مصائب گواردیولا در بایرن مونیخ

به گزارشافکارنیوز،همانطور که بایرن انتخاب بهتری از گواردیولا نداشت – هاینکس انتخاب بهتری بود اما خودش بعد از حذف بارسا گفت در ۶۸ سالگی و ۵۰ سال زندگی با فوتبال دیگر حس کرده باید برود – گواردیولا هم انتخاب بهتری از بایرن نداشت. یک تئوری اثبات نشده وجود دارد که می‌گوید هر مربی دیگری – حالا نه هر مربی دیگری اما خیلی از مربیان متوسط روبه‌ خوب – جای او در بارسا بود، همین افتخارات را کسب می‌کرد. اگر این تئوری درست باشد، قهرمان کردن یکسری تیم‌ها که اسم بزرگی دارند اما بی‌ثباتند کار سختی است برای مربی‌ای که عیارش را بارسلونا نتوانسته نشان بدهد. بایرن اما تیمی است که اگرچه هر مربی ای نمی‌توان قهرمانش کند، اما در مدتی که زیر نظر هاینکس بوده آنقدر بزرگ و قوی شده که موفق کردنش آنقدر‌ها هم سخت نباشد. اما فقط اینها نیست. او یک ریسک بزرگ هم کرده کار کردن در بایرن به این دلایل خیلی سخت است.

۱ - مدیریت:
همانطور که اشاره شد، بایرن باشگاهی است که همه در کارت دخالت می‌کنند. این کار را سخت می‌کند. نمی‌شود در بایرن با بکن‌باوئر، رومینیگه و هاینکس جنگید. اگر نظری بدهند باید بپذیری. این را بعضی از مربیان سر به زیر راحت می‌پذیرند. پپ اما آنقدر بزرگ هست که به مشکل بخورد.

۲ - توقعات:
هاینکس آنقدر رویایی نتیجه گرفته که گاردیولا هر نتیجه‌ای هم فصل بعد بگیرد، نسبت به امسال یک افت به حساب می‌آید. مگر اینکه رکورد‌ها را جابه‌جا کند، مثلا یک فصل کامل نبازد اما نباختن در یک فصل واقعاً آن چیزی بود که سران بایرن دنبالش بودند؟ نه. او باید با رسانه‌های آلمانی که مدام با هاینکس مقایسه‌اش خواهند کرد مبارزه کند.

۳ - انقلاب:
پپ علاقه‌ای به ۱-۳ - ۲-۴ ندارد. او ۳-۳ - ۴ بارسلونای خودش را می‌پسندد. ۳-۳ - ۴ او یک هافبک دفاعی دارد که خط دفاع به خط میانی وصل می‌کند. مارتینس بهترین گزینه او برای این کار است اما بایرن مدت‌هاست دارد ۱-۳ - ۲-۴ بازی می‌کند. یعنی دو هافبک دفاعی دارد مدلی که پپ بازی می‌کند ممکن است منجر شود به نیمکت‌نشینی شواینی. چیزی که نه مدیران بایرن می‌پذیرند و نه هوادارانش. انقلاب احتمالی او نه تنها به نفع تیمش نیست، بلکه به ضررش هم هست. این بازیکنان در این تیم خیلی خوب جا افتاده‌اند. پس او باید تغییر کند. می‌تواند؟

۴ - رسانه‌ها:
رسانه‌های آلمانی با مربیان غیر آلمانی خیلی خوب نیستند. داستان هیتسفیلد فرق داشت. او غیر از اینکه خیلی موفق بود، با توجه به زبان و رفتارش، یک آلمانی محسوب می‌شود. پپ اما باید همه را راضی کند. توقع همه رسانه‌هایی که به خاطر درخشش این فصل بایرن با هاینکس بالا رفته، چیزی نیست که به راحتی بتوانی با آن کنار بیایی.

۵ - مورینیو:
میگویند چلسی با مورینیو تمام کرده. این تیم با بنیتس در آستانه فتح لیگ اروپا قرار دارد. این یعنی چلسی یک پای فینال سوپر کاپ باشگاههای اروپاست. از آن طرف بایرن مونیخ فاصله کمی تا قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دارد؛ یعنی این تیم هم یحتمل پای دیگر سوپرکاپ است این یعنی تقابل مورینیو - اگر به چلسی برود و چلسی قهرمان شود - با گواردیولا - اگر بایرن قهرمان شود - در سوپرکاپ باشگاههای اروپا؛ بازیای پرحاشیه و حیثیتی.