هاشمی: خلاف IOC عمل کنیم دعوا می‌شود
افکار -

سید مهدی هاشمی، رئیس فدراسیون تیراندازی، عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص بازگشت اساسنامه اصلاحی کمیته ملی المپیک و شروط تکراری IOC صحبت کرد که در ادامه می‌آید:

شایعه شده که اساسنامه ارسالی به IOC همان نسخه قدیمی بوده است.
- سیدمهدی هاشمی: این حرف‌هایی که زده می‌شود بی‌منطق و غیر مستند است. کمیته ملی المپیک روز گذشته اصل اساسنامه را بر روی خروجی سایت خود قرار داد. فکر می‌کنم با این کاری که کمیته ملی المپیک انجام داد رفع شبه شده باشد.


* IOC باز هم همان حرف اول و سه شرط گذشته را که چندماه پیش اعلام کرده بود ترار کرد.
- اگر از زدن این حرف‌ها چندین سال هم بگذرد، طبیعتا تا زمانی که اصلاحات صورت نگیرد نباید توقع دیگری جز این را داشته باشیم. یا باید با تعاملی منطقی توافق آنها را در تغییر شروط گذاشته شده بگیریم و یا اینکه شروط آنها را اجرا کنیم. این حرف جدیدی نیست. البته توافق بر این بود که کارها انجام شود اما متاسفانه تا این لحظه چنین چیزی محقق نشده است.



* اما اساسنامه کمیته ملی اصلاح شد و البته برگشت هم خورد.
- بحثاصلاح اساسنامه توسط کمیته ملی المپیک انجام شده که توافق وزارت ورزش و جوانان را هم در این راستا اخذ کرده‌اند اما مسئولان کمیته بین‌الملی المپیک مسائل جدیدی را آورده‌اند. احتمالا اساسنامه ظرف ۷-۸ روز آینده رفع و برای ارسال مجدد به IOC آماده می‌شود. اما دو شرط دیگر هم وجود دارد و آنها گفته‌اند تا زمانی که تمام شروط محقق نشود ما اجازه برگزاری مجمع را نداریم.

* اگر وزارت ورزش با اعمال قدرت، مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک را برگزار کند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

- IOC اجازه برگزاری مجمع را به ما تا زمانی که تمام شروط اجرا شود، نمی‌دهد. حالا فرض کنیم ما خلاف این عمل کنیم، تازه دعوا شروع می‌شود و مباحثی مانند تعلیق به میان می‌آید. ما بنا داریم در یک گفتمان مناسب با رعایت همه اصول و مبانی، اختلافات به وجود آمده را رفع کنیم نه اینکه باعثایجاد چالشی جدید شویم.


* طبق گفته شما اساسنامه کمیته ملی تا هفته آینده برای ارسال مجدد آماده می‌شود و اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی هم در حال طی کردن روند اصلاحات است اما یکی از شروط بازگشت روسای فدراسیون‌های برکنار شده است و بعید هم به نظر می‌رسد وزارت ورزش زیر بار چنین خواسته‌ای برود؛ تکلیف این امر چیست؟
- عباسی، وزیر ورزش گفته بود که ما با یک گفتمان و مذاکره این موضوع را حل می‌کنیم. او اعلام کرده بود با فرض اینکه این موضوع حل نشود، من حاضرم از آبروی خودم هم گرو بگذارم تا این مشکل را حل کنم. فکر می‌کنم او این کار را خواهد کرد. وزیر این اظهارات را در زمان المپیک داشته بود.


* یعنی روسای فدراسیون‌های برکنار شده به کار بازگردانده می‌شوند؟
- عباسی یا با مجموعه IOC هماهنگ می‌کند، یا اینکه اگر برگشتی لازم باشد، این کار را انجام خواهد داد. البته بستگی دارد وزیر چگونه چنین توافقی را با آنها داشته باشد. فکر می‌کنم نیازی نیست این مشکل را بزرگ کنیم. او این مشکل و شرط دیگر را عهده‌دار است و فکر می‌کنم دو مشکل را حل کند.


* تبعات طولانی شدن مدت زمان برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک چیست؟
- در هر صورت این امر تبعات مثبتی برای ورزش نخواهد داشت اما چاره‌ای هم نیست. انتظار بیش از این را نمی‌توانیم از مسئولین کمیته ملی المپیک چیزی را مطالبه بکنیم چرا که در اختیار آنها نیست.

* مجلس دستور کاری برای این مسائل ندارد؟
- قرار شده است در فراکسیون جلسهای گذاشته و موضوع بررسی شود.