سوریان: کشورهای صاحب کشتی متحد شوند
افکار -

بهترین فرنگی‌کار تاریخ ورزش ایران اظهار کرد: تصمیمی که دیروز هیات اجرایی کمیته‌ بین‌المللی المپیک گرفته بسیار تعجب آور بود، چرا که کشتی یکی از رشته‌هایی است که اعتبار المپیک به آن بستگی دارد. اگر به تاریخ کشتی نگاه کنیم می بینیم که کشتی گرفتن از جمله اولین کارهایی بوده که بشر انجام داده و از بازی‌های المپیک باستان نیز در چرخه بازی‌ها حضور داشته است. حالا این که اعضای هیات اجرایی کمیته‌ بین‌المللی تصمیم گرفتند تا حضور کشتی در بازی‌های ۲۰۲۰ را در معرض رای مجمع عمومی قرار دادند نکته مهمی است که باید بیشتر به پشت پرده‌های این تصمیم دقت کنیم.

وی ادامه داد: تا آنجا که من در جریان بودم، قرار بود تکواندو یا رشته پنجگانه مدرن از چرخه بازی‌ها کنار گذاشته شوند. از طرفی ووشو یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های حضور در المپیک بود که به شدت از سوی چینی‌ها حمایت می‌شود. من به شخصه اعتقاد دارم اگر تکواندو یا پنجگانه مدرن را در معرض انتخاب مجمع عمومی قرار می‌دادند شاید عرصه را به ووشو واگذار می‌کردند و این رشته وارد المپیک می‌شدند. اما من احساس می‌کنم که کمیته‌ بین‌المللی المپیک تصمیم داشته هم به کشتی شوکی وارد کند که کمی خودش را جمع کند و هم از حذف پنجگانه مدرن و تکواندو جلوگیری کند.

قهرمان المپیک لندن تصریح کرد: شما ببنید اکنون ۱۸۰ کشور عضو فیلا هستند. من فکر می‌کنم که کشتی در المپیک باقی می ماند و در صورت ایجاد شرایطی غیر از این باید به این موضوع تاسف خورد.

حمید سوریان در پایان گفت: امیدوارم مسئولان کمیته ملی المپیک ایران در کنار کشورهای صاحب کشتی به صورت متحد کاری را انجام دهند که کشتی در بازیهای المپیک باقی بماند. چرا که با حذف آن ورزش ایران در عرصه بینالمللی نیز لطمه می خورد.