دایی می‌برد یا قلعه‌نوعی؟

افکار گروه ورزشی: هفته بیست و پنجم لیگ فوتبال ایران که از روز یکشنبه شروع شده بود طی روزهای جمعه و شنبه با برگزاری هشت دیدار پی گیری می شود. هفته ای بسسیار حساس در پیش است و مسابقاتی که انجام می شود روند حساسی در صدر و قعر جدول خواهند داشت. در زیر خلاصه ای از آنچه در این دو روز در فوتبال ایران می گذرد را می خوانید.

حساس تر از حساس
تراکتورسازی - ملوان / جمعه ساعت ۱۵:۳۰


پس از آغاز درخشان در نیم فصل دوم و حتی صعود موقت به صدر جدول، دو تساوی در هفته‌های گذشته باعثشد اختلاف تراکتورسازی با استقلال به ۳ امتیاز برسد. تراکتورسازی در حالی در این مسابقه خانگی میزبان ملوان است که برای صدرنشین شدن یا کاهش اختلاف با آبی پوشان باید ابتدا شاگردان احمدزاده را مغلوب کند و سپس منتظر باشد راه آهن در آزادی از استقلال امتیاز بگیرد. اما ملوان هم پس از پیروزی در شهرآورد گیلان به ۶ هفته باخت اش پایان داد و برای اینکه مجدداً به روزهای تلخ گذشته بازنگردد گرفتن حتی یک امتیاز هم در تبریز برای این تیم ارزشمند است. البته امیدواریم حاشیه‌های گذشته دیدار این دو تیم در تبریز بر زیبایی‌های این مسابقه در زمین چمن تاثیر منفی نگذارد.

صعود و سقوط
فولاد خوزستان - ذوب آهن اصفهان / جمعه ساعت ۱۵:۳۰


تیم جوان و با انگیزه حسین فرکی رکوردی ارزشمند از خود در لیگ برتر به جای گذاشته است. آنها ۱۶ هفته را بدون باخت سپری کردند و هفته پیش حتی می‌توانستند در تهران پرسپولیس را شکست دهند. آنها برای اینکه از تیم‌های مدعی قهرمانی فاصله نگیرند باید ذوب‌آهن یکی از فانوس به دستان را شکست دهند. شاگردان حسین فرکی در اندیشه برجای گذاشتن رکورد ماندگار ۱۷ بازی بدون باخت هستند. اتفاقی که قبل از این با ۱۶ بازی بدون باخت در اختیار افشین قطبی در پرسپولیس بود. البته بازی با تیم‌های قعرنشین همیشه سخت است و از سوی دیگر شاگردان فرهاد کاظمی راهی جز پیروزی در میدان سخت اهواز ندارند. آنها که هفته پیش در خانه برابر نفت در ثانیه‌های پایانی مغلوب شدند دیگر مساوی به دردشان نمی‌خورد و برای نجات از وضعیت فعلی تنها باید پیروز شوند.

این توئی قهرمان؟!!
سپاهان اصفهان - صنعت نفت آبادان / جمعه ساعت ۱۵:۳۰


پس از نتایج ضعیف صنعت نفت دومین برکناری در این تیم صورت گرفت و روز سه شنبه خلیل صالحی مدیرعامل این باشگاه هم برکنار شد. آبادانی‌ها که به همراه پیکان لقب تیم‌های بحرانی لیگ دوازدهم را به خود اختصاص داده‌اند مدت‌هاست طعم پیروزی را نچشیده‌اند و قطعاً برای رسیدن به این هدف کار به مراتب سختی را در اصفهان پیش رو دارند اما امیدوارند تغییرات در این باشگاه زمینه موفقیت‌شان را فراهم سازد. میزبان آبادانی‌ها سپاهان اصفهان است. تیمی که هفته پیش به زعم و گفته مسئولان آن با اشتباه داوری ۳ امتیازش در شیراز به یک امتیاز تبدیل شد. نتیجه‌ای که آنها را از صدر جدول دورتر کرد. این تیم اصفهانی در میان ۴ تیم بالای جدول به خاطر داشتن یک بازی کمتر شانس بیشتری برای صدرنشینی داشت اما هفته پیش با تساوی در شیراز این فرصت طلایی را از دست داد. آنها برای اینکه بار دیگر از صدر فاصله نگیرند باید آبادانی‌ها را قربانی جاه‌طلبی خود کنند و منتظر ناکامی استقلال و خصوصاً تراکتورسازی برای صعود در جدول لیگ باشند.

و باز هم دایی و قلعه نوعی
استقلال تهران - راه آهن تهران / جمعه ساعت ۱۷


شاگردان قلعه‌نویی هنوز اسیر حاشیه‌های دربی هستند. هرچند آنها هفته گذشته پیکان را شکست دادند اما دیدار دوستانه روزهای اخیر این تیم با پیکان حاشیه‌های جدیدی را به آبی پوشان تزریق کرد و امیر قلعه نویی را وارد جنگ لفظی با برخی رسانه‌ها کرده است. آنها در این هفته در حالی به مصاف راه آهن می روند که در روزهای اخیر به خاطر حضور ملی پوشان شان در اردوی تیم ملی تمرینات نصفه نیمه‌ای داشتند. با این شرایط آنها برابر شاگردان سرتا پا انگیزه دایی کار مشکلی دارند. حریف آبی‌پوشان در این بازی راه‌آهنی است که برخلاف نیم فصل اول در نیمه دوم لیگ نتایج دور از انتظاری کسب کرده و هفته قبل هم در خانه برابر سایپا متوقف شد. آنها که به خاطر این نتایج تنزل بسیاری در رده‌بندی لیگ داشتند می‌خواهند در بازی با استقلال این نتایج را به نحوی جبران کنند. مسئولان این تیم که در هفته‌های گذشته به داوری‌ها معترض بودند امیدوارند در این دیدار نتیجه مسابقه بدون اشتباهات غیرعمدی داوران مشخص شود. شاگردان دایی در این بازی تنها پیروزی می‌خواهند زیرا با رسیدن به این موفقیت هم جایگاه خود را در رده‌بندی لیگ بالاتر می‌برند و هم با روحیه بیشتری مسابقات لیگ برتر را ادامه خواهند داد. البته این بازی را می‌توان بعد از دربی بزرگ پایتخت یک دربی کوچک اما حساس و مهم برای پایتخت‌نشینان دانست زیرا در این بازی دو تیم تهرانی در شرایطی برابر هم به میدان می‌روند که هدایت آنها را امیر قلعه‌نویی و علی دایی بر عهده دارند. هیچ کس نمی‌تواند بگوید تقابل این دو سرمربی در جریان بازی حتی بعد از آن حاشیه‌هایی را به همراه نخواهد داشت.

کهکشان به دنبال بالانشینی
نفت تهران – پرسپولیس / شنبه ساعت ۱۵


شاگردان منصور ابراهیم زاده که در نیم فصل اول از بالانشینان جدول بودند و خود را در حد یک مدعی نشان دادند با شروع نیم فصل دوم از روند صعودی خود فاصله گرفتند. آنها می خواهند همچنان در کورس باقی بمانند و برای این باقی ماندن هزینه ای سنگین باید پرداخت شود و شکست پرسپولیس می توند تضیمنی برای رسیدن به رده های بالاتر باشد. در سوی دیگر شاگردان یحیی گل محمدی که با ورود او به عنوان سرمربی متحول شده اند قصد رسیدن به رده های بالایی جدول را دارند. آنها می دانند که با پیروزی مقابل نفت و گهر به بالانشین ها نزدیک تر شوند. این دو تیم برای سومین بار در طول این فصل به مصاف هم خواهند رفت. پرسپولیس به دنبال تکرار چهار تائی جام حذفی است.

کی اخراج میشه؟
فجر سپاسی شیراز – داماش گیلان / شنبه ساعت ۱۵:۳۰


فجر بعد از نیم فصل رویایی اول در نیمه دوم روزگارش تلخ تر از قبل شده و پله به پله سقوط می کند. انها که در نیمه راه ستاره میانه میدانشان را به پرسپولیس و گلزن تمام عیارشان را به استقلال دادند این روزها حال و روز خوشی ندارند. سرهنگ خوب می داند که نتیجه نگرفتن مقابل داماش می تواند به آخرین روزهای حضورش در شیراز منجر شود. در سوی دیگر میدان داماشی قرار دارد که در این فصل تنها به سقوط نکردن می اندیشد، آنها حتی با آمدن حمید درخشان هم نتوانسته اند روند مثبتی را پیش بگیرند و حمید درخشان نیز مانند محمود یاوری روی لبه تیغ قرار دارد. شاید بعد از این دیدار یکی از این دو نفر را دیگر روی نیمکت نبینیم.

بُکش تا زنده بمانی
آلومینیوم – پیکان / شنبه ساعت ۱۵:۳۰


همانقدر که بازی راه آهن و استقلال حساس است این بازی حساسیتی دو چندان دارد. دو تیم ته جدولی که روزگار خوشی ندارند در سواحل خلیج همیشه فارس به دیدار یکدیگر خواهند رفت، نتیجه این بازی به نوعی می تواند خیال یکی را تا حدودی راحت تر کند. شاگردان میثاقیان بنا بر قول سرمربی شان می خواهند در لیگ برتر بمانند و در سمت دیگر میدان فیروز کریمی که به لیگ برتر برگشته است می خواهد توانائی های خودش را در ده هفته باقی مانده نشان دهد و ثابت کند دوری اش از فوتبال به ضرر فوتبال ایران تمام خواهد شد. در کنار فوتبال نمی توان از حاشیه های پیرامون دو مرد طنز فوتبال ایران به راحتی عبور کرد

خداحافظ تقوی!؟
سایپا – مس / شنبه ساعت ۱۵:۳۰


اوضاع بحرانی صنعت به سایپا هم سرایت کرده است و مجتبی تقوی که آمده بود کاری بزرگ انجام دهد این روزها ناتوان تر از قبل نشان می دهد. او روزهای خوبی را سپری نمی کند و دیگر جادو و سحر هم نمی تواند به او کمک کمک کند. شاید مجتبی و جادوگرهایش باید آخرین تلاش هایشان را برای ماندن او روی نیمکت انجام دهند. در سمت دیگر مس پر حاشیه با آمدن مربی بداخلاق کروات خود کم کم دارد به سطح مطلوبی می رسد و می خواهد دست پر به کرمان برگردد. این دیدار می تواند حاشیه را به کرمانن برگرداند و یا ساز جدایی تقوی را به صدا در آورد.