دلیل این همه جنجال در فوتسال چیست؟
افکار -

کارشناس فوتسال درباره حواشی و جنجال‌های رایج در هفته‌های پایانی لیگ برتر فوتسال بیان کرد: زمانی که قانونی به تصویب می‌رسد، اما مجری آن را به رسمیت نمی‌شناسد، دیگر آن قانون معتبر نیست. کمیته‌ انضباطی حکم‌هایی را صادر می‌کند، اما ضمانت اجرایی ندارد. آیا کمیته‌ فوتسال، فدراسیون فوتبال یا کمیته‌ انضباطی پیگیرش هستند؟

وی ادامه داد: به عنوان مثال بازیکن X از یک باشگاه به دلیل پرداخت نشدن قراردادش شکایتی می‌کند. این باشگاه طبق قانون تا زمانی که پول بازیکن را ندهد نمی‌تواند در لیگ شرکت کند. اما این قانون در ایران ضمانت اجرایی ندارد. مثال دیگری را عرض می‌کنم. من در بازی میثاق و راه ساری در ورزشگاه بودم و تیم میثاق در فاصله سه صدم ثانیه مانده به پایان بازی گل زد و داور هم اتفاقا آن را پذیرفت. چه کسی مقصر است؟ چون ما ضمانت اجرایی در قوانین نداریم این اتفاقات می‌افتد. در حال حاضر در همه بازی‌ها دعواست. کدام بازی در پایان به جنجال کشیده نمی‌شود؟ به اعتقاد من کمیته‌ انضباطی قوی است، ‌ اما تاثیرگذار نیست، چون ساختار غلط است.

وی ادامه داد: تیم‌های راه ساری و دبیری از لیگ برتر اوت می‌شوند اما مدیران این تیم‌ها در هیات رییسه سازمان لیگ هستند و این تیم‌ها در لیگ می‌مانند. مشکل فوتسال ما ساختاری است. سوالم این است که افتخاری از زمان آمدنش چه تغییری ایجاد کرده است. حداقل برنامه‌هایش را می‌توانست ارائه کند تا ما امیدوار باشیم. منِ رعدی نمی‌توانم در چنین زمینه‌هایی راهکار بدهم، اما رییس کمیته‌ فوتسال می توانست از شما اصحاب رسانه به عنوان کسی که دست به قلم بوده راهکار بگیرد. اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد. او دو ساعت با من هم صحبت کرد و گفت که می‌خواهد کمیته‌ فنی متشکل از کارشناسان و مربیان را به وجود آورد تا مربیان تیم ملی را از بین خودشان انتخاب و حمایت کنند. اما این اتفاق اصلا نیفتاد و خبری از این کمیته‌ نشد. مگر الان کمک‌های خسوس چه کسانی هستند. با نهایت احترامی که برای حیدریان و هاشم زاده قائلم، اما این دو همین امسال بازیکن بودند. مگر می‌شود بازیکن را به عنوان مربی تیم ملی انتخاب کنیم؟ شما پسرتان را دبستان نرفته به دانشگاه می‌فرستید؟ این فوتسال ساختار ندارد.

رعدی در ادامه با بیان این که کمیته‌ انضباطی برای کمیته‌ فوتسال ارزش قائل نمی‌شود، افزود: ابتدا باید دید که کمیته‌ فوتسال چه جایگاهی در فدراسیون فوتبال دارد. به اعتقاد من کمیته‌ فوتسال برای خودش ارزش قائل نیست. وقتی من برای خودم ارزشی قائل نمی‌شود باید انتظار داشته باشم که بقیه به من احترام بگذارند؟ فوتسال جایگاهی در فدراسیون فوتبال ندارد. کمیته‌ انضباطی هر وقت سرش خلوت شد نیم نگاهی به پرونده‌های فوتسال هم می‌اندازد. اگر ساختار اصلاح شود، کمیته‌ انضباطی مستقلی برای فوتسال خواهیم داشت تا جلوی این همه حاشیه‌ها را بگیرد.

مدرس فوتسال آسیا همچنین افزود: روز بازی میثاق و راه ساری تنم در ورزشگاه می‌لرزید که خدایی نکرده کسی به قبرستان یا بیمارستان برود. نمی‌دانید چه بزن بزنی بود! هر کسی را می دیدید، یکی را می‌زد. افتضاح بود، افتضاح! تیم قهرمان و تیم سقوط کننده از هفته‌ هفتم – هشتم مشخص می‌شود و بقیه تیم‌ها آن وسط برای خودشان می‌چرخند! پنج سال پیش گفتم که فوتسال سیر نزولی دارد، اما هیچ کس توجه نکرد. ما باز هم در آسیا به مشکل می‌خوریم. فوتسال ایران مثل لاک پشت حرکت می‌کند و بقیه کشورها مثل آهو.

وی با اشاره به افزایش خیره کننده جنجال در فوتسال تاکید کرد: ترک زمین هم به تازگی در حال مد شدن است. هر تیمی که کمی ناراحت می‌شود، به رختکن می‌رود. حتی شنیده‌ام صبا تهدید به کناره‌گیری از لیگ کرده است. زبان فوتبال بین‌المللی است، مگر می‌توانیم از خودمان قانون اختراع کنیم؟ کسی نیست که به این فوتسال بدبخت رسیدگی کند؟ من دیگر مریض این وضعیت شده‌ام. ۲۰ سال زندگی‌ام را پای ورزش گذاشتم و به خاطر فوتسال از فوتبال گذشتم. اما الان دوغ و دوشاب یکی است. ما نه تنها رشد نمی‌کنیم، بلکه در جا هم می‌زنیم. می ترسم آنقدر در جا بزنیم که زیر پایمان خالی شود و به چاله بیفتیم.

رعدی در ادامه نیز انتقادش را به سمت مربیان نشانه رفت و آنها را در ایجاد جنجال مقصر دانست. او در اعتراض به مصاحبه‌های غیر منطقی مربیان لیگ برتری مطرح کرد: مربی زمانی که مصاحبه می‌کند، نمی‌داند مصاحبه‌اش را جوانان می‌خوانند. مربی اگر شخصیت کلامی و فرهنگی داشته باشد، هیچ وقت علیه مربی دیگر اظهار نظر نمی‌کند. بعضی وقت‌ها آدم یاد چاله میدان‌های ۶۰ – ۷۰ سال پیش می افتد. آقایان! فیفا هم می‌گوید راجع به حریف دو مجله بعد از بازی می‌توانید بزنید. شما می‌توانید به مربی حریف خسته نباشید بگویید و اگر برده بود، تبریک و اگر باخته بود آرزوی موفقیت کنید. شما علم و دانش یک مربی را می‌توانید به راحتی از کلامش متوجه شوید. هر تیمی که می‌برد، مربی‌اش بهترین مربی دنیا است و اگر ببازد، داور مقصر بود، میزبانی مناسب نبود و زمین کج بود!

دو هفته پایانی لیگ برتر فوتسال روزهای سهشنبه هفته جاری و شنبه هفته آینده برگزار می شود و تیمهای گیتیپسند و صبا برای کسب عنوان قهرمانی در رقابتها با یکدیگر هستند.