جواب تند عسگری به رویانیان
افکار -

بعد از ظهر دیروز؛ در فدراسیون فوتبال. حسین عسگری از این اتاق به آن اتاق می رود. وقت ندارد؛ مخصوصا برای مصاحبه. اما سرانجام، دقایقی مرخصی می گیرد و به گفت و گو می نشیند. ماحصل این گفت و گو نیز جواب های تند رئیس دپارتمان داوری به رویانیان است. به حرف هایی که مدیر پرسپولیس علیه اش به زبان آورده است.

*اول از همه. داوری احمد صالحی در بازی آلومینیوم و تراکتورسازی چطور بود؟
در گزارشم نوشته‌ام، داور دو مورد اشتباه کرده که هیچ تأثیری در نتیجه نداشته و به جز این دو صحنه، داوری هیچ ایرادی ندارد. کمک‌داور هم در دو صحنه آفساید، اشتباه کرده که زمین تا آسمان با آنچه آقایان می‌گویند فرق دارد. در دقیقه ۵۷ کامرانی‌فر خطای شماره ۲۰ را می‌گیرد که دقیقاً با دست هول می‌دهد و سرمربی پرسپولیس به همین خطا اعتراض کرد، از منطقه خود خارج شد و داور طبق قانون اخراجش کرد.

بعد در صحنه دقیقه ۸۸ کریم انصاری‌فرد همین داستان برای کمک‌مربی‌ آنها تکرار شد و آن اخراج هم قانونی بود. تازه انصاری فرد شوت زده و توپ به اوت رفته. یعنی روال طی شده. حتی اگر آفساید هم نمی گرفتند که توپ را نتوانست گل کند. بازیکنی که از شش متری توپ را به اوت می‌زند شما روی چه حسابی می‌گویی در این صحنه گل می‌زد؟! اگر من بگویم مربی کجا اشتباه کرد یا بازیکن که این همه پول گرفته چرا تک به تک را گل نمی‌کند، این آقایان نمی‌گویند به حیطه غیرمسئولانه ورود نکن؟! الان کل فوتبال ایران می‌دانند پرسپولیس چه مشکلی دارد و درد تیم کجاست! آن وقت آقایان فکر می‌کنند می‌توانند گردن داور بیندازند! اگر شما فرض کنی داور به نفع گرفته یا می‌گیرد پس چرا فرض نمی‌کنی بازیکن خودت پنج‌تا فرصت تک به تک را از شش متری خراب کرده، دارد به نفع حریف کار می‌کند؟! اگر داور آگاهانه اشتباه کند و به نفع بگیرد، بازیکن نمی‌تواند؟

* پس قرار نیست با این اعتراضات داوران به نفع تیمی بگیرند؟
هرگز! آقایان اگر فکر کرده‌اند یا کسی گفته این‌طوری داوران تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند در اشتباهند. بابا بازیکن شما از شش متری گل نمی‌زند، به داور چه ربطی دارد؟

* چرا پرسپولیسی‌ها این‌قدر اعتراض می‌کنند؟
من ۴۵ سال است در فوتبالم، این آقایان چند روزه آمده‌اند؟ دقیقاً دلیلش این است که احساسی و غیرمسئولانه و غیرمنطقی حرف می‌زنند، اجازه بده داور سوت پایان بازی را بزند! بعد شروع کن!

*شما از رویانیان به کمیته انضباطی شکایت کرده اید، درست است؟
البته نیازی به شکایت ما نبود چون جنس حرف های ایشان طوری است که کمیته انضباطی می تواند خودش وارد شود. ایشان غیر منطقی حرف زده و تهت هایی زده که جای پیگیری دارد. ما هم اسناد و مدارک را فرستادیم کمیته انضباطی تا یکسری افراد با سوء استفاده از این مسایل جوسازی نکنند و امتیاز بگیرند.

*رویانیان چند وقت پیش نیز گفته بود که اگر داوران زد و بند می کنند، پرسپولیس هم هزینه کند.
این حرف ها خیلی علنی بود. خود شما هم نوشیتد. اگر همان موقع صحیح و قاطع برخورد می شد، این اتفاق ها پیش نمی آمد. نگاه کنید. مربی تیم ملی ما به داور نه تهمت می زند، نه انگ می زند و نه جانب داری می کند، ولی فیفا با او چطور برخورد می کند؟ کروش را دو بازی محروم کردند. فدراسیون هم هر چقدر تلاش کرد نتوانست نتیجه ای بگیرد. آئین نامه روشن و صریح است. کمیته انضباطی هم می گوید که بازیکن و اعضای تیم حق انتقاد و اعتراض به داور را ندارند.

*رویانیان اعتقاد دارد اشتباهات داوری علیه پرسپولیس سریالی است. چند بار هم این حرف ها را زده است.
چطور آن موقع که اشتباه داوری پی در پی به نفع شماست، سریالی نیست. همین بازی دو هفته پیش با گهر. گل غلط نوروزی صحیح اعلام شد. مگر شما دو امتیاز نگرفتید؟ بازی رفت با همین گهر. یا بازی صبا. مگر داور اشتباه نکرد؟ باید دو پنالتی برای صبا می گرفت. اینها دارند بزرگنمایی می کنند. چطور اشتباهات به نفع شماست، سریالی نیست. آخر یک بازی هم نبوده. سه چهار مسابقه داور به نقع شما اشتباه کرده است. کنار هم قرار بدهیم، می بینید که روی اشتباه داورها کم امتیاز نگرفته اید.

*او شما را تهدید به افشاگری کرده است.
ببیند من معتقدم افرادی که اهل عمل هستند، هیچ موقع حرف نمی زنند بلکه عمل می کنند. دفعه قبل که ایشان آن حرف ها را زد، چکار کرد؟ اگر ایشان افشاگری کند، لطف بزرگی به فوتبال ایران کرده است. اگر شهامت دارد، افشاگری کند. آن هم با سند و مدرک. اگر کرد، نشانه شهامت و شجاعتش است ولی من مطئنم ایشان شهامتش را ندارد. افرادی که شهامتش را نداشته باشند، کار بزرگی هم از دستشان برنمی آید و تنها حرف می زنند. مدام هم می گویند من فلان می کنم. نیازی نیست شما تبلیغ کنید که فلان می کنید، اگر می توانید عمل کنید نه اینکه حرف بزنید. چیزی هست بگوئید، ما هم خوشحال می شویم. ما خوشحال می شویم ایشان شهامت و جراتش را داشته باشد و این مسائلی را که گفته، افشا کند و به همه بگوید.

*او شما را رئیس تبانی گرها خوانده است.
فدراسیون فوتبال باید این این حرف ها رسیدگی کند. اگر مسائلی درباره داوری هست، اینقدر شهامت داریم که پیگیری اش کنیم.

*حالا توقع شما چیست؟
این است که فدراسیون با توجه به جلسه هفته گذشته و بیانیه ای که کمیته انضباطی صادر کرد، سریع با افرادی که چنین تخلف هایی کرده اند، برخورد کند.

*البته اینجا سیستم بسیار لطیف است. ممکن است با یک تماس همه چیز حل شود.
این چیزی است که متاسفانه در فوتبال ما وجود دارد. در جامعه ما هست. ولی می بینید که در کشورهای دیگر اینطور نیست. ما نباید نگاه کنیم که فلان بازیکن بزرگ است یا فلان مدیر، مدیر معروفی است. باید طبق آئین نامه با آنها برخورد شود.

*فکر می کنید روی سخن رویانیان با شماست؟
نخیر، با فدراسیون فوتبال است. من که زیر مجموعه فدراسیون فوتبال هستم. به فدراسیون فوتبال گفته تبانی گر نه به من.

*نگران این نیستید که رویانیان دوباره راهش به فدراسیون بیفتد و سراغ تان بیاید؟!
ما وحشتی نداریم. اصلا کسی که وارد داوری می شود، باید شهامت و قاطعیت داشته باشد. از مسئولان اجرایی بگیرید تا داورها و اعضای کمیته.