سه مدعی و ایران تازه وارد با ولاسکو

به گزارش افکارنیوز،سایت فدراسیون بین المللی والیبال(FIVB) در گزارشی اعلام کرد: لیگ جهانی والیبال از امروز(جمعه) در حالی آغاز می‌شود که تیم‌های لهستان، برزیل و روسیه به عنوان سه مدعی قهرمانی مطرح هستند و از سوی دیگر ایران با خولیو ولاسکو، تیم تازه وارد این رقابت‌ها محسوب می‌شود.

تیم ملی والیبال لهستان که از هم اکنون برای مدال طلای مسابقات قهرمانی ۲۰۱۴ جهان برنامه ریزی می کند، در سال ۲۰۱۳ به هدف مهمی همچون تکرار قهرمانی در لیگ جهانی می‌اندیشد.

تیم ملی والیبال لهستان مصمم است تا بار دیگر در یکی از پرافتخارترین مسابقات جهان که هر سال برگزار می شود، از عنوان قهرمانی دور قبل خود دفاع کند.

قهرمانی لهستان در لیگ جهانی ۲۰۱۲ که باعثشد این تیم، تیم شگفتی ساز لقب بگیرد و مردم این کشور با برد تیمشان غرق در شادی و سرور شدند.
بنابر این تیم ملی والیبال لهستان یکی از مدّعیان قهرمانی لیگ جهانی در سال جاری است به خصوص که پاسور افسانه ای این تیم که سال گذشته مصدوم بود، امسال به زمین می آید.

تیم برزیل سال گذشته به مقام ششم رسید و یکی از بدترین رکوردهای خود را رقم زد. این تیم که ۹ مدال طلای لیگ جهانی را در کارنامه دارد برای جبران ششمی سال گذشته پا به این رقابت ها می گذارد.

برناردو رزندو مربی برزیل راه سختی را با بازنشستگی بازیکنانی چون گیبا، سرجیو و موریلو در پیش دارد. امتیازآورترین بازیکن این تیم نیز بعد از جراحی شانه آماده بازی نیست. پسر برونو نیز کاپیتانی تیم را به عهده خواهد داشت. بعد از چنین تغییرات اساسی در ترکیب تیم ملی والیبال برزیل، برونو قصد دارد تیمی را که باری دیگر یکّه تازه رقابت ها باشد را به میدان بیاورد تا مانند سال ۲۰۱۰ قهرمانی را با خود به خانه ببرد.

برزیل قبل از هر چیز برای انتقام از تیم روسیه تلاش می کند. روسیه با شکست تیم رده اول جهان در المپیک لندن انگیزه برزیل را برای شکست آنان در لیگ جهانی بالا برد.

بعد از تیم های لهستان و برزیل؛ روسیه سومین مدّعی لیگ جهانی است که در گروه B به رقابت می پردازد. تیم روسیه بهترین بازیکنان ملّی را به خدمت گرفته و در لیگ جهانی ۲۰۱۱ عنوان قهرمانی را به دست آورده بود.

تیم ملی والیبال آمریکا که سال گذشته در دیدار نهایی لیگ جهانی حضور داشت، مربی جدیدی را به نام " جان اسپیرو " به کار گرفته است. او با خود دستیار صاحب نامی به نام مت فوربینگر آورده که پیش از این ستاره والیبال ساحلی بوده است.
اسپیرو لیگ جهانی را بیشتر میدان تمرینی برای آمادگی مسابقات المپیک ۲۰۱۶ می داند.

آلمان یکی از شگفتی های سال گذشته لیگ جهانی والیبال نیز چشم به مسابقات اصلی پیش رو دارد. ایتالیا که هشت مدال لیگ جهانی را به نام خود ثبت کرده در وضعیتی مشابه به سر می برد. تیم چهارم دوره پیشین لیگ جهانی، بلغارستان دستیار قبلی خود " کامیلو پلاکی " را به عنوان سرمربی جایگزین " نایدن نایدنوو " کرده است.

کوبا که در مسابقات لیگ جهانی ۲۰۱۲ به مقام سوم رسید در این میان سیاه و سفید به نظر می آید. علاوه بر موفقیت این تیم در کسب مدال در لیگ جهانی ۲۰۱۲، در سال ۱۹۹۸ نیز توانست مدال طلای لیگ جهانی را کسب کند. تیمی که ۱۵ سال ناکامی را تجربه کرده چشم ها را به تیم جوان خود دوخته و اینکه آیا این تیم جوان یارای تکرار تجربه خوب دوره پیشین را خواهد داشت یا خیر؟!

تیم دیگری که قدرت خلق شگفتی را دارد، آرژانتین است. میزبان فینال این رقابت ها امیدوار است که با انتصاب آبشارزن حرفه ای پیشکسوت به عنوان دستیار مربی روحیه جنگندگی در تیم دمیده شود.

تنها شش تیم به دور فینال رقابت ها راه خواهند یافت. تیم آرژانتین به عنوان تیم میزبان پیش از این جایگاه خود را حفظ کرده است. دو سهمیه نیز از آنِ دو تیم برتر گروه A خواهد بود که شامل تیم های برزیل، لهستان، آمریکا، فرانسه و بلغارستان است. دو تیم هم از گروه B به فینال می رسند که شامل تیم های روسیه، کوبا، ایتالیا، آلمان، صربستان و ایران است.

تیم های پایین جدول رنکینگ جهانی نیز که گروه C را شکل داده اند، شامل هلند، ژاپن، کره جنوبی، کانادا، فنلاند و پرتغال هستند. هلند که قهرمانی المپیک و پیروزی در لیگ جهانی ۱۹۹۶ را یدک می کشد دوباره از سال۲۰۱۰ به مسابقات بازگشته است. ژاپن نیز بعد از ناکامی در کسب سهمیه المپیک برای اولین بار به یک مربی خارجی روی آورد. گری ساتوی آمریکائی تبار خود گفته که ریشه ژاپنی دارد. از گروهC فقط یک تیم به فینال راه خواهد یافت. امسال تعداد تیم های شرکت کننده از ۱۶ تیم به ۱۸ رسیده.

فرمول مسابقات همانند سال ۲۰۱۱ خواهد بود با این تفاوت که در جدول رده بندی سه تیم برتر جهان از هر گروه در سه مسابقه، خود میزبان و ۲ مسابقه را در زمین تیم میزبان برگزار خواهند کرد در حالی که سه تیم انتهای جدول رده بندی بالعکس ۲ مسابقه را میزبانی و ۳ مسابقه را در زمین تیم مقابل بازی خواهند کرد.

تمام هدف مدّعیان قهرمانی از شرکت در این مسابقات پیروزی است. هرچند که برای سایر تیم ها تنها حضور در این مسابقات تجربه ارزشمندی محسوب می شود. این درست همان هدف تیم تازه وارد ایران است که برای اولین بار در این مسابقات حضور یافته است. بهترین عضو تیم بدون تردید مربی افسانه ای ایران، خولیو ولاسکو است. او همان کسی است که تیم ایتالیا را بین سال های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۵ پنج بار به عنوان قهرمانی رساند.
برای ولاسکو و تیم ایران که برای اولین بار در لیگ جهانی شرکت می کنند پیروزی در دور مقدماتی هم تحسین برانگیز است.

در نخستین دیدار لیگ جهانی والیبال سال ۲۰۱۳، تیم ملی والیبال فنلاند در گروه سوم این رقابت‌ها میزبان پرتوریکو در شهر هلسینکی است. همزمان با این دیدار، یک بازی دیگر از این گروه در کشور کانادا برگزار خواهد شد که تیم ملی والیبال کانادا میزبان هلند در سالن کولیسی پپسی شهر کبک است.

لیگ جهانی والیبال سال ۲۰۱۳ در ۳ گروه ۶ تیمی انجام می‌شود که مسابقات گروه C آغازگر این رقابت‌هاست. تیم‌های ژاپن و کره جنوبی ۲ نماینده دیگر قاره کهن آسیا نیز در این گروه حضور دارند که روز شنبه ۱۱ خردادماه در شهر هوسانگ کره جنوبی به مصاف هم می‌روند.

تیم ملی والیبال ایران نیز که در گروه B این رقابت‌ها با تیم‌های کوبا، صربستان، روسیه، آلمان و ایتالیا همگروه است، ۱۷ خرداد ماه نخستین بازی خود را در شهر کالینین گراد روسیه برابر تیم ملی این کشور برگزار خواهد کرد.

تیم ایران در حال حاضر در اردوی آمادگی بلغارستان بسر میبرد و چهارشنبه ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) صوفیه را به مقصد مسکو و سپس کالینین گراد برای برگزاری ۲ دیدار مقابل روسیه طی روزهای ۱۷ و ۱۸ خرداد در چارچوب رقابتهای لیگ جهانی والیبال ترک خواهد کرد. تیم ملی والیبال کشورمان ظهر روز یکشنبه ۱۹ خرداد ماه به ایران باز میگردد تا خود را برای رویارویی با تیم ملی صربستان در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی آماده کند.