قهرمانی شانگهای پس گرفته شد
افکار

- نتیجه بررسی‌های نهایی فدراسیون فوتبال چین برای شانگهای بسیار تلخ و ناگوار بود. گذشته از پس گرفته شدن عنوان قهرمانی سال ۲۰۰۳ از شانگهای محرومیت‌های سنگین و بلندمدتی هم برای ۳۳ بازیکن، داور و دست‌اندرکار فوتبال چین در نظر گرفته شده است. شانگهای باشگاهی است که تا چندی پیش دیدیه دروگبا در آنجا توپ می‌زد.

مبارزه قاطعانه با شرط‌بندی‌های غیرقانونی تنها گذشته شانگهای را در بر نگرفته و شامل موقعیت ورزشی کنونی این باشگاه چینی نیز شده است. این باشگاه باید فصل جدید لیگ فوتبال پرجمعیت‌ترین کشور جهان را با شش امتیاز منفی آغاز کند و از این گذشته جریمه ۱۶۰ هزار دلاری را نیز بپردازد.

خبرگزاری شینهوای چین همچنین از محرومیت یازده باشگاه دیگر و کسر امتیازهای آنها به اتهام اخاذی و تبانی خبر داده است.

گفته می‌شود، شانگهای شنهوا در آن سال در بازی برابر " شانژی گولی " دست به تبانی زده است. اکنون به دنبال بررسی‌ها نتیجه تحقیقاتی ۳ ساله روی رسوایی شرط‌بندی در لیگ دسته اول چین اعلام شده است. رقابت‌هایی که سال‌هاست با فساد مالی دست و پنجه نرم می‌کند. یورگ آلبرتس، فوتبالیست آلمانی که روزگاری در چین پا به ‌توپ بود، در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود: " گل‌هایی می‌خوردیم که در واقع غیرممکن بودند. "

سال گذشته شن زی، کی هونگ، جیانگ جین و لی مینگ، چهار بازیکن پیشین تیم ملی چین در کنار لی جون که در جام جهانی ۲۰۰۲ هم داوری کرده بود، همگی به شش سال زندان محکوم شده بودند. حتی نانگ یونگ، ژی ژالونگ، رئیس وقت فدراسیون فوتبال چین برای همیشه از حضور در فوتبال کنار گذاشته شد.

در خبری دیگر از باشگاه شانگهای آمده است که این باشگاه چینی انتقال دیدیه دروگبا را به گالاتاسرای ترکیه غیرقانونی می‌داند و با شکایت به فیفا می‌خواهد، مهاجم ساحل‌عاجی سابق خود را به لیگ چین برگرداند. وکیل این باشگاه چینی گفت: " تا ۹۹ درصد اطمینان داریم که فیفا به نفع ما رای خواهد داد و بار دیگر دروگبا به لیگ چین برخواهد گشت. "

دروگبا فصل گذشته از آبی‌پوشان لندن جدا و شانگهای را به عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کرد اما حضور او در این تیم چینی زیاد دوام نیاورد و او پس از شش ماه از ترکیه سر درآورد تا برای تیم فاتح تریم بازی کند.

گالاتاسرای در لیگ قهرمانان اروپا به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرده و چهارشنبه شب در دور رفت این مرحله میزبان شالکه است.