سرپرستی که رییس معرفی شد!

به گزارشافکارنیوز،حدود دو هفته قبل انتخابات کنفدراسیون پرورش اندام و بدنسازی آسیا(AFBF) در بحرین برگزار شد که محمدرضا کاظمی آشتیانی، سرپرست بدنسازی و پرورش اندام ایران برای کسب کرسی نایب رییسی این کنفدراسیون اعلام نامزدی کرده بود. حضور او در این انتخابات با حوادثی همراه بود که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

* جریان سفر آشتیانی به بحرین چه بود؟

آشتیانی هفته قبل برای شرکت در اجلاس انتخاباتی کنفدراسیون آسیا(AFBF) راهی بحرین شد. او که در اندیشه تصاحب پست نایب رییسی این کنفدراسیون بود، چندی قبل خود را به عنوان نامزد انتخاباتی معرفی کرد و در تلاش بود که این کرسی را برای ایران به چنگ بیاورد که موفق بود و ایران صاحب این مسند شد.

* چرا کمیته المپیک و فدراسیون آشتیانی را به عنوان رییس معرفی کردند؟

طبق قوانین کمیته بین‌المللی المپیک، تنها روسای فدراسیون‌ها حق رای در انتخابات فدراسیون‌های جهانی و آسیایی دارند. کاظمی آشتیانی که برای تصاحب کرسی نایب رییسی فدراسیون آسیا کاندیدا شده بود می‌بایست توسط کمیته ملی المپیک ایران و فدراسیون به عنوان رییس معرفی می‌شد تا اجازه حضور در انتخابات را پیدا کند.

پس از مذاکرات کاظمی آشتیانی با مسئولان کمیته ملی المپیک، بهرام افشارزاده در نامه‌ای به فدراسیون جهانی پرورش اندام و بدنسازی(IFBB) وی را به عنوان رییس فدراسیون ایران معرفی کرد. آشتیانی هم در نامه‌ای از سوی فدراسیون، خود را به عنوان رییس تشکیلات بدنسازی در ایران مطرح کرد.

متن نامه‌ کمیته ملی المپیک

دکتر رافائل سانتونجا

رییس فدراسیون بدنسازی و پاورلیفتینگ

قصد دارم بدین سان از این فرصت برای معرفی آقای دکتر محمدرضا کاظمی آشتیانی، رییس فدراسیون بدنسازی و پاورلیفتینگ استفاده کنم که برای نایب رییسی فدراسیون جهانی IFBB ثبت نام کرد.

با توجه به حمایت فدراسیون بدنسازی و پاورلیفتینگ و کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران اگر شما هر گونه همکاری لازم با او را فراهم سازید قدردان شما خواهیم بود.

پیشاپیش از همکاری شما سپاسگزاریم.

بهرام افشارزاده، دبیرکل کمیته ملی المپیک

متن نامه‌ فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام

آقای شیخ عبدالله بن رشید آل خلیفه

نایب رییس IFBB و رییس AFBF

قصد دارم به اطلاع شما برسانم که ما دکتر محمدرضا کاظمی آشتیانی را برای کنگره انتخابات مجمع عمومی AFBB در آوریل ۲۰۱۳ به عنوان نامزد به شما معرفی می‌کنیم.

با آرزوی بهترین‌ها

محمدرضا کاظمی آشتیانی

نکته حائز اهمیت در این میان این است که مسئولان کمیته ملی المپیک علت صدور این نامه را در شرایطی که آشتیانی سرپرست است و حکم ریاست ندارد، این مسئله عنوان کردند که قرار بوده وی در حاشیه این اجلاس، برای رفع تعلیق بدنسازی و پرورش اندام ایران از حق کشورمان دفاع کند و مجامع بین‌المللی او را به رسمیت بشناسند!

آشتیانی در این رابطه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: کارهایی از قبیل صدور این نامه در جهان ورزش انجام می‌شود و خطا نیست. مجامع جهانی می‌خواهند بدانند که متولی رشته مربوطه در هر کشوری چه کسی است. به همین دلیل کمیته المپیک این نامه را به من داد. پیش از این هم پورعلی فرد که سرپرست فدراسیون بود، چنین نامه‌ای از کمیته المپیک گرفته بود و مشکلی نداشت.

وی درباره لزوم گرفتن این نامه ادامه می‌دهد: امید امیری چند نامه جعل کرده و اعلام کرده بود که رییس پرورش اندام ایران است و به نوعی چهره این رشته را در خارج از کشور از میان برده بود. نیاز بود چنین نامه‌ای صادر شود تا سمپاشی‌هایی که انجام داده بود، از بین برود. ما نباید سوژه به دست خارجی‌ها بدهیم که چهره ورزش را از بین ببرند.

امیری نیز در پاسخ به ادعای کاظمی آشتیانی به ایسنا می‌گوید: در تمام نامه‌هایی که نوشته‌ام خودم را معرفی کردم. این انجمن از سال ۷۸ فعالیت می‌کند و از آن سال هم همه نامه‌نگاری‌ها را با این سمت انجام می‌دهیم و هیچ گاه خودم را رییس پرورش اندام ایران معرفی نکردم.

* کرسی نایب رییسی AFBF چقدر اهمیت دارد؟

در رشته بدنسازی و پرورش اندام شش فدراسیون جهانی حضور فعال دارند که هر یک تشکیلات مربوط به خود را دارد و تعدادی کشور عضو آن هستند و تیم‌هایشان را به مسابقه‌های آن‌ها اعزام می‌کنند. AFBF کنفدراسیون پرورش اندام آسیاست که زیر نظر IFBB فعالیت می‌کند. IFBB تنها مرجع جهانی این رشته است که با وادا همکاری دارد و در واقع معتبرترین اتحادیه بین‌المللی این رشته ورزشی است. با این همه شورای المپیک آسیا یکی دیگر از اتحادیه‌های آسیایی را با عنوان ABBF قبول دارد و به رسمیت می‌شناسد!

به گفته مسوولان کمیته المپیک، کاظمی آشتیانی برای به دست آوردن این کرسی به کمیته ملی المپیک اعلام کرده که در حاشیه اجلاس انتخاباتی بحرین می‌بایست برای رفع تعلیق پرورش اندام ایران با مقامات جهانی دیدار و گفت‌وگو کند. برای دستیابی به این مهم هم نیازمند داشتن معرفی‌نامه رسمی از کمیته المپیک است که وی را به عنوان رییس فدراسیون معرفی کند.

حال اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم و اخبار چند ماه قبل را بررسی کنیم می‌بینیم که اتحادیه جهانی این رشته WPBF با آشتیانی به مشکل برخورد و تنها او را تعلیق کرد نه ورزش پرورش اندام ایران را. چرا که سرپرست فدراسیون ایران به آن‌ها اعلام کرده که تشکیلات‌شان را قبول ندارد و نمی‌خواهد با آن‌ها همکاری کند.

نکته قابل توجه این است که ایران از سوی WPBF که اعتبار خاصی در جهان ندارد تعلیق شده نه از سوی IFBF و تشکیلات آسیایی. بنابراین، این ادعا صحت ندارد که کاظمی آشتیانی برای شرکت در جلسه رفع تعلیق پرورش اندام ایران به بحرین سفر کرده است! که آشتیانی هم به این مسئله تاکید دارد و می‌گوید در جلسه بحرین هیچ صحبتی درباره تعلیق مطرح نشد.

* سفر آشتیانی پس از تاییدیه شفاهی

آشتیانی روزهای پایانی سال گذشته پس از ارسال نامه به وزارت ورزش و گرفتن تاییدیه شفاهی به بحرین سفر کرده است. او که برای شرکت در انتخابات و گرفتن رای اعتماد اعضای مجمع کنفدراسیون پرورش اندام آسیا و تصاحب یکی از کرسی‌های نایب رییسی باید به بحرین سفر می‌کرد، ‌ به دلیل کمبود وقت پس اخذ مجوز شفاهی وزارت ورزش راهی این سفر شده است.

* تکلیف پرورش اندام چه خواهد شد؟

مدتهاست که حواشی بسیار زیادی درباره این رشته ورزشی مطرح است و تقریبا هر روز خبرهایی درباره این فدراسیون منتشر میشود. همچنین خبرهایی از رفتن کاظمی آشتیانی و انتخاب سرپرست جدید شنیده میشود و هنوز معلوم نیست تکلیف این فدراسیون چه خواهد شد و مدیران وزارتخانه هم اظهارنظری در این رابطه نداشتهاند.