خداحافظی با ۷ دوست داشتنی

به گزارشافکارنیوز، دیوید بکام، روز پنجشنبه خداحافظی خود را از مستطیل سبز در انتهای فصل اعلام کرد تا او نیز به جمع آلکس فرگوسن و پل اسکولز، سرمربی و مربی سابق خود در منچستر یونایتد بپیوندد.

از زمانی که دیوید بکام اولین بازی خود را دو دهه پیش برای منچستر یونایتد انجام داد، این بازیکن انگلیسی توانست تا جایی رشد کند که نه تنها به یکی از بزرگ‌ترین فوتبالیست‌های نسل خود، بلکه به یکی از بزرگ‌ترین ورزشکاران نسل خود تبدیل شود. انجام ۱۱۵ بازی ملی برای تیم ملی انگلیس و کسب قهرمانی در چهار کشور مختلف تنها از یک بریتانیایی بر می‌آید و آن هم دیوید بکام است.

دیوید بکام ۳۸ ساله با وجود ارائه پیشنهادی نجومی پاری سن ژرمن برای تمدید قرارداد تصمیم گرفت برای همیشه از فوتبال خداحافظی کند.

او در این تیم توانست قهرمان لیگ فرانسه شود تا این تیم فرانسوی را پس از ۱۹ سال قهرمان لاشامپیونه کند.

بکام روز گذشته درباره خداحافظی خود از فوتبال گفت: از باشگاه پاری سن ژرمن که به من فرصت داد تا در آخرین سال فوتبالم در کنار آنها باشم، ‌ تشکر می‌کنم. فکر می‌کنم اکنون بهترین زمان برای خداحافظی من از فوتبال است.

بکام روز گذشته درباره خداحافظی خود به طعنه گفت: زمانی که لیونل مسی در بازی بارسلونا و پاری سن ژرمن من را دریبل کرد فهمیدم که باید فوتبال را کنار بگذارم.

بکام با اشاره به حضور خود در تیم ملی انگلیس گفت: بزرگ‌ترین افتخارم بازی برای تیم ملی انگلیس و کاپیتانی تیم ملی کشورم است.

" بکس " ادامه می‌دهد هر زمان که پیراهن تیم انگلیس را به تن کردم را به یاد می‌آورم. از این که چه در داخل زمین و چه در خارج از زمین در تیم انگلیس بودم افتخار می‌کنم. از تمام بازیکنان و مربیانی که افتخار آن را داشتم تا از آنها چیزی یاد بگیرم تشکر می‌کنم. می‌خواهم از هواداران تیم ملی انگلیس که در تمام این سال‌ها من را پشتیبانی و حمایت کردند را نیز تشکر کنم.

بکام قصد دارد پس از خداحافظی از فوتبال ماموریت خود به عنوان " سفیر فوتبال " در سازمان‌های مختلف را ادامه دهد. سازمان‌هایی نظیر اسکای اسپورت، یونیسف، آدیداس و توسعه فوتبال چین.

بکام درباره دوران خداحافظی خود پس از فوتبال می‌گوید هیچ چیز نمی‌تواند جای فوتبال را در زندگی من بگیرد. اما فکر می‌کنم که دارم یک تجربه جدیدی را کسب می‌کنم. از این که چه مسئولیت هایی منتظر من است، هیجان زده هستم.

* بکام در میان اعداد

- منچستر یونایتد: ۳۹۴ بازی، ۸۵ گل

- پرستون(قرضی): پنج بازی، دو گل

- رئال مادرید: ۱۱۵ بازی، ۲۰ گل

- لس آنجلس گلکسی: ۱۱۸ بازی، ۲۰ گل

- میلان: ۳۳ بازی، دو گل

- پاری سن ژرمن: ۱۱ بازی، بدون گل

* ویترین افتخارات بکام:

- منچستر یونایتد

لیگ برتر، شش قهرمانی، لیگ قهرمانان اروپا یک قهرمانی، جام حذفی دو قهرمانی، جام اتحادیه چهار قهرمانی، جام بین قاره ای یک قهرمانی.

- رئال مادرید

لالیگا یک قهرمانی، سوپر کاپ اسپانیا یک قهرمانی، لس آنجلس گلکسی.

- ام ال اس کاپ:

دو قهرمانی

- پاری سن ژرمن:

یک قهرمانی

* خداحافظی بکام

دو بازی آخر بکام در خانه و برابر تیم‌های برس و لورینت خواهد بود. که با توجه به مسجل شدن قهرمانی پاری سن ژرمن در لیگ فرانسه احتمال حضور کامل بکام در این دو بازی زیاد است.

(بکس) با تقدیر از خانواده خود گفت: بدون حضور خانواده ام نمی توانستم به افتخاراتی که تا به امروز کسب کرده‌ام برسم. از پدر و مادرم که خودشان را وقف من کردند تشکر می‌کنم. مدیون ویکتوریا و فرزندانم هستم. آنها از من حمایت کاملی برای یک بازی در سطح حرفه‌ای برای مدت زمان زیادی کردند.

بکام و فرگوسن

بکام نه تنها در فوتبال دنیا توانست به یکی از برترین‌های نسل خود تبدیل شود، بلکه در خارج از مستطیل سبز نیز همیشه سرآمد بود. حضور مداوم بکام در تبلیغات تلویزیونی و مراسم های بین‌المللی در طول سالیان مداوم نکته جالب توجه دوران بازیگری او محسوب می‌شود به طوری که درآمد این فوق ستاره انگلیسی ۱۶۵ میلیون پوند تخمین زده می‌شود که باعثمی‌شود این بازیکن ثروتمندترین فوتبالیست تاریخ بریتانیا تبدیل شود. امضای قراردادهای اسپانسری باعثشده است تا بکام همیشه در میان ثروتمندترین فوتبالیست ها و ورزشکاران جهان باشد.

بکام در لیتون استون، واقع در شرق لندن به دنیا آمد. او فوتبال را با ریجوی راورز آغاز کرد، اما طولی نکشید تا سر بابی چارتون، اسطوره منچستر یونایتد این بازیکن را در مدرسه فوتبالی کشف کند و او را به منچستر یونایتد بیاورد.

او در ۱۴ سالگی اولین قرارداد حرفه‌ای خود را با منچستر یونایتد امضا کرد. دوستان بکام در آن زمان که بعدها به بازیکنان بزرگی تبدیل شدند، نفراتی همچون پل اسکولز، گری نویل و نیکی بالت بودند.

پس از دوران کوتاه در منچستر یونایتد سرآلکس فرگوسن این بازیکن را به پرستون قرضی فرستاد تا او تجربه حضور در ترکیب ثابت بازی کردن را کسب کند.

توانایی فوق‌العاده‌ بکام، قدرت ضربات کاشته او و تسلط او روی توپ خیلی زود آشکار شد به طوری که او در پنج بازی بعدی خود برای پرستون دو گل را به ثمر رساند که یکی از آنها از روی ضربه کرنر به صورت مستقیم وارد دروازه‌ شد.

با اولین بازی خود برای منچستر یونایتد در آوریل ۱۹۹۵ برابر لیدز یونایتد انجام داد.

پس از خداحافظی مارک هیوز، شماره " ۷ " منچستر یونایتد را تصاحب کرد و به یکی از بزرگ‌ترین هافبک‌های تاریخ این تیم تبدیل شد.

بکام جام ملت‌های اروپا ۱۹۹۶ را از دست داد اما یکی از نفرات دعوت شده گلن هادل برای جام جهانی ۱۹۹۸ بود، اما کارت قرمز او برابر آرژانتین باعثشد تا رویای موفقیت انگلیسی‌ها در جام جهانی به واقعیت تبدیل نشود. این اتفاق ناگوار با یک فصل رویایی با منچستر یونایتد به پایان رسید.

این اتفاق باعثشد تا رسانه‌های انگلیسی پس از این اخراج انتقادات زیادی به بکام وارد کنند. بکام با منچستر یونایتد توانست در سال ۱۹۹۹ به یک سه گانه تاریخی دست پیدا کند.

هر چند بکام در جام جهانی ۱۹۹۸ با اخراج ناشیانه خود سبب حذف انگلیس شد، اما چهار سال بعد در جام جهانی ۲۰۰۲ جبران کرد و توانست گل پیروزی انگلیس را برابر آرژانتین به ثمر برساند.

پس از این موفقیت‌ها بکام در سال ۲۰۰۳ منچستر یونایتد را ترک کرد و به رئال مادرید پیوست تا یکی از خریدهای کهکشانی فلورنتینو پرس در آن سال باشد. وی چهار سال در مادرید بود و با این تیم توانست به قهرمانی در لالیگا دست پیدا کند.

بکام در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز در ترکیب انگلیسی‌ها حاضر بود. او در بازی با پرتغال به دلیل مصدومیت تعویض شد و در همان بازی انگلیس در ضربات پنالتی برابر پرتغال مغلوب شد و از جام جهانی حذف شد.

هر چند بکام پس از جام جهانی ۲۰۰۶ از تیم ملی انگلیس کنار گذاشته شد، اما یک سال بعد استیون مک لارن او را به تیم ملی فرا خواند. بکام آخرین بازی خود را برای تیم ملی انگلیس در اکتبر ۲۰۰۹ برابر بلاروس انجام داد، هر چند که بکام خیلی تلاش می‌کرد یکی از نفرات اصلی فابیو کاپلو برای جام جهانی ۲۰۱۰ باشد، اما " دن فابیو " روی نام بکام خط قرمز کشید تا بکام فقط به عنوان همراه تیم ملی انگلیس را در جام جهانی ۲۰۱۰ همراهی کند. با این حال او تنها انگلیسی است که در سه جام جهانی گل زده است.

زندگی دیوید بکام در گذر زمان:

۱۹۷۵ – تولد در لیتون استون

۱۹۹۱ – پیوستن به منچستر یونایتد به عنوان کارآموز

۱۹۹۲ - اولین بازی برای منچستر یونایتد برابر بریکتون

۱۹۹۳ - امضای اولین قرارداد حرفه‌ای با منچستر یونایتد

۱۹۹۵ – پیوستن به پرستون به صورت قرضی

۱۹۹۶ - قهرمانی با منچستر یونایتد در دوگانه لیگ و جام حذفی

به ثمر رساندن جام حذفی، گل فصل برابر ویمبلدون

۱۹۹۷ - انتخاب به عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال انگلیس

۱۹۹۸ - به ثمر رساندن اولین گل ملی. بکام در ۲۶ ژوئن از روی ضربه ایستگاهی به کلمبیا گل زد.

۱۹۹۹ – قهرمانی منچستر یونایتد در سه گانه تاریخی. پس از ریوالدو، دومین بازیکن برتر فیفا انتخاب شد.

۲۰۰۰ – قهرمانی با منچستر یونایتد همراه با کسب رکورد. منچستر یونایتد در این سال با ۱۸ امتیاز اختلاف که در تاریخ انگلیس یک رکورد بود به قهرمانی در لیگ برتر برسید. او در این سال برای اولین بار در بازی برابر ایتالیا کاپیتان تیم ملی شد.

۲۰۰۱ – یک قهرمانی دیگر با منچستر یونایتد. او در اکتبر امسال با یک ضربه کاشته فوق‌العاده‌ زیبا در اولدترافورد گل تساوی انگلیس را در تساوی دو بر دو برابر یونان به ثمر رساند تا انگلیس را به جام جهانی ۲۰۰۲ برساند.

۲۰۰۲ - امضای قرارداد سه ساله به ارزش ۱۰۰ هزار پوند در هفته‌. گلزنی برابر آرژانتین در پیروزی یک بر صفر برابر این تیم.

۲۰۰۳ – در فوریه این سال فرگوسن به صورت اتفاقی با پرتاب یک چکمه به صورت بکام باعثشکافته شدن ابروی او شد. این اتفاق پس از حذف منچستر یونایتد در جام حذفی برابر آرسنال رخ داد.

در ژوئن این سال منچستر یونایتد پیشنهاد ۲۵ میلیون پوندی رئال مادرید برای انتقال دیوید بکام را پذیرفت.

۲۰۰۴ – در جام ملت‌های اروپا برابر پرتغال یک پنالتی از دست داد تا انگلیس از جام ملت‌ها حذف شود.

۲۰۰۵ – در بازی دوستانه برابر آرژانتین برای پنجمین بار کاپیتان انگلیس شد.

۲۰۰۷ - بکام اعلام کرد با قرارداد پنج ساله از رئال مادرید به لس آنجلس گلکسی می پیوندد.

بکام در این سال با رئال مادرید به قهرمانی در لیگا دست پیدا کرد و در آگوست این سال اولین گل خود را برای لس آنجلس گلکسی به ثمر رساند.

۲۰۰۸ - صدمین بازی ملی خود را برای فرانسه انجام داد.

۲۰۰۹ - به صورت قرضی به میلان پیوست و در اولین بازی برابر رم به میدان رفت. او در مارس این سال رکورد ۱۰۹ بازی بابی مور را در تیم ملی شکست.

۲۰۱۰ – انگلیس را در جام جهانی همراهی کرد، اما فقط به عنوان یک همراه روی نیمکت نشست.

۲۰۱۱ – با ام ال اس، قهرمان آمریکا شد.

۲۰۱۲ – قراردادش را با تیم آمریکایی تمدید کرد.

۲۰۱۳‌ - با قراردادی پنج ماهه به پاری سن ژرمن پیوست و در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد تمام درآمد خود را از این تیم فرانسوی به امور خیریه اختصاص می‌دهد. او در ۱۲ می این سال با پاری سن ژرمن قهرمان فرانسه شد و در شانزدهم می خداحافظی خود را از فوتبال اعلام کرد.

نگاهی به این دوران باشگوه نشان می دهد چرا بکام این قدر بازیکن محبوبی است و از او به عنوان یکی از بازیکنان بزرگ جهان یاد می شود. او آنقدر بزرگ است که نفراتی چون نخست وزیر انگلیس، شهردار لندن، رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا و بزرگان فوتبال جهان هر کدام پیام های جداگانه ای برای خداحافظی این بازیکن اعلام کنند.