استعفای صوری؛ تاکتیک تازه فتح الله زاده

به گزارشافکارنیوز،علی فتح الله زاده بعد از گذشت حدود دو هفته از ضرب الاجلی که برای وزارت ورزش تعیین کرده بود، تصمیم گرفت از سمت خود استعفا بدهد. استعفایی که از نظر بعضی از مدیران وزارت ورزش صوری است تا به محمد عباسی، وزیر ورزش فشار بیاورد و برای استقلال پول بگیرد. در این سال ها فتح الله زاده نشان داده که ماندن در استقلال برایش مهم است و به این راحتی ها حاضر نیست میز خود را از دست بدهد. او با حضور طولانی مدت در استقلال وجاهت پیدا کرده و گفته می شود این وجهه درآمد خوبی هم برایش به همراه داشته است.

فتح الله زاده استعفایش را به خبرگزاری ها داد


مدیرعامل فصل گذشته استقلال در شرایطی استعفایش را امضا کرده که بهتر از هر کسی می داند، هیات مدیره از ماندنش پشتیبانی می کند. با این همه شنیده می شود که او استعفا کرده که از برکناری اش توسط وزیر ورزش جلوگیری کند. محمد عباسی دو روز قبل به صورت غیرمستقیم از رفتن فتح الله زاده حرف زده بودو شنیده می شد رییس فدراسیون تنیس هم به جای او می نشیند.

مجید شایسته، رییس فدراسیون تنیس روز گذشته در گفت و گو با فارس به صورت تلویحی نشستن روی صندلی مدیریت استقلال را تایید کرد. اجزای پازل برکناری فتح الله زاده کم کم فراهم می شد که علی فتح الله زاده پیش دستی کرد و استعفایش را به هیات مدیره تقدیم کرد، آن هم در شرایطی که در جلسه موعود هیات مدیره حتی کوچکترین حرفی در مورد کناره گیری نزده بود.

انتشار متن استعفای فتح الله زاده اما به او کمک می کرد که وزیر را برای ماندن در استقلال قانع کند. متن استعفایی که باید به هیات مدیره و بعد به دست وزیر ورزش می رسید در رسانه ها منتشر شد.

عبدالرضا ساور می گوید: «از استعفای فتح الله زاده خبری ندارم و این موضوع را نشنیده ام. فتح الله زاده اگر قصد استعفا داشته باشد این استعفا را ابتدا باید به هیات مدیره باشگاه ارائه کند و هیات مدیره نیز به وزارت ورزش بدهد. با اینحال از روز شنبه کسی در این باره چیزی ابلاغ و اعلام نکرده است.»

سایت وزارت ورزش هم در این مورد نوشته: «بدیهی است در شرایطی که مدیرعامل استقلال استعفای خود را به خبرگزاری ها و سایت ها اعلام کرده، موافقت یا عدم موافقت با این استعفا برعهده هیات مدیره باشگاه استقلال است.»


بدهی ۲۵ میلیاردی استقلال از کجاست؟
در پایان لیگ نهم بود که واعظ آشتیانی، مدیرعامل وقت استقلال از سمت خود استعفا داد. در آن زمان سعیدلو رییس سازمان ورزش به آشتیانی گفته بود که باید ۶۰ درصد از بودجه استقلال را تامین کند و بعد از آن جلسه، واعظ آشتیانی تصمیم گرفت استعفا بدهد و فتح الله زاده به عنوان سرپرست موقت استقلال معرفی شد. فتح الله زاده در آن زمان ادعا کرد که یک ویرانه را تحویل گرفته و قرارداد چهارده پانزده بازیکن استقلال تمام شده است.

مدیرعامل فصل گذشته استقلال بعد از اینکه به عنوان سرپرست این تیم معرفی شد، پرویز مظلومی را سرمربی تیمش کرد و بدون اینکه به بودجه استقلال توجه کند ستاره هایی مثل میلاد میداوودی، جواد شیرزاد، هوار ملامحمد، فرزاد آشوبی و چند بازیکن خارجی جذب کرد. در آن سال استقلال نایب قهرمان لیگ برتر شد و فتح الله زاده تصمیم گرفت سال بعد ستاره های بیشتری را جذب کند.

در سال دوم ستاره هایی مثل مهدی رحمتی، میثم حسینی، کرار جاسم، علی حمودی و ولید علی را جذب کرد. او احتمالا در آن روزها به تنها چیزی که فکر نکرده بود پرداخت قرارداد این بازیکنان بود. سال سوم هم که اوج خریدهای میلیاردی فتح الله زاده بود جواد نکونام به تنهایی یک میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون برای استقلال خرج برداشت. گفته می شود محمد عباسی در همان زمان به مدیرعامل فصل گذشته استقلال هشدار داده بود که برای پرداخت قرارداد بازیکنانش با مشکل روبرو خواهد شد.

او گفته بود که اگر رویانیان بازیکنان میلیاردی جذب می کند، می تواند بخشی از هزینه های فتح الله زاده را فراهم کند اما فتح الله زاده به منابع مالی رویانیان دسترسی ندارد. همه اینها باعثشد که به گفته مدیران استقلال این تیم ۲۵ میلیارد بدهی بالا بیاورد. استقلال به دلیل این بدهی نمی تواند قرارداد هیچ بازیکنی را ثبت کند.


فتح الله زاده از کدام درآمدزایی حرف می زند؟
فتح الله زاده در مصاحبه های چند وقت اخیرش بارها گفته که وزارت ورزش ۱۱ میلیارد بودجه به استقلال بدهد و خودش هم ۱۱ میلیارد تومان دیگر درآمدزایی می کد. او درحالی حرف از درآمدزایی ۱۱ میلیاردی می زند که استقلال در فصل گذشته از اسپانسرهایی استفاده کرد که خیلی ربطی به شخص فتح الله زاده نداشتند. بخشی از بودجه استقلال مربوط به شرکت صدرا سیستم بود که فصل گذشته اسپانسر روی پیراهن استقلال شده بود، شرکتی که محمد رویانیان آن را به ورزش آورده و علی فتح الله زاده کوچکترین نقشی در این مساله نداشت. بخش دیگری از هزینه های استقلال را هم علی انصاری تامین کرد. او به دلیل علاقه قلبی اش به استقلال برای این تیم هزینه کرده و پیش از حضور فتح الله زاده هم به استقلال کمک کرده بود.


قلعه نویی هم می رود؟

سایت گل که به امیر قلعه نویی نزدیک است روز گذشته یک نظرسنجی گذاشته بود با این سوال که قلعه نویی با شرایط جدید در استقلال بماند یا برود؟ نتیجه نظرسنجی هم نزدیک به هم و مساوی بود. سایت اوج نیوز دیگر سایت نزدیک به امیر قلعه نویی دیروز گزارش داد که کنار رفتن فتح الله زاده می تواند به کناره گیری قلعه نویی منجر شود. سایت باشگاه استقلال هم دیروز نوشت که قلعه نویی با فتح الله زاده تماس گرفته و گفته که اگر مدیرعامل نباشد او هم نیست.


نجف نژاد: به من باشد این استعفا را قبول نمی کنم
مقداد نجف نژاد، رییس هیات مدیره استقلال در مورد استعفای فتح الله زاده به فارس گفت: «فتح الله زاده مرد روزهای بحران است. باشگاه استقلال مشکلات مالی داشته اما فتح الله زاده و در کنار او امیر قلعه نویی این روزها را پشت سر گذاشته و برای تیم زحمات زیادی کشیدند و معتقد هستیم همه این موارد مرتفع می شود. من به عنوان رئیس هیات مدیره باشگاه استقلال صلاح نمی دانم که فتح الله زاده کنار برود و اگر با من باشد، این استعفا را قبول نمی کنم.»


تجمع بیست نفره پشت در وزارت ورزش!
روز گذشته تعدادی از هواداران استقلال در صفحات اجتماعی با تشکیل صفحه حمایت از فتح الله زاده از آبی ها خواستند به نشانه اعتراض به عدم حمایت وزارت ورزش و جوانان از استقلال جلوی در این وزارتخانه تجمع کنند. با وجود تبلیغات زیاد، تعداد این هواداران به ۲۰ الی ۲۵ نفر می رسد که در سکوت کامل و با پرچم های آبی کنار در وزارت ورزش و جوانان تجمع کرده اند. این افراد توسط حراست ورزشگاه پراکنده شدند اما تعدادی از آنها با خودروهای شخصی خود کنار ساختمان وزارت ورزش و جوانان توقف کرده اند.