۶۸ نکته جالب از دربی سرخابی های تهران

به گزارش خبرنگار سرویس ورزشی افکار شماره داربي هاي پايتخت به ۶۹ رسيده و در اين تاريخ پرهيجان، آدم هايي ماندگار شده اند که اثري جاويد بر اين رويداد بزرگ گذاشته اند. با هم سرنوشت برخي از اين ستاره ها را مرور مي کنيم.

۱ - اولین بازی ۲تیم که در روز ۱۶فروردین سال۱۳۴۷ برگزار شد با نتیجه مساوی بدون گل به‌پایان رسید.



۲ - تنها بازیکنی که ۲بار در داربی اخراج شده رضا وطنخواه است. وطنخواه در دهه۴۰ این ۲کارت قرمز را جلوی چشمش دید.



۳-۳ بازی برگزارشده بین ۲تیم پرسپولیس و استقلال در ادوار گذشته با حکم کمیته انضباطی به‌پایان رسیده است. در سال‌های۴۸،۴۹ و ۷۳ این اتفاق رخ داده است.



۴ - سال ۷۸ از یک حیث، سال رکورد بوده است. در این سال ۴بازی بین ۲تیم پرسپولیس و استقلال برگزار و ۲برد و ۲مساوی در این ۴بازی برای پرسپولیس ثبت شد.



۵ - رکورددار قضاوت در دیدار پرسپولیس و استقلال به محمد صالحی اختصاص دارد؛ مردی که ۵بار داور وسط بازی این ۲تیم بوده است.



۶ - سنگین‌ترین برد در تاریخ داربی ۶گله بوده است. پیروزی ۶ بر صفر سرخپوشان برابر تاج‌سابق در روز ۱۶شهریور سال۵۲ یکی از عجیب‌ترین اتفاقات رخ داده است.



۷ - مرحوم صفر ایرانپاک با به‌ثمر رساندن ۷گل سلطان‌گل داربی‌های ۲تیم است. ایرانپاک از سال۴۹ تا سال۵۹ در این عرصه حاضر بوده است.



۸ - یک‌بار شماره یک‌بازیکن تیتر داربی شد؛ «فرارهای۸ برای ۳گل» که اشاره به ناصر محمدخانی داشت. این بازی روز ۲۵خرداد۶۵ انجام شد و پرسپولیس آن‌را ۳ بر صفر به‌سود خود خاتمه داد.



۹ - بلندترین مدت زمان بی‌شکستی ۹سال بوده است. استقلال از سال۵۶ تا سال۶۵ برابر پرسپولیس بدون شکست بود.



۱۰-۱۰دیدار از مسابقات برگزار شده بین ۲تیم در دی‌ماه برگزار شده است. همه این بازی‌ها با تساوی به‌پایان رسیده است. ماه دی از این حیثرکورددار است.



۱۱ - بیشترین تعداد بازی در داربی بین استقلالی‌های امروز متعلق به امیرحسین صادقی است. امیرحسین صادقی ۱۱بار مقابل پرسپولیس بازی کرده است.



۱۲-۱۱بازی از بازی‌های گذشته ۲تیم در مهرماه برگزار شده است و بازی ۲۳مهر۸۹، دوازدهمین دیداری است که در این ماه انجام می‌شود.



۱۳ - احمدرضا عابدزاده به‌عنوان بازیکن ۱۳بار در داربی حاضر بوده است؛ ۵بار با پیراهن استقلال و ۸بار با پیراهن پرسپولیس. او در هر ۱۳بازی بازیکن تیم برنده بوده و در این عرصه فوق‌العاده عمل کرده است.



۱۴ - بدترین نتیجه داربی مساوی و آن هم مساوی صفر - صفر بوده است، قبول دارید؟ بد نیست بدانید که ۱۴بازی گذشته بین ۲تیم پرسپولیس و استقلال با نتیجه تساوی بدون گل به‌پایان رسیده است.



۱۵ - بیشترین تعداد حضور متوالی در داربی ۱۵بازی بوده است. اکبر کارگرجم در سال‌های۵۰ تا ۵۵، پانزده بازی متوالی در داربی حاضر بوده است.



۱۶ - بالاترین مدت‌زمان حضور در داربی ۱۶سال بوده است. ناصر حجازی از سال۱۳۴۹ تا سال۱۳۶۵، به مدت ۱۶سال در این بازی حاضر بوده است.



۱۷ - از تعداد بازی‌های برگزارشده بین ۲تیم پرسپولیس و استقلال ۱۷بازی در ورزشگاه پیر امجدیه برگزار شده است.



۱۸ - جوان‌ترین عنصر انسانی داربی حسن روشن بوده است. روشن در سال۵۲ درحالی‌که تنها ۱۸سال داشت در داربی پایتخت حاضر شد.



۱۹ - جوان‌ترین گلزن داربی مهدی مهدوی‌کیا بوده است. مهدوی‌کیا، قبل از رسیدن به ۲۰سالگی در روز ۲۰تیر سال۱۳۷۶ دروازه استقلال را باز کرد.



۲۰-۲۰بازی در دهه۸۰! بازی برگشت پرسپولیس و استقلال در اواسط اسفند برگزار می‌شود تا تعداد دیدارهای سرخابی در دهه۸۰ به عدد۲۰ برسد!



۲۱ - اولین بازی ۲تیم در سال۴۷ برگزار شد و تا سال۵۶،۲۱ دیدار انجام شد. ۲۱دیدار از ۶۸دیدار گذشته ۲تیم قبل از انقلاب انجام شده است.



۲۲ - در تاریخ بازی‌های پرسپولیس و استقلال، آبی‌پوشان ۲۲کاپیتان داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به کامبیز جمالی، طالبی، قلیچ‌خانی، علی جباری، فرزامی، جانملکی، کارگرجم، ناصر حجازی، شاهین و شاهرخ بیانی، حاجیلو، رضا احدی، قلعه‌نویی، زرینچه و فکری اشاره کرد.



۲۳ - در ۶۸دیدار گذشته، ۲۳بازیکن به‌صورت مشترک در هر ۲تیم بازی کرده‌اند. تا قبل از این بازی، داریوش مصطفوی اولین و میثم بائو آخرین آن‌ها بوده‌اند.



۲۴ - پرسپولیس هم با ۲۴بازیکن به‌عنوان کاپیتان به‌مصاف حریف رفته است؛ نفراتی مثل: ‌همایون بهزادی، جاسمیان، بیوک وطنخواه، کاشانی، آشتیانی، پروین، مایلی‌کهن، پنجعلی، فرشاد پیوس، حسین عبدی، عابدزاده، رهبری‌فرد، کریم باقری و شیثرضایی.



۲۵ - در روز ۲۵مهر سال۱۳۵۴ برای اولین‌بار بازی بین ۲تیم پرسپولیس و استقلال در حضور یک‌صدهزار تماشاگر برگزار شد.



۲۶ - از روز ۶مرداد سال۷۴ تا دیدار رفت ۲تیم در سال۸۷، بازی‌های پرسپولیس و استقلال با قضاوت داوران خارجی برگزار شده است؛ ۲۶بازی متوالی.



۲۷ - در تاریخ داربی ۲۷بازیکن با کارت قرمز داوران مواجه شدند. تنها یک بازیکن در این عرصه ۲کارت قرمز گرفته که قبلا اشاره شد.



۲۸-۲۸کارت قرمز از جیب داوران در داربی خارج شده است؛ تعداد کل کارت‌قرمزها ۲۸کارت و تعداد کارت‌قرمز گرفته‌ها ۲۷نفر است.



۲۹ - علی پروین رکورددار بازی در داربی، روز ۲مهر۵۵ در آخرین روز ۲۹سالگی‌اش کاپیتان پرسپولیس شد.



۳۰ - منصور پورحیدری ۱۱بار به‌عنوان بازیکن و ۱۹‌بار به‌عنوان سرمربی در داربی حاضر بوده است. او در داربی سی‌ام برای اولین ‌بار به‌عنوان سرمربی در داربی حضور پیدا کرد.



۳۱ - آخرین‌بار که بازی ۲تیم پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه امجدیه برگزار شد، سال۱۳۵۸ یعنی ۳۱سال قبل بوده است. از آن پس تمام بازی‌های ۲تیم - به‌استثنای ۲بازی - در ورزشگاه آزادی انجام شده است.



۳۲-۳۲داور خارجی در تاریخ دیدارهای ۲تیم قضاوت کرده‌اند. اولین داور خارجی‌ هاشم‌حکیم بوده است. بزرگانی مثل ساندرو پول و مارکوس مرک در این بازی حضور داشته‌اند.



۳۳ - دیدار برگزار شده بین ۲تیم پرسپولیس و استقلال که در بهمن سال۷۰ برگزار شد، سی‌وسومین بازی برگزار شده بین ۲تیم بود. این دیدار با نتیجه تساوی بدون گل تمام شد.



۳۴-۳۴بازیکن کل گل‌های استقلال را در تاریخ دیدارهای ۲تیم به‌ثمر رسانده‌اند که غلامحسین مظلومی با به‌ثمر رساندن ۶گل، بهترین گلزن آبی‌پوشان بوده است.



۳۵ - علی دایی، مردی که امروز سرمربی پرسپولیس است در بهمن ماه سال۱۳۸۲، زمانی که ۳۵ساله شده بود برای آخرین بار با پیراهن پرسپولیس برابر استقلال قرار گرفت.



۳۶ - درست است ۳۲قاضی خارجی در داربی بوده‌اند اما ۳۶بازی را خارجی‌ها سوت زدند یعنی این‌که ۴نفر ۲بازی را سوت زده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها جمال‌شریف بوده است.



۳۷ - مسن‌ترین بازیکنان حاضر در دیدار پرسپولیس و استقلال ۳۷ساله بودند. علی پروین و محمود فکری و البته این‌بار کریم باقری ۳۷ساله هستند.



۳۸ - محمد پنجعلی بعد از ورود به ۳۸سالگی در دی‌ماه سال۷۱ برای پرسپولیس بازی کرد تا مسن‌ترین بازیکن داربی باشد.



۳۹ - اولین باری که پرسپولیس برابر تیم استقلال برنده شد ۳۹سال قبل بود. در روز ۱۵بهمن۱۳۵۰، سرخپوشان ۴ بر یک استقلال را بردند.



۴۰ - در داربی شماره۴۰ یک اتفاق افتاد. دیدار ۲تیم پرسپولیس و استقلال در شهر بندرعباس برگزار شد و با تساوی بدون گل به‌پایان رسید.



۴۱-۴۱بازیکن پرسپولیس در داربی گل زده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها صفر ایرنپاک با ۷گل و حسین کلانی با ۶گل بوده‌اند.



۴۲ - داربی ۴۲ساله شده است. اولین بازی ۲تیم در سال۴۷ انجام شد و امروز داربی سنتی پایتخت ۴۲ساله شده است.



۴۳ - علی پروین - مرد بزرگ تاریخ پرسپولیس - ۴۳بار در این داربی سنتی حاضر بوده است.



۴۴ - تعداد حضور مستقیم علی پروین در داربی ۴۴بازی بوده است؛ ۱۷بازی به‌عنوان بازیکن، ۳بازی به‌عنوان بازیکن - سرمربی، ۲۲بازی به‌عنوان سرمربی و ۲بازی به‌عنوان مدیر فنی. پروین مهم‌ترین عنصر انسانی داربی است.



۴۵ - دقیقه به ثمر رسیدن اولین گل مهدی هاشمی‌نسب در داربی‌ها. گلزن‌ترین مدافع تاریخ داربی‌ها روز ۲۲آبان۷۷ دروازه استقلال را در دقیقه۴۵ باز کرد و پرسپولیس یک بر صفر پیروز شد



۴۶ - آلن راجرز، در سال۱۳۴۸، زمانی که ۴۶ساله بود برای اولین بار به ایران آمد و هدایت پیکان را برعهده گرفت. راجرز ۲بار با نتایج ۴ بر یک و ۶ بر صفر، تاج را با پیراهن مربیگری پرسپولیس شکست داد.



۴۷ - از روز ۲۵آبان سال۵۸ تا امروز ۴۷دیدار بین ۲تیم پرسپولیس و استقلال انجام شده است. این عدد تعداد بازی‌های بعد از انقلاب ۲تیم است.



۴۸ - محمود خوردبین با هر عنوانی، ۴۷بار در داربی حاضر بوده است. بازیکن، عضو کادرفنی، سرپرست و حالا بد نیست بدانید که بازی شماره۶۹، حضور چهل‌و‌هشتم خوردبین در داربی است.



۴۹ - آخرین داربی جنجالی که با دعوای برومند و رافت و سپس استیلی و نوازی به جنجال کشیده شد. داربی۴۹ روز نهم دی‌ماه۷۹ با نتیجه ۲-۲ مساوی شد.



۵۰ - بازی شماره۶۹ پرسپولیس و استقلال پنجاهمین دیداری است که بین ۲تیم پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی انجام می‌شود.



۵۱ - در سال۵۱ پرسپولیس تیم حرفه‌ای داشت و تیم دوم آماتور خود را به‌مصاف استقلال فرستاد در آن بازی آبی‌ها ۰-۲ برنده شدند. این اولین دیداری بود که با این شکل عجیب برگزار شد.



۵۲ - معروف‌ترین نتیجه کل ادوار داربی‌ها در سال۵۲ اتفاق افتاد. ۶تای ۵۲ ماجرایی است که قرمزها به‌عنوان افتخار و آبی‌ها به‌عنوان توهم از آن یاد می‌کنند.



۵۳ - اسم آن بازی داربی وارونه است. در سال۵۳ در آخرین دیدار لیگ، پرسپولیس توانست حریف را ۱-۲ ببرد اما استقلال موفق شد قهرمان رقابت‌ها شود.



۵۴ - منصور پورحیدری در داربی شماره۵۴ که در بهار۸۲ انجام شد برای آخرین بار سرمربی آبی‌پوشان بود و حالا بعد از ۱۵بازی به داربی برمی‌گردد.



۵۵ - پرویز مظلومی مسن‌ترین مربی داخلی در زمان اولین سرمربیگری بین ۲تیم بوده است. مظلومی در حال حاضر ۵۵سال سن دارد.



۵۶ - بهترین برد استقلال برابر پرسپولیس در سال۵۶ ثبت شده است. در این سال استقلال موفق شد پرسپولیس را با نتیجه ۰-۳ شکست دهد.



۵۷ - سال۵۷ اولین سال از شروع دیدارهای ۲تیم در سال۴۷ بود که طی آن پرسپولیس و استقلال با هم بازی نکردند.



۵۸ - دیدار ۲۵آبان سال۵۸، دیدار اول ۲تیم بعد از انقلاب بود. دیداری که مثل بازی‌های سال‌های۴۸،۴۹ و ۷۳ نیمه‌کاره ماند اما حکمی برایش صادر نشد. این دیدار به‌شکل دوستانه برگزار شد.



۵۹ - در داربی۵۹ استقلال یک بر صفر پرسپولیس را برد. از آن دیدار به بعد پرسپولیس در هیچ یک از داربی‌ها به استقلال نباخته است.



۶۰ - سال۶۰ از یک حیثسال مهمی برای ۲تیم بود؛ اولین دیدار رسمی ۲تیم بعد از انقلاب، در روز ۱۶مهر سال۶۰ برگزار شد و به تساوی بدون گل برای ۲تیم منجر شد.



۶۱ - اولین گل استقلال را احمد منشی‌زاده به‌ثمر رساند. در داربی بهار امسال شصت‌و‌یکمین گل استقلال ثبت شد تا به‌عبارتی استقلال در تعداد گل‌های واقعی به‌ثمر رسیده در داربی ۴گل از رقیب عقب بماند.



۶۲-۲گل پرسپولیس در بازی ۳۰دی۷۳ و یک‌گل در داربی ۱۷دی۴۹ کم شد تا ۶۵گل واقعی پرسپولیس با حکم کمیته انضباطی به ۶۲گل تقلیل پیدا کند.



۶۳ - سال۶۳ اولین سالی بود که ۲تیم پرسپولیس و استقلال با هم بازی نکردند. البته بعدا در سال۶۴ هم پرسپولیس و استقلال با هم بازی نکردند.



۶۴ - تعداد بازی‌های رسمی پرسپولیس و استقلال ۶۴بازی بوده است. ۶۸بازی انجام شده که ۴بازی دوستانه بوده است و بر این اساس ۶۴بازی دیگر، به‌صورت رسمی انجام شده است.



۶۵ - تعداد گل‌های واقعی پرسپولیس در داربی ۶۵گل بوده است، البته بعد از آرای کمیته انضباطی ۳گل کم شد و تعداد آن‌ به ۶۲گل رسید.



۶۶ - با احتساب رای کمیته انضباطی به تعداد گل‌های واقعی استقلال که ۶۱ بود، ۵گل اضافه شد و به ۶۶گل رسید، به عبارتی رای کمیته انضباطی ۳گل به ضرر پرسپولیس و ۵گل به سود استقلال داشت.



۶۷ - شاهین(جد بزرگ پرسپولیس امروز) در سال۱۳۲۲ تاسیس شد. دکتر اکرامی نام شاهین را با تفال به دیوان حافظ بزرگ انتخاب کرد.



۶۸- اولين داربي پرسپوليس و استقلال براساس سال ميلادي، در سال ۱۹۶۸ برگزار شد.