خاطرات گزارشگران ورزشی از دربی

به گزارش افکارنیوز از مهر، برای فوتبالدوستانی که توانایی حضور در استادیوم آزادی و تماشای مسابقات استقلال و پرسپولیس را ندارند، انتخاب گزارشگر دربی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ گزارشگرانی که بتوانند ضمن بیان تمام واقعیتهای داخل استادیوم و مسائل حاشیهای، اصل بی طرفی را هم رعایت کنند.

روز جمعه تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس برای هفتاد و ششمین بار مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. صرفنظر از حساسیت‌های این مسابقه برای کادر فنی و بازیکنان، صحبت کردن با افرادی که تاکنون گزارش دربی را بر عهده داشته‌اند هم جالب توجه است.

این دیدار در شرایطی برگزار می شود که گزارشگران مطرح شبکه اول و سوم سیما در گفتگو با خبرنگار مهر به مرور خاطراتشان از گزارش دیدار تیم های استقلال و پرسپولیس پرداختند.

بهرام شفیع؛ از پاره شدن پالتو تا باقالی پلو در آزادی!
بهرام شفیع از جمله گزارشگران با سابقه صدا و سیماست که نسل‌های‌ گذشته صدای او را در دربی بیشتر از سایر گزارشگران به خاطر دارند. او درباره گزارش دربی می‌گوید: از اینکه کلمه دربی را برای این مسابقه به کار می‌برند لجم می‌گیرد! این مسابقه هم مثل سایر بازی‌هاست و فرقی ندارد.

وی درباره خاطراتش از بازی استقلال با پرسپولیس اظهار داشت: در یکی از دیدارهای استقلال و پرسپولیس که پرویز مظلومی هم گلزنی کرد من کنار خط زمین گزارشگر بودم. هر جمله‌ای که در گزارشم به کار می‌بردم به تماشاگرانی که کنار زمین بودند، برخورد می کردم و مدام به پهلو و کمر من ضربه می‌زدند! یکی دیگر از تماشاگران هم با یک پتو و قابلمه باقالی پلو به آزادی آمده بود که ته‌دیگ‌های خوبی داشت و چشم مرا گرفته بود(با خنده). یکبار هم برای گزارش دربی دیر رسیده بودم که پالتویم بین در اتومبیل گیر کرد و پاره شد!

مجری برنامه ورزش و مردم در خصوص اینکه خودش طرفدار گزارش کدام یکی از گزارشگران است هم گفت: کار همه گزارشگران خوب است ولی به شخصه دوست دارم مزدک میرزایی یا عادل فردوسی پور بازی را گزارش کنند. مزدک یک مقدار خنثی تر از سایر گزارشگران است و به همین خاطر بیشتر مورد توجه دیدار استقلال و پرسپولیس قرار دارد.

عادل فردوسی‌پور؛ دردسر شیرین یک گزارشگر

کمتر کسی است که از گزارش مجری برنامه نود در دربی استقبال نکند. هرچند عادل فردوسی پور به خاطر اصول و خط مشی خود در گزارش‌هایش، مدام به طرفداری از پرسپولیس و استقلال متهم می‌شود و تماشاگران دو تیم علیه او موضع‌گیری می‌کنند. گفته می‌شود عادل فردوسی‌پور رکورددار گزارش‌های دربی است ولی او هم مثل بهرام شفیع از تعداد گزارش‌هایش در دربی بی خبر است: " دقیقا نمی‌دانم چند دربی را گزارش کرده‌ام ولی حول و حوش ۱۰ مرتبه این اتفاق رخ داده است ".

فردوسی پور که خیلی اهل مصاحبه نیست و ااتز گفتن خاطره گزارش هایش از این بازی هم طفره رفت به اظهار نظری کوتاه در مورد شرایط گزارش کردن دیدار استقلال و پرسپولس پرداخت و گفت: خواه ناخواه حساسیت‌های دربی روی گزارش بازی هم تاثیر می‌گذارد ولی برای هر گزارشگر، گزارش دربی یک دردسر شیرین است.

مزدک میرزایی؛ به جانبداری متهم می‌شوم!
مزدک میرزایی دیگر گزارشگر صدا و سیماست که همپای عادل فردوسی پور و سایر گزارشگران در دربی گزارشگر بوده است.

او درباره اینکه گزارش کدام دربی بیشتر از همه برای او جالب بوده است گفت: نمی‌خواهم درباره مسابقاتی که گزارش کردم زیاد صحبت کنم چون ممکن است به جانبداری متهم شوم ولی آخرین دیدار استقلال و پرسپولیس که با نتیجه ۳ بر ۲ تمام شد بیشتر از سایر دربی‌ها به من چسبید.

پیمان یوسفی؛ خسته نباشید به بازیکن استقلال و انتقاد خوردبین!
یکی دیگر از گزارشگرانی که به واسطه نوع گزارش‌هایش همواره مورد انتقاد تماشاگران استقلال و پرسپولیس بوده، پیمان یوسفی است. او معتقد است گزارش دربی نسبت به گذشته کار راحت‌تری شده است چون فضای ۱۰ سال قبل برای گزارشگران سخت‌تر بوده.

یوسفی درباره حساسیت‌های گزارش دربی می‌گوید: اولین یا دومین بار بود که گزارش دربی بر عهده من بود. ابتدا یکی از بازیکنان پرسپولیس تعویض شد. چند دقیقه بعد یکی از بازیکنان استقلال از زمین خارج شد که من به او خسته نباشید گفتم. این مسئله باعثشد تا برای تماشاگران این شائبه ایجاد شود که تمایلات رنگی دارم. در حالی که این اتفاقات در گزارش می‌افتد و شاید گزارشگر بعضی چیزها را فراموش کند. آن موقع بود که فهمیدم چقدر گزارشگری دربی حساس است.

وی همچنین به خاطره‌ای دیگر از گزارش‌هایش در دربی اشاره کرد و گفت: زمانی جایگاه گزارشگران کنار نیمکت مربیان و نزدیک زمین بود. در آن دیدار استقلال و پرسپولیس که در نهایت با تساوی یک بر یک تمام شد، محمود خوردبین معتقد بود من بعد از گل پرسپولیس واکنشی نشان نداده‌ام ولی پس از گل استقلال صدای مرا شنیده است! آنها فکر می‌کردند من با قصد و غرض گزارش می‌کنم. پس از آن بود که به خوردبین گفتم چطور در میان هیاهوی ۱۰۰ هزار نفر صدای مرا شنیده است؟!

احمدی؛ تجربه اولین گزارش

محمدرضا احمدی از جمله گزارشگران جوانی است که موفق شد اولین تجربه گزارش خود را در دربی رفت این فصل کسب کند. احمدی در خصوص این تجربه‌اش گفت: گزارش بازی رفت این فصل بر عهده من بود که البته این مسابقه بر خلاف صحبت‌های قبل از مسابقه جذاب و دیدنی از آب در نیامد.

وی ادامه داد: این اولین باری بود که دربی را گزارش می‌کردم و خوشبختانه مشکل خاصی در طول گزارش ایجاد نشد. البته گزارش دربی مثل خود این مسابقه با گزارش سایر دیدارها فرق دارد و به نظرم حساسیت بازی روی حساسیت گزارش هم تاثیر گذار است.

خیابانی؛ قصد مصاحبه ندارم

یکی از گزارشگرانی که مورد توجه مخاطبان است و تکه کلام هایش گاهی اوقات با انتقاداتی هم مواجه می شود، جواد خیابانی مرد باتجربه این حرفه است. خبرنگار مهر برای گفتگو با خیابانی با وی تماس گرفت اما او با عذرخواهی از اینکه نمی تواند در این مورد اظهار نظری کند گفت: قصد ندارم مصاحبه کنم. نه در مورد گزارشگری نه در مورد فوتبال.