زنگ خطر در کشتی را همه شنیدند جز مسئولان!

به گزارش افکارنیوز،ایران در شانزدهمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جوانان آسیا در پوکت تایلند با سه مدال طلا، یک نقره، دو برنز و ۶۳ امتیاز پس از هند به مقام نایب قهرمانی رسید. جوانان ایران یک بار هم در سال ۲۰۱۱ در رقابت‌های جاکارتا به مقام چهارمی رسیده بودند و در چهارده دوره دیگر قهرمان بلامنازع آسیا بودند.

وضعیت در کشتی فرنگی هم بهتر از این نبود و آنها در پانزدهمین دوره نتوانستند دهمین قهرمانی خود را رقم بزنند. پیش از اعزام نیز مربیان تیم ملی بارها به کم توجهی و لغو مسابقات تدارکاتی اشاره کردند اما یا پول نبود و یا گوش شنوا!

عوامل مختلفی را می‌توان در قهرمان نشدن ایران عنوان کرد، مثل قوانین جدید کشتی، صغر سن کشتی‌گیران، استعفای غیر منتظره سرمربی تیم ایران ۴۸ ساعت قبل از اعزام و … اما جدای از این مسائل، این که ایران در سه دوره اخیر تنها یک بار قهرمان شده گویای این نکته است که کشتی ایران در پشتوانه سازی و توجه به کشتی پایه ضعیف عمل کرده است.

فدراسیونی که با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می‌کند حتی توانایی فرستادن تیم‌های پایه به رقابت‌های بین‌المللی را ندارد. اعزام‌های تیم‌های نوجوانان و جوانان یکی پس از دیگری لغو می‌شوند، در حالی که کشتی‌گیران جوان نیاز به کسب تجربه در رقابت‌های بین‌المللی دارند.

درباره صغر سن حریفان هم نمی‌توان زیاد این بهانه را جدی گرفت، چون در سال‌های گذشته هم این مسائل وجود داشته، اما ایران با اقتدار به قهرمانی جوانان آسیا می‌رسیده است.

باید قبول کرد که فدراسیون کشتی با وجود اصرار مسئولان به توجه به کشتی پایه، در این زمینه کوتاهی کرده‌ و عملا کار خاصی در این زمینه انجام نشده است. نارضایتی مربیان نوجوانان و جوانان از کمبود امکانات و نوع برگزاری اردوها و اعزام‌ها چه در کشتی آزاد و چه در فرنگی نشانگر این موضوع است. عدم توجه فدراسیون خطیب به تیمهای پایه دارد خود را نشان می‌دهد و اگر این روند ادامه یابد، کشتی ایران در ۳-۴ سال دیگر با مشکل اساسی روبرو خواهد شد.

در سالهای نه چندان دور فدراسیون محمدرضا طالقانی بذر خوبی را پاشید و قهرمانانی مانند مهدی تقوی، صادق گودرزی، مسعود اسماعیل پور و … از رده نوجوانان شروع به مدال آوری کردند. یزدانی خرم هم پس از روی کار آمدن خرج خوبی برای تیمهای پایه کرد تا روند قبلی قطع نشود اما حالا وضعیت دارد متفاوت می‌شود.

بهتر است مسئولان فدراسیون کشتی به جای لفاظی درباره توجه به کشتی نوجوانان و جوانان، در عمل به کشتی پایه توجه کنند تا دوباره در آسیا اقتدار کشتی ایران نشان داده شود.

وضعیت فعلی تیمهای ملی جوانان ایران به گونه ای است که تیمهایی که باید به فراتر از قاره فکر کرده و مدعی قهرمانی جهان باشند، حالا در آسیا هم نمیتوانند قهرمان شوند. این زنگ خطر را ظاهرا همه شنیدهاند جز مسئولان ورزش که برای دومین بار در یک سال گذشته ثبت نام از کاندیداهای ریاست فدراسیون را شروع کردند اما باز هم تاریخی برای برگزاری انتخابات اعلام نکردند. البته با توجه به شرایط فعلی ورزش به نظر میرسد بهتر است این انتخابات توسط وزارت جدید ورزش برگزار شده و کشتی به اهلش سپرده شود.