دستیار " ولاسکو " نباید تماشاگر باشد!

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، علی پورعروجی در این رابطه اظهار کرد: زمانی که "ولاسکو" به ایران آمد، مربیان ایرانی با او شروع به کار کردند. محمد ترکاشوند، پرویز کاظمی، ناصر شهنازی، مصطفی شجاعی و بسیاری دیگر در تمرینهای تیم ملی به صورت قطعی به "ولاسکو" کمک کردند. رضا ابراهیمی هم به عنوان دستیار "ولاسکو" در مسابقههای قهرمانی مردان آسیا روی نیمکت تیم ملی نشست، اما معمولا همه این افراد بعد از مدتی با دیگری جابهجا شدند و به جایی رسیدیم که بعد از مساجدی که گفته شد مترجم است، گزینه ایرانی دیگری کادر فنی تیم ملی را همراهی نمیکرد.

وی افزود: به هرحال برخی اتفاق‌ها و حواشی موجب شد که به تدریج همه دستیاران ایرانی " ولاسکو " جای خود را به گزینه‌های خارجی بدهند. در نهایت در دوره همکاری " ولاسکو " با فدراسیون هم تاثیر اقدامات دو سال قبل دیده می‌شود. دیدگاه " ولاسکو " متاسفانه این است که تنها " سی‌چلو " را به عنوان کمک و دستیار خود می‌شناسد و کمتر سراغ گزینه‌های ایرانی می‌رود.

کارشناس والیبال با اشاره به مبحثمدیریت گلخانه‌ای گفت: نباید بافتی جدا شود و هرچه خواستیم به صورت مصنوعی پرورش دهیم. بهتر است که از گزینه‌های ایرانی برای دستیاری " ولاسکو " بهره ببریم تا در طول لیگ جهانی تجارب گرانبهایی را به دست آورند. ممکن است " ولاسکو " به هر دلیلی چند سال آینده با ایران همکاری نکند. نباید بعد از او دوباره از صفر شروع کنیم. اگر مربیان ایرانی در کادر فنی تیم ملی باشند می‌توانند در آینده برای والیبال ایران مفید باشند. اما حالا شرایط به شکلی است که در کادر فنی تیم ملی و سرپرستی، افراد کمی از جامعه والیبال ایران حضور دارند.

پورعروجی با انتقاد از کادر فنی تیم ملی اظهار کرد: واقعا کمک مربی نباید مثل یک تماشاگر حضور داشته باشد هر مربی ایرانی که کنار " ولاسکو " قرار می‌گیرد باید بتواند به سرمربی تیم ملی کمک کند. فقط این طور نباشد که کمک مربی راکت تعویض دهد و یا زنگ وقت استراحت را به صدا درآورد. " ولاسکو " به خاطر این به حضور " سی‌چلو " تاکید دارد چون می‌داند که او می‌تواند در مسائل فنی کمک خوبی باشد. اگر مربیان داخلی هم بتوانند شایستگی‌های خود را نشان دهند قطعا " ولاسکو " از حضورشان بهره می‌برد. از سوی دیگر داشتن زبان مشترک هم بین مربیان تیم ملی خیلی مهم است. هر کس کنار " ولاسکو " قرار می‌گیرد باید به زبان خارجی تسلط کامل داشته باشد چرا که در جریان بازی‌های مهم جایی برای اتلاف وقت وجود ندارد.

مدیر تیمهای ملی "ب" درباره تغییر و تحول در کادر فنی تیم ملی زیر ۲۳ سال گفت: متاسفانه همیشه تیم "ب" در شرایط بحرانی به مسابقهها رفت. خدا را شکر در آخرین دوره مسابقهها خیلی خوب نتیجه گرفت. البته شخص پیمان اکبری که این روزها گزینه اول هدایت تیم به شمار میرود، در دورههای قبل در آسیای میانه و جام شیخ راشد قهرمانی به ارمغان آورد. از سوی دیگر محمد وکیلی هم به عنوان دستیار قبلی "ولاسکو" در تیم امید کارنامه خوبی دارد. باید ببینیم دیدگاه تشکیل تیم زیر ۲۳ سال چیست و هدف، آیندهسازی برای والیبال است یا صرفا دنبال نتیجهگرایی هستیم. امیدوارم تفکرات در مورد تیم "ب" تداوم داشته باشد.