میلیون‌ها چشم به دنبال انتقام ایرانی - پرتغالی
افکار گروه ورزشی:

تا ساعتی دیگر مسابقات جام ملتهای آسیا به طور رسمی کلید می خورد و تیم ملی کشورمان در ورزشگاه آزادی به مصاف تیمی خواهد رفت که همین چند وقت پیش یکی از تلخ ترین شکست های تاریخ فوتبال ایران را به شاگردان کی روش تحمیل کرده بود.

آن روز جدال برای رسیدن به برزیل بود و امروز مسیر رسیدن به استرالیا از ورزشگاه آزادی شروع می شود. باختی که در لبنان داده شد، البته از سوی پزشک تیم ملی در گفتگو با افکار مشکوک قلمداد شده بود. مشت اول را باید محکم تر از حد معمول زد تا تن و بدن دیگران هم بلرزد. امروز از آزادی بوی انتقام می آید، گرچه نمی توان انتظار استقبال فوق العاده ای از این بازی داشت، اما بدون شک میلیون ها میلیون ایرانی در انتظار انتقام از حریف درجه چندم خود هستند و می خواهند همان بلایی که سر بحرین در تهران آمد بر سر لبنان هم بیاید.

روی کاغذ بازی چندان سختی در پیش روی ایران نیست، اما آنجا کار گره می خورد که باید گفت چند ماهی است فوتبال ایران حال و روز خوبی ندارد و انتقادها از ملی پوشان اوج گرفته است. اوضاع در هم ریخته فوتبال ایران در ماه‌های اخیر و البته اضطراب ناشی از عملکرد ضعیف تیم ملی در جریان مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، این روزها در کنار حواشی پرتعداد اطراف این تیم دست به دست هم داده تا تیم پر مدعای سال‌های دور آسیا حالا برای جدال با تیمی در این حد دست به عصا شده و همه موجودیت‌اش از سایر نقاط دنیا را به اردو فرا خواند. با این حال آنچه در طول روزهای اخیر به نقل از مسئولان، کادرفنی و بازیکنان تیم ملی اعلام شده خبر از پیروزی تیم ملی می‌دهد و فعلا همه به کسب ۳ امتیاز این دیدار خوشبینند، اما واقعیت آن چیزی است که در درون زمین مسابقه رقم خواهد خورد.

با همه این‌احوال تیم ملی از چند روز پیش به دستور کارلوس کی‌روش سرمربی اهل پرتغال خود اردوی آمادگی‌اش را برای رویارویی مقابل تیمی که آنها را اساتید تقلب خوانده تشکیل و به روال گذشته لیگ هم تعطیل شده است، البته مدت زمان تعطیلی این بازی از دفعات گذشته بسیار کمتر است. همه بازیکنان دور و نزدیک دعوت شده‌ و به نظر، تیم ملی شرایط ایده‌الی برای این بازی دارد. هرچند که روزگار و تجربه گذشته به همه ثابت کرده فوتبال ایران در روزگاری که شرایط خوبی داشته بخت یارش نبوده و در مصاف‌های سخت توانسته گلیم خود را از آب بکشد. از طرف دیگر دعوت اشکان دژاگه، رضا قوچان‌نژاد و مسعود شجاعی از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر به تیم ملی در کنار دعوت پر تردید از بازیکنان لیگی به این تیم، خود نشان از اوضاع به هم ریخته اردوگاه تحت اختیار کی‌روش دارد و البته شاید هم باید به او حق داد. حق داد چون فوتبال ایران نه حسابی دارد و نه کتابی.

فوتبال غیر قابل پیش‌بینی ایران در طول دوران حضور کی‌روش در ایران به این مربی حرفه‌ای ثابت کرده که روی هیچ بخشی از آن حساب نکرده و فقط متکی به دانسته‌های فنی و داشته‌های در اختیارش باشد.

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران دیروز در نشست خبری پیش از این دیدار یک‌بار دیگر با تاکید بر مواضع قبلی خودش مبنی بر متقلب بودن لبنانی‌ها گفته: «می‌دانم روز چهارشنبه یک روز کاری است، اما همین جا از تک تک مردم ایران به عنوان عضوی از تیم ملی دعوت می‌کنم تا در بازی با لبنان به ورزشگاه بیایند و از تیم ملی حمایت کنند. ما امروز وارد مسابقه‌های تازه‌ای خواهیم شد و بر اساس منطق همیشگی‌مان به دنبال ارائه بازی جذاب و رو به جلویی هستیم. برای لبنان احترام قائلیم اما تنها به هدف‌مان فکر می‌کنیم.»

او با اشاره به شرایط تیم ملی هم می‌گوید: «ابتدا باید بگویم به نظرم تداخل بازی‌های جام ملت‌ها و انتخابی جام جهانی تصمیم درستی نیست اما به هر حال این اتفاق افتاده است و ما تلاش می‌کنیم که به امتیازهای لازم برسیم.» مسئله‌ بسیار مهم این است که ما در رقابت‌های انتخابی جام جهانی و رقابت‌های جام ملت‌های آسیا کار آسانی پیش رو نداریم. اما تجربه‌ام به من می‌گوید که نباید قبل از بازی‌ها درباره مسابقه‌ها صحبت کرد و باید پس از پایان رقابت‌ها درباره نتیجه‌ای که رقم خورده بهتر می‌توان حرف زد.

لبنان تیم خوبی است اما کویت هم با عملکردش من را شگفت‌زده کرده است. با شناختی که از این دو تیم داریم رقابت‌های آسانی پیش رو نخواهیم داشت اما این را هم می‌دانیم که ایران قدرت لازم را برای کسب موفقیت دارد. در رابطه با شاگردانم هم فکر می‌کنم بعد از یک هفته اردویی که برگزار شد می‌توانم بگویم تمام بازیکنان انگیزه بالایی دارند و می‌خواهند لبنان را شکست دهند. با حضور این بازیکنان انتخاب برای من سخت خواهد بود. من از جهت بازیکنانم اطمینان کامل دارم و می‌دانم می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند.

اما در آن سو لبنان هم با قوت قلب ناشی از پیروزی یک بر صفرش در دیدار رفت مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ مقابل ایران، به تهران سفر کرده و می‌خواهد باز هم بزرگی کند. بزرگی که شاید حالا انگیزه بیشتری برای به ظهور گذاشتنش داشته باشد. این تیم که در طول سال‌های گذشته حتی جایگاهی در بین کشورهای غرب آسیا هم نداشته حالا می‌خواهد بدرخشد و این درخشش را قرار است از استادیوم آزادی کلید بزند. تلاشی که بعید است در نهایت کارگر بیفتد، چون ایران می‌خواهد از آنها انتقام بگیرد.

«تئو بوکر» سرمربی آلمانی لبنانی‌ها هم که گویا حسابی دل‌پری از متقلب خواندن بازیکنان تیمش توسط کارلوس کی‌روش دارد، در رابطه با این دیدار می‌گوید: «متاسفم که مربی در سطح ملی این طور فکر و صحبت می‌کند. به دنبال اتلاف وقت نبودیم و نمی‌خواستیم با زمان بازی کنیم. حق ما در آن بازی برد بود، چون عملکرد خوبی داشتیم و فکر می‌کنم همه بازی ما را دیدند. ایران در آن بازی باخت و حتما می‌خواستند دلیلی برای باخت‌شان بیاورند اما این دلایل قابل پذیرش نیست و من از حرفی که او زده متاسفم. با این حال می‌توانم بگویم که ایران کشوری ثروتمند است که امکانات زیادی دارد. قبول داریم، ایران در ۲۰ – ۳۰ سال گذشته بازی‌های خوبی را انجام داده و نتایج خوبی را هم گرفته اما لبنان جلوی ایران حریف کوچکی نبوده و به این شکل نیست که بخواهیم، از بازی در آزادی استرس داشته باشیم. هیچ ترس و واهمه‌ای از بازی با ایران در این استادیوم نداریم. در عین حال آن طور هم نیست که بگوییم اگر ایران را بردیم و دیگر به جام‌جهانی برزیل راه‌یافته‌ایم.»

اما تیم ملی برای دیدار در آزادی در مقایسه با بازی های قبلی دو غایب بزرگ دارد. مهدی رحمتی از تیم ملی خداحافظی کرده و علی کریمی اسطوره این روزهای فوتبال ایران دوران مصدومیت را سپری می کند. در غیاب این دو نفر ترکیب تیم ملی به این صورت پیش بینی می شود: رحمان احمدی، خسرو حیدری، سید جلال حسینی، پژمان منتظری، مهرداد پولادی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، مسعود شجاعی، اشکان دژآگه، رضا قوچان نژاد، غلامرضا رضایی