تاج: پرسپولیس و استقلال سودده شده‌اند
افکار -

مهدی تاج براساس پیگیری‌ها و توافق‌هایی که داشتیم، گیت‌ها و دستگاه‌های مربوط به کنترل بلیت‌های الکترونیکی بزودی از گمرک آزاد شده و به تهران منتقل می‌شوند. به احتمال زیاد استفاده از آنها به لیگ امسال وصال نمی‌دهد هرچند امکان دارد بتوانیم در هفته‌های پایانی پروژه فروش اینترنتی بلیت برای بازی‌های ورزشگاه آزادی را عملی کنیم اما اگر هم نشد، بدون شک از فصل آینده شاهد پیش‌فروش الکترونیکی بلیت بازی‌های ورزشگاه آزادی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۵۸۰ میلیون تومان از سوی سازمان لیگ برای این موضوع پرداخته شده است، افزود: این مبلغ بابت بخشی از طبقه پایین ورزشگاه بوده است. البته فعلا سازمان لیگ این پول را پرداخت کرده اما قطعا از محل درآمدهایی که وجود دارد، کسر خواهد شد. ضمن اینکه بخش‌های دیگری از جمله تریت بدنی هم هستند که بخشی از هزینه‌ها را متقبل می‌شوند.

سرپرست سازمان لیگ درباره اعتراض باشگاه استقلال نسبت به زمان مسابقه‌اش با سپاهان در جام حذفی که سه روز بعد از پایان اردوی تیم ملی است، اظهار کرد: دوشنبه جلسه‌ای برای هماهنگی برنامه بازی تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا داشتیم که با حضور فتح‌الله‌زاده مدیرعامل استقلال، ‌ رحیمی مدیرعامل سپاهان و نماینده باشگاه تراکتورسازی برگزار شد. تعامل‌های خوبی صورت گرفت و ما هم تاکید کردیم که باید بازی‌های لیگ را به موقع تمام کنیم.

تاج در واکنش به اینکه آیا سازمان لیگ می‌خواهد هفته‌های بیست‌وهشتم، بیست و نهم و سی‌ام را تا پایان سال برگزار کند، اظهار کرد: در این رابطه ما تاریخ هایی را به باشگاه ها پیشنهاد دادیم و خواسته‌ایم برای اینکه کار به بهترین شکل انجام شود، باشگاه‌ها نظراتشان را بدهند. نهایتا سازمان لیگ پس از جمع‌بندی‌های لازم، در مناسب‌ترین زمان‌ها بازی‌ها را برگزار کنیم.

سرپرست سازمان لیگ از پایان یافتن لیگ برتر از ۲۰ تا ۲۶ اردیبهشت ۹۲ خبر داد و به ایسنا گفت: تلاش می‌کنیم هفته پایانی(سی‌وچهارم) لیگ را در این بازه زمانی برگزار کنیم. ضمن اینکه فینال جام حذفی هم باید پیش از این زمان برگزار شود که بعد از آن دیگر بتوانیم بازیکنان را در اختیار تیم ملی برای بازی‌های حساس خردادماه قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است برنامه‌ریزی مسابقات فصل آینده را عزیزالله محمدی(رییس اتحادیه فوتبال) انجام دهد و با این اقدام به نوعی برون‌سپاری مسوولیتی کردید، تصریح کرد: خیر، ما برون‌سپاری نمی‌کنیم؛ بلکه به منظور برنامه‌ریزی مسابقات سال آینده، نظرات تمام باشگاه‌ها را می‌گیریم و از عزیزالله محمدی که مسوولیت اتحادیه فوتبال را برعهده دارد و در سازمان لیگ هم تجربه دارد، نظراتش را می‌گیریم تا بعد از جمع‌بندی همه نظرات و بررسی‌های تخصصی که خود سازمان لیگ با افرادی چون علی کاظمی و… انجام می‌دهد، نهایتا تقویم جامع و خوبی را برای بازی‌های فصل بعد تدوین کنیم.

تاج درباره جلسه‌ای که دوشنبه با فریدون اصفهانیان رییس کمیته داوران فدراسیون داشته نیز خاطرنشان کرد: دیروز جلسه‌ای با جمعی از داوران لیگ برتری داشتیم. اصفهانیان صحبت‌هایی درباره وضعیت پرداخت‌های جاری به داوران و اینکه درآمد کمی در این فوتبال دارند انجام داد و در عین حال تاکید کرد هیچ کدام از اینها دلیل بر تکرار اشتباه‌های داوری نیست و اشتباه‌ها باید به حداقل برسد.

وی افزود: داوران قشر زحمت‌کشی هستند اما می‌دانید که سازمان لیگ پاسخگوی اشتباهات داوری نیست اما می‌تواند تسهیل کننده ارتباط میان آنها و باشگاه‌ها باشد و همینطور بهبود وضع داوری در فوتبال باشد. انعکاس نظرات باشگاه‌ها نسبت به داوری‌ها و بالعکس می‌تواند توسط سازمان لیگ انجام گیرد و سازمان لیگ می‌تواند در بهتر شدن شرایط داوری فوتبال تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه سازمان لیگ فصل آینده با جدیت اجازه حضور تیم‌هایی که استانداردهای AFC ندارند در لیگ برتر را نمی‌دهد، اظهار کرد: متاسفانه تیم‌هایی که از لیگ دسته یک به لیگ برتر می‌آمدند تاکنون بر اساس معیارهای جدولی اجازه حضور در لیگ برتر را به دست می‌آوردند. بدین صورت که در لیگ دسته یک رتبه‌های اول و دوم را کسب کرده و به لیگ برتر می‌آمدند در حالی که از این پس حضور در لیگ برتر معیارهای دیگری هم دارد. این معیارها شامل استانداردهایی است که AFC برای باشگاه‌ها تعریف کرد و مدتی پیش باشگاه‌های ما بویژه در لیگ برتر تلاش کردند تا شرایط‌شان را با این استانداردها تطبیق دهند.

وی افزود: از این پس مالکان باشگاه‌ها یا صاحبان سهام آن‌ها باید توان‌سنجی‌های لازم را در باشگاه‌هایشان به وجود آورند. به طور مثال یک تیم لیگ برتری باید زمین چمن و ورزشگاه استاندارد داشته باشد یا اینکه در شهری که بازی قرار است برگزار شود، هتل باشد. راه‌های مواصلاتی مشکلی نداشته باشد و مواردی از این قبیل. سازمان لیگ محکم پای این قضیه ایستاده و معتقد است اگر این حداقل‌های استانداردی در باشگاهی وجود نداشته باشد آن باشگاه نمی‌تواند تیمش را به لیگ برتر بفرستد.

تاج گفت: قبل از اینکه دو نفر از AFC بیایند و شرایط باشگاه ما را چک کنند و بعد احیانا ایرادی بگیرند و در سهمیه‌بندی‌ها با مشکلاتی مواجه شویم ما باید از خودمان اصلاحات را شروع کنیم. سازمان لیگ روی قوانین پافشاری خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد تیم‌های غیر استاندارد در لیگ حضور داشته باشند.

سرپرست سازمان لیگ در پاسخ به این سوال که سهام کدام یک از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس قرار است تا پایان امسال وارد فرابورس شود، به ایسنا گفت: نکته بسیار مهم در موضوع خصوصی سازی این این دو باشگاه، واگذاری دو ورزشگاه شهید کشوری و درفشی‌فر به آنهاست. از نظر قانون باشگاه‌ها تا زمانی که زیان‌ده باشند نمی‌توانند وارد بورس شوند. این دارایی‌ها متضمن بدهی‌های باشگاه‌ها می‌شود و چون قبلا چنین دارایی برای پرسپولیس و استقلال وجود نداشت و حجم بدهی‌ها از اموال آنها بیشتر بود بنابراین امکان فروش سهام‌شان وجود نداشت. اما الان این باشگاه‌ها چون دارایی‌هایشان بیش از بدهی‌هایشان است به عنوان باشگاه‌های سودده می‌توانند سهام‌شان را بفروشند و پس از ارزش‌گذاری‌های قانونی سهام‌شان در بورس قابل عرضه می‌شود.

وی افزود: مشکل ساختاری در بحث واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال کاملا حل شده حالا دیگر نحوه و کیفیت چگونگی واگذاری سهام آنها و حضورشان در بورس به سازمان بورس برمیگردد که سهامشان به صورت بلوکی وارد بورس شود یا به صورت تابلو. بنابراین هر دو باشگاه شرایط نسبتا یکسانی برای فروش سهامشان وجود دارد و بنده از زمان دقیق واگذاری آنها و اینکه کدام باشگاه اول واگذار میشود اطلاعی ندارم.