همه تقصیرها را گردن کی‌روش نیندازیم

به گزارشافکارنیوز،وحید هاشمیان که روز یکشنبه پانزدهم اردیبهشت‌ماه در تصمیمی ناگهانی به همکاری خود با تیم هالستنبک - رلینگن پایان داد، در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص دلایل جدایی‌اش از این تیم آلمانی، وضعیت پرسپولیس، خداحافظی بزرگان از فوتبال و شرایط تیم ملی صحبت کرد که متن کامل این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

مصاحبه خود را از بازی پرسپولیس با سپاهان در فینال جام حذفی شروع کنیم، مسابقه‌ای که پرسپولیس با شکست برابر سپاهان فرصت آسیایی شدن را از دست داد…
- وحید هاشمیان: متاسفانه بازی را ندیدیم اما توانستم ضربات پنالتی آخر مسابقه را از روی اینترنت تماشا کنم که متاسفانه پرسپولیس نتوانست در این ضربات موفق بوده و قهرمانی را از دست داد. پنالتی‌ها هم نشان نمی‌دهد کدام تیم برتر بوده است اما آنچه تاسف‌آور بوده این است که متاسفانه پرسپولیس نتوانست قهرمان شود. البته سپاهان هم تیم قدرتمندی بود که در بازی گذشته استقلال را در آزادی شکست داد، که کار ساده‌ای نبود.

* فکر می‌کنید دلیل اشتباهات بازیکنان پرسپولیس در ضربات پنالتی چه بود؟
- به نظرم هادی نوروزی بیش از زدن ضربه پنالتی، زمان زیادی پشت توپ ایستاد. در آن لحظات احساس کردم پنالتی را بیرون می‌زند زیرا این زمان‌ها فشارهای موجود روی بازیکن را افزایش می‌دهد. پشت توپ ماندن در هنگام ضربات پنالتی، خصوصا پنالتی‌های آخر مسابقه خیلی بد است. ضمن اینکه وقتی یک تیم پنالتی اول را از دست می‌دهد، روحیه کل تیم خراب می‌شود.

* و این شکست ناکامی‌های پرسپولیس در این فصل را کامل کرد…
- شاید اگر ژوزه نمی‌آمد، وضعیت تیم بهتر بود. برخی‌ها می‌گفتند این مربی جزء ۵ و ۶ مربی موفق جهان بوده است، اینکه چگونه این انتخاب صورت گرفته بود را من نمی‌دانم اما اگر با انگشتان دست بشماریم، بیش از ۵۰ مربی موفق‌تر از ژوزه می‌توانید نام ببرید. البته نمی‌گویم ژوزه مربی خوبی نبود اما در پرسپولیس به مشکل خورد. او نه با فوتبال و نه با بازیکنان ما آشنایی داشت و همین مسئله باعثناکامی پرسپولیس در ابتدای فصل شد. در نهایت همین شکست‌ها باعثایجاد مشکلات بسیاری برای پرسپولیس شد، هرچند یحیی گل محمدی در این مدت عملکرد خوبی داشت.

* اما گل‌محمدی هم به خاطر از دست دادن قهرمانی از سرمربیگری پرسپولیس استعفا کرد…
- به نظر من گل‌محمدی به هیچ وجه نباید استعفا بدهد. اینکه تیم در پنالتی باخته، دلیل بر ناکامی نیست. پرسپولیس لیاقت قهرمانی را داشت و باید کار با او ادامه پیدا کند. ضمن اینکه مدیران در فوتبال ایران باید یاد بگیرند به مربیان در تیم‌های بزرگ بیشتر وقت بدهند.

* در پایان این بازی، علی کریمی هم از فوتبال خداحافظی کرد…
- من علی کریمی را چندین سال است که می‌شناسم. البته زیاد ارتباطم با او نزدیک نبود اما به بازی‌های او علاقه دارم و من انتظار داشتم او بدین شکل از فوتبال خداحافظی کند. اینکه کریمی بدون سرو صدا خداحافظی کرد، کار بدی نبود.

* مراسم خداحافظی مهدی مهدوی‌کیا هم به بدترین شکل ممکن انجام شد، شما آن صحنه‌ها را دیدید؟
- من پیش از بازی فینال تنها تیترهای رسانه‌ها را می‌خواندم و نمی‌دانستم مهدی چگونه می‌خواهد خداحافظی کند و چه برنامه‌ای برایش در نظر گرفته‌اند. ضمن اینکه صحنه خداحافظی مهدی را هم ندیدم.

* متاسفانه در فوتبال‌مان رسم شده است اسطورهای فوتبال بدون بازی خداحافظی و یا در نظر گرفتن مراسمی در شانشان از فوتبال خداحافظی می‌کنند که نمونه آخر آن مهدی مهدوی‌کیا بود…
- همه دیدند من موقعی که تصمیم به خداحافظی کردم رفتم و هیچ انتظاری برای برگزاری بازی خداحافظی نداشته و ندارم. البته در آن مقطع پیشنهاد شد تیمی از اروپا دعوت شود تا در آن بازی خداحافظی کنم اما من هیچ وقت به این مساله فکر نمی‌کنم. اگر چنین بازی برگزار شود، می‌آیم و اگر نباشد، برایم مهم نیست. حرف من اما این است باید برای کسانی که به خاطر فوتبال ایران زحماتی زیادی کشیده و برای آن افتخار آفرینی کردند، توجه شود. باید قدرشناس آنها بود و بعضی مواقع با در نظر گرفتن مراسم‌های خوب، از زحمات آنها تقدیر و تشکر کرد.

* روز یکشنبه خبر جدایی شما از تیم هالستنبک - رلینگن اعلام شد، دلیل آن چه بود؟
- دلیل خاصی وجود نداشت، ما در این مدت همکاری بسیاری خوبی داشتیم و ۱۷ بازی بدون شکست را در این تیم تجربه کردیم. من توانستم این تیم را در لیگ دسته ۵ نگه دارم، هر چند می‌خواستم تا پایان فصل در این تیم بمانم اما ۳ هفته پیش از پایان رقابتها تصمیم به جدایی گرفتم.

* اما این اقدام شما کاملا غیر منتظره بود؟
- تیم هالستنبک - رلینگن یک‌سری کمبودهایی داشت که من ۲ هفته پیش آن را به مسئولان گفتم اما اتفاقی نیافتد، به همین دلیل صلاح دیدم زودتر خداحافظی کنم. احساس کردم اگر تا آخر سال بمانم، شاید بعضی‌ها خوشحال شوند. البته در این مدت با نتایج خوبی که گرفتم، حضور این تیم در لیگ دسته ۵ آلمان را قطعی کردم. فکر می‌کنم کارم حرفه‌ای و جدایی‌ام کاملا دوستانه بود. همیشه وقتی چنین باشگاه‌هایی نفراتی همچون مرا از دست می‌دهند، ناراحت می‌شوند و برای‌شان سخت است زیرا کسانی که سابقه‌ای مانند من دارند، به این باشگاه‌ها نمی‌آیند.

* در خصوص آینده کاری خود تصمیمی گرفته‌اید؟
- ۳-۴ روز است از تیم هالستنبک - رلینگن جدا شده‌ام و هنوز اتفاقی نیافته است. هرچند خیلی خوشحالم در چنین شرایطی که تیم ۱۷ بازی بدون شکست داشت و بقایش قطعی شد، جدا شدم. البته فوتبال ورزشی است که برنامه آینده‌داری ندارد و اتفاقات در آن روز به روز رخ می‌دهد. در حال حاضر تنها برنامه‌ام حضور در دوره‌های کوتاه مدت مربیگری و مطالعه در خصوص فوتبال است.

* پس از جدایی از تیم هالستنبک - رلینگن، قصد بازگشت به ایران و همکاری با تیم‌های ایرانی را ندارید؟.
- با شرایطی که فوتبال ایران دارد، خوشحالم که سال پیش خداحافظی کردم. این یک هنر است قبل از اینکه شما را در فوتبال ایران خراب کنند، فرار کنید و اجازه ندهید خرابتان کنند. هرچند من خیلی دوست دارم به فوتبال ایران کمک کنم و می‎دانم حضورم تاثیر زیادی برای آن خواهد داشت اما فعلا تیمی در ایران نیست که بخواهم بروم.

* در مورد رقابتهای لیگ برتر و عملکرد دو تیم نفت تهران با هدایت ابراهیم‌زاده و فولاد خوزستان با هدایت حسین فرکی عملکرد خوبی در این فصل داشتند هم صحبت می‌کنید؟
- هر دوی این تیم‌ها بی‌حاشیه بودند و عملکردشان نیز کاملا مشخص است. این تیم‌ها مربیان بی‌حاشیه و خوبی دارند که بر خلاف بعضی‌ها که تنها حرف می‌زنند و عملکرد مثبتی ندارند، تمرکزشان را روی تیم‌های خود می‌گذارند. نفراتی مانند جلالی، فرکی، ابراهیم‌زاده شو بازی نمی‌کنند و تنها به فکر هدایت تیم خود هستند اما متاسفانه آن طور که باید دیده نمی‌شوند. در فوتبال ما تعداد کمی از این مربیان که بدون حاشیه فقط کارشان را می‌کنند، وجود دارند. به نظر من بسیار حیف است که در بازی روز جمعه تنها یکی از این دو تیم آسیایی می‌شود.

* با پایان مسابقات لیگ برتر توجه همه به مسابقات مهم تیم ملی معطوف می‌شود، آیا به نظر شما تیم ملی ایران می‌تواند با شرایط فعلی به جام جهانی صعود کند؟
- کار خیلی سخت است، در این شرایط هم متاسفانه در این روزها همه به کی‌روش حمله می‌کنند. چند روز پیش مورینیو گفت: وقتی یک تیم موفق است همه در موفقیتش نقش دارند و وقتی می‌بازد تنها مربی را مقصر می‌دانند، امروز هم این وضعیت برای کی‌روش بوجود آمده است. ما در دوره پیش هم به جام جهانی نرفتیم، سال ۲۰۰۲ هم این اتفاق افتاد، پس کی‌روش مشکل اصلی فوتبال ما نیست. نسل طلایی فوتبال ایران از بین رفته و استعدادهایی خوبی نداریم که بدرخشند. سیستم هم که خراب است، آن وقت همه تقصیرها را گردن کی‌روش می‌اندازیم و وقتی نتیجه نمی‌گیرند او را مقصر اول می‌دانیم نه مشکلاتی که داریم.

* با تمام این تفاسیر فکر می‌کنید ایران بتواند با موفقیت در بازی‌های آینده برابر قطر، لبنان و کره‌‎‌جنوبی بار دیگر مجوز حضور در جام جهانی را بدست آورد؟
- همانطور که همه میدانند، تیم ملی بازیهای سختی پیش رو دارد، هر چند خوشبختانه کره را در تهران و ازبکستان در تاشکند بردیم. در مجموع آینده بسیار سخت است اما هنوز هیچ چیز تمام نشده، امروز جای اشتباه کردن و یا انتقاد کردن نیست. من در فوتبال اتفاقات زیاد و بالا و پائینهای بسیاری دیدم و اگر امروز همه دست به دست هم بدهند و به جای انتقاد کردن و دنبال مقصر گشتن به تیم ملی کمک کنند، قطعا میتوان به موفقیت تیم ملی حتی در این شرایط سخت هم امیدوار بود.