به گزارش افکارنیوز، شغل ها ویژگی های متنوعی دارند؛ گاهی مثبت، گاهی هم منفی. مربیگری فوتبال به طور کلی جزو مشاغل با فشار روانی به طور کلی جزو مشاغل با فشار روانی بالا محسوب می شود اما خب دقیق تر که نگاه کنیم متوجه می شویم فرق هست بین مربی یک تیم محلی بودن با هدایت تیمی در لیگ برتر. توی همین لیگ خودمان هم سرمربی تیم های پرطرفداری مثل تراکتورسازی و خصوصاً پرسپولیس و استقلال بودن به خودی خود یعنی تحمل فشار مضاعف. امیر قلعه نویی بارها عنوان کرده که دوره حضورش در راس کادر فنی تیم سپاهان جزو آرام ترین و کم دغدغه ترین دوران کارش بوده است اما خب حضور در استقلال موضوع متفاوتی است، خصوصاً اگر قلعه نویی باشی که این آدم ذاتاً تولید حاشیه می کند!

سرمربی استقلال اخیراً به تناوب برنامه ۹۰ و مجری آن را مورد نقد قرار داده و به چالش کشیده است. این مسئله، محور گفتگوی پیش روست اما خب در این فوتبال پر سوژه نمی شود سراغ قلعه نویی رفت و چیزی در مورد مسائلی از قبیل کناره گیری رحمتی از تیم ملی، وضعیت استقلال در لیگ برتر، حواشی ایجاد شده اخیر در تمرینات این تیم و برنامه های سرمربی آبی پوشان برای لیگ قهرمانان آسیا نپرسید. این وسط گریزی هم زدیم به بحث«آرامش» در فوتبال که خب قطعاً برای خوانندگان جذابیت ویژه ای دارد.

خواندن یک گفتگوی داغ با امیر قلعه نویی دعوت کردن ندارد، پس این شما و این حرف های سرمربی استقلال…

شما یکی از افرادی هستید که در مقاطع مختلف، برنامه ۹۰ را به چالش کشیده اید اما خب این بار با حمله مستقیم به تهیه کننده و مجری آن به قول معروف رو بازی کردید. داستان چیست؟

به هر حال من حرف هایم را در این مورد زده ام. مردم همه چیز را می فهمند. روال این برنامه هم مشخص است. حرف من اینست که برنامه ۹۰ باید در جهت کمک به فوتبال حرکت کند، نه ضربه زدن به آن.

خب، اجازه بدهید این جریان اخیر را گام به گام بررسی کنیم. همه چیز از صحبت های سید مهدی رحمتی در مورد حضور فردوسی پور در منزل کارلوس کی روش شروع شد. یعنی رحمتی آن حرف ها را زد و شما آن را پی گرفتید؟

من فقط یک سوال پرسیدم. من می گویم چرا برنامه ۹۰ از مربیان خارجی به اندازه مربیان داخلی انتقاد نمی کند؟ چطور آقایان می توانند برای من دادگاه تشکیل دهند و در برنامه زنده، هر چه می خواهند بگویند؟ که چه؟ من نمی گویم چرا کارهای خوب ما دیده نشد و دوستان فقط روی ضعف ها تکیه کردند و بزرگنمایی کردند بلکه می گویم چرا از این رفتارها با مربی خارجی نمی شود؟

بعد از آن هم جریانات کمپ حجازی رخ داد و بحثدرگیری شما با یکی از هواداران که فردوسی پور به طور ویژه آن را مورد بررسی قرار داد!

اتفاقاً همان روز با یکی از دوستان در راه منزل صحبت می کردیم، گفتم ببین امشب فردوسی پور در برنامه اش این موضوع را چه بازتاب گسترده ای بدهد! همان طور هم شد و دوستان، سناریوی مد نظرشان را پیاده کردند.

و بدین ترتیب شما عنوان مافیا را دادید به فردوسی پور.

چطور خبر را از سایت های دیگر نخواند؟ چرا از همان سایت خاصی خوانده که خبر را هر جور دوست داشته، تنظیم کرده است؟ جالب اینکه آن سایت، هم عکس ها را داشت و هم موضوع را آب و تاب داده بود. مردم، این ارتباطات را می فهمند.

در مجموع قبول کنید اتفاقاتی که آن روز در کمپ رخ داد(چه درگیری با یک هوادار و چه برخورد نادرست با اهالی رسانه) در شأن باشگاه استقلال، رسانه ها و شما نبوده است.

من که خودم بعدش آمدم گفتم آن هوادار توهینی نکرده است! درگیری با خبرنگاران هم موضوعی بوده که هر دو طرف در آن مقصر بودند و ما هم دلجویی کردیم. ما در کمپ، محل مشخصی برای مصاحبه بازیکنان داریم که البته در شأن خبرنگاران نیست اما خب بضاعت ماست. هر دو طرف باید رعایت می کردند.

یک بحثی هم مطرح کردید در مورد نحوه حضور دورگه ها در فوتبال ما و کسانی مثل اشکان دژاگه که به نظر می رسید کنایه ای بوده به فردوسی پور و نقش او در ملی پوش شدن آنها. آن وقت پازل را که کنار هم می چینیم. این مسئله می شود ادامه انتقاد شما از فردوسی پور برای مهربان بودن با کی روش و تعریف و تمجید زیاده از حد این مجری و گزارشگر از دژاگه.

اجازه بدهید از این موضوع بگذریم. مردم خودشان همه چیز را خیلی خوب می فهمند.

جایی گفته بودید؛ خیلی زود است که رحمتی از تیم ملی خداحافظی کند. این مگر خواست خودش نبوده؟ اجباری که در کار نبوده!

ببین، بحثاجبار نیست. رحمتی خدمات زیادی به فوتبال کشور کرده است. سال ها دروازه بان تیم ملی بوده و همین الان هم یک وزنه سنگین محسوب می شود. من معتقدم با رحمتی، خوب برخورد نشد. ما نباید سرمایه سوزی کنیم. شما ببینید از همین ۷ امتیازی که تیم ملی در بازی های مقدماتی جام جهانی برزیل کسب کرده، ۵ امتیازش توسط رحمتی کسب شده است. او در حال حاضر تبدیل به دروازه بان کاملی شده و بدون شک در آسیا بهترین است.

حالا چه باید کرد؟

کنار رفتن رحمتی از تیم ملی، فنی نبوده و مسائلی وجود دارد که باید حل شود. مسئولان فدراسیون باید با رحمتی جلسه بگذارند و حرف هایش را بشنوند. در همین استقلال، نکونام در برهه ای مشکلاتی داشت که ما نشستیم، حرف هایش را گوش کردیم و قضیه را حل و فصل کردیم. نگاه ما به امثال رحمتی و نکونام باید نگاه سرمایه ای باشد.

برسیم به مسابقات لیگ برتر. بنا بر همان ضرب المثل معروف فوتبالی «نگهداشتن صدر جدول از صدرنشین شدن سخت تر است» ولی می بینیم که استقلال فعلاً توانسته این کار سخت را انجام دهد. البته تراکتورسازی و سپاهان دست بردار نیستند و هر چه جلوتر برویم این فشردگی، بیشتر و حساس تر خواهد شد. بدون شک در چنین برهه ای تیم هایی که آمادگی روانی بیشتری دارند، موفق تر خواهند بود. برنامه شما چیست؟

به نکته خوبی اشاره کردید. بحثآمادگی روانی در فوتبال روز دنیا خیلی مهم است. من زمانی هم که سرمربی تیم ملی شدم یک روانشناس استخدام کردم و الان هم به این قضیه اعتقاد دارم. این درست که فوتبال در زمین مسابقه انجام می شود و نتایج در مستطیل سبز رقم می خورد اما خب مباحثروانی هم اهمیت ویژه ای دارد که ما به هر حال سعی می کنیم در استقلال این قضیه را رعایت کنیم. من به بازیکنان هم بارها گفته ام که صدرنشین ماندن به مراتب سخت تر از صدرنشین شدن است و به همین دلیل کار ما از رقبا خیلی سخت تر است.

به عنوان کسی که زمانی در سطح اول فوتبال کشور بازی می کرده و حالا مربیگری می کند، فکر می کنید قوی ترین و مهمترین منبع تولید آرامش در فوتبال چیست؟

اعتقادات آدم ها بیشترین آرامش را ایجاد می کند. برای خود من چه وقتی بازی می کردم و چه حالا، توسل به ائمه اطهار، آرامش بخش بوده اما از نظر فوتبالی باید بگویم که پاک بازی کردن و ارائه فوتبال پاک موجب می شود که در سراسر فوتبال آرامش برقرار باشد. خوشبختانه بخش عمده فوتبال ما پاک است. یک جاهایی اشتباهاتی رخ می دهد که باید جلوی آن را گرفت.

استقلال برای حضور در فصل جدید لیگ قهرمانان آماده است؟

ما الان در کوران مسابقات لیگ هستیم و تیم هم وضعیت خوبی دارد منتها یک سری مشکلات مالی هست که باید رفع بشود که آن هم با تلاش مدیریت حل می شود.

از حریفان تان شناخت لازم را دارید؟

به طور کلی بله. مهمترین حریف ما الهلال عربستان است که تیم شناخته شده و قدرتمندی است. رقیب اصلی ما برای صعود محسوب می شود و تیم بزرگی است. الریان قطر هم تیم خوبی است که فصل قبل با استقلال هم گروه بود و می تواند خطرناک باشد. تیم العین امارات هم شاید آن قدرت گذشته را نداشته باشد اما خب حریف سرسختی است و ما هم شناخت کلی داریم. این فصل واقعاً کار سختی داریم و در گروه مان تیم های پر قدرتی حضور دارند.

زمانی از مربیان قول قهرمانی می گرفتند و حالا با طعنه باید بپرسیم قول صعود از گروه تان را می دهید؟

خود شما بهتر از من می دانید که استقلال و الهلال جزو تیم های شاخص آسیا هستند و امیدوارم که بتوانیم هوشمندانه بازی کنیم، مشکلات هم حل شود و تیم با انگیزه بالا نتیجه بگیرد. ما حمایت هواداران مان را هم داریم که می تواند خیلی کمک کند.

آرزوی امیر قلعه نویی برای سال جدید پیش رو چیست؟

سلامتی و رفاه برای همه و موفقیت تیم ملی و استقلال، خصوصاً تیم ملی که امیدوارم در سال آینده بتواند جواز حضور در جام جهانی را بگیرد و دل مردم را شاد کند.

آرامش/ شماره چهارم/ نيمه دوم اسفند ماه ۹۱/ جمشيد محبي/ صفحه ۷۲