کشتی از المپیک حذف نخواهد شد؟
افکار -

اعضای هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک روز گذشته در لوزان سوئیس تشکیل جلسه دادند تا در مورد رشته های ورزشی که باید در بازی های ۲۰۲۰ در چرخه المپیک باشند بحثو تبادل نظر کنند. هدف اصلی نیز این بود که ۲۵ رشته مرکزی و هسته ای جنبش برای سال ۲۰۲۰ شناخته شده و یک رشته ورزشی از چرخه رشته های موجود خارج و در کنار بیسبال / سافتبال، کاراته، اسکیت، ووشو، صخره نوردی، اسکواش و ویک‌بوردینگ(موج‌سواری روی تخته) قرار گیرد تا آرای همه کشورهای عضو، یکی را برای بازیهای ۲۰۲۰ انتخاب کند. حال در این میان چند مورد به وجود آمده که اشاره به آنها اذهان را برای درک بهتر شرایط روشن خواهد کرد.

۱ - هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک براساس منشور المپیک و به لحاظ قانونی دارای صلاحیت اضافه و یا کم کردن یک رشته ورزشی از بازیهای المپیک نیست. بنابراین در نامه هیات اجرایی، همه تصمیم های روز گذشته را با ذکر کلمه " recommend " یا " پیشنهاد یا توصیه می شود " اعلام کرده است.

۲ - نکته دوم این که اگرچه روز گذشته مجموع اعضای هیات اجرایی در کمال تعجب به پیشنهاد کنار رفتن کشتی از ورزشهای هسته ای(اصلی) رای مثبت دادند، اما ژاک روگ به عنوان رئیس کمیته بین المللی در این رای گیری مخفی که چند مرحله نیز بوده است شرکت نکرد.

۳ - اعضای هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک روز گذشته با محور قرار دادن گزارش کمیسیونهای مربوطه به این جمع بندی رسیده بودند. بیشتر این گزارشها نیز برپایه پخش تلویزیونی، بلیط فروشی، مبارزه با دوپینگ، محبوبیت جهانی و تعداد کشورهای عضو تهیه شده بود. بنابراین رشته های «تکواندو» و «پنجگانه مدرن» که خود را پیش از این نشست به شدت در معرض خطر می دیدند بر روی این موارد کار کرده و توانسته بودند حاشیه امنی برای خود بوجود آورند. گویا در این میان فدراسیون بین المللی کشتی که مقرش تنها چند کیلومتر با مقر کمیته بین المللی المپیک در سوئیس فاصله دارد حتی به خودش زحمت نداده که در این زمینه لابی کند. البته بدون شک آنها فکرش را هم نمی کردند که هیات اجرایی به این جمع بندی برسد.

۴ - در این میان مارک آدامز – سخنگوی اصلی کمیته بین المللی المپیک بلافاصله پس از این نشست در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این تصمیم به منزله حذف کشتی از المپیک نیست و تاکید کرد که تصمیم اعضای هیات اجرایی تنها یک پیشنهاد و توصیه به مجمع عمومی است.

۵ - براساس آنچه روز گذشته اتفاق افتاد، اکنون کشتی در کنار رشته های دیگر که در ابتدا به آن اشاره شد باید در ماه می گزارشی از خود به اعضای هیات اجرایی ارائه دهند. پس از آن هیات اجرایی انتخاب می کند که کدام رشته در نشست ماه سپتامبر بوینس آیرس آرژانتین در معرض رای مجمع عمومی برای اضافه شدن به المپیک قرار گیرد.(یکی از این هشت رشته شانس حضور در المپیک ۲۰۲۰ دارند.)

۶ - پس از انتخاب ۸ رشته دارای شانس حضور در المپیک(که کشتی در میان آنها قرار گرفته)، سران این ۸ رشته تا ماه سپتامبر فرصت دارند تا لابی های خود را برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ انجام دهند. در ماه سپتامبر و در نشست مجمع عمومی کمیته بین المللی المپیک که همه کشورها در آن حضور دارند، تصمیم نهایی برای حضور یا عدم حضور کشتی در المپیک گرفته خواهد شد. بنابراین مجمع عمومی و همه ۲۰۴ کشور عضو هستند که در مورد بودن و یا نبودن کشتی در المپیک رای نهایی و قطعی را خواهند داد.

۷ - برخی کارشناسان بین المللی حوزه المپیک بر این باورند اعضای هیات اجرایی با این تصمیم قصد داشتند شوکی را به فدراسیون بین المللی کشتی وارد کنند تا این فدراسیون نقش فعال تری در رشد و توسعه این ورزش، مبارزه با دوپینگ، جلوگیری از تبانی و قضاوتهای غیرواقعی و نادرست داوران داشته باشد.

۸ - فدراسیون بین المللی کشتی نیز در مورد این توصیه به سرعت واکنش نشان داده و اعلام کرده در چند روز آینده در شهر پوکت تایلند موضوع را در نشست فوق العاده هیات رئیسه فیلا پیگیری خواهد کرد.

۹ - همچنین کارشناسان بین المللی ورزش بر این باورند با توجه به لابی بسیار قدرتمند روسها، آمریکایی ها و ژاپنی ها در ورزش دنیا، این رشته ورزشی به هیچ وجه از المپیک حذف نخواهد شد و حتی اگر در شرایط انتخاب با هفت رشته دیگر که در ابتدا بدان اشاره شد قرار گیرد، باز هم این کشتی خواهد بود که گوی سبقت را از رقیبان خواهد ربود.

۱۰- نکته دهم به ایران بازمی گردد. کشوری که از اجرایی شدن این تصمیم حسابی ضرر خواهد کرد. در این شرایط حضور یک نفر به عنوان عضو کمیته بین المللی المپیک که قدرت چانه زنی در ورزش دنیا داشته باشد می توانست برای تاریخ و اعتبار ورزش یک مملکت بسیار تاثیرگذار و حیاتی باشد.