ایده‌های رئیس جدید فیلا برای نجات کشتی
افکار -

نناد لالوویچ اعلام کرد: " تا حدودی خود کشتی باید برای حذف از بازی‌های المپیک سرزنش شود. کشتی باید قوانین بهتری داشته باشد تا تماشاگران، بینندگان تلویزیونی و ورزشکاران بیشتر از آن لذت ببرند. "

لالوویچ ادامه داد: " اگر یک قهرمان المپیک ۲۰ سال قبل، اکنون در یک تورنمنت کشتی حضور پیدا کند، احتمالا نمی فهمید چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. "

در بین قوانینی که نیاز به تجدید نظر دارند، قانون کلینچ و برداشتن گوی است که اعتراض زیادی از سوی تماشاگران و رسانه‌های تصویری را به دنبال داشته است. لالوویچ در این رابطه گفت: کشتی اکنون ورزش کارشناسان نخبه شده است. به این منظور باید قبل از هر مسابقات مهمی برای داوران کنفرانس برگزار کنیم. قوانین کشتی باید واضح‌تر شوند تا بینندگان زیادی را جذب کنند. من دوست دارم یک تماشاگر به سالن بیاید و تا پایان مسابقات تمام قوانین را بفهمد. همچنین باید یک شیوه جدید سید بندی برای گروه‌بندی کشتی گیران داشته باشیم. اکنون بعضی مواقع قهرمانان کشتی در قرعه اول به هم می‌خورند و حذف می‌شوند. در بعضی مسابقات، کشتی‌گیران در یک روز باید هفت کشتی بگیرند که این دوست داشتنی نیست. البته اولویت اول ما تغییر قوانین است، اما این تغییر قوانین یک شبه رخ نمی‌دهد.

کشتی‌گیران اکنون از تصمیم IOC نگران هستند. این تصمیم باعثشده است تا کشتی، یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های المپیک برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ با رشته‌های ورزشی حاشیه‌ای به رقابت بپردازد. کشتی که اکنون دیگر در رشته‌های اصلی المپیک نیست باید با رشته‌های بیسبال، سافتال، اسکواش، ویک بوردینگ، ورزش‌های صعودی و اسکیت و ووشو یا کاراته برای حضور در المپیک به رقابت بپردازد. لالوویچ درباره تصمیم IOC مبنی بر حذف کشتی از المپیک ۲۰۲۰ گفت: " این تصمیم غیر قابل پیش‌بینی بود. "

کمیته‌ اجرایی IOC در ماه می سال جاری در روسیه تصمیم خواهد گرفت، چه رشته ای برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ به مجمع کمیته ملی المپیک معرفی شود و تصمیم نهایی در مجمع عمومی IOC در بوینس آیرس گرفته خواهد شد.

لالوویچ صربستانی هفته‌ قبل با استعفای رافائل مارتینتی به عنوان رییس موقت فدراسیون بین‌المللی کشتی انتخاب شد. اگر چه کشتی نقطه هدف اصلی سایر رشته ها برای فشار آوردن و لابی با IOC برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ شده است اما لالوویچ اعتراف کرد در تبادل اطلاعات بین فیلا و IOC مشکلات زیادی وجود داشته است.

لالوویچ که اخیرا از مسکو برگشته است، اعلام کرد: " انتقادهای روسیه نسبت به حذف کشتی از المپیک به اوج خود رسیده است، زیرا کشتی اهمیت زیادی برای مردم روسیه دارد. "

سخنگوی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اعلام کرد این کشور برای کمک به کشتی تمام تلاش خود را به کار خواهد بست. روسیه در دو دهه اخیر در ورزش کشتی سرآمد بوده است. ایران و آمریکا نیز علی‌رغم مشکلات سیاسی بین دو کشور، یک اتحاد نادری برای حفظ کشتی در المپیک ایجاد کرده‌اند.

لالوویچ در پایان اعلام کرد: " روح المپیک با کشتی متولد شد. کشتی در یونان قدیم جزو بازیهای المپیک محسوب میشد و در اولین دوره بازیهای مدرن المپیک در سال ۱۸۹۶ در آتن حضور داشت."