چراهواداران پرسپولیس بیشتر از استقلال است؟

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی افکار به نقل از فردا فوتبال ایران برای سالها تنها همین دو قطب برتر را داشت. تمام رسانهها تنها به حاشیههای این دو تیم میپرداختند و اخبار این دو باشگاه در صدر اخبار ورزشی ایران قرار داشت.

باشگاه استقلال در سال ۱۳۲۴ با نام دوچرخه‌سواران بنیانگذاری شد و پس از ثبت باشگاه به نام پرویز خسروانی، نام آن با تصویب هیئت مدیره در تاریخ ۱ اسفند ۱۳۲۸به تاج تغییر یافت و پس از وقوع انقلاب باشگاه استقلال نام نهاده‌شد. استقلال از آغازش تا امروز، آبی می‌پوشد رنگ آبی یکی از نمادهای این باشگاه به شمار می‌رود و این رو آبی‌پوشان یکی از لقب‌های باشگاه است. از سوی دیگر باشگاه ورزشی پرسپولیس در دی سال ۱۳۴۲ به دست علی عبده بنیانگذاری شد.
این باشگاه در اصل در بولینگ و چند ورزش دیگر فعال بود و یک تیم فوتبال در دسته دوم تهران داشت. مالک این باشگاه «شرکت سی. آر. سی» بود که به جز عبده، دو نفر دیگر از سهامداران آن بودند. قبل از رویارویی این دو رنگ و اینکه استقلال و پرسپولیس رقیب یکدیگر شوند شاهین، دارایی و تاج سابق ۳ قطب فوتبال ایران بودند که بعد ها شاهینی ها به پرسپولیس کوچ کردند و دارایی نیز منحل شد و فقط ماند دو قطب که نماینده دو قشر جامعه بودند. پهلوی دوم، شاه معدوم ایران به فوتبال علاقه بسیاری داشت و تیم تاج نیز وابسته به این گروه بود و هواداران آن نیز اغلب از همین قشر بودند.

اما پرسپولیس تیمی مردمی به حساب می آمد و بیشتر بچه‌های حز‌ب‌الهی قبل از انقلاب به خاطر مخالفت با تیمسار خسروانی، رییس دستگاه ورزش و تیم وابسته دستگاه یعنی تاج، پرسپولیسی بودند. از همین رو از همان اوایل انقلاب طرفداران تیم فوتبال پرسپولیس بیشتر از استقلالی ها بودند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر نام تاج به استقلال هم سبب نشد که مردم انقلابی تیم محبوب و مردمی پرسپولیس را رها کنند. البته پس از گذشت چند سال و درخشش استقلال در مسابقات آسیایی هواداران این تیم بیشتر شده و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شد.

به طوری که برخی از هواداران و لیدرهای دو آتیشه استقلال معتقدند که در سال های آینده هواداران استقلال بیش تر از پرسپولیس خواهند شد. فریدون معینی بازیکن سال های دور تیم فوتبال پرسپولیس درگفتگو با خبرنگار سرویس ورزشی «فردا» درخصوص علت بیشتر بودن تماشاگران تیم فوتبال پرسپولیس نسبت به استقلال خاطر نشان کرد: این مسئله بحثی ریشه ای است و مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه به سال هایی بر می گردد که تیم پرسپولیس تیمی مردمی و استقلال یا همان تاج سابق وابسته به دولت بود. به همین دلیل تماشاگران پرسپولیس از استقلالی ها بیشتر بودند.

معینی با بیان این که در حال حاضر تقریبا تعداد تماشاگران هر دوتیم مساوی است افزود: پرسپولیس متشکل از بازیکنان شاهین قدیم بود که بازیکنانی محبوب داشت و انتقال این بازیکنان به تیم پرسپولیس موجب گرایش هواداران به سوی این تیم شد. وی همچنین در خصوص رقابت موجود میان هواداران تیم های استقلال و پرسپولیس گفت: باعثخوشحالیست که رقابتی نزدیک میان هواداران این تیم وجود دارد و در جایی که رقابت نباشد فوتبال شکل زیبای خود را از دست می دهد.

از سوی دیگر و در طرف مقابل مسعود معینی که از بازیکنان سابق تیم استقلال بوده است در گفتگو با خبرنگار ما تماشاگران این روزهای استقلال را بیشتر از پرسپولیسی ها دانست و گفت: با توجه به شرایط باشگاه استقلال و ناکامی های به وجود آمده در تیم پرسپولیس اغلب جوانان به سمت استقلال گرایش پیدا کرده اند. خصوصا این که هواداران پرسپولیس افرادی سنتی و از جوان های قدیم هستند.

اما هواداران استقلال را بیشتر جوانان ۲۰ تا ۲۵ سال تشکیل می دهند. بازیکن سابق تیم فوتبال تاج در ادامه علت بیشتر بودن تماشاگران تیم فوتبال پرسپولیس در گذشته را این گونه خواند: با توجه به تارخچه دو باشگاه مشخص می شود که رقابت هایی که این دو تیم در گذشته داشته اند از جمله مهمترین دلایلی است که موجب افزایش تماشاگران این دو تیم شده است.

بیشتر بودن هواداران تیم فوتبال پرسپولیس نسبت به استقلال به ریاست خسروانی در سازمان تربیت بدنی باز می گردد که وی هم درسازمان ریاست را بر عهده داشت و هم صاحب باشگاه استقلال بود. به همین دلیل شرایطی برای پرسپولیس وجود داشت که مردم به سمت این تیم گرایش پیدا کنند. وی همچنین ادامه داد: من خودم زمانی که بازیکن تیم تاج بودم این احساس را داشتم که جانب داری صورت می گیرد و طرفداری از استقلال بیشتر بود. از سوی دیگر نیز حضور برخی چهره ها مانند بهزادی، پروین، کلانی و ایرانپاک موجب شد تا عده زیادی از هواداران به سمت تیم فوتبال پرسپولیس گرایش پیدا کنند. معینی در پایان به وضعیت کنونی باشگاه پرسپولیس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر طرفداران پرسپولیس به دلیل نتیجه گیری های ضعیف دلسرد شده اند. از سوی دیگر حضور علی پروین در استیل آذین نیز در کاهش تعداد تماشاگران این تیم بی اثر نبوده است.