فوتبال ایران آینده روشنی ندارد

به گزارش خبرنگار سرویس ورزشی افکار بهمن فروتن ضمن بیان مطلب فوق افزود: واقعيت نگران كننده اين است فوتبال ايران بر پايه عدم توافق و همبستگي بنا شده. فدراسيون با رسانهها تعامل ندارد، كميته ملي المپيك با فدراسيون فوتبال درگير است و باشگاهها هم با رسانههاي جمعي. كمتر پيش ميآيد مربيان ايراني بر سر يك موضوع يا يك اتفاق ساده به اجماع برسند.

درکشورهای رو به توسعه تشکیلاتی به نام کانون مربیان وجود دارد که ۶۰ تا ۷۰ مربی را برای توافق بر سر مسائل ومشکلات روز دور یک میزجمع می‌کند. درفوتبال ایران اما تشکیلاتی که مربیان را به سمت وسوی یک هدف مشترک سوق بدهد وجود ندارد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: برای رسیدن به یک هدف مشترک الزاما نباید از باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس یا سپاهان عبور کرد. از راه‌های مختلف می‌توان به هدف مشترک رسید. مثلا ساخته و پرداخته کردن فوتبالیستهای جوان برای تمام لیگ‌ها و تحویل دادن آنها به تیم‌های ملی می‌تواند یک هدف مشترک باشد. برنامه‌هایی از این دست وقتی قربانی اهداف شخصی و گروهی می‌شوند که درتضاد با یکدیگرهم هستند. نمی‌توانیم سرعموم را کلاه بگذاریم و بگوییم گل آمد، نوبهارآمد. فروتن افزود: پیش بینی من این است که در سال ۱۳۹۰ باز هم از تعداد تماشاگران فوتبال کاسته می‌شود چرا که در گیرودار این منازعات فوتبال جذابیتش را از دست می‌دهد.

با افزایش برخوردهای فرسایشی بازیکنان و مربیان با یکدیگر، موفقیت در عرصه مسابقات بین‌المللی فوتبال بیشتر شبیه رویاپردازی است. وقتی موفقیت بین‌المللی کمیاب باشد سقف آرزوها کوتاه می‌شود. کارشناس فوتبالی کشورمان در ادامه گفت: در چنین فضایی مثلا منصورابراهیم‌زاده برای ساختن تیمی که در سطح بین‌المللی سر و صدا کند تلاش سابق را بروز نمی‌دهد و قهرمانی در لیگ برتر یا جام حذفی برای علی دایی کافی به نظر می‌رسد.

وقتی آندرانیک تیموریان و وحید هاشمیان از دل اروپا به ایران برمی‌گردند و نکونام و شجاعی هم مسیربازگشت را جست و جو می‌کنند سقف آرزوی بازیکنان ایرانی هم درحد پیوستن به استقلال، پرسپولیس، سپاهان و ذوب آهن کوتاه می‌شود و فوتبالیست ایرانی سال آینده انگیزه‌ای برای حرفه‌ای شدن نخواهد داشت. وی تصریح کرد: زمانی‌که سقف‌ها کوتاه شود کیفیت نزول پیدا می‌کند و روزنامه‌نگارایرانی هم که کیفیت کارش به مراتب بالاتر از کیفیت فوتبال ایران است ناگزیر باید درمورد جنگ عادل فردوسی‌پور با منتقدان برنامه نود، منشوری بودن فلان بازیکن و فلان مربی و منازعات روزمره فوتبال ایران بنویسد.

با اين سازوكار فوتبال بيشتر از سال گذشته غرق درمسائل خاله زنكي ميشود. فروتن در پایان عنوان کرد: بر اساس اين دادهها قابل پيش بيني است كه فوتبال خاله زنكي ايران بازهم مقابل كره و ژاپن كاري از پيش نميبرد و سال آينده هم به موفقيت قابل اعتنايي چنگ نخواهد زد.