بارسا همه را به تجدید نظر وا داشت

به گزارشافکارنیوز،بارسلونا دوران افت خود را سپری می‌کند؛ با این حال این مسئله وضعیت این تیم در لالیگا را چندان تخت تأثیر قرار نمی‌دهد زیرا آبی‌اناری‌ها اختلاف زیادی با تیم‌های دوم و سوم جدول دارند اما در لیگ قهرمانان اروپا قضیه جور دیگری است و افت بارسا نمی‌توانست در زمانی بدتر از این اتفاق بیفتد.

بارسلونا با ۲ شکست متوالی مقابل رئال مادرید ضربه بسیار سختی خورده و نیاز دارد این آسیب‌ها را کنترل کند. بازی ذهنی آنها به خصوص با توجه به نتایج اخیر تیم به طرز باورنکردنی آسیب‌پذیر شده است. رویارویی با میلان در دور برگشت مرحله یک‌ هشتم لیگ قهرمانان نشان خواهد داد که آیا بارسلونا می‌تواند با این شکست کنار بیاید یا نه.

بسیاری بر این باورند که بارسلونا مدعی فتح لیگ قهرمانان است. اکنون کارشناسان در خصوص پیش‌بینی خود تجدید نظر می‌کنند. بارسا شاید این بار از امتیاز بازی خانگی بهره‌مند باشد اما بدون ژاوی هرناندس و آرامش فکری به خاطر گل‌های خورده در بازی خارج از خانه به میدان خواهد رفت. بارسلونا بدون ژاوی در ماشین تیکی‌تاکایش، یکی از چرخ‌دنده‌های اصلی را کم دارد و این ماشین با این وجود نمی‌تواند درست کار کند.

به بارسلونا و تیکی‌تاکایش اهمیت فراوانی داده می‌شود. آنها ممکن است گروه کوچک لیونل مسی، ژاوی و اینیستا را داشته باشند اما به نظر می‌رسد این حربه لو رفته باشد. میلان ضعف‌های بارسا را به دنیا نشان داد و چندان هم دور از ذهن نیست که ژوزه مورینیو از شکست آبی‌اناری‌ها در لیگ قهرمانان برای دور برگشت کوپا‌دل‌ری درس گرفته باشد.

مادرید تمام حفره‌ها را در بازی با بارسا پر کرد. بارسلونا از کمبود قدرت بدنی رنج می‌برد. آنها هیچ تهدید هوایی برای حریف ندارند و در مواجهه با بازیکنان قد بلندی مثل بازیکنان مادرید، روی ضربات ایستگاهی شانس چندان زیادی ندارند. بارسا به شدت روی در اختیار داشتن مالکیت توپ و دیکته کردن بازی خودش تکیه دارد و مادرید خودش را با شیوه بازی بارسا هماهنگ می‌کند. ژابی آلونسو نیز در این باره گفته بود نمی‌خواهیم مالکیت توپ را به خاطر اینکه کنترل توپ دستمان باشد، در اختیار داشته باشیم و همیشه اهداف مشخصی را در بازی دنبال می‌کنیم که رسیدن به دروازه حریف است.

اشتباه بارسا در همین مسئله است. بارسلونا ریسک چندانی انجام نمی‌دهد و هنگامی که تیم‌هایی مثل میلان پیشروی در زمین را کنار می‌‌گذارند، تأثیر مالکیت توپ چندان زیاد نیست. مطمئنا تیم حریف زمانی که شما توپ را در اختیار دارید گلزنی کند اما شما هم اگر موقعیتی خلق نکنید قادر به باز کردن دروازه حریف نیستید.

بارسلونا در خط دفاعی ضعیف و غیرقابل اعتماد شده است. اشتباهات در دو بازی اخیر مقابل رئال مادرید فراوان بوده‌اند. در کوپا‌دل‌ری یک خطای غیرضروری توسط پیکه بر روی رونالدو منجر به اعلام پنالتی زود هنگامی برای سفیدپوشان و گل اول رونالدو شد. رونالدو روی مهار ناموفق توپ توسط والدس و برگشت آن گل دوم را هم زد. ناتوانی در مهار رافائل واران جوان باعثشد یک بار دیگر دروازه کاتالان‌ها باز شود. ال‌ کلاسیکوی شب گذشته نیز داستان مشابهی داشت. کریم بنزما در ۷ دقیقه ابتدایی مسابقه گلزنی کرد تا رئال تیم برتر میدان شود. مسی در نیمه اول گل خورده را جبران کرد اما سرخیو راموس با یک ضربه سر روی سانتر مودریچ از نقطه کرنر گل دوم را برای سفیدپوشان به نام خود ثبت کرد تا پیروزی رئال رقم بخورد. ضربات ایستگاهی مهم‌ترین نقطه ضعف بارسلونا است و اشتباهات مداوم بازیکنان در حفظ دروازه در این جور مواقع، ضعفی روحی ایجاد می‌کند که بیش از هرچیزی ترس را به آنها القا می‌کند.

تیم ملی فوتبال اسپانیا از شیوه تیکی تاکای بارسلونا با مهارت‌ها و قدرت‌بدنی بازیکنان رئال مادرید تشکیل شده است. هر دو یکدیگر را پوشش می‌دهند و هنگامی که با یکدیگر جمع می‌شوند تأثیر‌ پذیری بیشتری دارند.

خوان ماتا، داوید سیلوا، ناچو و دیگر بازیکنان اسپانیایی لیگ برتر نیز در ترکیب ماتادورها وجود دارند که مشارکت‌شان بسیار مهم است. راموس و آلونسو بازیکنان قدرتی هستند که در هر فصل کارت زردهای زیادی درو می‌کنند. آنها در موفقیت اسپانیا نقش فراوانی دارند و در حالی که می‌توانند خود را با تیکی‌تاکا وفق داده و موفق باشند، با ایده‌آل‌های بارسلونا فاصله فراوانی دارند.

سوال بزرگ این است که آیا بارسلونا می‌تواند آمادگی ذهنی خوبی در دور برگشت مقابل میلان داشته باشد؟ قضاوت در این باره بسیار سخت است زیرا کاتالان‌ها این فصل محک زیادی نخورده‌اند. آنها همیشه در صدر جدول لالیگا قرار داشتند و در حال حاضر است که شکست را تجربه می‌کنند. بارسلونا نیز حضور سرمربی موقت خود، جوردی رورا را تجربه می‌کند که برخی او را ریشه ناکامی‌های اخیر این تیم می‌دانند.

بحثهایی جدی در خصوص تیم فعلی بارسلونا شده که بسیاری آن را بهترین ترکیب تاریخ باشگاه میدانند. شاید باید با وجود عملکردهای اخیر باید روی این مسئله تجدید نظر کرد. تیمهای دیگر در حال بررسی روشهای شکست بارسا هستند و شیوه منحصر به فرد خود را برای بازی مقابل آنها به کار میگیرند. بارسا شاید بخواهد به تزریق کمی تکل و سرعت به شیوه بازیاش فکر کند.