آتش بازی آسیایی در شب چهارشنبه سوری

به گزارش خبرنگار سرویس ورزشی افکار به نقل از تهران امروز رقابتهاي اين هفته بهطور كامل تحت تاثير زمين لرزه و سونامي شديد ژاپن قرار گرفته و اين مسابقات را در شرق آسيا با چالشي جدي مواجه كرده است.

گروه A سپاهان ایران - الجزیره امارات / ساعت ۱۹؛ ورزشگاه فولادشهر اصفهان سپاهان در نخستین بازی خود در این رقابت‌ها، مدتی قبل و در نبردی به یاد ماندنی، الهلال قدرتمند را در خانه‌اش و مقابل چشمان هزاران هوادار متعصب سعودی، ۲-۱ شکست داد و نتیجه‌ای گرفت که کمتر کسی انتظارش را داشت.

این نتیجه با توجه به تساوی الغرافه و الجزیره امارات، صدرنشینی تیم اصفهانی را به همراه داشت و البته باعثشد مربیان این دو تیم نگاه ویژه‌تری به بازی رو در رو مقابل تیم قدرتمند امیر قلعه‌نویی داشته باشند. سپاهان امروز در دومین بازی خود، میزبان الجزیره امارات است. تیمی که دو فصل قبل، هم‌گروه استقلال تهران بود و قلعه‌نویی در دو بازی رفت و برگشت، تنها موفق به گرفتن دو تساوی از این تیم شد. جالب است که هدایت این تیم را هنوز آبل براگای مشهور و برزیلی برعهده دارد که دو فصل قبل هم سرمربیگری الجزیره در دیدار مقابل استقلال را عهده‌دار بود.

امنیت شغلی این مربی در فوتبال امارات کمی عجیب به نظر می‌رسد. براگا از ابتدای سال ۲۰۰۸ هدایت الجزیره را برعهده داشته و تا امروز هم به فعالیتش در این تیم ادامه داده است. این مربی ۵۸ ساله ۵ بازیکن خارجی با کیفیت را هم در اختیار دارد که می‌تواند در بازی با سپاهان از آنها استفاده کند.

باره و ریکاردو الویرا(برزیل)، ماتیاس دلگادو(‌آرژانتین) و ابراهیم دیاکی و تونی(ساحل عاج)، بازیکنان خارجی تیم اماراتی هستند که در میان آنها «باره» برزیلی که پیراهن شماره ۹ الجزیره را به تن می‌کند، خطرناک‌ترین و گلزن‌ترین ستاره این تیم محسوب می‌شود.
دلگادوی آرژانتینی هم که در ابتدای فصل با مبلغی سرسام آور از بشیکتاش ترکیه راهی امارات و باشگاه الجزیره شد، یکی دیگر از ستاره‌های تاثیرگذار تیم اماراتی است اما او به دلیل مصدومیت بازی امروز مقابل سپاهان را از دست خواهد داد.

مشابه این اتفاق برای یکی از ستاره‌های سپاهان رخ داده و آنها هم محرم نویدکیا را به عنوان برجسته‌ترین بازی‌سازشان در اختیار ندارند. آبل براگا در کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی، سپاهان را قدرت اول گروه معرفی کرد و از این مسابقه به عنوان سخت‌ترین بازی شاگردانش نام برد. او با اشاره به توانایی‌های تیم ایرانی گفت: «سپاهان شایسته پیروزی مقابل الهلال بود.

کادرفنی این تیم آنالیز بسیار خوبی از الهلال انجام داده بود و توانست نقاط قوت حریف را کنترل و از نقاط ضعف‌ او استفاده کند. شخصا معتقدم سپاهان قدرت اول گروه ماست. این تیم بسیار قدرتمندتر و بهتر از الهلال است و به نظر من شانسش برای صعود از این گروه، از همه تیم‌ها بیشتر است.

من تمام تاکتیک‌های امیر قلعه‌نویی را می‌شناسم و با تفکراتش به‌طور کامل آشنا هستم.» قلعه‌نویی هم البته پاسخ‌های جالبی برای براگای مشهور داشت. او برعکس سرمربی برزیلی الجزیره معتقد است تیمش شانس اول صعود از این گروه نیست اما دوست دارد در شب چهارشنبه سوری عیدی خوبی به مردم ایران بدهد: «نمی‌توانم بگویم ما شانس اول هستیم. باید بازی به بازی پیش برویم و الان هم یک سد بزرگ به نام الجزیره پیش روی ماست. در مجموع امیدوارم در شب چهارشنبه سوری بتوانیم در فولاد شهر آتش بازی راه بیندازیم و این آتش بازی را در جریان مسابقه داشته باشیم.

با گل‌هایی که قرار است به الجزیره بزنیم این شب را قشنگ‌تر کنیم و در آستانه نوروز به هواداران خود عیدی بدهیم.» گروه B النصر عربستان - استقلال ایران / ساعت ۲۱؛ ورزشگاه ملک فهد ریاض استقلال در دو فصل اخیر لیگ قهرمانان با الاتحاد و الاهلی عربستان هم‌گروه بوده و در اکثر بازی‌های خود در این کشور عملکرد نسبتا خوبی را از خود به جای گذاشته است.

هرچند آنها در فاز نتیجه‌گیری چندان قابل دفاع عمل نکرده‌اند. استقلال دو فصل قبل با هدایت امیر قلعه‌نویی و در حالی که ابتدا با یک گل از الاتحاد پیش افتاده بود، در نهایت ۲-۱ بازی را به حریف خود واگذار کرد. فصل قبل هم با مربیگری صمد مرفاوی در دور مقدماتی ۲-۱ الاهلی عربستان را شکست داد اما در مرحله یک هشتم پایانی شکست تلخ و ۳-۲ را مقابل الشباب تجربه کرد و فرصت حضور در میان هشت تیم برتر آسیا را از دست داد.
به گواه آمار استقلال در سال‌های اخیر تیمی بوده که بازی‌های خوبی را در عربستان، مقابل نمایندگان این کشور انجام داده اما در آخرین دقایق مسابقه همه‌چیز عوض شده و این تیم اغلب با دست خالی به ایران بازگشته است. تیم پرویز مظلومی این روزها شرایط خوبی در لیگ برتر هم ندارد. آنها آخرین بار در هفته بیست و سوم مقابل نفت تهران به برتری ۳ - یک رسیدند و از آن تاریخ به بعد مقابل سپاهان اصفهان، السد قطر، مس کرمان و سایپا با تساوی متوقف شده‌اند.

تیم پرویز مظلومی در اولین بازی خود در لیگ قهرمانان این فصل هم یک تساوی ناامیدکننده خانگی را مقابل السد تجربه کرده و امروز نیاز ویژه‌ای به کسب یک نتیجه مطلوب در عربستان دارد. النصر که برای اولین بار در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کرده، در جدول رده بندی لیگ عربستان رتبه چهارم را در اختیار دارد و پنج‌شنبه هفته گذشته با شکست برابر الهلال از دور مسابقات جام حذفی باشگاه‌های این کشور کنار رفت.

این تیم در هفته اول مسابقات در تاشکند از پاختاکور ازبکستان یک امتیاز گرفت. هدایت این النصر بر عهده دراگان اسکوچیچ، مربی ۴۲ ساله و کروات است. در ترکیب تیم او سه بازیکن رومانیایی، آرژانتینی و اماراتی حضور دارند و نقش پررنگی را در موفقیت‌های زردهای ریاض ایفا می‌کنند.

هرچند حسین عبدالغنی سلیمانی بازیکن کهنه کار عربستانی که کاپیتان این تیم هم محسوب می‌شود، مشهورترین بازیکن النصر محسوب می‌شود. پرویز مظلومی، سرمربی استقلال در کنفرانس مطبوعاتی پیش از مسابقه نسبت به کسب سه امتیاز ابراز امیدواری کرد: «هم ما و هم النصر بازی اول‌مان را مساوی کرد‌ه‌‌ایم و به همین دلیل انگیزه فراوانی برای کسب هر سه امتیاز مسابقه خواهیم داشت. فیلم بازی‌های النصر را دیده‌ایم.

اين تيم با اينكه در بازي قبل در ليگ باخته، تيم خوبي است. در بازي قبل مقابل السد به دليل اينكه اين تيم از پليآف به اين رقابتها راه پيدا كرده بود، فكر نميكرديم كه قوي باشد اما ديديم كه بسيار خوب بازي كرد.