او شش ماه سرپرست موقت بود تا کارها را پیش ببرد اما الان بیش از یکسال است سر جایش مانده است. از روز اول که خطیب آمده تمام عزل و نصب هایش بر خلاف قانون است.

این ماجرا در بحثتعلیق ما موثر بوده است؟

موثر بوده اما مشکل اصلی اساسنامه ماست که باید اصلاح شود، ما اساسنامه مان آماتوری است و باید تغییر کند. فیلا تاکید دارد که فدراسیون ها باید به صورت یک NGO اداره شوند اما در ورزش ما این امر صدق نمی کند و دولت در ورزش حضور دارد بطوری که خرج ورزش ما از نفت در می آید.

امیدی هست که بعد از انتخابات فدراسیون کشتی اوضاع درست شود؟

تا بافت کشتی و ورزش ما همین باشد اوضاع هیچ تغییری نمی کند. وقتی فردی رئیس می شود و می آید در اولین قدم تمام کارهای رئیس قبلی را زیر پا می گذارد تا خودش با برنامه خودش جلو برود نمی توان توقع داشت که شرایط خوب پیش برود.

وضعیت برنامه دایره طلایی به کجا رسید؟ چرا پخش برنامه متوقف شده است؟

مشکل ما کنداکتور شبکه سوم است که جا ندارد، مدیر شبکه سوم هم دنبال کار برنامه است و دنبال این هستیم که تا قبل از عید دوباره برنامه روی آنتن برود. انشالله که زودتر برنامه برسد، خیلی حرف ها برای گفتن داریم و باید اوضاع به طور دقیق و کارشناسانه بررسی شود. باید اوضاع فعلی بطور دقیق نقد دلسوزانه شود.

در آخر اگر حرف و نکته ای مانده …

امیدوارم هر چه زودتر کشتی ایران به عنوان ورزش اول کشور به ثبات برسد. ما هم تمام تلاشمان را برای پیشرفت کشتی در برنامه دایره طلایی انجام خواهیم داد. در همین المپیک شما دیدید که ما چقدر روی حضور محمد بنا تاکید کردیم که البته با نامهربانی برخی از همین گوش شکسته ها مواجه شدیم و به ما انگ طرفداری و باند بازی زدند . اما در نهایت دیدید که اصرار برنامه دایره طلایی منجر به پیشرفت کشتی فرنگی م و افتخار آفرینی آن در المپیک شد.