معروف: در لیگ جهانی به دنبال شاهکار هستیم
گروه ورزشی -

تیم ملی والیبال فردا به بلغارستان سفر می‌کند تا آخرین جلسات تمرینی خود برای آغاز دیدارهایش در رقابت‌های لیگ جهانی را در این کشور برگزار کند. نخستین دیدار تیم ملی والیبال در چارچوب مسابقات لیگ جهانی ۲۰۱۳ مقابل روسیه برگزار می‌شود. به همین منظور محمد عباسی وزیر ورزش در آخرین روز تمرین تیم ملی والیبال ایران پیش از اعزام به لیگ جهانی والیبال، از اردوی آنها بازدید کرد.

به گزارشافکار نیوز،او ضمن تشکر از فعالیت‌های صورت گرفته و کسب سهمیه مسابقات لیگ جهانی، پاداشی که قرار بود به ملی‌پوشان اهدا کند را به فدراسیون داد. بنا بر اعلام فدراسیون والیبال، پاداش‌های تیم‌های ملی به صورت متغیر از ۵ تا ۲۰ میلیون تومان توسط فدراسیون اهدا می‌شود. اما در این دیدار سعید معروف کاپیتان تیم ملی هم از حضور وزیر ورزش پس از گذشت ۸ ماه در اردوی والیبال تشکر کرد و از مسئولان خواست پیش از اعزام تدبیری بیندیشید تا جریمه‌ ملی پوشانی که کمیته انضباطی برای بی انضباطی آنها در لیگ سال گذشته را در نظر گرفته است ببخشند تا ملی پوشان با خیال آسوده به رقابت های لیگ جهانی بیاندیشند.

از همین رو امروز با سعید معروف صحبت کردیم. او که به تازگی کاپیتان تیم ملی شده از معدود پاسورهایی است که در تاریخ تیم ملی والیبال سمت لیبرویی را هم برعهده گرفته است. معروف در آستانه حضور در لیگ جهانی این وظیفه دشوار را بر عهده گرفته و بخوبی سنگینی بار مسئولیت را احساس می‌کند. معروف، همراه تیم ملی راهی بلغارستان می‌شود تا چند دیدار تدارکاتی با تیم ملی بلغارستان برگزار کنند.

بالاخره مسئولان به والیبال هم سر زدند؟
بله، خداراشکر که ما هم به یادشان بودیم. هشت ماه از صعود تیم ملی والیبال ایران به رقابت‌های لیگ جهانی می‌گذرد تازه پاداش‌هایی که قول پرداخت آن داده شده بود را دریافت کرده‌ایم. البته بازیکنان بدون توجه به این موضوع کارشان را می‌کردند. همه فکر و ذهن آنها بازی در لیگ جهانی است اما به هرحال توجه به این مسائل و عمل کردن به وعده‌ها در روحیه و انگیزه بازیکنان نیز تاثیر زیادی می گذارد. خوشبختانه آمدند و ما هم روحیه لازم را گرفتیم. حضور وزیر در تمرین وظیفه ما را هم سنگین‌تر کرد و حالا باید با قدرت بیشتری برابر حریفان صف‌آرایی کنیم.

گویا درخواستی از دکتر عباسی و داورزنی داشتی؟
بله، از آنها خواستم از آنجائیکه در لیگ مسائلی به وجود آمده بود و در نهایت رای کمیته انضباطی، چند نفر از بازیکنان را جریمه کرده بود آنها را ببخشند چراکه این موضوع پس از گذشت ماه‌ها حالا در اردوی تیم ملی والیبال موجب دغدغه و آشفتگی ذهن برخی از بازیکنان شده است. به عنوان کاپیتان تیم خواستم پیش از اعزام تدبیری بیندیشید تا جریمه‌ها بخشیده شود و بازیکنان دغدغه‌ای نداشته باشند.

کاپیتان بودن وظیفه سختی است؟
این افتخاری است که نصیب من شده و با تمام سختی هایش تلاش می کنم تا از عهده آن برآیم البته من در تیم ملی شاید کاپیتان نبوده ام اما در تیم های لیگ سابقه کاپیتانی دارم.

تو درخواست ببخش بازیکنان را کرده ای اما یکی از اتفاقات تلخ سال ۹۱ زد و خوردها و بی اخلاقی های والیبالیست ها در لیگ برتر بود. با این موضوع چقدر موافق هستی؟
خیلی موافق بداخلاقی نیستم. همه کاسه کوزه ها سر بازیکنان می شکست و همه می گفتند که والیبال به حاشیه رفته است اما این خبرها نبود و چون این حرکات قابل پیش بینی نبود، کمی بزرگنمایی روی آنها صورت گرفت.

قبول داری که تداوم هفتگی این اتفاقات باعثشد این شائبه ها به وجود بیاید؟
در حالی قرار شد تنها ۴ تیم به پلی آف برسند که حدود شش یا هفت تیم خوب در لیگ داشتیم و با یک امتیاز، یک ست و یک بازی جدول زیر و رو می شد. بنابراین فشار زیادی روی بازیکنان بود و البته داوری هم در سطحی نبود که به این شرایط کمک کند و حتی همین داوری ها به یک سری اتفاقات هم دامن می زد. با این حال معتقدم که مشکلاتی که پیش آمد خیلی از سمت بازیکنان نبود، البته خیلی هم نمی گویم بی تقصیر بودند و مجموعه عوامل این اتفاقات تلخ را رقم زد ولی الان فکر و ذهن همه باید لیگ جهانی باشد و بهتر است که آنها هم بخشیده شوند.

حالا اردوی بلغارستان را چطور می بینی؟
بله به بلغارستان خواهیم رفت و چند بازی دوستانه با این تیم که خودش هم از تیم‌های حاضر در لیگ جهانی است برگزار می‌کنیم. فکر می‌کنم با این اردوی تدارکاتی بازیکنان می‌توانند به خوبی در شرایط مسابقه قرار بگیرند. فکر می‌کنم با شرایطی که بازیکنان و تیم ملی دارد باز هم ایران می‌تواند در یک تورنمنت معتبر خود را به عنوان پدیده معرفی کند.

در نخستین دیدار خود در لیگ جهانی با روسیه بازی می‌کنید. این دیدار برای شما چقدر سنگین است؟
صددرصد بازی بسیار سنگینی را پیش روی خود می‌بینیم. ما روی کاغذ هیچ شانسی برای پیروزی مقابل قهرمان المپیک نداریم، اما تلاش می‌کنیم بازی اول خود را با تلاش، جنگندگی و درخشش پشت سر بگذاریم. متاسفانه سرمربی روسیه عوض شده و ما با مربی جدید این تیم آشنا نیستیم. اگر بتوانیم خوب بازی کنیم، جای پای خود را در لیگ جهانی محکم می‌کنیم و علاوه بر آن خود را در معرض دید تیم‌های باشگاهی والیبال روسیه قرار می‌دهیم. میخائیلف و موزرسکی بازیکنان کلیدی روسیه هستند و همه ما دیدیم آنها در المپیک لندن چگونه درخشیدند.

بازی دوم تیم ملی مقابل صربستان را چگونه می‌بینید؟
در چند سال اخیر بارها با تیم ملی صربستان بازی کرده‌ایم. یک بار به آنها ۳ بر ۲ باختیم، اما در یک دیدار هم به پیروزی رسیدیم. نخستین بازی ما مقابل صربستان در لیگ جهانی در تهران برگزار می‌شود و ما می‌توانیم در حضور ۱۲ هزار تماشاگر حاضر در سالن پیروز شویم، البته اگر خودمان باشیم. صرب‌ها دو سرعتی‌زن بسیار خوب دارند که در لیگ ایتالیا بازی می‌کنند، مهار این دو سرعتی‌زن برای ما بسیار مهم است.

در سومین بازی به مصاف ایتالیا می‌روید، درباره این بازی چه نظری دارید؟
این تیم ظاهرا جوان شده است اما باید مواظب باشیم. ما باید روی این تیم جور دیگری حساب کنیم. ما قبلا هم با ایتالیا بازی کرده‌ایم آن هم در حالی که ایتالیایی‌ها بهترین بازیکنان خود را در اختیار داشتند. ایران قبلا در جام جهانی مقابل آنها قرار گرفته بود و اتفاقا خیلی هم زیبا بازی کرد. اگر در مقابل این تیم و در امتیازهای بالای ۲۰ اسیر بی‌تجربگی نشویم، می‌توانیم آنها را شکست بدهیم. معتقدم روزهای خوبی در انتظار والیبال ایران در لیگ جهانی است.

پس از این‌که بازی خود مقابل ایتالیا را انجام دادید از میلان به هاوانا می‌روید تا با تیم ملی کوبا بازی کنید. قدرت کوبایی‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟
برای بازی با کوبایی‌ها باید راهی طولانی را بپیماییم. کوبا برای ما کاملا شبیه روسیه است. کار بسیار سختی در مقابل نماینده آمریکای جنوبی خواهیم داشت، اما با این حال پیروزی مقابل این تیم شدنی است. کوبا چند ستاره خود را بنا به دلایل زیادی از دست داده است، اما بازیکنانی نظیر لئون هنوز در این تیم می‌درخشند. اگر بتوانیم مقابل کوبا پیروز شویم، شاهکار کرده‌ایم.

در مورد دیدار بعدی یعنی دیدار با آلمان صحبت کنیم. برخی ها اعتقاد دارند این تیم راحت‌ترین حریف شما در لیگ جهانی خواهد بود؟
متاسفانه نمی‌دانم چرا اذهان عمومی نسبت به تیم آلمان چندان مناسب نیست. خیلی‌ها فکر می‌کنند آلمان تیم ضعیف‌تری نسبت به سایر تیم‌های همگروه ماست. ما سال گذشته و در جام واگنر لهستان در نبود سه بازیکن اصلی این تیم مغلوب شدیم. به نظر من مصاف با آلمان سخت‌تر از مصاف با صربستان است. صربستان تیم مدرنی است که ایران توانایی شکست‌دادن آن را دارد، اما آلمان برای ما ناشناخته‌تر است. در دیدار مقابل این تیم باید بهترین باشیم تا بتوانیم آنها را شکست بدهیم.

در کل به نظرت ایران می‌تواند جهان را به شگفتی وادارد؟
بستگی به شرایط بازی‌ها دارد. خوشبختانه تیم ایران توانسته عملکرد خوب و نتیجه بخشی را داشته باشد، حالا این‌که تجربه لیگ جهانی را نداریم و اولین‌بار است که حضور داریم در حالی که غول‌های والیبال دنیا که تجربه بسیاری در این لیگ دارند به یک کنار ولی چیزی بعید نیست و ایرانی‌ها نشان دادند که می‌توانند شگفتی‌ساز و بهترین باشند، ما هم تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد تا ببینیم چه اتفاقاتی در لیگ جهانی می‌افتد!

سال سختی پیش روی والیبال است؟
بله، امسال سال جهانی است برای والیبال، نوجوانان و جوانان هم در جهانی بازی دارند. اما مهم‌ترین رویداد ورزش در سال ۱۳۹۲ حضور والیبال ایران در لیگ جهانی والیبال است. قطعا موفقیت در آن تاثیر بسزایی در پیشرفت والیبال می‌گذارد البته نتیجه برای ما زیاد مهم نیست و تمام تلاش مان را می کنیم که از نظر فنی بازی های قابل قبولی را به نمایش بگذاریم.

لژیونر شدن در والیبال ایران خیلی کم اتفاق افتاده، در حالی که بازیکنان خیلی خوبی داریم مثل خود خودت، تصمیم نداری لژیونر بشوی؟
انشاالله بعد از لیگ جهانی به آن هم فکر می‌کنم. اگر در لیگ جهانی موفق باشیم شرایط پیشرفت بیشتری ایجاد می‌شود و بازیکنان بیشتر دیده می‌شوند.

فصل قبل همراه شهرداری ارومیه در لیگ شرکت کردی، نظرت راجع به آمدن روزانو، مربی مشهور والیبال دنیا به این تیم چیست؟
روزانو، مربی بسیار شناخته‌شده‌ای است و خیلی خوشحالم چنین مربی بزرگی قرار است در ارومیه کار کند. به مسئولان تیم شهرداری ارومیه بابت مذاکره با چنین مربی بزرگی واقعا تبریک می‌گویم. متاسفانه باید بگویم والیبال ارومیه جو مناسبی ندارد، چون آنها به مربیان خوب اجازه کارکردن نمی‌دهند. هر مربی بزرگ و خوبی که به ایران می‌آید در ارومیه فقط از آن مربی تعریف می‌کنند، اما وقتی قرار است همان مربی بیاید و در ارومیه کار کند، انتقادها و کارشکنی‌ها آغاز می‌شود. امیدوارم پیشکسوتان و سایر افراد والیبال ارومیه واقعیت‌ها را ببینند.

فصل آینده هم برای شهرداری ارومیه بازی می‌کنی؟

معلوم نیست. حضور در لیگ جهانی دروازه‌ای برای ورود بازیکنان ایرانی به یک فضای بزرگ‌تر است، فضایی که فقط در والیبال اروپا یافت می‌شود. امیدوارم چه تیم ببرد و چه ببازد، کار بازیکنان ایرانی و از جمله خودم به چشم همه بیاید. در لیگ جهانی تیم‌های خوب دنیا قطعا مشتریان بازیکنان ایرانی می‌شوند.

الان چه‌قدر از زندگی ات را می‌توانیم مساوی بگذاریم با والیبال؟
شاید بتوان گفت ۹۰ درصد زندگیم! چون قسمت عمده فعالیت من به والیبال مربوط میشود و فعالیت دیگری نداریم؛ باید بگویم که آلوده ورزش شدیم به همین دلیل صبح تا شب درگیرش هستیم