تاج: باید در روابطمان با امارات تجدیدنظر کنیم

به گزارشافکارنیوز،مهدی تاج به سوالات مختلفی درباره اقدام سیاسی اماراتی‌ها در تغییر نام لیگ‌شان، حمایت کشورهای عربی از این تصمیم، مقررات جدید نقل و انتقالات، تقویم لیگ سیزدهم و… پاسخ داد که مشروح آن در زیر می‌آید:

** باید در روابط‌مان با امارات تجدیدنظر کنیم

رییس سازمان لیگ در ابتدا درباره حرکت سیاسی و غیرحرفه‌ای اماراتی‌ها در تغییر نام لیگ فوتبالشان به " خلیج ع ر ب ی " اظهار کرد: به هر جهت این یک اقدام کاملا سیاسی است که روح فوتبالی ندارد. اولا در سطح لیگ امارات نیست که بخواهد نام خلیج را بر خود داشته باشد. اگر ما لیگ ایران را خلیج فارس گذاشتیم این اقدام از سال‌ها صورت گرفته و نام خلیج فارس از گذشته تاکنون رسمی و ثابت شده است.

وی افزود: سال ۱۹۷۴ قبل از آن‌که امارات تشکیل شود این خلیج به اسم خلیج فارس بوده و در سال ۱۹۹۴ هم سازمان ملل بخشنامه‌ای را به تمام کشورهای دنیا ارسال کرده و بر استفاده از نام خلیج فارس در تمامی مکاتبات و مراوداتشان تاکید داشته است بنابراین به هیچ وجه این نام ابداعی از سوی ما نبوده و نامگذاری لیگ ایران به خلیج فارس هم نمی‌تواند یک اقدام سیاسی باشد. اما با اقدام صورت گرفته از سوی اماراتی‌ها بخش حقوقی فدراسیون، شکایتی را تنظیم کرده که به فیفا ارسال خواهد کرد. هم‌چنین ما امیدواریم غیر از اقدام ما، چون‌که فیفا همواره در آیین‌نامه‌ها و مصوباتش هر نوع نگاه سیاسی در فوتبال را مردود می‌داند، فیفا مستقلا واکنش جدی‌ای نسبت به این رفتار اماراتی ها انجام دهد و هم‌چنین به شکایت ما هم رسیدگی کند. در مجموع ما هم باید در سطح روابطمان با امارات بررسی و تجدیدنظری داشته باشیم و بازیکنانمان برای بازی در تیم‌های این کشور هم تجدیدنظر کنند.

** برای نرفتن بازیکنان ایرانی به لیگ امارات باید سیاست‌گذاری شود

تاج در پاسخ به این‌که آیا فدراسیون فوتبال ایران قانوناً می‌تواند بازیکنان ایرانی را از حضور در لیگ امارات منع کند، تصریح کرد: این موضوع را باید بررسی کنیم که آیا به لحاظ قانونی می‌توانیم ITC بازیکنانی که می‌خواهند به امارات بروند را صادر نکنیم یا خیر. اما به هر ترتیب بازیکنان حتما خودشان می‌توانند تجدیدنظری برای حضور در امارات داشته باشند. از طرفی اگر منع قانونی هم برای صدور ITC وجود داشته باشد فدراسیون می‌تواند با در پیش گرفتن سیاست‌های تشویقی یا تنبیهی، بازیکنان را در جهت عدم حضور در لیگ امارات ترغیب کند.

** حرکت هماهنگ کشورهای عربی در حمایت از امارات ثابت می‌کند کار سیاسی است

نایب رییس دوم فدراسیون فوتبال در پاسخ به این‌که واکنش کشورهای دیگری چون عربستان، بحرین، یمن و … را در حمایت از اقدام اماراتی‌ها چطور ارزیابی می‌کنید به ایسنا گفت: این حمایت‌ها نشان می‌دهد نگاه مشترکی در منطقه و اطراف ما وجود دارد که ما باید بررسی ارتباطاتمان با آنها را در برنامه مطالعاتی فدراسیون و سیاست‌گذاری‌هایش قرار دهیم. باید بهتر ببینیم که در اطرافمان چه می‌گذرد. وقتی کشورهای عربی در یک اقدام هماهنگ چنین رفتاری را دارند، این باید برای ما درس باشد که شیطنت‌ها از کجا بلند شده و سطح آن چقدر است. از طرفی فیفا و AFC هم باید بدانند که چنین نگاه مشترک و هماهنگی از سوی کشورهای عربی اطراف ما و اقدامی که انجام داده‌اند بی‌تردید اقدامی کاملا سیاسی بوده و با این تلقی با آنها برخورد کنند.

** حضور کنونی تیم ملی در امارات قبلا برنامه‌ریزی شده بود

وی در پاسخ به این‌که «آیا بهتر نیست در برنامه‌ریزی‌های فدراسیون برای اردوی تیم‌های ملی در امارات که تعدادشان هم کم نیست تجدیدنظر شود، هرچند در تعداد قابل توجهی از این اردوها و بازی‌های تدارکاتی آنها هزینه‌های اقامت تیم‌های ایرانی را متقبل می‌شوند» به ایسنا گفت: ما باید کاملا با توجه به شرایط موجود تصمیم بگیریم؛ چه در سطح ملی و چه در لیگ و تیم‌های باشگاهی. قبلا مراوداتی بود و الان باید با شرایط موجود تصمیم جدیدی بگیریم. البته این‌که الان تیم ملی ما در امارات به سر می‌برد بر اساس تصمیم و برنامه‌ریزی قبلی بوده و پیش از اقدام اماراتی‌ها صورت گرفته است.

** اعضای هیات رییسه جدید سازمان لیگ کاملا انتخاباتی تعیین شدند

رییس سازمان لیگ درباره‌ی انتخابات هیات رییسه این سازمان و حضور اعضای جدید به ایسنا گفت: ما از اعضای هیات رییسه پیشین سازمان لیگ چون ساکت، ابرقویی‌نژاد و … تقدیر کردیم و در آینده‌ی نزدیک تقدیر ویژه‌ای برای زحماتشان خواهیم داشت چون آنها بدون هیچ چشمداشتی در بسیاری از قوانین کنونی سازمان لیگ و فوتبال ما نقش داشته‌اند اما در حال حاضر سازمان لیگ به سازمان فوتبال کشور تغییر ماهیت داده و ترکیب اعضای هیات رییسه آن هم فرق کرده است. طی برگزاری مجمع، سرهنگ حسن‌زاده به نمایندگی از لیگ دسته یک، دهکردی مدیرعامل باشگاه فولاد از لیگ برتر، حاج‌جعفری به نمایندگی از هیات‌ها و عابدینی به پیشنهاد من و موافقت کفاشیان در انتخابات رای آورده و بنده هم به عنوان نایب رییس دوم فدراسیون و رییس سازمان فوتبال در این هیات رییسه پنج عضو نهایی را تشکیل دادیم.

** پرداخت‌های کنونی در فوتبال با هیچ جای ایران همخوانی ندارد

تاج درباره‌ی جزییات مقررات جدید فصل نقل و انتقالات و آن‌چه در جلسه‌ی اخیر مدیران باشگاه‌ها و روسای فدراسیون با محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان گذشت نیز اظهار کرد: عباسی به عنوان وزیر ورزش نگاه حکومتی و دولتی به قضیه داشته و دغدغه درستی دارد، چون الان تمام پول‌های فعلی در فوتبال به نوعی از دولت هزینه می‌شود. این پرداخت‌ها در فوتبال ما با هیچ جا در ایران و در هیچ تشکیلاتی مطابقت ندارد. اگرچه در قیاس با عددهایی که در فوتبال دنیا پرداخت می‌شود توجیه دارد اما با پرداخت‌های داخلی اصلا همخوان نیست. در این راستا چون سقف قرارداد برای مربیان و بازیکنان، قانونی نیست و در آیین‌نامه‌های فیفا و AFC هم چنین چیزی وجود دارد ما نمی‌توانیم سقف داشته باشیم و آن را آزاد گذاشتیم. اما از طرفی سیاست‌گذاری‌ها و نظارت‌های دقیقی در بحثشفافیت میزان بودجه‌ی باشگاه‌ها اعمال کرده‌ایم.

** بر بودجه منهای فوتبال باشگاه‌ها نظارتی نداریم

وی افزود: سازمان لیگ روی بحثبودجه که کاملا قانونی هم هست با قاطعیت می‌ایستد. ما اعلام بودجه‌ی باشگاه‌ها که به تصویب هیات رییسه آنها رسیده را می‌خواهیم و حتی مصوبه‌ی آنها را هم می‌گیریم. بر اساس قانون، باشگاه‌ها می‌بایست ۶۰ درصد از بودجه را صرف قرارداد کادر فنی، بازیکنان، پاداش‌ها و … تیم بزرگسالانشان کنند، ۲۰ درصد را برای تشکیل و توسعه آکادمی‌ها هزینه تیم‌های امید، جوانان و نوجوانان و … صرف کنند و ۲۰ درصد مابقی را هم به سایر مخارج اختصاص دهند.

رییس سازمان لیگ در پاسخ به این‌که اگر باشگاهی تیم‌های غیرفوتبالی هم داشت هزینه‌ی آنها چطور تامین خواهد شد، گفت: بودجه‌ای که باشگاه‌ها به ما اعلام می‌کنند صرفا بودجه مجموعه فوتبال آنهاست و اگر باشگاهی تیم‌های غیرفوتبالی دارد ما به آن بخش کاری نداریم و دست ما هم نیست. چنین تصمیمی مورد نظر AFC هم هست و تا ۲۰ روز آینده این بودجه‌های اعلامی باید به دست ما برسد.

** با قوانین جدید پرداخت‌های زیرمیزی کاملا از بین می‌رود

تاج در واکنش به این‌که اگر باشگاه‌ها خارج از چارچوب قانونی تعیین شده و در پشت پرده پول‌هایی را صرف مجموعه فوتبالشان کنند آیا سیستم کنترلی قوی‌ای برای این قضیه دارید، به ایسنا گفت: بازرسی کل کشور آمده و در سازمان لیگ دفتر گرفته است. آنها نظارت دقیقی ضمن نظارتی که ما داریم خواهند داشت. تمامی موارد کنترل می‌شود. بر اساس قانون فعلی دلیلی ندارد پول زیرمیزی جابه‌جا شود. وقتی سقفی برای قراردادها وجود ندارد منطقی نیست که بخواهند چنین کاری بکنند.

وی در واکنش به این‌که اگر باشگاه‌ها در افزایش بودجه‌ی اعلامی‌شان حرکت‌های پنهانی داشته باشند چه می‌کنید نیز تصریح کرد: باشگاه‌ها به طور شفاف اعلام می‌کنند و تمامی بازرسی‌های آتی به صورت قانونی انجام می‌شود چون باشگاه‌ها در قالب شرکت تجاری ثبت شده‌اند و ما آن را به AFC هم اعلام کرده‌ایم مطمئنا مجامع آنها تشکیل می‌شود و اساسا نمی‌توانند در شفافیت موجود، کار غیرقانونی انجام دهند و پول دیگری به بودجه‌شان اضافه کنند. آنها خودشان بازرس‌های داخلی هم دارند و ریز به ریز هزینه‌هایشان مشخص می‌شود.

** جلسه تعاملی مدیران پرسپولیس، استقلال و سپاهان شنبه برگزار می‌شود

رییس سازمان لیگ در پاسخ به این‌که هماهنگی میان سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و سپاهان در موضوع جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت بازیکنان چگونه است نیز به ایسنا گفت: بر اساس بررسی‌هایی که در همان جلسه‌ی اخیر انجام دادیم مشخص شد ارقامی که چند باشگاه برای مربیان و بازیکنان پرداخت می‌کنند قابل توجه است. یعنی اگر پرسپولیس، استقلال و سپاهان بازیکنانشان را بگیرند مابقی تیم‌ها می‌توانند با قیمت نازل‌تری بازیکن جذب کنند. بنابراین تصمیم گرفتیم این سه باشگاه با یکدیگر تعاملی در این قضیه داشته باشند. قرار بود دیروز(دوشنبه) جلسه‌ای با سجادی در این‌باره برگزار شود که نشد و قرار است شنبه از مدیران این سه باشگاه دعوت کنیم تا در دفتر سجادی جلسه‌ی خوبی داشته باشیم.

تاج در واکنش به این‌که به هر حال این سه باشگاه برای جذب بهترین بازیکنان با یکدیگر رقابت خواهند کرد و چطور است که می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، به ایسنا گفت: این اقدام ما در جهت توسعه و هماهنگی میان خود این سه باشگاه است. ما به هیچ وجه مداخله سیستماتیک در برنامه‌هایشان نمی‌کنیم. بودجه‌ی آنها به طور قانونی مصوب می‌شود و نحوه‌ی هزینه‌کردشان برای جذب بازیکنانشان طبیعتا متفاوت است اما این‌که تعامل کنند تا قیمت بعضی از بازیکنان بی‌رویه بالا نباشد، یک امکان شدنی است.

** فصل آینده قطعا ۲۲ تیر آغاز و احتمالا ۲۰ اردیبهشت ۹۳ پایان می‌یابد

رییس سازمان لیگ با بیان این‌که لیگ سیزدهم قطعا ۲۲ تیرماه آغاز و اواخر اردیبهشت ۹۳ پایان می‌یابد، گفت: پیش‌بینی ما برای پایان لیگ سیزدهم ۲۰ اردیبهشت است اما تا زمانی که مسابقات قرعه‌کشی نشود ما نمی‌توانیم تقویم دقیقی اعلام کنیم. از طرفی مسابقه پلی‌آف هم کار ما را مشکل کرده و فشار مضاعفی را به برنامه‌ها و نیز تیم ذوب آهن آورده است. پلی‌آف البته مربوط به سازمان لیگ نیست چون تیم‌هایی که این بازی را برگزار می‌کنند نه جزو دسته یک هستند و نه لیگ برتر. کمیته مسابقات فدراسیون، برنامه‌ریزی بازی‌های پلی‌آف را انجام می‌دهد. ضمن این‌که ما از الان لیگ دسته یک را تحویل گرفته‌ایم و باید برایش برنامه‌ریزی کنیم.

** بازی‌های لیگ دسته یک از امسال در شبکه ورزش زنده پخش می‌شود

تاج از پخش تلویزیونی بازی‌های لیگ دسته یک فصل آینده از شبکه ورزش خبر داد و به ایسنا گفت: در جلسه‌ای که با روسا و مجریان شبکه ورزش داشتیم توافق شد تا از امسال مسابقات لیگ دسته یک از شبکه ورزش به طور زنده پخش شود. قطعا دیده شدن این بازی‌ها از طریق تلویزیون باعثارتقای سطح داوری و از بین رفتن تبانی‌ها و مشکلاتی از این دست در دسته یک می‌شود. هم‌چنین سازمان نظارت و بازرسی لیگ هم به طور جدی شرایط حاکم بر مسابقات لیگ دسته یک را از این پس رصد می‌کند. ما سه جلسه‌ی جدی با مسوولان بازرسی داشتیم و قرار است این اتفاق بسیار جدی رخ دهد.

وی درباره‌ی حکمی که برای غلامرضا بهروان صادر کرده نیز خاطرنشان کرد: من بهروان را دوست دارم و به او علاقه‌مندم. از او خواستم تا از دسته یک بیاید و مسوولیت کمیته مسابقات را بپذیرد چون او نیرویی بسیار کارآمد است. خوشحالم که پیشنهادم را پذیرفت و از این پس مسوولیت سنگینی دارد. بحثنظارت بر کلیه مسابقات لیگ برتر و لیگ دسته یک و اساسا برگزاری این بازی‌ها به عهده کمیته مسابقات است.

** رحمتی الان برای تیم ملی یک امکان است که باید از او استفاده شود

تاج درباره‌ی بحثبازگشت سید مهدی رحمتی به تیم ملی نیز گفت: در این‌باره اعتقاد دارم اگر ما بضاعتی داشته باشیم باید از آن استفاده کنیم. چطور است که بازیکنان ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند را از هر جایی می‌آوریم و حتی بعضی از آنها فارسی را راحت صحبت نمی‌کنند و می‌خواهیم از همه‌ی امکانات ایران و ایرانی برای افزایش توان تیم ملی فوتبالمان استفاده کنیم، حال استفاده از ظرفیت و توانایی‌های رحمتی هم که در داخل ایران بوده باید برای ما مهم باشد. بنده معتقدم دروازه‌بان ۵۰ درصد تیم است و رحمتی الان یک امکان برای ماست. او بهترین بازی‌ها را برای تیم ملی انجام داده و از نظر اخلاقی هم مورد تایید است. حرکتی انجام داده و سپس عذرخواهی کرده و الان گذشت از بزرگ‌ترهاست.

** امیدوارم موضوع رحمتی در ۲ روز آینده حل می‌شود

وی افزود: دیروز با کفاشیان در این‌باره صحبت کردم. تیم ملی مربوط به سازمان لیگ نیست و ما دخالتی هم نمی‌توانیم داشته باشیم اما به او توصیه کردم که رحمتی یک امکان برای ماست. ارتباط سازمان لیگ با برنامه‌های تیم ملی فقط برای این بود که بیشترین زحمت به ما و باشگاه‌ها وارد شد تا بازی‌ها را سه روز سه روز برگزار کنیم و تاریخ توافق شده یعنی ۲۰ اردیبهشت تمام و بازیکنان را به تیم ملی تحویل دهیم. خوشبختانه با اقتدار این کار را هم انجام دادیم. من درباره‌ی موضوع رحمتی سه مرتبه با کفاشیان و نبی صحبت کردم و خواهش کردم از تمام بضاعتمان برای بازی‌های حساس آینده استفاده کنیم. الان هم بسیار امیدوارم که این موضوع طی دو روز آینده حل می‌شود.

تاج گفت: از طرفی بر این باور هستم که قدرت مدیران فدراسیون در امور فنی تیم ملی نقش نمیبندد و این اختیار فقط دست سرمربی تیم است بنابراین احترام به سرمربی تیم ملی یک اصل است.