کی‌روش: رحمتی شانسی برای برگشت ندارد

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، سرمربی تیم ملی فوتبال پس از جلسه امروز (دوشنبه) با کفاشیان و تاج در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از کیروش درباره خداحافظی مهدی رحمتی از تیم ملی سوال کرد، پاسخ داد: فکر کنم پس از جلسه به این مهمی سوالهای مهمتری وجود دارد که به آنها جواب دهم و از طرح چنین سوالی متاسفم. رحمتی زحمات زیادی برای ما کشیده، اما حالا که این تصمیم را گرفته است به او احترام می گذاریم. تا زمانی که من سرمربی تیم ملی ایران هستم، مهدی رحمتی در این تیم جایی نخواهد داشت.

کی‌روش در رابطه با جلسه امروز گفت: جلسه خوب و مثبتی بود. هدف این بود که مسایل مدنظرم را مطرح کنم و بتوانیم برنامه‌ریزی خوبی برای برگزاری اردوهای تیم ملی و همچنین مسابقات لیگ داشته باشیم. مسایل مختلفی بررسی شد، اما مهم‌ترین نتیجه‌ این بود که کفاشیان ۱۰ روز وقت داد که تمامی برنامه‌های تیم ملی و تقویم مسابقات لیگ از الان تا انتهای این بازی‌ها مشخص شود.

وی گفت: این اتفاق بسیار خوب خواهد بود و برای تیم ملی، باشگاه‌ها و تمامی دست اندرکاران فوتبال اعم از رسانه‌ها و … خوب است که از الان برنامه مسابقات تیم ملی و مسابقات باشگاهی را بدانند و مشخص شود چه زمانی بازی‌ها تمام می‌شود و برنامه آن از الان تا انتها دقیقا چگونه است. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که از درگیری برنامه‌های تیم ملی و مسابقات باشگاهی جلوگیری می‌شود.

کی‌روش گفت: پس هدف اصلی جلسه امروز رسیدن به هماهنگی های لازم بود، چون غیر ممکن است که بدون داشتن یک برنامه مدون اردوها را برگزار کرد. نمی‌شود برای تیم ملی برنامه‌ریزی کنیم، اما برنامه مسابقات لیگ را ندانیم. کفاشیان و تاج هم در این جلسه در شکل گیری این برنامه تاکید داشتند. پس از الان منتظر باشید. تا این برنامه تا حداکثر ۱۰ روز دیگر اعلام شود. یکی دیگر از مهم‌ترین دستاورد این جلسه این بود که مشخص شد اولویت تیم ملی است و البته شکی در این نیست.

کی‌روش گفت: ما وقت نداریم اشتباهاتی که فصل گذشته افتاد را جبران کنیم. ما نمی‌توانیم اردوهایی را برگزار کنیم که تمام بازیکنان را در اختیار نداشته باشیم یا این که بازیکنان باشند و اردویی نگذاریم. ما نمی‌توانیم بازی‌های مهم خرداد ماه را از دست بدهیم و برای موفقیت در آن بازی‌ها باید تمامی ملی‌پوشان در اردو باشند. اگر قرار باشد آنها را نداشته باشیم، بهتر است اردوی هم برگزار نکنیم.

وی با تاکید بر این که نباید اتفاقات سال پیش تکرار شود، ادامه داد: آن اتفاقات نباید باز هم برای برنامه‌های ما رخ دهد. اتفاقی که باعثشد به خاطر فشار مسابقات لیگ بازیکنان خسته به تیم ملی بیایند. فعالیت بازیکنان در لیگ و لیگ قهرمانان آسیا که باعثمی‌شود سفرهای زیادی هم داشته باشند، آنها را خسته می‌کند. این اتفاق دیگر نباید رخ دهد. امیدوارم در ۱۰ روز آینده بهترین تصمیم را بگیریم.

به گزارش ایسنا، کی‌روش در واکنش به این که بهترین تصمیم از نظر شما چیست؟ گفت: بهترین تصمیم این است که بهترین راه را برای آماده سازی تیم ملی در نظر بگیریم. مثالی از سال گذشته می‌زنم که آن زمان با وجود هزینه‌های زیادی برای برگزاری اردوهای تیم ملی، مینی کمپ‌ها، بازی‌های دوستانه و … انجام شد، اما در اواسط آن اردوهایی برگزار کردیم که بازیکنان را به طور کامل در اختیار نداشتیم. دیگر نباید چنین اردوهایی برگزار شود.

کی‌روش ادامه داد: ما باید هر چه سریع‌تر برنامه‌ریزی کنیم، چون اگر برنامه نداشته باشیم، ‌ نمی‌توانیم تصمیم لازم را بگیریم. این کار برای همه فوتبال مفید است. رسانه‌ها از ما انتقاد می‌کنند که چرا برای تیم ملی بازی دوستانه نداریم، در حالی که باید بدانند وقتی که برنامه لیگ را نمی‌دانیم نمی‌توانیم برای تیم ملی برنامه‌ریزی کنیم. کشوری که می‌خواهد به جام جهانی برود، باید بتواند ظرف یک هفته‌ برای چهار ماه آینده‌اش برنامه‌ریزی کند و اگر نتواند این کار را انجام دهد خنده دار است!

به گزارش ایسنا، مترجم کی‌روش عبارت «خنده دار است» را ترجمه نکرد.

سرمربی تیم ملی ادامه داد: کاری که اکنون می‌توانیم انجام دهیم این است که برای کشوری که می‌خواهد به جام جهانی برود یکدل کار کنیم.

در ادامه خبرنگاری از کی‌روش پرسید که درست است که او با بهروان اختلاف داشته و معتقد بوده که او نمی‌تواند برنامه‌ریزی کند؟ که سرمربی تیم ملی پاسخ گفت: برای برخی که چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند متاسفم. برخی‌ها می‌خواهند درباره من اظهارنظرهای منفی داشته باشند و من نمی‌توانم با آنها موافق باشم. چیزی که مهم است این که نمی‌توان زمان را از دست داد. ما یا باید تصمیممان را عقب بیاندازیم یا زودتر تصمیم بگیریم. مدیران ضعیف تصمیم خود را به آینده موکول می‌کنند و مدیران موفق پیش‌بینی می‌کنند.

در ادامه از کی‌روش سوال شد که در شرایط کنونی اولویت تیم ملی رقابتهای مقدماتی جام جهانی است یا مقدماتی جام ملت‌های آسیا؟ که وی در پاسخ گفت: اکنون اولویت کل کشور باید جام جهانی باشد. برای این کار باید بهترین‌ها را به تیم ملی دعوت کنیم و مطمئن باشید که برای بازی آینده بهترین‌ها را به تیم ملی دعوت می‌کنیم. ما قبل از این می‌خواستیم ۳۴ بازیکن را دعوت کنیم و حالا با خداحافظی رحمتی ۳۳ نفر را دعوت می‌کنیم.

سرمربی تیم ملی ادامه داد: در گروه ما تمام تیم‌ها از کره و ازبکستان گرفته تا لبنان شانس صعود به جام جهانی را دارند. اکنون دوره‌ای نیست که بگویم می‌توانیم به کره جنوبی شش گل بزنیم. این اتفاقات خیلی پیش‌تر از این‌ها می‌افتاد که من در ایران باشم. در سال ۲۰۱۳ نمی‌توانیم با خاطراتمان حریفان را شکست دهیم. ما باید برای پیروزی تلاش کنیم. به عنوان نمونه لبنانی‌ها دو ماه است که در اردو هستند.

کی‌روش در ادامه به باشگاه های ایران اشاره کرد و گفت: در انگلیس منچستر یونایتد متعلق به بخش خصوصی است. منچسترسیتی مالکی عرب دارد. لیورپول و مابقی تیم‌ها هم به همین صورت خصوصی هستند، اما در ایران همه برای یک رییس کار می‌کنیم و همه باشگاه‌ها از دولت پول می‌گیرند. بعد از دو سال متوجه شدم که تمام باشگاه‌های ایران دولتی هستند و سوالم این است که چرا ما نمی‌توانیم دور یک میز بنشینیم و صحبت کنیم.

کی‌روش همچنین در پاسخ به سوالی که مبنی بر این که دلیل خداحافظی رحمتی از تیم ملی چه بوده است، گفت: متاسفم. زمانی که مسایل مهم‌تری در جلسه وجود دارد، باید به این سوال جواب دهم. من به عنوان سرمربی تیم ملی این موضوع مساله ساده‌ای می بینم. رحمتی زحمات زیادی برای تیم ملی کشیده و من برای او آرزوی موفقیت می‌کنم و در همین جا نیز ضمانت می‌دهم که تیم ملی عملکرد رو به جلویی خواهد داشت آن هم با بازیکنانی که متعهد می‌شوند تا با انگیزه باشند. من هم به تصمیم رحمتی احترام می‌گذارم و به او می گویم ممنونم.

وی ادامه داد: تیم ملی می‌خواهد با بازیکنانی که دوست دارند باشند رو به جلو بازی کنند، بنابراین تا زمانی که من در تیم ملی باشم رحمتی دیگر شانسی برای حضور در تیم ملی را نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رحمتی به خاطر گل خوردن در بازی با ازبکستان به تیم ملی دعوت نمی‌شود؟ گفت: اگر بخواهیم به شایعاتی که در نشریه‌ها مطرح می‌شود توجه کنیم نمی‌توانیم به زندگی‌مان ادامه دهیم. وقتی در فضای حرفه‌ای هستیم، باید تصمیم‌های حرفه‌ای هم بگیریم که سرشار از عقلانیت و منطق باشد و به شایعه‌ها توجه نکنید. باز هم تاکید می‌کنم که انگیزه و اهداف بازیکنان مربوط به خودشان است و معتقدم به تصمیم بازیکنانی که به دلایل شخصی کاری می‌کنند احترام گذاشت. این شخص می‌خواهد رحمتی باشد یا هر کس دیگری. من به عنوان سرمربی تیم ملی معتقدم که باید رو به جلو حرکت کنیم.

کی‌روش درباره مصدومیت علی کریمی و دوری دو ماهه او از میادین، ‌ اظهار کرد: مطمئنا مصدومیت هر بازیکنی برای هیچ تیمی خوب نیست و من دوست ندارم ببینم که کسی مصدوم شده به خصوص اگر آن بازیکن علی کریمی باشد. کریمی به خوبی بهبود یافته بود و عملکردش هم قابل قبول بود. عملکرد او نشان می‌دهد که تصمیم من برای دعوت از او درست بوده است، چون او قدرت حضور در تیم ملی را دارد. من پیش از این هم گفته‌ام و همه می دانند که کریمی دیگر جوان نیست، ‌اما او الگوی خوبی برای سایر بازیکنان خواهد بود و واقعا مثال زدنی است. همیشه گفته‌ام که تجربه کریمی را نمی‌توان با پول خرید. کریمی در ایران مثل پل اسکولز و رایان گیگز هستند که جوان نبوده اما می‌توانند به تیم‌شان کمک کنند.

او در پایان درباره داربی هم گفت: دوست دارم بازی ۱۰ گل داشته باشد و با تساوی ۵ بر ۵ به پایان برسد.