افکار -

وقتی فرزاد حاتمی بعد از نیمکت‌نشینی در تراکتورسازی راهی استقلال شد، کمتر کسی فکر می‌کرد در تیم آبی‌پوش تهرانی بدرخشد. او اما از همان بازی اول که پیراهن استقلال را پوشید، گلزنی‌هایش را آغاز کرد و حالا در ترافیک خط حمله آبی‌ها، اولین انتخاب قلعه‌نویی است و معمولاً در ترکیب ثابت قرار می‌گیرد. این در حالی است که ترافیک در خط حمله استقلال شدید است و تمامی مهاجمان این تیم هم آمادگی قابل‌توجهی دارند. حاتمی این روزها در استقلال می‌درخشد ولی خودش تأکید می‌کند حفظ این شرایط و افت نکردن برایش اهمیت زیادی دارد. او در مورد وضعیتش در استقلال و مسائل مختلف دیگر گفت‌وگویی اختصاصی با خبر‌ورزشی انجام داد که حرف‌هایش را می‌خوانید.

*خیلی‌ها فکر نمی‌کردند به این زودی در استقلال جا بیفتی و با تیم هماهنگ شوی، قبول داری؟
من قبلاً هم همین بودم ولی دیده نمی‌شدم. بازی کردن در استقلال و پرسپولیس با تیم‌های دیگر فرق دارد و در این دو تیم بازیکنان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. البته در استقلال همه بازیکنان پشت هم هستند و این موضوع به تیم کمک می‌کند، من هم تلاش می‌کنم که هم گل بزنم، هم بازیسازی کنم و در نهایت بازدهی مثبتی داشته باشم.

*قبل از آمدن به استقلال از این موضوع ترس نداشتی که نیمکت‌نشین شوی؟
فیکس بازی کردن در استقلال خیلی سخت است ولی من اعتقاد دارم هرکس آماده‌تر باشد، می‌تواند خواسته‌های کادرفنی را در زمین پیاده کند. من به هر تیمی که می‌روم، می‌خواهم فیکس بازی کنم و چون ذخیره بودم از تراکتور بیرون آمدم.

*برای خیلی‌ها این موضوع عجیب است که یک مربی مثل تونی اولیویرا چرا اینقدر راحت تو را از دست داد. او انگار اصلاً تو را ندید؟
اتفاقاً تونی مرا دید. من در سه هفته اول لیگ‌برتر که آنسلمو گونزالس و محمد ابراهیمی مصدوم بودند با مینیسک پاره برای تراکتور بازی کردم و نظرم این است که بازیکن باید از جانش برای تیم مایه بگذارد. من وقتی خوب شدم باز هم بازی کردم ولی از سوی تونی حمایت نشدم. دلیل اصلی جدایی‌ام اختلاف با ویکتور، دستیار اولیویرا بود.

*چه اختلافی داشتی؟
یک روز مانده به بازی با استقلال، داشتم در تمرینات حرکات شکم انجام می‌دادم. دستیار تونی گفت تمرین شکم انجام نده ولی من گفتم می‌خواهم انجام بدهم. همین موضوع باعثشد مقابل استقلال بازی نکنم. من در ۱۱ هفته ابتدایی هفت بازی انجام دادم که سه گل زدم، سه پاس گل دادم و یک پنالتی هم گرفتم. در ضمن دو گل من سه امتیازی بود که یکی را در دقیقه ۸۵ و دیگری را در دقیقه ۸۶ زدم. در ضمن تونی در مورد بازی کردن مهاجمان نظر عجیبی داشت.

*چه نظری؟
او می‌گفت چون در خط حمله دستش باز است باید در دقیقه ۶۰ مرا تعویض کند. من هم زمانی که قصد جدایی از تراکتور را داشتم، یک سؤال از تونی کردم. از او پرسیدم وقتی می‌گویی دستت در خط حمله باز است، پس چرا وقتی مرا نیمکت‌نشین می‌کنی، در دقیقه ۶۰ اجازه نمی‌دهی که وارد زمین شوم. من مشکلی با تونی نداشتم ولی او می‌توانست بیشتر از من حمایت کند. او فقط وقتی مجبور می‌شد، مرا بازی می‌داد.

*چگونه اینقدر بدون استرس و راحت بازی می‌کنی؟
من در تیم‌های دیگر هم بدون استرس بازی می‌کردم و در اردوی تیم‌ملی هم هیچ استرسی نداشتم. اصلاً نمی‌دانم استرس یعنی چه!

*چه آینده‌ای در انتظار فرزاد حاتمی است؟
هرچه پیش آید، خوش آید. هر بازیکنی دوست دارد ابتدا در تیم‌ملی کشورش بازی کند و سپس لژیونر شود.

*فکر می‌کنی یک روز در اروپا بازی کنی؟
نمی‌دانم ولی امیدوارم یک روز این اتفاق بیفتد.

*دوست داری در کدام لیگ اروپایی بازی کنی؟
راستش را بخواهید تا حالا به این موضوع فکر نکرده بودم ولی دوست دارم یک روز در لیگ آلمان بازی کنم. من فوتبال ماشینی و منظم را دوست دارم و امیدوارم یک روز شانس بازی کردن در لیگ آلمان را به‌دست‌آورم. من ۲۶ سال سن دارم و اگر تلاش کنم، می‌توانم به هدف‌هایم برسم. الان که حرف از فوتبال منظم زدم یاد جباری افتادم که فکر می‌کنم از دستم عصبانی شود.

*چرا؟
جباری معتقد است که گاهی اوقات بی‌نظم بازی می‌کنم و ایرادهای مرا خوب می‌بیند. به‌هر‌حال او در پشت مهاجمان بازی می‌کند و دید خوبی دارد. مجتبی می‌گوید بعضی مواقع نظم بازی را رعایت نمی‌کنم.

*خیلی از بازیکنان در بدو ورودشان به استقلال و پرسپولیس درخشیدند ولی خیلی زود هم محو شدند. نگران نیستی این اتفاق برای تو بیفتد؟

وقتی می‌خواستم به استقلال بیایم قلعه‌نویی در مورد همه این مسائل با من حرف زد. من هم تلاش می‌کنم همه حرف‌هایش را گوش کنم. خیلی‌ها می‌گفتند وقتی یک بازیکن به استقلال می‌آید خیلی سخت است که در این تیم جا بیفتد و حالا خیلی‌ها می‌گویند خیلی سخت است که خودم را در این وضعیت نگه دارم. من معتقدم بالا رفتن زیاد سخت نیست ولی بالا ماندن سخت است. سعی می‌کنم اگر پیشرفتی داشتم، در همان اوج بمانم و پایین نیایم.

*سالم زندگی کردن چقدر برایت مهم است؟
برایم خیلی اهمیت دارد. من هنوز با پدر و مادرم در محله جوادیه تهران زندگی می‌کنم و این در حالی است که می‌توانم مجرد زندگی کنم. فکر می‌کنم وقتی فوتبالیست با خانواده زندگی می‌کند، آرامش دارد و از لحاظ روحی تقویت می‌شود. به عنوان مثال اگر مادرم یک بار بگوید پسرم، یک دنیا آرامش می‌گیرم. من چند سال از آنها دور بودم و در شهرستان بازی می‌کردم و حالا لذت می‌برم که در کنار آنها هستم.

*فکر می‌کنی در مسائل فنی و سبک بازی چه ضعف‌هایی داری؟
من معتقدم در حرکت انفجاری و استارت زدن تا حدودی ضعف دارم که باید برطرف کنم. در شوت زدن، سر زدن و چند مورد دیگر هم زیر ۷۰ درصد هستم و باید بیشتر تمرین کنم.

*مثل اینکه خیلی هم کم موقعیت گل از دست می‌دهی؟
معمولاً وقتی فرصت به‌دست بیاورم، تلاش می‌کنم تا از آن استفاده کنم و البته خدا هم کمک می‌کند. من معتقدم یک مهاجم برای موفقیت نباید در طول بازی افسوس موقعیت‌های از دست رفته را بخورد.

*چقدر برای آقای گلی شانس داری؟
رسیدن به عنوان آقای گلی خیلی سخت است و فاصله با بهترین گلزن کم نیست. من تلاش می‌کنم مفید بازی کنم و مهم این است که تیمم قهرمان شود.

*از بازی کدام بازیکن در استقلال لذت می‌بری؟
دروازه‌بانی مهدی رحمتی را دوست دارم و همچنین سبک بازی مجتبی جباری که واقعاً باهوش بازی می‌کند. او می‌توانست به اروپا برود ولی مصدومیت‌ها اجازه نداد و شاید گاهی اوقات نیز بهترین تصمیم را نگرفت.

*فکر می‌کنی محبوب‌ترین بازیکن استقلال چه کسی است؟
بدون‌شک فرهاد مجیدی است. من افتخار این را دارم که با او هم‌اتاق هستم و واقعاً از لحاظ شخصیتی نمونه است. وقتی به عنوان مثال آقا فرهاد با تلفن حرف می‌زند یا با دیگران صحبت می‌کند، به نحوه حرف زدن او توجه می‌کنم که چقدر محترمانه است. من رفتارهای اجتماعی را از مجیدی یاد می‌گیرم و از لحاظ فنی هم که او نیازی به تعریف ندارد.

*به نظر تو استقلال می‌تواند مدعی قهرمانی آسیا هم باشد یا همچنان باید شاهد سریال ناکامی تیم‌های ایرانی در آسیا باشیم؟
تا حالا دو ستاره روی سینه استقلال نقش بسته و این افتخار بزرگی است و امیدوارم باز هم در آسیا قهرمان شود. البته سیستم بازی‌های لیگ قهرمانان با لیگ‌برتر خیلی فرق دارد. شما می‌بینید که پژمان منتظری در بازی با بحرین تکل می‌زند و AFC به او هشدار می‌دهد. این نکات ریز است که نشان می‌دهد لیگ قهرمانان چه سختی‌هایی دارد. در این مسابقات فلان مهاجم ۱۰ میلیون دلاری از یک موقعیت ۶۰ درصدی گل می‌سازد ولی شما می‌بینید که در لیگ ایران مهاجمان موقعیت صددرصدی را از دست می‌دهند.

*قهرمان لیگ می‌شوید؟
استقلال تیم بزرگی است و وقتی روی دور برد می‌افتد، متوقف کردن آن سخت خواهد بود. تنها باید مواظب باشیم که مسائل حاشیه‌ای به تیم ضربه نزند. مسائل حاشیه‌ای می‌تواند ضربه سنگینی به تیم‌هایی مثل استقلال وارد کند. اگر این روند را ادامه دهیم و اتفاق خاصی رخ ندهد، قهرمان می‌شویم. اکثر بازیکنان استقلال به جز من سابقه ملی دارند و خیلی باتجربه هستند. مطمئن باشید ما مغرور نمی‌شویم ولی اگر غفلت کنیم یا حاشیه درست شود از مسیرمان دور می‌شویم.

*فکر نمی‌کنی نیمکت‌نشینی مهاجمان استقلال حاشیه درست کند؟
همه بازیکنان استقلال حرفه‌ای هستند و خدا را شکر که این تیم مهاجمان آماده‌ای دارد. شما می‌بینید که مجیدی چگونه گل سه امتیازی می‌زند یا آرش برهانی به زمین می‌آید و بلافاصله گل می‌زند. من فکر نمی‌کنم این موضوع مشکلی ایجاد کند.

*بالاخره قرار نیست سبک خوشحالی بعد از گل را عوض کنی؟
من از جوانان که فوتبال بازی می‌کردم همین‌طور خوشحالی می‌کردم. اتفاقاً چند روز پیش خسرو حیدری دوباره به من گیر داد و گفت سبک خوشحالی‌ات را عوض کن ولی من همین طوری راحت هستم.

*مثل اینکه هنوز از استقلال پول نگرفتی؟
یک ریال هم پول نگرفتم. البته حتی اگر جیبم خالی باشد خدا را شکر می‌کنم ولی به‌هر‌حال این موضوع مهم است که بازیکنان حق و حقوق خود را دریافت کنند چون برای زندگی خود برنامه‌ریزی می‌کنند. من روزی که به استقلال آمدم از ۱۴۰ میلیون تومان پول تراکتورسازی گذشتم و الان هم دوست ندارم حرفی در مورد مشکلات مالی بزنم. خوشبختانه تا به الان هم این مشکلات در نتیجه گرفتن استقلال تأثیر نگذاشته ولی در ادامه شاید تمرکز بازیکنان را به هم بزند.

*راستی چرا تعداد تماشاگران شما کم است؟
نمی‌دانم چرا تماشاگران کمی به ورزشگاه می‌آیند. شاید آنها درگیر هستند و الان همه می‌دانند مشکلات مردم چقدر زیاد است. با این حال ما تلاش می‌کنیم تا خوب بازی کنیم و امیدوارم هواداران هم از ما حمایت کنند.

*مثل اینکه تماشاگران استقلال لقب‌های متفاوتی به تو داده‌اند؟
بله همین‌طور است. بعضی‌ها به من می‌گویند زلاتان و بعضی‌ها نیز می‌گویند اینزاگی. البته من هیچ شباهتی به اینزاگی ندارم، او مُرده‌خور بود ولی من از مهاجم مرده‌خور بدم می‌آید. در مورد زلاتان هم باید بگویم که او خیلی باکلاس فوتبال بازی می‌کند ولی در بین مهاجمان خارجی دروگبا را دوست دارم. البته الگویم از لحاظ فنی و اخلاقی علی دایی است.

*مثل اینکه با عمران‌زاده هم رفیق صمیمی هستید؟
به‌هر‌حال قد و هیکل ما به هم می‌خورد و رابطه خوبی با هم داریم. او بچه‌غول شماره یک است و من بچه‌غول شماره ۲. در مجموع هیکل و کله عمران‌زاده از من گنده‌تر است. بعد از گلزنی به فجر هم روی نیمکت دنبال او می‌گشتم و حواسم نبود که حنیف برای گرم کردن به پشت دروازه رفته است.

*از اینکه در بازی تیم‌ملی مقابل لبنان بازی نکردی ناراحت نشدی؟
به‌هر‌حال می‌توانستم بازی کنم ولی نظر کروش محترم است.

*برخی معتقدند تو چیزی کمتر از قوچان‌نژاد نداری، نظر خودت چیست؟
مقایسه کردن زیاد درست نیست. به‌هر‌حال او هم دو گل زد و معتقدم تمام بازیکنان تیم‌ملی تلاش می‌کنند تا بازی کنند.

*وقتی در اردو بودی کروش با تو صحبت خاصی انجام نداد؟
خیر، او فقط یک روز قبل از بازی به من گفت: پسر در تمرین تکل نزن چون فردا بازی داریم. جالب اینجاست که او مرا به اسم صدا نمیکند و به من میگوید پسر.